Er ligt op het laatste deel tot in Liège een 2x2 expressweg door een sterk geïndustrialiseerd deel van de vallei. Dit is echt zo'n andere wereld op een half uurtje van Nederland. N90 Namur - Liège 12 by European Roads, on Flickr
Als het echt zo verboden was, dan had het ook niet op Google StreetView gestaan. Steker nog, die komen een stuk dichterbij dan waarvandan Chris deze foto genomen heeft.
Toch is, zoals Chris al zegt, die N90 een mooie doorsnede van de noordelijke helft van Wallonië.
Aan de ene kant de grote Waalse steden, zoals Bergen, Namen en Luik. En aan de andere kant de vallei van de Maas.
Wat me zelf bij de centrale van Tihange opviel was dat sommige woningen erg dicht op de centrale staan.
N90h in Hoei – Reparatie van de wegdekken van de rotonde “Lebeau” en de Avenue Joseph Lebeau en Godin-Parnajon
18 november 2024
Aanstaande woensdag 20 november begint een project om de wegdekken van de N90h in Hoei te repareren. Het zal gaan om de Avenue Joseph Lebeau en een deel van die van Godin-Parnajon, evenals om de rotonde van Lebeau, op de kruising van deze twee assen. Gedurende de werken zal er een verkeersverbod gelden.
Blijkbaar is het wegenstelsel nog steeds in beheer van het gewest. Er is in de loop der jaren wel wat veranderd: in 2009 stonden de doorgaande wegnummers nog op de borden. Dit staat er nu: https://maps.app.goo.gl/kMxjf3n5KApxUf6n8
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Maizeret/N90 – Vervanging van de sluis “Ravin Del Boule”, renovatie en beveiliging
3 april 2025
De doorgang die de “Ravin Del Boule” onder de N90 bij Maizeret door laat gaan, wordt vanaf 7 april vervangen. Dit project zal worden gebruikt om de weg te renoveren en een centraal eiland te creëren om de linkerbocht veiliger te maken.
Ze worden uitgevoerd in samenwerking met de technische partner SPW Mobilité et Infrastructures, projectleider.
Het bedrijf Nelles S.A werd via een overheidsopdracht aangewezen om de werkzaamheden uit te voeren.
Ik wil niet het enthousiasme torpederen, maar ik weet niet of dit soort informatie echt nuttig is op het forum. Dit betreft een notificatie voor exceptioneel (vergunningsplichtig) transport.
Het is denk ik interessanter als ze een complete brug gaan vervangen of zo, wat ik uit dit bericht niet op maak.
Huy – Heraanleg van rondpunt Bastin (N90h) en de N90 in Tihange, vervanging van de uitzetvoeg van de Pont Baudouin
24 april 2024
In Huy vinden de komende weken drie afzonderlijke bouwwerkzaamheden plaats langs de N90. Daarmee kan optimaal worden geprofiteerd van de voorjaarsvakantie en de rustigere verkeerssituatie. De eerste, gepland voor drie dagen eind april, betreft de vervanging van de voegovergang van de Pont Baudouin. De tweede en derde zullen plaatsvinden in de maand mei. Het doel is om de wegdekken van de N90h bij de rotonde en de Rue de Bastin te vervangen, evenals de N90 in Tihange tussen de rotonde van Tihange en het kruispunt met verkeerslichten bij de elektriciteitscentrale.
Ze worden uitgevoerd in samenwerking met de technische partner SPW Mobilité et Infrastructures, projectleider.
Het bedrijf S.A. Baguette werd via een overheidsopdracht aangewezen om de werkzaamheden uit te voeren.
Joshua schreef: wo 02 apr 2025, 23:38
Ja oké, er is trouwens gebrek aan een vaste opmaak bij Uitzonderlijk Vervoer/Transport berichten. Bij SOFICO en gewone SPW Wegennieuws artikelen niet.
Ik heb het aangevuld door SOFICO hun nieuwsbericht toe te voegen.
Bij "en gewone SPW" is er ook trouwens gebrek aan een vaste opmaak.
Jemeppe-sur-Sambre – Sambreville: start van de werken om de N90 om te vormen tot een stedelijke boulevard tussen Mornimont en Auvelais
1 oktober 2025
De volledige herinrichting van de N90/Route de la Basse-Sambre, in Jemeppe-sur-Sambre en Sambreville, start aanstaande maandag 6 oktober. Het project beoogt de omvorming van deze tweebaansweg tot een boulevardachtige infrastructuur, die ook geschikt is voor het actieve verkeer, over een traject van ongeveer 7 kilometer. De vijf kunstwerken langs het traject worden eveneens gerenoveerd en de 11 kruispunten, evenals het knooppunt N98-N90, worden gemoderniseerd. De oplevering van het project staat gepland voor begin 2027.
Het bedrijf Willemen Infra werd via een overheidsopdracht aangewezen om de werkzaamheden uit te voeren.