Opa Harry vertelt - 20 jaar wegenforum en wegnummers.nl

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

Opa Harry vertelt - 20 jaar wegenforum en wegnummers.nl

Bericht door harry » wo 25 jan 2023, 20:10

Vorig jaar werd ik voor het eerst opa genoemd (toen ik de dochter van een medeforummer op mijn nek had).
Ik heb geen kinderen, laat staan kleinkinderen, maar aangezien ik 60 werd heb ik langzamerhand wel de leeftijd om opa genoemd te worden.

Dit jaar is het 20 jaar geleden dat het wegenforum begon (tegenwoordig wegenforum.nl) - en dat ik foto's begon te maken voor mijn wegnummers-website (tegenwoordig wegnummers.nl).

Deze beide gelegenheden verklaren de titel van dit topic.

Ik wil hier in een aantal "presentaties" terug in de tijd, aan de hand van foto's die ik ooit gemaakt heb en die nu nog steeds on-line staan.
We beginnen in 2003 en gaan langzaam richting heden. We zien wel hoever we komen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Re: Opa Harry vertelt - 20 jaar wegenforum en wegnummers.nl

Bericht door harry » wo 25 jan 2023, 20:12

Deel 1: 2003

Ergens begin deze eeuw had ik een digitale camera.
Een heel simpel apparaat waarmee ik foto's kon maken van niet al te hoge kwaliteit.
Als je ze verkleinde tot 640x480 pixels, waren ze soms nog net toonbaar.

Mijn eerste "verzameling" bestond uit stads- en dorpsgezichten in Nederland.
Bijvoorbeeld deze van Almelo:
Afbeelding

Ik vond (en vind) het nou eenmaal leuk om het land door te rijden op zoek naar plekken waar ik nog niet eerder geweest ben.
Foto's maken is een hobby die daar mooi mee te combineren valt.

In augustus 2003 kocht ik een betere camera.
Voor het eerst had ik nu een camera waarmee ik foto's kon maken die dezelfde kwaliteit hadden als de analoge camera's die ik tot dan toe had.
De eerste stad die ik verkende met deze camera was Utrecht. Iedere gevel en ieder stadsgezicht kwam op de foto.
(Wat een luxe om niet te hoeven nadenken over rolletjes die vol raken en ontwikkel- en afdrukkosten!)
Voorbeeld van een Utrechtse foto:
Afbeelding

Deze eerste verzameling is trouwens nooit compleet: ik voeg nog ieder jaar foto's van stads- en dorpsgezichten toe.

Met de nieuwe camera kon ik ook een nieuwe verzameling beginnen (mijn tweede verzameling): alle A- en N-wegnummers die op wegwijzers voorkomen.
Dus A1 t/m N398 en nog een handjevol boven de N400.
Een extra doel dat ik mij stelde was dat de foto zo interessant mogelijk moest zijn.
Dat kon op 2 manieren: of de foto is bijzonder (bijvoorbeeld omdat er een bijzonder gebouw bij op staat), of de wegwijzer zelf is bijzonder.
Vaak betekende dit dat ik geen standaard-wegwijzers op de foto zette.

Ik had vanaf het begin al het idee om mijn foto's op een website te zetten.
De website zelf is pas in 2004 openbaar geworden; de eerste maanden spaarde ik de foto's op totdat ik een zekere minimale hoeveelheid had.
(Anders zou de website zo kaal zijn...)

Afbeelding
Een van de eerste foto's (26 oktober 2003) voor deze wegnummerfoto-verzameling.
Tevens eentje die niet voldoet aan mijn eigen regels: het is een vrij saaie foto.
Maar het feit dat het een van de eerste was, maakt de foto toch weer bijzonder.

Afbeelding
Voorbeeld van een bijzonderheid: de provincie Noord-Brabant zette alle nummers op hm-bordjes op een gele ondergrond, ook de A-nummers.

Afbeelding
Ook in Brabant: de N265 was kort daarvoor verdwenen wegens aanleg van de A50/N50 tussen Oss en Eindhoven.
De overblijvende N265's waren dus een bijzonderheid.

Afbeelding
Ik heb jarenlang in de buurt van deze wegwijzer gewoond.
Hij hing er nog jaren nadat de N41 al lang verdwenen was.
(Het grootste deel van de N41 werd de provinciale N360. Maar dit stukje werd gemeentelijk.
De gemeente Groningen had alle N41 van de wegwijzers gehaald, behalve deze.)
Ik was nog op tijd om hem op de foto te zetten: op 30 december 2004 zag ik dat de wegwijzer er niet meer hing.
Daarbij was de N41, die ik in mijn jeugd heb zien komen en gaan, definitief verleden tijd.

Afbeelding
Een ritje naar Zeeuws-Vlaanderen leverde interessante foto's op.
Vroeger ging rechtdoor naar de veerpont Kruiningen-Perkpolder.
Na de opheffing hiervan zijn de plaatsnamen afgeplakt, maar het wegnummer niet, met dit bijzondere resultaat.
--Harry.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » wo 25 jan 2023, 22:16

Gefeliciteerd met je mooie jubileum "opa Harry"! Ik neem aan dat jij, net als ik, al veel langer bezig bent met het maken van foto's. Ben sinds ruim een week inmiddels 61 jaar jong en heb net als jij geen kinderen of kleinkinderen. Zelf fotografeer ik al meer dan 40 jaar treinen en infrastructuur, https://www.spoorforum.nl/spoorforum/ph ... 24&t=10481 voor een impressie, maar doe het met fotograferen de laatste 10 jaar een stuk rustiger aan nu iedereen een camera kan vasthouden en er, mijns inziens, maar op los schiet met foto's maken.

In het analoge tijdperk kwam er nog een beetje vakmanschap aan te pas om onder lastige omstandigheden een fatsoenlijk plaatje te maken. Nu is het vaak een kwestie van er maar op los schieten en thuis met de nodige beeldbewerking het beste eruit zien te halen.

Ik, en met mij vele anderen denk ik, hopen nog lang jaren te kunnen blijven genieten van je vaak wel bijzondere plaatjes.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 26 jan 2023, 12:40

PeterSchoeber schreef: wo 25 jan 2023, 22:16 doe het met fotograferen de laatste 10 jaar een stuk rustiger aan nu iedereen een camera kan vasthouden en er, mijns inziens, maar op los schiet met foto's maken.
Feitelijk doe ik dat ook vaak, met drive-by foto's. Als je niet kunt stilstaan, moet je wel.
Vaak is het de camera bedienen op de gok. En dan kost het soms 10 pogingen voordat je een goede foto hebt.
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 26 jan 2023, 13:01

Deel 2: januari-april 2004

Afbeelding
Begin dit jaar heb ik 2 dagen in Amersfoort rondgelopen en "alles" op de foto gezet.
De zaterdag was het wat bewolkt, de zondag zonnig. Aan beide dagen heb ik mooie foto's overgehouden.

Afbeelding
Een weekje Lissabon. Een foto die ik later zou gebruiken in mijn verzameling buitenlandse kiekjes.
Deze foto is trouwens niet door mij gemaakt. :)
Het is een scan van een analoge foto. Dat was nog normaal, aan het begin van de eeuw.

Afbeelding
Dit hm-bordje stond in de buurt van Nistelrode, voordat N50 tussen Oss en Eindhoven was uitgebouwd tot A50.
Dit is een van de eerste foto's die ik op het wegenforum heb geplaatst.
Ik schreef erbij: "Geen A-weg, toch rode achtergrond. Bovendien is er een komma weggevallen."
Ik herinner me nog een van de reacties: "niet alleen een komma is weggevallen!" :)

Afbeelding
Met deze foto wilde ik laten zien dat de provincie Drenthe haar wegen (in dit geval de N374) tot op de meter nauwkeurig markeert.
Jaren later kon ik dezelfde foto gebruiken voor mijn verzameling foto's van plaatsnaamborden.

Afbeelding
Het was niet een doel op zich, maar soms kwam ik wel eens over de grens.
Dit is bij Vaals. Volgens mij staat dit bord er al lang niet meer.

Afbeelding
Op de N198 bij De Meern.
Dit was wellicht de langste afstand die door de ANWB in Nederland aangegeven was.
Het bord is een jaar later (2005) verdwenen.

Afbeelding
Voorbeeld van mijn pogingen de wegnummer-foto's interessant te houden.
Op de achtergrond de (klooster)kerk van Windesheim.
(En ja: dat was toen mijn auto. Een VW Golf.)

Afbeelding
De meest kitcherige wegwijzer die ik destijds kon vinden, in Frederiksoord.

Afbeelding
Delft: een administratief wegnummer dat destijds op een wegwijzer is terechtgekomen.
Inmiddels is de provinciale weg SW15 een gemeentelijke weg geworden. Maar op plattegronden heette de weg nog steeds Provinciale Weg 15.
Ergens voor of in 2013 is dit bord verwijderd en rond 2014 is de straatnaam gewijzigd in Prinses Beatrixlaan (het verlengde in Rijswijk heette al zo).
Laatst gewijzigd door harry op do 26 jan 2023, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
--Harry.

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » do 26 jan 2023, 13:44

harry schreef: do 26 jan 2023, 13:01 Afbeelding
Op de N198 bij De Meern.
Dit was wellicht de langste afstand die door de ANWB in Nederland aangegeven was.
Het bord is een jaar later (2005) verdwenen.
Wauw, nooit geweten :schrikreactie:
Was dit bord geplaatst in het kader van de missie aldaar?
Ubi volentia est, via est

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » do 26 jan 2023, 16:28

harry schreef: do 26 jan 2023, 13:01 Afbeelding
Het was niet een doel op zich, maar soms kwam ik wel eens over de grens.
Dit is bij Vaals. Volgens mij staat dit bord er al lang niet meer.
Jawel hoor! Hij staat er zeker nog! :D
Svenlo

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 26 jan 2023, 19:24

Dan heb ik er afgelopen december overheen gekeken, want ik heb hem toen niet zien staan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 26 jan 2023, 19:24

Voorbeeld van een bijzonderheid: de provincie Noord-Brabant zette alle nummers op hm-bordjes op een gele ondergrond, ook de A-nummers.
Brabant blinkt nog steeds uit in creatief kleurgebruik:
https://goo.gl/maps/qhynv21g5pByoCWm9
https://goo.gl/maps/h6gigegZ5amWXTY3A

Op de voorwegwijzers staat het wel in de gebruikelijke wit-op-rood
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 26 jan 2023, 19:48

^^ Die komen in een toekomstig hoofdstuk nog voorbij. :D
--Harry.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 26 jan 2023, 20:05

Palance schreef: do 26 jan 2023, 19:24 Dan heb ik er afgelopen december overheen gekeken, want ik heb hem toen niet zien staan.
T/m 2021 stond het bord er zeker nog. Op onderstaand beeld van 11 juli 2022 was alleen het stalen frame zichtbaar. Als het bord sindsdien niet is teruggeplaatst, dan kan dat jouw waarneming verklaren.
SPOILER: TOON

Afbeelding

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 27 jan 2023, 12:50

Deel 3: mei-juni 2004

Afbeelding
Dit overpad zat in de A7 bij Sneek, ongeveer 1 km nadat de snelweg begon (c.q. voordat de snelweg ophield).
Op een autosnelweg mogen geen gelijkvloerse kruisingen voorkomen, maar deze situatie was al sinds de aanleg als tijdelijk bedoeld.

Afbeelding
Een fietspad, genoemd naar een weg die er (nog) niet ligt!
Voorschoten was fel tegen de A11, die dwars door het dorp was gepland.
Het fietspad lag op de plaats waar de snelweg moest komen.
De naam van het fietspad was officieel: het kwam ook voor op gemeentelijke plattegronden.
In buurgemeente Wassenaar stonden borden vóór aanleg. De A11-west vermindert het verkeer door Wassenaar flink.
Het fietspad heeft inmiddels niet meer deze naam...
De A11 heeft inmiddels niet meer dit nummer (maar is er wel gekomen, als N434 in een tunnel)...

Afbeelding
Nu eens niet een bouwjaar op een viaduct, maar in betonstenen in het asfalt!
Een paar jaar later (bij de doortrekking van de weg) lag er nieuw asfalt en was het jaartal helaas verdwenen.
Deze foto past bij mijn streven om wegnummers op zo veel mogelijk verschillende manieren op de foto te zetten.

Afbeelding
1,8 kilometer in Duitsland, in het verlengde van de A37, bij de brug over de Ems.
Vermoedelijk heeft Nederland (Drenthe) meebetaald aan deze brug, als onderdeel van de internationale verbinding Hoogeveen - Bremen.
In 1991 was de term N37 nog niet zo ingeburgerd en heeft men er nog RW (rijksweg) voorgezet. Inmiddels is de "N" verouderd, want de weg is omgebouwd tot A37.

Afbeelding
De Limburgse N298 stond jarenlang nergens op wegwijzers. Ik vond dat ik er toch een foto van moest hebben, vandaar deze, van het Limburgse-stijl hm-paaltje.
Langzamerhand werd ik door dit soort foto's ook bekend als "hectometerbordjesfotograaf".
Maar het ging mij in het begin toch vooral om de wegnummers zelf, die toevallig ook op hm-bordjes voorkwamen.

Afbeelding
Voor de aanleg van de A58 liep de N58 dwars door Etten-Leur. Na de omlegging is het oude tracé versmald en van veel bomen voorzien.
De weg loopt nog steeds recht op de toren van Etten af.
Deze foto is de eerste van mijn derde verzameling: foto's van restanten van autosnelwegen.

Afbeelding
Mijn tweede verzameling (foto's van A- en N-nummers die op wegwijzers staan) ging ik al vrij snel uitbreiden naar S-nummers en R-nummers.
--Harry.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » vr 27 jan 2023, 13:35

Vijf verschillende wegnummers in één foto moet ook bijna wel een record zijn.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 27 jan 2023, 13:50

^^ Als we E-nummers meetellen moet dat op wel meer plekken lukken, zoals hier bijvoorbeeld: https://www.google.nl/maps/@51.9705554, ... 384!8i8192

Maar inderdaad, vijf wegnummers op één foto is veel. Met S- en R-nummers zal dat wellicht wat makkelijker gaan dan als het alleen A- en N-nummers zouden zijn. Hier zijn er bijvoorbeeld zelfs zes (N324, S100, A73, A15, A50, N322): https://www.google.nl/maps/@51.8376437, ... 384!8i8192

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 27 jan 2023, 17:42

Peter kwam tot 7 met deze foto in 2010:
Afbeelding

Als je U-routes meetelt kom ik daar ook:
Afbeelding
--Harry.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 27 jan 2023, 17:57

In dezelfde buurt als die foto van Peter zeven wegnummers aan dezelfde mast, plus een U-route, maakt acht: https://www.google.nl/maps/@52.0508835, ... 384!8i8192

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 30 jan 2023, 13:18

Deel 4: juli-augustus 2004

Ik heb vrienden in Denemarken (verspreid over het hele land) die ik bijna ieder jaar bezoek.
Dit jaar besloot ik ook een rondreis door Denemarken te maken en allerlei stadjes en dorpen aan te doen.
Dat leverde een flinke basis voor mijn verzameling "kiekjes in Europa".

Afbeelding
Skagen, waar een kerktoren bijna in het zand verdwijnt.

Afbeelding
Saeby

Afbeelding
In 1992 zijn er rond Amsterdam drie borden geplaatst om Amsterdam in Europa te plaatsen.
Destijds was Nederland voorzitter van de EU.
Behalve dit bord stonden er borden op de A2 en op de A4. De borden op de A1 en A2 zijn in 2011 verdwenen, het bord op de A4 uiteindelijk in 2014.
De foto is trouwens gemaakt vanuit een file.

Dankzij dit bord wist ik uit mijn hoofd hoe ver rijden Kopenhagen was. Handig voor mijn Deense reizen (zie boven).
Destijds waren er nog geen navigatiesystemen of Google-maps (of als ze er al waren gebruikte ik ze nog niet).

Afbeelding
Een gezicht op de vecht in Breukelen. Deze foto is destijds ook in een tijdschrift beland.

Afbeelding
Voor mijn verzameling "wegnummers met een interessante achtergrond".

Afbeelding
Een van de laatste plekken waar N364 nog op wegwijzers vermeld was.
In Groningen heeft het nummer nog een tijdje op hm-bordjes gestaan, maar inmiddels is de N364 overal verleden tijd.

Afbeelding
De Nederlandse A4 gaat hier over in de Belgische A12. (De afrit zelf ligt net aan de Belgische kant van de grens.)
De manier waarop A12 hier is aangegeven, op een rood vlak, suggereert dat dit de Nederlandse A12 is...
(Inmiddels is het bord vervangen door een nieuw, waar A12 zwart op wit staat.)

Afbeelding
Een negatieve waarde op het hm-bordje. Misschien heeft men een meetfout gemaakt, waarbij de weg ruim 200 meter langer was dan gedacht?
Op dit moment is dit het hm-bordje met de laagste waarde in Nederland.

Afbeelding
In 2004 was dit een van de eerste portaalborden met nieuwe (open) pijlen, het zogenaamde redesign van de ANWB.
Volgens sommigen past het sombere weer op deze foto perfect bij de lelijke borden...

Dit redesign heeft jarenlang mijn lol in het maken van wegwijzer-foto's verpest.
Je kunt nog je best doen om een mooie foto te maken, het blijven lelijke wegwijzers.

Afbeelding
Al vanaf het begin van het Wegenforum kreeg ik tips van forumleden voor foto's overal in Nederland.
Deze foto toont een niet-standaard (gemeentelijk) bordje in Limburg.
De tip kwam van Nick Hoogen. Ik ken Nick verder niet, maar zijn naam staat nu al 19 jaar bij deze foto vermeld.

Afbeelding
De N381 in Drenthe.
Een van de eerste wegen met nieuwe autoweg-belijning (groene middenstreep), in het kader van duurzaam veilig (DV).
De komende jaren zou DV bijna overal in Nederland de standaard worden.

Afbeelding
Dit was waarschijnlijk de enige N-weg in Nederland die gesloten was voor auto's!
Tot 2003 was hier de auto-veerpont naar Breskens. Men had alle borden weggehaald, behalve die met het wegnummer.
Net als zo vaak, is de situatie nu (2023) volkomen anders.

Afbeelding
N_spatie_69. Er is nog een cijfer afgeplakt (zie ook de afwijkende kleur geel).
De N69 had ter plaatse (t/m 2008) een 3-cijferig administratief nummer (rijksweg 769).
Kennelijk heeft men na het maken van "N769"-hectometerbordjes besloten om toch maar N69 te gebruiken.
Wel zo handig, want dat staat ook op de ANWB-borden.
(Later is de N69 overgedragen aan de provincie Noord-Brabant en nog weer later is een nieuw tracé aangelegd.)
--Harry.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 30 jan 2023, 13:31

^^ Die oude foto's zijn leuk om te zien. Door de kleurenbewerking (ik denk niet dat de oorspronkelijke foto's er zo uitzagen) zien ze er ook een beetje nostalgisch uit. :)

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 30 jan 2023, 14:07

inmiddels is de N364 overal verleden tijd
Is deze dan inmiddels ook eindelijk weg?
Een negatieve waarde op het hm-bordje. [...]
'Dit moment' in 2004? Of staat 'ie er nog steeds?

Volgens de Richtlijn Hectometeering 2015 mogen negatieve waarden niet meer. Een voorgestelde remedie in de richtlijn is om de waarden met bijvoorbeeld 10 te verhogen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 30 jan 2023, 17:54

Wesso schreef: ma 30 jan 2023, 13:31 Door de kleurenbewerking (ik denk niet dat de oorspronkelijke foto's er zo uitzagen) zien ze er ook een beetje nostalgisch uit. :)
Soms heb ik de foto's 10 jaar later opnieuw uitgesneden en bewerkt. Dus de nostalgie kan van 2014 zijn of zo. :)
(Of het is mijn gebrek aan kennis om foto's te bewerken...)
Kaaiman schreef: ma 30 jan 2023, 14:07 Is deze dan inmiddels ook eindelijk weg?
Volgens mij ben ik er een paar jaar geleden naar op zoek geweest en kon ik hem niet meer vinden.
Maar de Streetview-foto is van 2021...
Kaaiman schreef: ma 30 jan 2023, 14:07
'Dit moment' in 2004?
Ja, dat bedoelde ik. :)
Is de N200 sinds 2015 herbehectometerd? Dat is me dan niet opgevallen in de Actuele Wegenlijsten.
--Harry.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » ma 30 jan 2023, 18:11

harry schreef: ma 30 jan 2023, 17:54
Kaaiman schreef: ma 30 jan 2023, 14:07 Is deze dan inmiddels ook eindelijk weg?
Volgens mij ben ik er een paar jaar geleden naar op zoek geweest en kon ik hem niet meer vinden.
Maar de Streetview-foto is van 2021...
Een jaar later in juli 2022 stond het bord er ook nog.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 30 jan 2023, 19:29

Net als dat RVV 1966 bord 101a aan de linkerkant. :D

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 01 feb 2023, 12:48

Deel 5: september 2004

Afbeelding
Dit is het soort foto's waar ik naar streef. Een wegnummer duidelijk te zien, én een stadsgezicht.

Afbeelding
In de loop van 2004 begon ik ook verlaten tracés van snelwegen op de foto te zetten.
Bijvoorbeeld de oude zuidelijke omlegging van Tilburg.
Na aanleg van de nieuwe A65 en A58 wordt het viaduct alleen nog voor een fietspad gebruikt.

In 2021 ben ik nog eens wezen kijken. De vangrail is deels omgevormd tot zit-eenheid:
Afbeelding

Afbeelding
In het kader van bijzondere hectometerbordjes: de busbaan in Hoofddorp. Nieuw-Vennep.

Afbeelding
Destijds het laatste oude bord dat een niet-snelweg aanduidt met A-nummers wit op rood.
Tot kort daarvoor werd de verbinding A59/A16 (zuid) - A59/A17 (west) via landwegen aangegeven.
Maar wel wit op rood, alsof het gewoon een snelweg betrof. Deze situatie heeft jarenlang bestaan.
Knooppunt Klaverpolder is inmiddels helemaal herbouwd als volledig knooppunt, en deze uitzonderlijke situatie is verdwenen.

Afbeelding
Wie A30 zegt moet ook B30 zeggen?
Combinatie A-30 was waarschijnlijk een combinatie van aannemers die de N30 hebben omgebouwd naar A30.
Wat "Combinatie B-30" was, is mij niet bekend.

Afbeelding
Tot begin deze eeuw stonden deze "kaasplankjes" op alle snelwegen waar de maximumsnelheid 100 was.
Bij de invoering van nieuwe hm-bordjes (waar deze maximumsnelheid ook op staat) zijn ze langzaam verdwenen.
Ook hier op de A4 staan ze niet meer (in 2007). Toen ik de foto in 2004 maakte waren ze al vrij zeldzaam aan het worden.

Afbeelding
Deze foto is op een late zomeravond gemaakt, tegen de zon in.
Het is een van de laatste wegnummers op wegwijzers die ik (destijds) nog niet had.
Na ruim een jaar foto's maken was mijn "verzameling" compleet.
Van 2004 tot 2013 is dit ook mijn enige eigen foto geweest van dit wegnummer.
Laatst gewijzigd door harry op wo 01 feb 2023, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
--Harry.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 01 feb 2023, 14:10

harry schreef: wo 01 feb 2023, 12:48 Afbeelding
In het kader van bijzondere hectometerbordjes: de busbaan in Hoofddorp.
Deze foto is niet genomen in Hoofddorp, maar in Nieuw Vennep met links de toen nog niet verdubbelde N207.

Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens » wo 01 feb 2023, 14:16

Je triggerde mij . Heb net even gekeken hoelang ik hier al zit... 9 maart 2005.

Dus nog even en ik denk dat met je volgende update ook fotos bevat die ik "zou moeten herkennen" uit mijn begin tijd.

Time flies ...

Ps. Overigens leuk om jouw historie hier zo te lezen ..

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 01 feb 2023, 21:00

Mooie serie. Ook leuk om al die foto's te zien.

Tegelijk wat melancholisch: zeg maar "toen was geluk heel gewoon".

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 02 feb 2023, 13:20

Deel 6: oktober-december 2004

Afbeelding
In oktober een kort tripje naar Parijs. De Notre-Dame stond er nog in volle glorie.

Afbeelding
Naast wegnummers ben ik mijn verzameling gaan uitbreiden met bewegwijzerde Ringen.
Dit omdat sommige Ringen lijken op een wegnummer. Bijvoorbeeld in Hilversum houdt de N201 op bij de Ring.
Nu heb je RIngen in vele soorten en maten, tot P-ringen aan toe.
En soms P-routes die afwisselend als P-ring op de bordjes staan.
Om het onderscheid niet te hoeven maken, ben ik maar begonnen met foto's van alle Ringen, P-ringen, P-routes, Centrum+P en andere variaties.

Afbeelding
De foto is een beeld van een beeld. De monitor staat in een verkeerscentrale in Utrecht.
Voor deze foto kon ik de wegcamera zover inzoomen dat het hm-bordje leesbaar werd.
We bezochten de verkeerscentrale tijdens de eerste bijeenkomst van wegenforummers.

Afbeelding
Op de oude route N1 door Hengelo (de A1 loopt al jaren om Hengelo heen).
In 2009 is geconstateerd dat het N1/E30-bordje is verdwenen.

Afbeelding
Uitzicht op de Grebbeberg vanaf de eerste hoge flat in Wageningen.
Destijds woonde een vriend van mij daar. Bij harde wind voelde je het gebouw bewegen...

Afbeelding
Foutje: Waspe moet zijn Wapse.
Dit viel Wesso op, 9 jaar na het maken van de foto!

Afbeelding
Nederlandse ANWB-borden in Geel, België. Voor de bewegwijzering van en naar de parkeerterreinen had Geel de ANWB ingeschakeld.
De "normale" wegwijzers bleven wel gewoon volgens Belgisch model.

Afbeelding
Den Haag had eigen CentrumRING-bordjes, maar die zijn in 2010 allemaal verdwenen.
Vanaf 2010 heet de centrumring (ook) s100.

Afbeelding
Mijn verzameling r-routes begon al aardig compleet te worden.

Afbeelding
Mijn verzameling s-routes begon al aardig compleet te worden.
--Harry.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 02 feb 2023, 19:42

harry schreef: do 02 feb 2023, 13:20 Deel 6: oktober-december 2004

Afbeelding
Uitzicht op de Grebbeberg vanaf de eerste hoge flat in Wageningen.
Destijds woonde een vriend van mij daar. Bij harde wind voelde je het gebouw bewegen...
Het kruispunt wat je hier ziet is inmiddels alweer vele jaren geleden vervangen door een rotonde. Flat die jij bedoelt Harry is dacht ik een studentenflat.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 02 feb 2023, 21:20

Sommige foto's hierboven vallen wat mij betreft onder de forumklassiekers. Ze komen mij erg bekend voor, maar goed, ik zit ook alweer 18 jaar op dit forum. De tijd vliegt... :emo:

Dat foutje met Wapse was mij allang ontschoten, trouwens. Over welke jaren hebben we het: 2004 en 2013...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 02 feb 2023, 21:29

PeterSchoeber schreef: do 02 feb 2023, 19:42 Flat die jij bedoelt Harry is dacht ik een studentenflat.
Niet dat ik weet. Mijn vrienden Roy en Angela werkten allebei.
--Harry.