Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer
Moderator: Moderatoren
-
Durashift
- autoweg
Bericht
door Durashift » vr 27 jan 2023, 22:13
Ik kwam van de week in Arnhem centrum een dame (seniore) tegen die, zo bleek mij enkele tellen later, op een loopfiets zat en daarmee op de stoep rechtdoor de straat wilde oversteken én ik dus net voor haar langs kruiste zónder haar voorrang gaf / voor te laten gaan.
Gezien het formaat van die loopfiets dacht ik dat mevrouw op een vouwfiets zat en daarmee op de stoep fietste.
Het riep bij mij de vraag op: wat ben je in het verkeer als je je op een loopfiets voortbeweegt: voetganger of bestuurder van een voertuig.

-
Attietattie
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Attietattie » vr 27 jan 2023, 22:35
Ik zat vandaag toevallig even te bladeren in de Regeling Voertuigen.
1. Fietsen op twee wielen moeten zijn voorzien van:
c. vier ambergele of gele retroreflectoren aan de trappers.
Als het geen trappers heeft, is het geen fiets, me dunkt. Ik denk dat men zich voortbeweegt op een niet-voertuig. En volgens RVV Artikel 4, lid 4 mag dat.
In afwijking van het eerste en het tweede lid gebruiken personen die zich verplaatsen met behulp van voorwerpen, niet zijnde voertuigen, het fietspad, het fiets/bromfietspad, het trottoir of het voetpad. Zij gebruiken de rijbaan indien een fietspad, een fiets/bromfietspad, een trottoir of een voetpad ontbreekt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Durashift
- autoweg
Bericht
door Durashift » vr 27 jan 2023, 23:13

ja, denk ook dat het een voetganger betreft.. en die had ik dus voor moeten laten gaan..
Maar ja.. een klein kind op een loopfiets is erg duidelijk én herkenbaar.
De betreffende mevrouw was dat, met haar voorwerp, voor mij dus niet.

-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » za 28 jan 2023, 6:23
Attietattie schreef: ↑vr 27 jan 2023, 22:35
Ik zat vandaag toevallig even te bladeren in de Regeling Voertuigen.
1. Fietsen op twee wielen moeten zijn voorzien van:
c. vier ambergele of gele retroreflectoren aan de trappers.
Als het geen trappers heeft, is het geen fiets, me dunkt.
Dat is naar mijn idee niet wat
dit artikel bepaalt.
Want "fietsen horen trappers met reflectie te hebben" betekent iets anders dan "heeft iets geen trappers dan is het geen fiets".
Een beetje hetzelfde als stellen dat een auto geen auto is als die geen buitenspiegels heeft
Vreemd genoeg heeft het RVV wel definities voor speed pedelec, brombakfietsen enz. maar niet voor de fiets.
Ik denk dat men zich voortbeweegt op een niet-voertuig. En volgens RVV Artikel 4, lid 4 mag dat.
In afwijking van het eerste en het tweede lid gebruiken personen die zich verplaatsen met behulp van voorwerpen, niet zijnde voertuigen, het fietspad, het fiets/bromfietspad, het trottoir of het voetpad. Zij gebruiken de rijbaan indien een fietspad, een fiets/bromfietspad, een trottoir of een voetpad ontbreekt.
Ik denk dat dit desondanks klopt