Op Wegenwiki en het Wegenforum heb ik een poos gezocht naar een landelijk dekkende overzichtslijst van aanlegjaren (incl. openstellingen) van de bruggen en tunnels in Nederland, in elk geval op de A- en N-wegen.
Ik vind wel allerlei artikelen over specifieke bruggen of tunnels, en op de Wegenwiki zou ik de 365 pagina's van de dagen per jaar kunnen doorploegen, maar ik kan me zo voorstellen dat een enthousiast forumlid zelf een Excel lijst bijhoudt van wanneer de bruggen en tunnels in Nederland zijn aangelegd en opengesteld. Of anders een sorteerbare lijst van de aanleg/openstelling van de A-N wegen...
De Servicedesk-ICT van Rijkswaterstaat bleek helaas niet in staat een dergelijke lijst van brug/tunnel kunstwerken aan te leveren, wat me wel een beetje bevreemdde.
Iemand?
Bij voorbaat dank,
Groeten,
Jan-Willem van Aalst
SPOTinfo Geodata
Landelijke lijst met aanlegjaren van bruggen en tunnels?
Moderator: Moderatoren
-
- zandpaadje
-
- 2x3 autosnelweg
Re: Landelijke lijst met aanlegjaren van bruggen en tunnels?

-
- Secretaris
Dit is gewoonlijk assetinformatie van de wegbeheerder. Rijkswaterstaat heeft de stichtingsjaren van de kunstwerken in haar beheer openbaar raadpleegbaar in DISK staan. Heel bijzonder dat ze die niet kunnen leveren, aangezien je uit GeoWeb met een paar klikken een Shapefile kunt downloaden. Maar verder zal het bij elke wegbeheerder anders zijn hoe deze informatie gedeeld wordt.
Overigens ben ik nog altijd van plan om voor Drenthe een overzicht van bestaande en gesloopte kunstwerken te maken, voor zover dit het Drentse (voormalige) rijks- en provinciale wegennet betreft. De rijkskunstwerken komen daarbij voornamelijk uit DISK en van de provincie heb ik ook wel een uitdraai uit het assetbeheersysteem liggen van een paar jaar geleden. Maar dat is vooralsnog slechts een voornemen. En ik ben er niet verrassend al achter gekomen dat niet alle dateringen kloppen...
Overigens ben ik nog altijd van plan om voor Drenthe een overzicht van bestaande en gesloopte kunstwerken te maken, voor zover dit het Drentse (voormalige) rijks- en provinciale wegennet betreft. De rijkskunstwerken komen daarbij voornamelijk uit DISK en van de provincie heb ik ook wel een uitdraai uit het assetbeheersysteem liggen van een paar jaar geleden. Maar dat is vooralsnog slechts een voornemen. En ik ben er niet verrassend al achter gekomen dat niet alle dateringen kloppen...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- zandpaadje
Veel dank voor de vlotte reacties!
Uit de DISK-viewer heb ik inmiddels alle gezochte jaartallen kunnen downloaden als shapefiles. Inderdaad bijzonder dat de RWS Servicedesk mij hier niet direct naar verwees. Fijn dat er zo'n forum als dit is.
Hartelijke groet,
Jan-Willem van Aalst
Uit de DISK-viewer heb ik inmiddels alle gezochte jaartallen kunnen downloaden als shapefiles. Inderdaad bijzonder dat de RWS Servicedesk mij hier niet direct naar verwees. Fijn dat er zo'n forum als dit is.
Hartelijke groet,
Jan-Willem van Aalst
-
- Secretaris

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet