Varend ontgassen

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

hneel
autoweg

Varend ontgassen

Bericht door hneel » vr 27 jan 2023, 19:05

Dit keer niet over wegverkeer, maar over waterverkeer.
Volkspartij Steenbergen over ontgassen: ‘Gezondheid inwoners staat op het spel’
STEENBERGEN - De gemeente Steenbergen doet te weinig om haar inwoners op de hoogte te brengen van de gevaren van het ontgassen op het Schelde-Rijn kanaal. Dat gevoel hield Dankert Kouwen (Volkspartij) over aan de antwoorden op zijn vragen over het wegblazen van gifstoffen door binnenvaartschepen. ,,Ik mis de echte drive om keihard in actie te komen.’’
Bron

Bizar dat dit nog is toegestaan. Het gaat o.a. over benzeen gas. Zeer giftig spul.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Chris
Moderator

Re: Ontgassen op het Schelde-Rijn kanaal

Bericht door Chris » vr 27 jan 2023, 19:15

Dit probleem speelt in heel Nederland, niet alleen op het Schelde-Rijnkanaal.

Een probleem is dat er in Nederland bijna geen installaties zijn waar schepen ontgast kunnen worden.

Hier een kaart waar varend ontgassen de-facto is toegestaan. Ter hoogte van bebouwde kommen, bruggen en sluizen mag het niet, maar de vraag is in hoeverre dit nageleefd wordt, handhaving is lastig.

Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 27 jan 2023, 19:19

De regering moet 'iets doen' en dat doen ze niet. Dus blijft het probleem bestaan... :nothanks:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 27 jan 2023, 22:32

Ik begrijp dus dat het Noord-Hollands kanaal, in zijn geheel, niet bevaart mag worden met gevaarlijke stoffen?

Ben benieuwd of de Gulf Oil dan ontheffing heeft voor dat stukje in Den Helder dat ze nodig hebben om bij hun depot te komen.

hneel
autoweg

Bericht door hneel » zo 29 jan 2023, 19:29

Ik had al eens gelezen dat ze vanuit Belgie naar het Schelde-Rijn kanaal komen om daar een beetje heen en weer te varen, omdat het ontgassen in Belgie wel verboden was.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Starlet
stadsweg

Bericht door Starlet » ma 30 jan 2023, 10:47

Durashift schreef: vr 27 jan 2023, 22:32 Ik begrijp dus dat het Noord-Hollands kanaal, in zijn geheel, niet bevaart mag worden met gevaarlijke stoffen?

Ben benieuwd of de Gulf Oil dan ontheffing heeft voor dat stukje in Den Helder dat ze nodig hebben om bij hun depot te komen.
Het kaartje geeft niet het vervoer van gevaarlijke stoffen weer, alleen de locaties waar onder voorwaarden ontgast mag worden. ;)

Peter
2x4 autosnelweg

Re: Varend ontgassen

Bericht door Peter » ma 30 jan 2023, 11:47

Ik mis de achtergrond hier, maar ik denk dat het om vervoer van bederfelijke waar gaat, zoals graan voor vervoer op de lange afstand (en soms weken). Er wordt dan een een gifgas toegevoegd, die muizen, schimmels en bacteriën doodt (of vertraagt). Als je nabij je bestemming komt (losplek boot), dan moet er ontgast worden, want anders zitten de kadewerkers en verwerkers in de gassen. Toevoegen van dit soort gassen is in veel landen verplicht. Ontgassen in een installatie (met de luiken dicht) kost dagen en er moet zo'n installatie zijn (met vergunning....). Ontgassen in de open lucht tijdens de vaart, verdunt dermate dat er redelijkerwijze geen gevaar voor mensen is. Maar wat redelijkerwijze is, wordt dan weer betwist door enkelen (vaak geen deskundigen).

In een sluis licht de boot tijdelijk stil, maar hier ziet een sluiswachter het eventueel als luiken van een graanschip open staan. Varend nabij steden zal minder goed te controleren zijn of afgemeerd in de nacht.

Voor treinvervoer speelt dit ook bij mijn weten.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Chris
Moderator

Re: Varend ontgassen

Bericht door Chris » ma 30 jan 2023, 11:57

Bij dit onderwerp gaat het hoofdzakelijk om tankschepen die ontgast moeten worden als ze leeg zijn.

Zie ook: https://www.ilent.nl/onderwerpen/gevaar ... ankschepen