Opa Harry vertelt - 20 jaar wegenforum en wegnummers.nl
Moderator: Moderatoren
-
- Secretaris
Re: Opa Harry vertelt - 20 jaar wegenforum en wegnummers.nl
Wageningen had 6 sterflats, waarvan nog 5 bestaan. De 2 flats aan de westzijde van Wageningen waren gewone sociale huur geloof ik. De overige 4 aan de noordzijde waren en zijn studentenflats.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- Wegnummerfotograaf

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- expressweg
Een pluim voor alle mooie foto's, Harry!

Laatst gewijzigd door kees op vr 03 feb 2023, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Wegnummerfotograaf
Deel 7: januari-februari 2005

De oude brug in de A2 bij Vianen. De nieuwe hogere brug is rechts te zien. De foto is genomen vanachter de geluidsschermen van de nieuwe brug.
De oude brug zal worden afgebroken (maar dat zal nog jaaaren duren...).

In Duitsland heeft men langs de snelwegen genummerde omleidingsroutes, de U-routes.
Er is ook een grensoverschrijdende U-route geweest. In Duitsland heette die [UE]36, in Nederland O[E36] (aardig inconsequent dus).
De snelweg is al sinds 1985 geen E36 meer, maar enkele bordjes van deze omleidingsroute zijn nog lang blijven staan.
Ik herinner me dat ik deze bordjes voor het eerst gezien heb in 1980.
(Vanuit een touringcar, op weg naar een vakantie in Oostenrijk. Babberich was toen een verzamelpunt voor touringcar-toeristen uit het hele land.)

Een nieuwe verzameling: antieke wegwijzers.
Daar staan er nog best veel van in Nederland. Ze worden zelfs af en toe nieuw geplaatst.

De voorsorteer-situatie klopt niet: er komt een rechtsafstrook aan de rechterkant bij. De middelste strook blijft dus alleen voor rechtdoor.
Het bord was een normaal rijstrokenbord; de extra pijl en de wegnummers zijn er later opgeplakt.
Dit is de voorloper van wat men later bij NBA meer zou doen (maar dan met ronde pijlen), zij het niet op deze plek.
Inmiddels heeft men door dat het toch wel verwarrend werkt.

Een niet-standaard bord naar de Edese nieuwbouwwijk Kernhem.
Vooral de opening in het bord en het ontbreken van een rechtdoor-pijl zijn bijzonder.

Ik had deze foto op mijn site gezet met als locatie "Nijswiller".
Ik kreeg daarover een mailtje van Ruud Leenders:
Op de foto staat het gehucht Mamelis, behorend bij de gemeente Vaals.
Mamelis ligt direct aan de grens met Duitsland; direct achter de huizen op de foto stroomt de Selzerbeek, welke hier de grens tussen Nederland en Duitsland vormt.
De weilanden en bomen op de achtergrond liggen dus allemaal in Duitsland.
Pas veel later zou ik foto's maken van alle gehuchten in Nederland. Mamelis had ik dus alvast.

"Via toeristenweg". Dit lijkt een soort waarschuwing dat de weg niet echt snel is.
Maar een snellere route naar Well en Wellerlooi wordt hier niet aangegeven.

Deze foto heb ik gemaakt op verzoek van René W.
Hij schreef:
Wat ik daar zag langs de Delftsestraatweg voor het kruispunt met de Zuideindseweg:
een intern verlichte voorwegwijzer richting Oude Leede in de stijl én het lettertype van de jaren '60.
De verlichting werkt trouwens al geruime tijd niet meer.
In 2006 is deze wegwijzer verdwenen.

Turnhout. Variant op de standaard-Belgenmop dat men in België een bord "einde rotonde" heeft.

De provincie Drenthe zette alle wegnummers op wegwijzers.
N962 was destijds het hoogste wegnummer dat op wegwijzers voorkwam.
Als de wegwijzer een paar meter naar rechts had gestaan (in de provincie Groningen), had het geen wegnummer gehad.

Een van de laatste bordjes in Amsterdam met een s2xx-nummer erop.

De oude brug in de A2 bij Vianen. De nieuwe hogere brug is rechts te zien. De foto is genomen vanachter de geluidsschermen van de nieuwe brug.
De oude brug zal worden afgebroken (maar dat zal nog jaaaren duren...).

In Duitsland heeft men langs de snelwegen genummerde omleidingsroutes, de U-routes.
Er is ook een grensoverschrijdende U-route geweest. In Duitsland heette die [UE]36, in Nederland O[E36] (aardig inconsequent dus).
De snelweg is al sinds 1985 geen E36 meer, maar enkele bordjes van deze omleidingsroute zijn nog lang blijven staan.
Ik herinner me dat ik deze bordjes voor het eerst gezien heb in 1980.
(Vanuit een touringcar, op weg naar een vakantie in Oostenrijk. Babberich was toen een verzamelpunt voor touringcar-toeristen uit het hele land.)

Een nieuwe verzameling: antieke wegwijzers.
Daar staan er nog best veel van in Nederland. Ze worden zelfs af en toe nieuw geplaatst.

De voorsorteer-situatie klopt niet: er komt een rechtsafstrook aan de rechterkant bij. De middelste strook blijft dus alleen voor rechtdoor.
Het bord was een normaal rijstrokenbord; de extra pijl en de wegnummers zijn er later opgeplakt.
Dit is de voorloper van wat men later bij NBA meer zou doen (maar dan met ronde pijlen), zij het niet op deze plek.
Inmiddels heeft men door dat het toch wel verwarrend werkt.

Een niet-standaard bord naar de Edese nieuwbouwwijk Kernhem.
Vooral de opening in het bord en het ontbreken van een rechtdoor-pijl zijn bijzonder.

Ik had deze foto op mijn site gezet met als locatie "Nijswiller".
Ik kreeg daarover een mailtje van Ruud Leenders:
Op de foto staat het gehucht Mamelis, behorend bij de gemeente Vaals.
Mamelis ligt direct aan de grens met Duitsland; direct achter de huizen op de foto stroomt de Selzerbeek, welke hier de grens tussen Nederland en Duitsland vormt.
De weilanden en bomen op de achtergrond liggen dus allemaal in Duitsland.
Pas veel later zou ik foto's maken van alle gehuchten in Nederland. Mamelis had ik dus alvast.

"Via toeristenweg". Dit lijkt een soort waarschuwing dat de weg niet echt snel is.
Maar een snellere route naar Well en Wellerlooi wordt hier niet aangegeven.

Deze foto heb ik gemaakt op verzoek van René W.
Hij schreef:
Wat ik daar zag langs de Delftsestraatweg voor het kruispunt met de Zuideindseweg:
een intern verlichte voorwegwijzer richting Oude Leede in de stijl én het lettertype van de jaren '60.
De verlichting werkt trouwens al geruime tijd niet meer.
In 2006 is deze wegwijzer verdwenen.

Turnhout. Variant op de standaard-Belgenmop dat men in België een bord "einde rotonde" heeft.

De provincie Drenthe zette alle wegnummers op wegwijzers.
N962 was destijds het hoogste wegnummer dat op wegwijzers voorkwam.
Als de wegwijzer een paar meter naar rechts had gestaan (in de provincie Groningen), had het geen wegnummer gehad.

Een van de laatste bordjes in Amsterdam met een s2xx-nummer erop.
--Harry.
--Harry.
-
- autoweg

-
- 2x3 autosnelweg
Dat bordje hangt er nog altijd. En wellicht mede daardoor staat de betreffende weg nog altijd als s207 op Gmaps.
In 2017 heb ik het bordje zelf nog eens vereeuwigd.

-
- 2x3 autosnelweg
De Meierijbaan bij Tilburg vind ik wel één van de mooiste stukjes vergane glorie.harry schreef: ↑wo 01 feb 2023, 12:48
https://wegnummers.nl/nl/b010/DSC02692oud65.jpg
In de loop van 2004 begon ik ook verlaten tracés van snelwegen op de foto te zetten.
Bijvoorbeeld de oude zuidelijke omlegging van Tilburg.
Na aanleg van de nieuwe A65 en A58 wordt het viaduct alleen nog voor een fietspad gebruikt.
In 2021 ben ik nog eens wezen kijken. De vangrail is deels omgevormd tot zit-eenheid:
https://wegnummers.nl/nl/b014/DSC04552oud58.jpg
Was er in 2018 een keer geweest voor een fotoreeks. Dat is ook al weer 5 jaar geleden.
- SPOILER: TOON
-
- Wegnummerfotograaf
Deel 8: maart-april 2005

Mijn verzameling stads- en dorpsgezichten breidt zich langzaam uit: dit is Oldenzaal.

En dit is Scharmer. De plaats waar mijn vader geboren is. Ik was hier op een zondagmiddag met mijn vader.
Bijna alle plekken waar hij gewoond en gewerkt heeft zijn nadien gesloopt.
Alleen zijn laatste huis (waarin hij is overleden) staat er nog. Dat was niet in Scharmer trouwens.

De plaats heet Rütenbrock. Dat zou je nog kunnen vertalen met Ruitenbroek (Nederlands), Rutenbrouk (Gronings) of Rutenbrook (Drents), maar Rütenbroek is sowieso verkeerd.

De A16 werd verbreed en deels verlegd, ook in verband met de HSL naar Brussel.
Dit is afrit Breda-Noord.
Ik heb deze foto gemaakt op de dag dat het wegenforum zijn tweede bijeenkomst had.
Daarbij zaten Marcel en ik in een ander café dan de rest.
Mobieltjes waren in die tijd nog niet gangbaar, dus we moesten er maar mee leven dat we elkaar niet konden vinden.

Ik wil naar het centrum. Welke richting neem ik dan? Help, man!
Dit is niet de laatste keer dat er grappen gemaakt zijn over de naam Helpman.

Ook bij Helpman: de weg is hier N7, maar op de hm-bordjes staat A7.
In 2010 zijn de bordjes (eindelijk) overgeplakt met N7-stickers.

Aarschot, doel van een Belgisch tripje.
Ik wist toen nog niet dat Aarschot een van de belangrijkste plaatsen in Vlaanderen zou worden.

Een nogal artistiek bordje. Fraai om te zien, maar niet direct overduidelijk.
Richting Mook gaat uiteindelijk ook naar de A73, maar dat is vele kilometers verderop.
Het wegnummer had dus niet op een rood vlak moeten staan.
Deze foto heb ik gemaakt op een van de vele ritjes tussen Ede en Leidschendam.
Ik werkte destijds een half jaar in Ede, in de Beeckmankazerne.

Wederom een uitstervend wegnummer: dit is het laatste N10-bordje, op de Leeuwarderweg in Amsterdam.

Het viaductsymbool is verkeerd: de N11 gaat onder de A4 door. Bovendien had het symbooltje geel moeten zijn.
De A4-logo's staan in een verkeerd lettertype.
Rond juli 2005 is het viaductsymbooltje gecorrigeerd, naar aanleiding van deze foto!

Ieder voorjaar geven de bollenvelden gelegenheid voor kleurige foto's.

Nootdorp. Deze nieuwe tunnel onder de A12 is gedateerd 2006, maar ligt er al helemaal in 2005.
Het komt voor: soms is een weg of kunstwerk eerder af dan gepland.

Het valt soms niet mee om zowel wegnummer(s) als andere interessante dingen goed op één foto te krijgen.
Dat is hier duidelijk niet gelukt...

...hier lukte het wel.

Mijn verzameling stads- en dorpsgezichten breidt zich langzaam uit: dit is Oldenzaal.

En dit is Scharmer. De plaats waar mijn vader geboren is. Ik was hier op een zondagmiddag met mijn vader.
Bijna alle plekken waar hij gewoond en gewerkt heeft zijn nadien gesloopt.
Alleen zijn laatste huis (waarin hij is overleden) staat er nog. Dat was niet in Scharmer trouwens.

De plaats heet Rütenbrock. Dat zou je nog kunnen vertalen met Ruitenbroek (Nederlands), Rutenbrouk (Gronings) of Rutenbrook (Drents), maar Rütenbroek is sowieso verkeerd.

De A16 werd verbreed en deels verlegd, ook in verband met de HSL naar Brussel.
Dit is afrit Breda-Noord.
Ik heb deze foto gemaakt op de dag dat het wegenforum zijn tweede bijeenkomst had.
Daarbij zaten Marcel en ik in een ander café dan de rest.
Mobieltjes waren in die tijd nog niet gangbaar, dus we moesten er maar mee leven dat we elkaar niet konden vinden.

Ik wil naar het centrum. Welke richting neem ik dan? Help, man!
Dit is niet de laatste keer dat er grappen gemaakt zijn over de naam Helpman.

Ook bij Helpman: de weg is hier N7, maar op de hm-bordjes staat A7.
In 2010 zijn de bordjes (eindelijk) overgeplakt met N7-stickers.

Aarschot, doel van een Belgisch tripje.
Ik wist toen nog niet dat Aarschot een van de belangrijkste plaatsen in Vlaanderen zou worden.

Een nogal artistiek bordje. Fraai om te zien, maar niet direct overduidelijk.
Richting Mook gaat uiteindelijk ook naar de A73, maar dat is vele kilometers verderop.
Het wegnummer had dus niet op een rood vlak moeten staan.
Deze foto heb ik gemaakt op een van de vele ritjes tussen Ede en Leidschendam.
Ik werkte destijds een half jaar in Ede, in de Beeckmankazerne.

Wederom een uitstervend wegnummer: dit is het laatste N10-bordje, op de Leeuwarderweg in Amsterdam.

Het viaductsymbool is verkeerd: de N11 gaat onder de A4 door. Bovendien had het symbooltje geel moeten zijn.
De A4-logo's staan in een verkeerd lettertype.
Rond juli 2005 is het viaductsymbooltje gecorrigeerd, naar aanleiding van deze foto!

Ieder voorjaar geven de bollenvelden gelegenheid voor kleurige foto's.

Nootdorp. Deze nieuwe tunnel onder de A12 is gedateerd 2006, maar ligt er al helemaal in 2005.
Het komt voor: soms is een weg of kunstwerk eerder af dan gepland.

Het valt soms niet mee om zowel wegnummer(s) als andere interessante dingen goed op één foto te krijgen.
Dat is hier duidelijk niet gelukt...

...hier lukte het wel.
--Harry.
--Harry.
-
- Wegnummerfotograaf
Deel 9: mei-juni 2005

Dorpsgezicht van Slochteren.
Deze monumentale boerderij staat inmiddels in de steigers. Het is flink verzakt door aardbevingen.

De weg hier is administratief rijksweg 4. Op de wegwijzers staat A29, en op dit gedeelte lift de A59 een stukje mee.
In 2005 zijn hier hectometerbordjes geplaatst. Vanwege het administratieve nummer stond er aanvankelijk A4 op die bordjes.
Zo heb ik dus een foto kunnen maken van 3 verschillende wegnummers voor dezelfde snelweg.
Binnen 10 dagen na het maken van de foto is op het hm-bordje A4 overgeplakt met A29.

A261, toen die nog bestond.

Nog eentje in de verzameling verdwenen nummers. In het centrum van Huizen stond nog "N27" op een bord.

De A38 staat nergens op wegwijzers. Maar sinds 2015 2005 wel op hm-bordjes.
Dus daar moest ik een foto van hebben.

Een grappige combinatie van standaard-borden.
Mocht de automobilist toch besluiten tegen de rijrichting in Vught te verlaten, dan mag hij gerust een keer terugkomen: "Tot ziens!"

Als je de rechterkant wegdenkt, lijkt het alsof een klein straatje tot snelweg gebombardeerd is.
In werkelijkheid ontbreekt er links een onderbord. 200 meter verderop begint de snelweg pas.

De nieuwe brug over de Maas bij Blerick.
Op de hm-bordjes stond in 2005 al A73, maar de weg was nog geen snelweg en had op de wegwijzers nog geen nummer.

Ik heb diverse keren een foto gemaakt van deze kerk (met wegwijzers op de voorgrond).
Ik vind het een mooie kerk.

Dorpsgezicht van Slochteren.
Deze monumentale boerderij staat inmiddels in de steigers. Het is flink verzakt door aardbevingen.

De weg hier is administratief rijksweg 4. Op de wegwijzers staat A29, en op dit gedeelte lift de A59 een stukje mee.
In 2005 zijn hier hectometerbordjes geplaatst. Vanwege het administratieve nummer stond er aanvankelijk A4 op die bordjes.
Zo heb ik dus een foto kunnen maken van 3 verschillende wegnummers voor dezelfde snelweg.
Binnen 10 dagen na het maken van de foto is op het hm-bordje A4 overgeplakt met A29.

A261, toen die nog bestond.

Nog eentje in de verzameling verdwenen nummers. In het centrum van Huizen stond nog "N27" op een bord.

De A38 staat nergens op wegwijzers. Maar sinds 2015 2005 wel op hm-bordjes.
Dus daar moest ik een foto van hebben.

Een grappige combinatie van standaard-borden.
Mocht de automobilist toch besluiten tegen de rijrichting in Vught te verlaten, dan mag hij gerust een keer terugkomen: "Tot ziens!"

Als je de rechterkant wegdenkt, lijkt het alsof een klein straatje tot snelweg gebombardeerd is.
In werkelijkheid ontbreekt er links een onderbord. 200 meter verderop begint de snelweg pas.

De nieuwe brug over de Maas bij Blerick.
Op de hm-bordjes stond in 2005 al A73, maar de weg was nog geen snelweg en had op de wegwijzers nog geen nummer.

Ik heb diverse keren een foto gemaakt van deze kerk (met wegwijzers op de voorgrond).
Ik vind het een mooie kerk.
Laatst gewijzigd door harry op di 07 feb 2023, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
--Harry.
--Harry.
-
- 2x3 autosnelweg
2005 gok ik

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- Wegnummerfotograaf
Deel 10: juli-augustus 2005

Zowel wegnummer als "Centrum" verkeerd aangegeven.
A12 had op een blauw vlak moeten staan, Centrum op een wit vlak.

Het eerste bord over de grens in België.
Tevens het laatste bord op deze weg waarop "Luik" vermeld staat, want het bord staat in de Voerstreek.
Even verderop gaat de weg Wallonië binnen, en zien we dus alleen nog maar Liège.

Het bijzonder smalle viaduct in de A44 bij afrit Kaag-Dorp.
Volgens mij is dit het smalste stuk autosnelweg in Nederland waar 120 km per uur gereden mag worden.
Deze foto's zijn genomen vanuit de trein. Ik reed terug naar huis van Schiphol na een vakantie.

Oude wegnummers A68 en N68 zijn per ongeluk blijven staan.
In 2007 zijn de borden aangepast.

Harderwijk. Grasveld in gebruik als parkeerterrein. Dat kon toen nog.

Het kantoorgebouw van de Gasunie in Groningen heb ik de afgelopen jaren vaak op de foto gezet.
Ook omdat de omliggende wegen voortdurend veranderden en er dus vaak een aanleiding was voor een nieuwe foto.

Deze brug is in 1992 aangelegd i.v.m. de Floriade.
In 2012 is deze omgeving uitgeroepen tot een van de lelijkste plekken van Nederland.
Weer 10 jaar later bleek de constructie ondeugdelijk te zijn...

Oostelijke ingang van de Kiltunnel (N217).

Hm-bordjes geven ten onrechte A44 aan.
Op het kruispunt met de N14 zijn enkele hm-bordjes later geplaatst dan op de rest van de N44.
Ik denk dat er verwarring is ontstaan doordat mensen automatisch denken dat een rijksweg-nummer hetzelfde is als een A-nummer.
De bordjes (ook op andere plekken in de buurt) zijn inmiddels vervangen.

Oude stijl en "redesign" gebroederlijk naast elkaar.
Zo kun je mooi de verschillen zien. Wat mij betreft pakt dat niet zo goed uit voor "redesign".

Deze foto is niet van erg hoge kwaliteit.
Maar ik heb hem al die jaren laten staan omdat het (bij toeval) twee van mijn hobby's laat zien: wegnummers en Donald Duck.
(Voor die laatste die https://inducks.org - een database met informatie over alle Disney-strips ter wereld.)

Amsterdam. Ook architectuur heeft mijn aandacht.

De splinternieuwe fietsbrug over de A12 in Zoetermeer. Tegenwoordig is de overkant veel meer bebost.

Zowel wegnummer als "Centrum" verkeerd aangegeven.
A12 had op een blauw vlak moeten staan, Centrum op een wit vlak.

Het eerste bord over de grens in België.
Tevens het laatste bord op deze weg waarop "Luik" vermeld staat, want het bord staat in de Voerstreek.
Even verderop gaat de weg Wallonië binnen, en zien we dus alleen nog maar Liège.

Het bijzonder smalle viaduct in de A44 bij afrit Kaag-Dorp.
Volgens mij is dit het smalste stuk autosnelweg in Nederland waar 120 km per uur gereden mag worden.
Deze foto's zijn genomen vanuit de trein. Ik reed terug naar huis van Schiphol na een vakantie.

Oude wegnummers A68 en N68 zijn per ongeluk blijven staan.
In 2007 zijn de borden aangepast.

Harderwijk. Grasveld in gebruik als parkeerterrein. Dat kon toen nog.

Het kantoorgebouw van de Gasunie in Groningen heb ik de afgelopen jaren vaak op de foto gezet.
Ook omdat de omliggende wegen voortdurend veranderden en er dus vaak een aanleiding was voor een nieuwe foto.

Deze brug is in 1992 aangelegd i.v.m. de Floriade.
In 2012 is deze omgeving uitgeroepen tot een van de lelijkste plekken van Nederland.
Weer 10 jaar later bleek de constructie ondeugdelijk te zijn...

Oostelijke ingang van de Kiltunnel (N217).

Hm-bordjes geven ten onrechte A44 aan.
Op het kruispunt met de N14 zijn enkele hm-bordjes later geplaatst dan op de rest van de N44.
Ik denk dat er verwarring is ontstaan doordat mensen automatisch denken dat een rijksweg-nummer hetzelfde is als een A-nummer.
De bordjes (ook op andere plekken in de buurt) zijn inmiddels vervangen.

Oude stijl en "redesign" gebroederlijk naast elkaar.
Zo kun je mooi de verschillen zien. Wat mij betreft pakt dat niet zo goed uit voor "redesign".

Deze foto is niet van erg hoge kwaliteit.
Maar ik heb hem al die jaren laten staan omdat het (bij toeval) twee van mijn hobby's laat zien: wegnummers en Donald Duck.
(Voor die laatste die https://inducks.org - een database met informatie over alle Disney-strips ter wereld.)

Amsterdam. Ook architectuur heeft mijn aandacht.

De splinternieuwe fietsbrug over de A12 in Zoetermeer. Tegenwoordig is de overkant veel meer bebost.
--Harry.
--Harry.
-
- Wegnummerfotograaf
Deel 11: september-oktober 2005

Voorbeeld van een foto die ik pas jaren later zou gaan gebruiken op een website.
In dit geval toen ik de niet-NBA-wegwijzers aan de NBA-pagina's toevoegde in 2022.

Voorbeeld van een foto die ik pas jaren later zou gaan gebruiken op een website.
In dit geval toen ik van iedere verzorgingsplaats een foto wilde hebben, ook als er geen bord met de naam stond.
Dit is De Keizer aan de A27.

Eveneens A27, De Keizer.
Dergelijke borden zijn in 2004 of 2005 op diverse plaatsen in Nederland geplaatst.
Soms op een plek waar je als voetganger niet mag komen.
Vanuit de auto zijn de kleine letters niet te lezen...

A29 in de buurt van het Hellegatsplein.
In deel 9 schreef ik:
Voor deze wel zeer gedetailleerde foto had ik de tijd.
Een Belgische vrachtwagen was tegen een slagboom van de brug gereden, zodat die niet meer werkte.
Daardoor stond het verkeer op de A29 richting Willemstad geruime tijd stil.
Ik heb deze tijd gebruikt door een wandeling langs de weg te maken, en hier en daar een foto te nemen.
Andere mensen maakten foto's van de schepen bij de brug, ik van de hectometerbordjes. Ieder zijn hobby...

Dit stadsgezicht van Roermond is gebruikt op ansichtkaarten die in Roermond te koop waren.
Ik heb nog jarenlang royalties daarvoor ontvangen. Soms wel een hele euro!

Ook de bordjes van ringen e.d. wilde ik zo mooi mogelijk op de foto hebben.
Dit is Bergen op Zoom.

Lekdijk, Lexmond richting Ameide. Slibgevaar!
In foutloos Nederlands is het sliPgevaar.
Maar in dit geval is de spelfout wel toepasselijk als de dijk is verzwaard met sliB.

Gebroederlijk naast elkaar: links ANWB, rechts Rijkswaterstaat.
In 2010 zijn deze borden trouwens vervangen, na de aanleg van de vierde rijstrook.

Rechtsaf gaat weliswaar richting A4, maar er zit nog een heel stuk N201 tussen.
De rode kleur is dus ten onrechte (maar geeft wel mooie kleurige bordjes).
Soms kan ik een foto gebruiken voor 2 verschillende verzamelingen.
In dit geval heb ik de foto niet alleen gebruikt bij de A4, maar ook bij de komborden van Hoofddorp.

Hasselt. Toen ik daar rondliep om foto's van het oude stadje te maken, werd ik door een bewoner gevraagd om binnen te komen kijken.
Vandaar deze foto van het gotische interieur van de middeleeuwse woning.

Ten Post heeft zijn witte molen fraai opgeknapt.
De foto is gemaakt op een zondagochtend rond 10 uur, voordat ik mijn oma ophaalde om een dag bij mijn ouders door te brengen.
Het ging me uiteraard om de wegwijzer van de N360 (die er uiteindelijk maar vaag op staat), maar de molen en het mooie weer waren al genoeg voor een mooie foto.

In dit geval toen ik de niet-NBA-wegwijzers aan de NBA-pagina's toevoegde in 2022.

In dit geval toen ik van iedere verzorgingsplaats een foto wilde hebben, ook als er geen bord met de naam stond.
Dit is De Keizer aan de A27.

Eveneens A27, De Keizer.
Dergelijke borden zijn in 2004 of 2005 op diverse plaatsen in Nederland geplaatst.
Soms op een plek waar je als voetganger niet mag komen.
Vanuit de auto zijn de kleine letters niet te lezen...

A29 in de buurt van het Hellegatsplein.
In deel 9 schreef ik:
Op deze foto is duidelijk te zien dat "A29" over het oude "A4" is geplakt.In 2005 zijn hier hectometerbordjes geplaatst. Vanwege het administratieve nummer stond er aanvankelijk A4 op die bordjes.
Voor deze wel zeer gedetailleerde foto had ik de tijd.
Een Belgische vrachtwagen was tegen een slagboom van de brug gereden, zodat die niet meer werkte.
Daardoor stond het verkeer op de A29 richting Willemstad geruime tijd stil.
Ik heb deze tijd gebruikt door een wandeling langs de weg te maken, en hier en daar een foto te nemen.
Andere mensen maakten foto's van de schepen bij de brug, ik van de hectometerbordjes. Ieder zijn hobby...

Dit stadsgezicht van Roermond is gebruikt op ansichtkaarten die in Roermond te koop waren.
Ik heb nog jarenlang royalties daarvoor ontvangen. Soms wel een hele euro!

Ook de bordjes van ringen e.d. wilde ik zo mooi mogelijk op de foto hebben.
Dit is Bergen op Zoom.

Lekdijk, Lexmond richting Ameide. Slibgevaar!
In foutloos Nederlands is het sliPgevaar.
Maar in dit geval is de spelfout wel toepasselijk als de dijk is verzwaard met sliB.

Gebroederlijk naast elkaar: links ANWB, rechts Rijkswaterstaat.
In 2010 zijn deze borden trouwens vervangen, na de aanleg van de vierde rijstrook.

Rechtsaf gaat weliswaar richting A4, maar er zit nog een heel stuk N201 tussen.
De rode kleur is dus ten onrechte (maar geeft wel mooie kleurige bordjes).
Soms kan ik een foto gebruiken voor 2 verschillende verzamelingen.
In dit geval heb ik de foto niet alleen gebruikt bij de A4, maar ook bij de komborden van Hoofddorp.

Hasselt. Toen ik daar rondliep om foto's van het oude stadje te maken, werd ik door een bewoner gevraagd om binnen te komen kijken.
Vandaar deze foto van het gotische interieur van de middeleeuwse woning.

Ten Post heeft zijn witte molen fraai opgeknapt.
De foto is gemaakt op een zondagochtend rond 10 uur, voordat ik mijn oma ophaalde om een dag bij mijn ouders door te brengen.
Het ging me uiteraard om de wegwijzer van de N360 (die er uiteindelijk maar vaag op staat), maar de molen en het mooie weer waren al genoeg voor een mooie foto.
Laatst gewijzigd door harry op ma 13 feb 2023, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
--Harry.
--Harry.
-
- 4x3 autosnelweg
-
- Wegnummerfotograaf
Deel 12: november 2005 - januari 2006

Ik had al een tijdje gezien dat er een molen langs die weg staat.
Maar hij staat niet in de buurt van een wegwijzer, dus kon ik er geen foto van maken waar een wegnummer bij op staat.
Gelukkig plaatste Rijkswaterstaat destijds het wegnummer op ieder hm-bordje. Dat maakte deze foto nu dus mogelijk.

Nieuwe uitdrukking: ontsteek uw lichten aan...
Iemand van Rijkswaterstaat vertelde dat het niet bekend is wie de letters aan heeft toegevoegd!
(Het bord is gecorrigeerd en later verdwenen.)

Hartelijke welkom. Het is natuurlijk wel schattig dat ze het proberen.

De cijfers van het wegnummer zijn groter dan de N.
De persoon op de foto, misschien nauwelijks herkenbaar, had geen bezwaar tegen het poseren in het winterlandschap.

Deze en de vorige foto zijn gemaakt bij een open dag, vlak voordat de rondweg om Heeten werd opgeleverd.
Op deze open dag ontmoette ik een aantal oude bekenden en een aantal nieuwe.

Afrit Delft-Noord. De weg over het viaduct is afgezet.
Bij sneeuw is duidelijk te zien dat veel mensen verward raken door de wegafzetting... (Die wegafzetting was dan ook slecht aangegeven.)
Deze foto is gemaakt vanuit een kantoorgebouw waar ik destijds werkte.
In de komende jaren zou ik nog meer foto's van deze omgeving maken, waarvan er ongetwijfeld nog enkele voorbij zullen komen.

Aardig uithangbordje in het centrum van Utrecht.

Almelo was destijds ook al eigenzinnig: als enige was hun P-ring aangegeven met een ruit.
Later zou er nog veel meer eigenzinnigs in Almelo staan (en dan heb ik het niet over de stoplichten).

Op de afsluitdijk waren de hm-bordjes smaller dan elders.

De pijlen zijn opnieuw opgeplakt wegens een gewijzigd kruispunt.
Maar het opgeplakte stuk staat op de kop! (In of voor juni 2007 is deze fout hersteld.)

Verkeerd wegnummer: N348 moet zijn N384. (In 2012 blijkt het juiste nummer eroverheengeplakt te zijn.)

Ik had al een tijdje gezien dat er een molen langs die weg staat.
Maar hij staat niet in de buurt van een wegwijzer, dus kon ik er geen foto van maken waar een wegnummer bij op staat.
Gelukkig plaatste Rijkswaterstaat destijds het wegnummer op ieder hm-bordje. Dat maakte deze foto nu dus mogelijk.

Nieuwe uitdrukking: ontsteek uw lichten aan...
Iemand van Rijkswaterstaat vertelde dat het niet bekend is wie de letters aan heeft toegevoegd!
(Het bord is gecorrigeerd en later verdwenen.)

Hartelijke welkom. Het is natuurlijk wel schattig dat ze het proberen.

De cijfers van het wegnummer zijn groter dan de N.
De persoon op de foto, misschien nauwelijks herkenbaar, had geen bezwaar tegen het poseren in het winterlandschap.

Deze en de vorige foto zijn gemaakt bij een open dag, vlak voordat de rondweg om Heeten werd opgeleverd.
Op deze open dag ontmoette ik een aantal oude bekenden en een aantal nieuwe.

Afrit Delft-Noord. De weg over het viaduct is afgezet.
Bij sneeuw is duidelijk te zien dat veel mensen verward raken door de wegafzetting... (Die wegafzetting was dan ook slecht aangegeven.)
Deze foto is gemaakt vanuit een kantoorgebouw waar ik destijds werkte.
In de komende jaren zou ik nog meer foto's van deze omgeving maken, waarvan er ongetwijfeld nog enkele voorbij zullen komen.

Aardig uithangbordje in het centrum van Utrecht.

Almelo was destijds ook al eigenzinnig: als enige was hun P-ring aangegeven met een ruit.
Later zou er nog veel meer eigenzinnigs in Almelo staan (en dan heb ik het niet over de stoplichten).

Op de afsluitdijk waren de hm-bordjes smaller dan elders.

De pijlen zijn opnieuw opgeplakt wegens een gewijzigd kruispunt.
Maar het opgeplakte stuk staat op de kop! (In of voor juni 2007 is deze fout hersteld.)

Verkeerd wegnummer: N348 moet zijn N384. (In 2012 blijkt het juiste nummer eroverheengeplakt te zijn.)
--Harry.
--Harry.
-
- Wegnummerfotograaf
Deel 13: februari-maart 2006

Wegenforummer Frits was destijds behoorlijk actief op het forum.
Hij is bijzonder gecharmeerd van foto's van molens, dus bij het laten zien van foto's als deze kwam er geheid de tekst "Een molentje voor Frits" bij te staan.

Stadsgezicht Elburg.

Ik ben maar eens een bezoek gaan brengen aan het hoofdkantoor van de ANWB (in Wassenaar).
Op de parkeerplaats staan daar allerlei antieke wegwijzers. Een soort openluchtmuseum dus.

De Zuidtangent is een vrije busbaan tussen Haarlem, Schiphol en Amstelveen.
Begin 2008 blijkt het hm-bordje weer verdwenen te zijn.

Vogelenzang: verkeersborden als tuinhekje.
Welbewust is ieder bord geen echt verkeersbord: vorm, kleur of inhoud wijken af.

In februari 2006 schreef ik op mijn website dit bord is echt wel aan vervanging toe.
Het bord is inmiddels vervangen. Het nieuwe bord heeft als datum 1 mei 2006!
Het zal wel niet, maar ik vind het leuk om te denken dat mijn website daar invloed op gehad heeft.

Een eigen P-ring op het langparkerenterrein van Schiphol.

A59 tegen de zon in.

Dit voorjaar moest ik enkele weken voor mijn werk in Londen zijn.
Uiteraard kon ik ook daar mijn hobby uitvoeren, ook al zijn het wel somberere winterfoto's geworden.
Tot op heden is Londen-Centrum de enige plek in het VK waar ik foto's van heb.

De kersverse N260 (randweg) in Tilburg.
Vreemd genoeg staat N260 nergens op wegwijzers, maar wel op de hm-bordjes.
Terwijl het een gemeentelijke weg is.

Oosterhout. Op de achtergrond de Slotbossche Toren.
De naam Slotbossche Toren is een beetje vreemd: de toren was onderdeel van het slot Strijen.
Hij lijkt vernoemd te zijn naar het bos, dat weer naar het slot is genoemd.
Dus eigenlijk is de toren genoemd naar zichzelf.

Wegenforummer Frits was destijds behoorlijk actief op het forum.
Hij is bijzonder gecharmeerd van foto's van molens, dus bij het laten zien van foto's als deze kwam er geheid de tekst "Een molentje voor Frits" bij te staan.

Stadsgezicht Elburg.

Ik ben maar eens een bezoek gaan brengen aan het hoofdkantoor van de ANWB (in Wassenaar).
Op de parkeerplaats staan daar allerlei antieke wegwijzers. Een soort openluchtmuseum dus.

De Zuidtangent is een vrije busbaan tussen Haarlem, Schiphol en Amstelveen.
Begin 2008 blijkt het hm-bordje weer verdwenen te zijn.

Vogelenzang: verkeersborden als tuinhekje.
Welbewust is ieder bord geen echt verkeersbord: vorm, kleur of inhoud wijken af.

In februari 2006 schreef ik op mijn website dit bord is echt wel aan vervanging toe.
Het bord is inmiddels vervangen. Het nieuwe bord heeft als datum 1 mei 2006!
Het zal wel niet, maar ik vind het leuk om te denken dat mijn website daar invloed op gehad heeft.

Een eigen P-ring op het langparkerenterrein van Schiphol.

A59 tegen de zon in.

Dit voorjaar moest ik enkele weken voor mijn werk in Londen zijn.
Uiteraard kon ik ook daar mijn hobby uitvoeren, ook al zijn het wel somberere winterfoto's geworden.
Tot op heden is Londen-Centrum de enige plek in het VK waar ik foto's van heb.

De kersverse N260 (randweg) in Tilburg.
Vreemd genoeg staat N260 nergens op wegwijzers, maar wel op de hm-bordjes.
Terwijl het een gemeentelijke weg is.

Oosterhout. Op de achtergrond de Slotbossche Toren.
De naam Slotbossche Toren is een beetje vreemd: de toren was onderdeel van het slot Strijen.
Hij lijkt vernoemd te zijn naar het bos, dat weer naar het slot is genoemd.
Dus eigenlijk is de toren genoemd naar zichzelf.
Laatst gewijzigd door harry op wo 15 feb 2023, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
--Harry.
--Harry.
-
- Wegnummerfotograaf
Deel 14: april 2006

Montfoort, N228. Tegenwoordig is dit mijn avatar op het wegenforum.
Ik vond het wel passen bij mijn titel "wegnummerfotograaf".

Graft.

Laren (NH).
Ook mijn verzameling dorpsgezichten werd weer uitgebreid.

In 2006 heeft de gemeente Noorwijk een aantal doorgaande wegen van nieuwe hm-bordjes voorzien.
Bijzonder hierbij is het gemeentelijke logo op de bordjes.
Tot nu toe deden voornamelijk provincies en waterschappen iets dergelijks.
Ik was eigenlijk te vroeg voor deze foto: een paar weken later stond het veld rechts vol met bloeiende bloemen.

Deze foto is tevens een (gedeeltelijk) zelfportret.
Goed te zien is de vrij primitieve digitale camera die ik toen gebruikte.

Groen straatnaambord geïntegreerd in ANWB-handwijzers.
Houten geeft zijn straatnamen op vrij grote groene borden aan. Maar op andere plekken staan die borden los van de ANWB-wegwijzers.

Deze wegwijzers in het vernieuwde centrum van Stadskanaal zijn artistiek, maar niet volgens de standaard.
Veendam en Assen staan bijvoorbeeld op een witte achtergrond en dat suggereert dat het stadswijken zijn.
Dit plein is trouwens géén rotonde.

Laren (NH).
Eigen weg met uitzondering van aanwonenden. Dus de aanwonenden bezitten de weg niet en verder iedereen wel?

Voor mijn werk moest ik een paar dagen in Helsinki zijn.
Ik had daar tijd voor 2 van mijn hobby's: behalve een beginnetje van een Finse wegnummerfotoverzameling heb ik ook de Finse Donald-Duckredactie bezocht.
Het werk ging trouwens over een project in Europees verband dat Accidental Lovers heette. Mijn naam is nog verschenen op de aftiteling van een Finse TV-uitzending:

De afrit-aanduiding is geïntegreerd in plaats van op een opzetbordje.
Afritten en opritten liggen hier erg dicht bij elkaar. Daarom was er weinig ruimte voor wegwijzerborden.
Dit is een mooi voorbeeld waar NBA (de nieuwe wegwijzers, die een paar jaar later geplaatst werden) veel beter zouden gaan passen.

You are here.
Kennelijk komen er veel buitenlandse vrachtwagens naar Coldenhove.
Men wil koste wat kost voorkomen dat de vrachtwagens door de smalle wegen van Maasland rijden.
Het gele bord zelf is een kruising van een wegwijzer en een plattegrond.
De dunne lijntjes die de A20 en omgeving aangeven zijn op de foto nauwelijks zichtbaar.
(Ik zag vorige week dat dit bord er nog steeds staat.)

Kiekje op het Kleinpolderplein.
Ik heb daar op een avond rondgelopen om foto's te maken voor de fotowedstrijd die iedere maand op het Wegenforum georganiseerd werd.
(Daar heb ik trouwens niet deze, maar een andere foto voor ingezonden.)

Het komt geregeld voor: het verkeersbord staat op zijn kop. (In 2011 blijkt dit bord goed geplaatst te zijn.)
En laten we het maar niet hebben over het plak- en ruiterwerk van de wegwijzer. Dit bleek uiteindelijk toch maar tijdelijk te zijn.

Montfoort, N228. Tegenwoordig is dit mijn avatar op het wegenforum.
Ik vond het wel passen bij mijn titel "wegnummerfotograaf".

Graft.

Laren (NH).
Ook mijn verzameling dorpsgezichten werd weer uitgebreid.

In 2006 heeft de gemeente Noorwijk een aantal doorgaande wegen van nieuwe hm-bordjes voorzien.
Bijzonder hierbij is het gemeentelijke logo op de bordjes.
Tot nu toe deden voornamelijk provincies en waterschappen iets dergelijks.
Ik was eigenlijk te vroeg voor deze foto: een paar weken later stond het veld rechts vol met bloeiende bloemen.

Deze foto is tevens een (gedeeltelijk) zelfportret.
Goed te zien is de vrij primitieve digitale camera die ik toen gebruikte.

Groen straatnaambord geïntegreerd in ANWB-handwijzers.
Houten geeft zijn straatnamen op vrij grote groene borden aan. Maar op andere plekken staan die borden los van de ANWB-wegwijzers.

Deze wegwijzers in het vernieuwde centrum van Stadskanaal zijn artistiek, maar niet volgens de standaard.
Veendam en Assen staan bijvoorbeeld op een witte achtergrond en dat suggereert dat het stadswijken zijn.
Dit plein is trouwens géén rotonde.

Laren (NH).
Eigen weg met uitzondering van aanwonenden. Dus de aanwonenden bezitten de weg niet en verder iedereen wel?

Voor mijn werk moest ik een paar dagen in Helsinki zijn.
Ik had daar tijd voor 2 van mijn hobby's: behalve een beginnetje van een Finse wegnummerfotoverzameling heb ik ook de Finse Donald-Duckredactie bezocht.
Het werk ging trouwens over een project in Europees verband dat Accidental Lovers heette. Mijn naam is nog verschenen op de aftiteling van een Finse TV-uitzending:

De afrit-aanduiding is geïntegreerd in plaats van op een opzetbordje.
Afritten en opritten liggen hier erg dicht bij elkaar. Daarom was er weinig ruimte voor wegwijzerborden.
Dit is een mooi voorbeeld waar NBA (de nieuwe wegwijzers, die een paar jaar later geplaatst werden) veel beter zouden gaan passen.

You are here.
Kennelijk komen er veel buitenlandse vrachtwagens naar Coldenhove.
Men wil koste wat kost voorkomen dat de vrachtwagens door de smalle wegen van Maasland rijden.
Het gele bord zelf is een kruising van een wegwijzer en een plattegrond.
De dunne lijntjes die de A20 en omgeving aangeven zijn op de foto nauwelijks zichtbaar.
(Ik zag vorige week dat dit bord er nog steeds staat.)

Kiekje op het Kleinpolderplein.
Ik heb daar op een avond rondgelopen om foto's te maken voor de fotowedstrijd die iedere maand op het Wegenforum georganiseerd werd.
(Daar heb ik trouwens niet deze, maar een andere foto voor ingezonden.)

Het komt geregeld voor: het verkeersbord staat op zijn kop. (In 2011 blijkt dit bord goed geplaatst te zijn.)
En laten we het maar niet hebben over het plak- en ruiterwerk van de wegwijzer. Dit bleek uiteindelijk toch maar tijdelijk te zijn.
--Harry.
--Harry.
-
- Wegnummerfotograaf
Deel 15: mei 2006

In mei 2006 besloot ik ook een foto te maken van alle N-wegen die niet op de wegwijzers staan.
Deze foto is de eerste. Binnen een paar maanden heb ik (bijna) alle andere N-wegen ook op de foto gezet.

Het gevolg was wel dat ik nóg meer foto's van hm-bordjes ging maken, omdat dat de enige plek was waar het wegnummer op voorkwam.
Niet alle provincies hadden van die bordjes zoals op de vorige foto.

Toen ik deze foto maakte, schreef ik: "Eindelijk een ander bordje met een wegnummer! Al die hectometerbordjes worden wel erg saai..."

Spakenburg. Zowel Noordlijk als Zuiderlijk zijn verkeerd gespeld!

De weg op de achtergrond die met een rood-wit hek is afgezet werd vroeger gebruikt voor linksafslaand verkeer.
Dat verkeer moest eerst rechtsaf de hoofdweg af, en daarna oversteken (dus in de richting van de fotograaf).
Kennelijk vond men dat toch geen goede oplossing: dit soort kruispunten zijn inmiddels bijna allemaal verdwenen.

Alle handwijzers op dit kruispunt (afrit Nuenen) geven A270 in rode letters op een witte achtergrond aan.
Dat had andersom gemoeten!

De verbreding van de A4 heeft jaren geduurd. Hier bij Hoogmade was een deel net klaar, een ander deel nog niet.
Dat is ook duidelijk te zien aan de (dagelijkse) file links.

Een van mijn sub-verzamelingen is foto's van bordjes met UIT (of EXIT) op ongebruikelijke plaatsen.
Deze staat op een splinternieuw terrein van een benzinestation bij Vreeland.
De mensen op de foto zijn Deense toeristen. (Ik was de gids.) We waren een dagje UIT.

Deze zak drop heb ik gekocht op het bezinestation van de vorige foto.
Ik had wegnummer "750g" nog niet in mijn verzameling.

Frans wegnummer, in de buurt van Beverwijk.

Deze foto, van de N444 vlakbij de A44, is gemaakt rond mijn 44e verjaardag.
De molen is trouwens een aantal jaren geleden vanuit Rijnsburg hiernaartoe verplaatst.

De A13 heeft hier een viaduct zonder vluchtstroken, dus is het smaller dan de rest van de weg.
Het geluidsscherm loopt gewoon rechtdoor, over een eigen viaduct.
Er zit dus een "gat" tussen weg en geluidsscherm. Rond 2015 is dit gat gedicht (door verbreding van het viaduct).

Antieke wegwijzer in Geldrop. De ANWB legt het uit, op een bordje dat zelf ook zijn best doet antiek te worden:

Tot voor kort was de hele weg tussen Almeerderzand en Lelystad-Haven een autoweg met 2 rijstroken én 2 vluchtstroken.
Deze weg was de enige route naar Lelystad, voordat in 1981 de N6 (nu A6) gereed kwam.
Dit kleine stukje was in 2006 nog niet versmald.

Eduard Verheijen schreef mij destijds het volgende:
De gemeenten Brummen en Apeldoorn zijn in overleg over een ringweg om Eerbeek heen.
Bij de reconstructie van de N786 bij Dieren heeft men alvast de eerste "meters" van deze ringweg aangelegd.
Volgens de laatste berichten gaat deze ringweg er niet komen omdat de gemeente Brummen dwarsligt, dus zijn deze meters asfalt een overblijfsel van een waarschijnlijk nooit uit te voeren plan.
Dat paaltje op de voorgrond van de foto is de gemeentegrens-paal.
De weg kon dus ook niet verder gelegd worden dan hoe die er nu bij ligt...

In mei 2006 besloot ik ook een foto te maken van alle N-wegen die niet op de wegwijzers staan.
Deze foto is de eerste. Binnen een paar maanden heb ik (bijna) alle andere N-wegen ook op de foto gezet.

Het gevolg was wel dat ik nóg meer foto's van hm-bordjes ging maken, omdat dat de enige plek was waar het wegnummer op voorkwam.
Niet alle provincies hadden van die bordjes zoals op de vorige foto.

Toen ik deze foto maakte, schreef ik: "Eindelijk een ander bordje met een wegnummer! Al die hectometerbordjes worden wel erg saai..."

Spakenburg. Zowel Noordlijk als Zuiderlijk zijn verkeerd gespeld!

De weg op de achtergrond die met een rood-wit hek is afgezet werd vroeger gebruikt voor linksafslaand verkeer.
Dat verkeer moest eerst rechtsaf de hoofdweg af, en daarna oversteken (dus in de richting van de fotograaf).
Kennelijk vond men dat toch geen goede oplossing: dit soort kruispunten zijn inmiddels bijna allemaal verdwenen.

Alle handwijzers op dit kruispunt (afrit Nuenen) geven A270 in rode letters op een witte achtergrond aan.
Dat had andersom gemoeten!

De verbreding van de A4 heeft jaren geduurd. Hier bij Hoogmade was een deel net klaar, een ander deel nog niet.
Dat is ook duidelijk te zien aan de (dagelijkse) file links.

Een van mijn sub-verzamelingen is foto's van bordjes met UIT (of EXIT) op ongebruikelijke plaatsen.
Deze staat op een splinternieuw terrein van een benzinestation bij Vreeland.
De mensen op de foto zijn Deense toeristen. (Ik was de gids.) We waren een dagje UIT.

Deze zak drop heb ik gekocht op het bezinestation van de vorige foto.
Ik had wegnummer "750g" nog niet in mijn verzameling.

Frans wegnummer, in de buurt van Beverwijk.

Deze foto, van de N444 vlakbij de A44, is gemaakt rond mijn 44e verjaardag.
De molen is trouwens een aantal jaren geleden vanuit Rijnsburg hiernaartoe verplaatst.

De A13 heeft hier een viaduct zonder vluchtstroken, dus is het smaller dan de rest van de weg.
Het geluidsscherm loopt gewoon rechtdoor, over een eigen viaduct.
Er zit dus een "gat" tussen weg en geluidsscherm. Rond 2015 is dit gat gedicht (door verbreding van het viaduct).

Antieke wegwijzer in Geldrop. De ANWB legt het uit, op een bordje dat zelf ook zijn best doet antiek te worden:

Tot voor kort was de hele weg tussen Almeerderzand en Lelystad-Haven een autoweg met 2 rijstroken én 2 vluchtstroken.
Deze weg was de enige route naar Lelystad, voordat in 1981 de N6 (nu A6) gereed kwam.
Dit kleine stukje was in 2006 nog niet versmald.

Eduard Verheijen schreef mij destijds het volgende:
De gemeenten Brummen en Apeldoorn zijn in overleg over een ringweg om Eerbeek heen.
Bij de reconstructie van de N786 bij Dieren heeft men alvast de eerste "meters" van deze ringweg aangelegd.
Volgens de laatste berichten gaat deze ringweg er niet komen omdat de gemeente Brummen dwarsligt, dus zijn deze meters asfalt een overblijfsel van een waarschijnlijk nooit uit te voeren plan.
Dat paaltje op de voorgrond van de foto is de gemeentegrens-paal.
De weg kon dus ook niet verder gelegd worden dan hoe die er nu bij ligt...
--Harry.
--Harry.
-
- Wegnummerfotograaf
Deel 16: juni 2006

Ook deze maand weer veel foto's van hoge wegnummers.
Hier als bijzonderheid het bordje in de middenberm (Siddeburen).

Nogal wat provinciale wegen bleken helemaal geen bordjes of hm-bordjes te hebben. Zoals in Limburg de N593.
Meestal was de weg inmiddels overgedragen aan de gemeente(s).

Hee, had ik die kerk niet al eerder gezien?

Destijds was er op het Wegenforum een Limburgse Charles actief. Maar het bedrijf rechts heeft daar niks mee te maken.
De N295 is inmiddels omgenummerd naar N276.

Streekweg, Tegelen.
Vanaf eind 2006 staan er al nieuwe A73-hm-bordjes op een deel van de route.
Op dat moment bevatte de route Venlo - Swalmen drie verschillende wegnummers op de hm-bordjes: N567, N271 en A73.
Uiteindelijk zijn alle oude bordjes (helaas) weggehaald.

Ook een hm-bordjesfoto is soms bijna interessant te maken.

Deze foto is gemaakt tijdens een van de wedstrijden van het Nederlands elftal.
Vandaar dat de weg zo leeg is...
Het mag duidelijk zijn dat ik niet veel heb met voetbal.

Nog een foto tijdens datzelfde WK (toen Nederland er nog niet uit lag).
Dit is op de Duitse grens, de foto is gemaakt vanuit Duitsland.

Middelburg. Eén keer raden waarom het water van de fontein oranje was.

Uden.
De hoogspanningsmasten staan hier in de middenberm van de weg. Dit levert een fraai beeld op.
Ik ken maar één andere plek in Nederland waar men dit zo gedaan heeft: een industrieterrein in Hengelo.

Zaanstad-West.
Toen ik deze foto maakte was de weg nog geen onderdeel van de N516. Laat staan van de S150.
De omgeving is inmiddels helemaal volgeplempt met industriebouwsels.

A7, oprit Wormer.
Een oprit zonder middenberm, maar al wel autosnelweg.
In Duitsland is dit vrij gebruikelijk, in Nederland is het bijzonder.
Vroeger stonden hier borden autoweg en begon de snelweg pas op de plek waar de rijrichtingen echt gescheiden zijn.

De N860 (Westerbroek - Hoogezand) is ooit rijksweg geweest. Daarom is de straatnaam nog Rijksweg West (en verderop Rijksweg Oost).
Op de foto deze weg. Rechtsaf over de brug gaat o.a. naar een paar panden die ook genummerd zijn aan de Rijksweg West.
Maar deze panden staan niet aan de N860!
Waarom N860 hier vermeld staat is mij dan ook een volkomen raadsel.
De nummers N860 en N865 zijn bijzonder omdat ze niet in de Groningse reeks (N951-N999) vallen.
Maar die reeks zat al helemaal vol, terwijl N860/N865 nog vrij waren.
Delen van deze wegen waren voorheen een rijksweg met hetzelfde nummer!

Ook deze maand weer veel foto's van hoge wegnummers.
Hier als bijzonderheid het bordje in de middenberm (Siddeburen).

Nogal wat provinciale wegen bleken helemaal geen bordjes of hm-bordjes te hebben. Zoals in Limburg de N593.
Meestal was de weg inmiddels overgedragen aan de gemeente(s).

Hee, had ik die kerk niet al eerder gezien?

Destijds was er op het Wegenforum een Limburgse Charles actief. Maar het bedrijf rechts heeft daar niks mee te maken.
De N295 is inmiddels omgenummerd naar N276.

Streekweg, Tegelen.
Vanaf eind 2006 staan er al nieuwe A73-hm-bordjes op een deel van de route.
Op dat moment bevatte de route Venlo - Swalmen drie verschillende wegnummers op de hm-bordjes: N567, N271 en A73.
Uiteindelijk zijn alle oude bordjes (helaas) weggehaald.

Ook een hm-bordjesfoto is soms bijna interessant te maken.

Deze foto is gemaakt tijdens een van de wedstrijden van het Nederlands elftal.
Vandaar dat de weg zo leeg is...
Het mag duidelijk zijn dat ik niet veel heb met voetbal.

Nog een foto tijdens datzelfde WK (toen Nederland er nog niet uit lag).
Dit is op de Duitse grens, de foto is gemaakt vanuit Duitsland.

Middelburg. Eén keer raden waarom het water van de fontein oranje was.

Uden.
De hoogspanningsmasten staan hier in de middenberm van de weg. Dit levert een fraai beeld op.
Ik ken maar één andere plek in Nederland waar men dit zo gedaan heeft: een industrieterrein in Hengelo.

Zaanstad-West.
Toen ik deze foto maakte was de weg nog geen onderdeel van de N516. Laat staan van de S150.
De omgeving is inmiddels helemaal volgeplempt met industriebouwsels.

A7, oprit Wormer.
Een oprit zonder middenberm, maar al wel autosnelweg.
In Duitsland is dit vrij gebruikelijk, in Nederland is het bijzonder.
Vroeger stonden hier borden autoweg en begon de snelweg pas op de plek waar de rijrichtingen echt gescheiden zijn.

De N860 (Westerbroek - Hoogezand) is ooit rijksweg geweest. Daarom is de straatnaam nog Rijksweg West (en verderop Rijksweg Oost).
Op de foto deze weg. Rechtsaf over de brug gaat o.a. naar een paar panden die ook genummerd zijn aan de Rijksweg West.
Maar deze panden staan niet aan de N860!
Waarom N860 hier vermeld staat is mij dan ook een volkomen raadsel.
De nummers N860 en N865 zijn bijzonder omdat ze niet in de Groningse reeks (N951-N999) vallen.
Maar die reeks zat al helemaal vol, terwijl N860/N865 nog vrij waren.
Delen van deze wegen waren voorheen een rijksweg met hetzelfde nummer!
--Harry.
--Harry.
-
- Wegnummerfotograaf
Deel 17: juli-augustus 2006

Ook op vakantie in Duitsland (Potsdam) maak ik foto's van (Hollandse) molens.

Aangehouden ten noorden van Berlijn. Dit was een nogal kostbare vakantiefoto.

Ik had me voorgenomen om later nog eens een betere foto van dit wegnummer te maken.
Helaas, Zeeland heeft inmiddels de weg overgedragen aan de gemeente en alle hm-bordjes met wegnummer verwijderd!

De gemeente Almelo heeft tegenwoordig eigen regels voor hun wegwijzers.
Zo geven ze een route naar een ander wegnummer aan met een stippellijntje rond dat wegnummer.
Op zich geen vreemd idee (in Denemarken en Duitsland doen ze het ook), maar niet volgens de landelijke standaard (destijds ANWB).
Dit specifieke bord staat er trouwens om het verkeer te laten voorsorteren voor het kruispunt na het eerstvolgende kruispunt.

Een van de foto's die op 2 plekken op mijn websites zijn terechtgekomen: bij de wegnummers en bij de plaatsnaamborden.

Bijna alle hm-bordjes op deze weg zijn kapot.
Voor deze foto heb ik flink moeten zoeken naar eentje die nog intact was.
Dit experiment is vrij kort daarna gestopt, tegenwoordig staan er "normale" hm-bordjes.

Het Westland schijnt een van de lelijkste gebieden van Nederland te zijn.
Toch lukt het soms om er een aardige foto te maken.

Lierop (bij een pannenkoekengelegenheid, tijdens een bijeenkomst van Wegenforummers).
Ik had tot dan toe niet in de gaten dat dergelijke wegwijzers iedere paar jaar opnieuw beschilderd werden en dat daarbij de inhoud soms up-to-date gemaakt werd.
Het snelweg-symbooltje bijvoorbeeld is pas vrij recent ingevoerd op wegwijzers.

Abcoude.
Het bordje staat in het centrum. Dus strikt genomen zou het nergens op slaan.
Maar ik denk dat hier het deel van het centrum bedoeld wordt dat aan de andere kant van een klein bruggetje ligt (direct achter de fotograaf).

Rond deze tijd begon ik ook foto's te maken van alle LF-routes. Dat zijn er niet zo veel, dus het was een kleine moeite.
Tegenwoordig (2023) verdwijnen deze nummers vaak weer ten gunste van nieuwe Europese routes.

Nostalgie: de oude A4. Op een plek die nu onherkenbaar veranderd is.
Tijdelijk bord op de oude verzorgingsplaats (in november 2006 alweer verdwenen). De verzorgingsplaats is vervangen door een nieuwe, even verderop (Aurora).
Kennelijk zijn de borden het er niet over eens of dat 300 of 600 meter verderop is...

Ook op vakantie in Duitsland (Potsdam) maak ik foto's van (Hollandse) molens.

Aangehouden ten noorden van Berlijn. Dit was een nogal kostbare vakantiefoto.

Ik had me voorgenomen om later nog eens een betere foto van dit wegnummer te maken.
Helaas, Zeeland heeft inmiddels de weg overgedragen aan de gemeente en alle hm-bordjes met wegnummer verwijderd!

De gemeente Almelo heeft tegenwoordig eigen regels voor hun wegwijzers.
Zo geven ze een route naar een ander wegnummer aan met een stippellijntje rond dat wegnummer.
Op zich geen vreemd idee (in Denemarken en Duitsland doen ze het ook), maar niet volgens de landelijke standaard (destijds ANWB).
Dit specifieke bord staat er trouwens om het verkeer te laten voorsorteren voor het kruispunt na het eerstvolgende kruispunt.

Een van de foto's die op 2 plekken op mijn websites zijn terechtgekomen: bij de wegnummers en bij de plaatsnaamborden.

Bijna alle hm-bordjes op deze weg zijn kapot.
Voor deze foto heb ik flink moeten zoeken naar eentje die nog intact was.
Dit experiment is vrij kort daarna gestopt, tegenwoordig staan er "normale" hm-bordjes.

Het Westland schijnt een van de lelijkste gebieden van Nederland te zijn.
Toch lukt het soms om er een aardige foto te maken.

Lierop (bij een pannenkoekengelegenheid, tijdens een bijeenkomst van Wegenforummers).
Ik had tot dan toe niet in de gaten dat dergelijke wegwijzers iedere paar jaar opnieuw beschilderd werden en dat daarbij de inhoud soms up-to-date gemaakt werd.
Het snelweg-symbooltje bijvoorbeeld is pas vrij recent ingevoerd op wegwijzers.

Abcoude.
Het bordje staat in het centrum. Dus strikt genomen zou het nergens op slaan.
Maar ik denk dat hier het deel van het centrum bedoeld wordt dat aan de andere kant van een klein bruggetje ligt (direct achter de fotograaf).

Rond deze tijd begon ik ook foto's te maken van alle LF-routes. Dat zijn er niet zo veel, dus het was een kleine moeite.
Tegenwoordig (2023) verdwijnen deze nummers vaak weer ten gunste van nieuwe Europese routes.

Nostalgie: de oude A4. Op een plek die nu onherkenbaar veranderd is.
Tijdelijk bord op de oude verzorgingsplaats (in november 2006 alweer verdwenen). De verzorgingsplaats is vervangen door een nieuwe, even verderop (Aurora).
Kennelijk zijn de borden het er niet over eens of dat 300 of 600 meter verderop is...
--Harry.
--Harry.
-
- 2x3 autosnelweg
Meneer de agent had er kennelijk lol in om je een wederdienst te bewijzen. Sadistisch haast...

Bedankt weer Harry, dit breekt de dag.

-
- Hoofdmoderator
Dat ligt eraan wat jij recent vindt

Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 2x3 autosnelweg
Locatie van de oude VZP langs de A4 in 2009:

Was al weer vergeten hoe de A4 er toen uitzag daar. Ongelooflijk eigenlijk nu bekeken dat alles over 2x2 strookjes moest daar.

Was al weer vergeten hoe de A4 er toen uitzag daar. Ongelooflijk eigenlijk nu bekeken dat alles over 2x2 strookjes moest daar.
-
- 4x5 autosnelweg
Nog een ouwetje dan uit die regionen. Uit eigen archief, de brug over de Oude Rijn in 2006.

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
Het oude tankstation had dus geen naam op de borden.
-
- expressweg
Vanwege problemen met mijn modem een ruime week niet op het forum geweest en dus deze draad niet bijgehouden.
Wat een leuke best of-serie!
- bijzonder dat bordje met 'Het Spoor'.Is dat groene bord wel een verwijzing naar een straat of naar een specifiek object? Het straatnaambordje hangt eronder.
- het monumentenbordje van ANWB naar een monumentale wegwijzer is echt geniaal!
- het gapende gat tussen snelweg en geluidsscherm in Delft vond ik idd erg bijzonder.
- het gefotografeerde uithangbord in Utrecht is echt fantastisch!
- die SNUP bij de gemeentegrens tussen Apeldoorn en Brummen is ook erg leuk.
Wat een leuke best of-serie!
- bijzonder dat bordje met 'Het Spoor'.Is dat groene bord wel een verwijzing naar een straat of naar een specifiek object? Het straatnaambordje hangt eronder.
- het monumentenbordje van ANWB naar een monumentale wegwijzer is echt geniaal!
- het gapende gat tussen snelweg en geluidsscherm in Delft vond ik idd erg bijzonder.
- het gefotografeerde uithangbord in Utrecht is echt fantastisch!
- die SNUP bij de gemeentegrens tussen Apeldoorn en Brummen is ook erg leuk.
-
- Wegnummerfotograaf
De "hoofdstraten" in Houten worden op de ring met grotere groene borden aangegeven (meestal losstaand van de blauwe wegwijzers).
Meestal is de hoofdtraatnaam gelijk aan de suffixen van de andere straten in het buurtje.
Het Spoor leidt naar Smalspoor, Hofspoor, Centraalspoor enz.
In 2012 was die wegwijzer trouwens alweer veranderd:

--Harry.
--Harry.
-
- Wegnummerfotograaf
Deel 18: september-oktober 2006

Herfstfoto van kasteel Doornenburg. Voor mijn verzameling stads- en dorpsgezichten.

Later kwam ik er op het Wegenforum achter waarom de fietspaden op deze plek ineens ophouden: hier was een landingsbaan gepland voor vliegveld Beek.
De weg zou hier dan sowieso aangepakt moeten worden. Of opgebroken.

Een van mijn oudste foto's van een plaatsnaambord.
Niet omdat ik toen al plaatsnaambordfoto's verzamelde, maar omdat ik het een bijzondere naam vond.

Verdwenen wegnummers...
N27 bestond al jaren niet meer toen ik de foto maakte. Dat is nu N305.
Inmiddels bestaat de s103 ook niet meer.

Na 2 meter heb je wel een herhalingsbord nodig!

Terwijl ik nog bezig was met foto's van wegnummers boven de 400, begon Flevoland dit soort hm-paaltjes te plaatsen.
Daardoor kon ik uiteindelijk van ieder provinciaal wegnummer een foto maken.

Doorgaand rijverkeer. Weer eens iets anders dan Doorgaand verkeer.
Misschien geldt dit bord niet voor loopverkeer en vaarverkeer...

In Amsterdam sturen ze het verkeer graag de grond in.

Een neef van mij woont in de Flevopolder.
Die term wordt wel gebezigd in het dagelijkse spraakgebruik, maar ik had hem nog nooit op een bord gezien.

Een van de laatste district-bordjes. In de jaren 80 hingen ze overal in Amsterdam.
Een volledige cirkel betekende dat het naar dat district toeging.
Een gedeeltelijk open cirkel (zoals hier) wou zeggen dat men zich al in het district bevond (en dat het bord verwees naar de rest van het district).
De nummers van de districten waren het derde cijfer van de postcode. Ieder district bestond weer uit wijken (3e + 4e cijfer).
Wijknummers worden hier en daar nog gebruikt (bijvoorbeeld in Delft). Districten zijn eigenlijk uitgestorven.

Wel erg beleefd, maar niet helemaal foutloos Nederlands...

Tegenliggers op een eenrichtingsweg...
Ik zag dit bord voorbijkomen in een aflevering van Blik op de weg.
Twee weken na het maken van deze foto was het onderbord al vervangen!
Hierover heb ik ook gecorrespondeerd met het Dagblad van het Noorden:

Herfstfoto van kasteel Doornenburg. Voor mijn verzameling stads- en dorpsgezichten.

Later kwam ik er op het Wegenforum achter waarom de fietspaden op deze plek ineens ophouden: hier was een landingsbaan gepland voor vliegveld Beek.
De weg zou hier dan sowieso aangepakt moeten worden. Of opgebroken.

Een van mijn oudste foto's van een plaatsnaambord.
Niet omdat ik toen al plaatsnaambordfoto's verzamelde, maar omdat ik het een bijzondere naam vond.

Verdwenen wegnummers...
N27 bestond al jaren niet meer toen ik de foto maakte. Dat is nu N305.
Inmiddels bestaat de s103 ook niet meer.

Na 2 meter heb je wel een herhalingsbord nodig!

Terwijl ik nog bezig was met foto's van wegnummers boven de 400, begon Flevoland dit soort hm-paaltjes te plaatsen.
Daardoor kon ik uiteindelijk van ieder provinciaal wegnummer een foto maken.

Doorgaand rijverkeer. Weer eens iets anders dan Doorgaand verkeer.
Misschien geldt dit bord niet voor loopverkeer en vaarverkeer...

In Amsterdam sturen ze het verkeer graag de grond in.

Een neef van mij woont in de Flevopolder.
Die term wordt wel gebezigd in het dagelijkse spraakgebruik, maar ik had hem nog nooit op een bord gezien.

Een van de laatste district-bordjes. In de jaren 80 hingen ze overal in Amsterdam.
Een gedeeltelijk open cirkel (zoals hier) wou zeggen dat men zich al in het district bevond (en dat het bord verwees naar de rest van het district).
De nummers van de districten waren het derde cijfer van de postcode. Ieder district bestond weer uit wijken (3e + 4e cijfer).
Wijknummers worden hier en daar nog gebruikt (bijvoorbeeld in Delft). Districten zijn eigenlijk uitgestorven.

Wel erg beleefd, maar niet helemaal foutloos Nederlands...

Tegenliggers op een eenrichtingsweg...
Ik zag dit bord voorbijkomen in een aflevering van Blik op de weg.
Twee weken na het maken van deze foto was het onderbord al vervangen!
Hierover heb ik ook gecorrespondeerd met het Dagblad van het Noorden:

Laatst gewijzigd door harry op do 23 feb 2023, 17:37, 2 keer totaal gewijzigd.
--Harry.
--Harry.
-
- 2x3 autosnelweg
Dat bordje hangt er nu (of althans in ieder geval eind 2022) nog steeds.harry schreef: ↑wo 22 feb 2023, 13:51
Zelf heb ik hem in 2016 op de foto gezet en ik had eigenlijk niet verwacht dat hij het ook daarna nog jaren vol zou houden op die plek.

-
- 2x3 autosnelweg
Met het hele Zuidasgebeuren zal dat bordje er geen jaren meer staan. Snel sleutel 13 pakken.
-
- Wegnummerfotograaf
Deel 19: november-december 2006

Toen ik de naam Azeven voor het eerst zag, dacht ik dat het Áze-ven was (genoemd naar een ven of zo).
Pas later had ik door dat het industrieterrein als A-zéven moet worden uitgesproken. Vernoemd naar de A7 dus.

De gemeente Leeuwarden gebruikte het oude nummer N358 nog, terwijl de provincie hetzelfde nummer gebruikt voor een heel andere weg.
Op nieuwe borden (vanaf 2006) op dezelfde weg staat geen N358 meer, maar RING.
Deze extra N358 is in 2008 bijna voltooid verleden tijd geworden. Behalve op dit bord...
Ik geloof dat dit bord er in 2023 nog net zo bij staat.

Gevolg van Friese taalpolitiek: Ferwert is gespeld op zijn Fries, Holwerd op zijn Nederlands.

Aankondiging van de nieuwe, zgn. duurzaam veilige wegmarkering.

Nog een geval waar een oprit nog tegenliggers heeft, maar het bord al aangeeft dat het een autosnelweg is.
(A59, Drunen.)

Uden. Langzamerhand ontstaat er een verzameling "in-vriendschap-verbonden-met"-steden.

Deze weg had fraaie hoge bomen. Helaas zijn die bomen in 2005 of 2006 gekapt en vervangen door nieuwbouwboompjes.
De hoge bomen verderop zijn (nog) niet gekapt omdat ze later zijn geplant, namelijk na de sloop van het viaduct over de weg, dat bedoeld was voor de Leidse Baan.
Zo blijft er toch nog een klein spoortje achter van deze geplande snelweg.

Een van de laatste nummers onder de 400 die ik nog niet op de foto had.
De kerk is van Aldeboarn.

Midden-Beemster.
Deze "wegwijzer" (gemaakt met materiaal van een oude wegwijzer) staat op een terrein van de muskusrat-bestrijding van de provincie Noord-Holland.

N289 bij Kruiningen.
Een bijna knooppunt-achtige aansluiting op de A58.
Zelfs het E-nummer staat vermeld. Dit is bij snelwegopritten niet gebruikelijk.
Uiteraard zijn deze weg en dit kruispunt inmiddels een stuk veiliger gemaakt en dus versmald.

Ik denk dat dit de eerste foto is die ik van NBA gemaakt heb. Let op het bord "proefproject bewegwijzering."
Deze foto is gemaakt bij weinig licht in december.
Van de andere NBA-borden op dit traject had ik ook foto's, maar die heb ik inmiddels allemaal vervangen door betere foto's.
Pas in 2018 zou ik een eigen fotoverzameling van alle NBA-borden maken.
En inmiddels ook van alle andere borden op snelwegen en N-wegen beneden de 100.

Hoogezand. Een "Koffie-shop" vernoemd naar de "A-7".

Toen ik de naam Azeven voor het eerst zag, dacht ik dat het Áze-ven was (genoemd naar een ven of zo).
Pas later had ik door dat het industrieterrein als A-zéven moet worden uitgesproken. Vernoemd naar de A7 dus.

De gemeente Leeuwarden gebruikte het oude nummer N358 nog, terwijl de provincie hetzelfde nummer gebruikt voor een heel andere weg.
Op nieuwe borden (vanaf 2006) op dezelfde weg staat geen N358 meer, maar RING.
Deze extra N358 is in 2008 bijna voltooid verleden tijd geworden. Behalve op dit bord...
Ik geloof dat dit bord er in 2023 nog net zo bij staat.

Gevolg van Friese taalpolitiek: Ferwert is gespeld op zijn Fries, Holwerd op zijn Nederlands.

Aankondiging van de nieuwe, zgn. duurzaam veilige wegmarkering.

Nog een geval waar een oprit nog tegenliggers heeft, maar het bord al aangeeft dat het een autosnelweg is.
(A59, Drunen.)

Uden. Langzamerhand ontstaat er een verzameling "in-vriendschap-verbonden-met"-steden.

Deze weg had fraaie hoge bomen. Helaas zijn die bomen in 2005 of 2006 gekapt en vervangen door nieuwbouwboompjes.
De hoge bomen verderop zijn (nog) niet gekapt omdat ze later zijn geplant, namelijk na de sloop van het viaduct over de weg, dat bedoeld was voor de Leidse Baan.
Zo blijft er toch nog een klein spoortje achter van deze geplande snelweg.

Een van de laatste nummers onder de 400 die ik nog niet op de foto had.
De kerk is van Aldeboarn.

Midden-Beemster.
Deze "wegwijzer" (gemaakt met materiaal van een oude wegwijzer) staat op een terrein van de muskusrat-bestrijding van de provincie Noord-Holland.

N289 bij Kruiningen.
Een bijna knooppunt-achtige aansluiting op de A58.
Zelfs het E-nummer staat vermeld. Dit is bij snelwegopritten niet gebruikelijk.
Uiteraard zijn deze weg en dit kruispunt inmiddels een stuk veiliger gemaakt en dus versmald.

Ik denk dat dit de eerste foto is die ik van NBA gemaakt heb. Let op het bord "proefproject bewegwijzering."
Deze foto is gemaakt bij weinig licht in december.
Van de andere NBA-borden op dit traject had ik ook foto's, maar die heb ik inmiddels allemaal vervangen door betere foto's.
Pas in 2018 zou ik een eigen fotoverzameling van alle NBA-borden maken.
En inmiddels ook van alle andere borden op snelwegen en N-wegen beneden de 100.

Hoogezand. Een "Koffie-shop" vernoemd naar de "A-7".
--Harry.
--Harry.