Rijstrook wisselen snelweg bocht

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

janverkeer95
zandpaadje

Rijstrook wisselen snelweg bocht

Bericht door janverkeer95 » do 09 feb 2023, 19:45

Hallo,

Volgens mij mag je niet van rijstrook wisselen in een bocht, dit klopt toch?

Geldt dit dan ook voor auto(snel)wegen e.d.? En tot in welke mate? Een langzaam bochtende snelweg mag je prima bij inhalen etc. toch? En bij klaverbladen e.d., mag je daar dan van rijstrook wisselen?

Mvg

duikgek89
2x3 autosnelweg

Re: Rijstrook wisselen snelweg bocht

Bericht door duikgek89 » do 09 feb 2023, 19:51

Het staat bij mijn weten niet in het RVV dat het verboden zou zijn in een bocht van rijstrook te wisselen; dus degene die je dat wijsgemaakt heeft kletst maar wat of bedoelde wat anders.

rikthoff
dorpsstraat

Bericht door rikthoff » do 09 feb 2023, 19:55

RVV 1990 schreef: Artikel 11
1 Inhalen geschiedt links.

2 Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.

Artikel 76
1 Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt, mag niet worden overschreden. Bestuurders mogen zich niet links van een doorgetrokken streep bevinden, indien die streep is aangebracht tussen rijstroken of paden met verkeer in beide richtingen.

2 Het eerste lid is niet van toepassing:

a. indien de streep wordt overschreden om een naast de gevolgde rijstrook gelegen vluchthaven, vluchtstrook of spitsstrook te bereiken of te verlaten;

b. indien aan de zijde vanwaar men de streep overschrijdt een onderbroken streep is aangebracht;

c. op bestuurders die een fietsstrook mogen gebruiken, indien er tussen die fietsstrook en de ernaast gelegen rijstrook een doorgetrokken streep is aangebracht.
Wettelijk gezien mag je dus overal inhalen, zolang er maar geen doorgetrokken streep links van je zit. Of het verantwoord is, is een tweede, dat is je eigen inschatting.
Laatst gewijzigd door rikthoff op do 09 feb 2023, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 09 feb 2023, 19:58

Het is niet verboden bij wet, maar bij je rijexamen kan je er wel op afgerekend worden. Het gaat dan om situaties waarbij er op kruisingen meerdere rijstroken zijn voor linksaf of rechtsaf. Stel je slaat rechtsaf, je sorteert voor op de meest rechtse rijstrook maar je neemt de bocht vervolgens zo ongelukkig dat je eindigt op de linkerrijstrook, dan kan dat je kop kosten op het rijexamen (want potentieel gevaarlijk rijgedrag).

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 09 feb 2023, 20:15

Van rijstrook wisselen in een scherpe bocht kan riskant zijn. Zeker als je je eigen stuurkunst, je banden, of het wegdek (zeker als het nat is) niet helemaal vertrouwt zou ik het niet doen.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 09 feb 2023, 20:41

duikgek89 schreef: do 09 feb 2023, 19:51 Het staat bij mijn weten niet in het RVV dat het verboden zou zijn in een bocht van rijstrook te wisselen; dus degene die je dat wijsgemaakt heeft kletst maar wat of bedoelde wat anders.
Wat er allemaal aan de toog over de wegcode wordt beweerd, tart alle verbeelding. :top:

Voorbeelden van de laatste maand:

- In industriezones mag je toch gewoon 90? NEE.
- Examinators hebben quota per dag hoeveel ze mogen laten slagen? NEE
- Stop bord bij verkeerslichten, bij groen moet je toch stoppen? NEE
- In Zone 30, is het toch altijd voorrang aan rechts? NEE

Bovenstaande geldt voor BE, maar het zou me verbazen moest het in NL zoveel anders zijn. Ben het minste zeker over jullie zone 30's.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » do 09 feb 2023, 21:52

Precies zo. Wel zijn er dingen vaak zo zijn of een ontwerprichtlijn. Een beetje net als de vraag of je op een rotonde voorrang van rechts hebt. Bijna altijd.....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 09 feb 2023, 23:50

Ik heb echt een enorme hekel aan mensen die in bochten niet terug naar rechts durven.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 10 feb 2023, 0:03

rikthoff schreef: do 09 feb 2023, 19:55Wettelijk gezien mag je dus overal inhalen, zolang er maar geen doorgetrokken streep links van je zit. Of het verantwoord is, is een tweede, dat is je eigen inschatting.
Daar is ook geen algemene conclusie uit te formuleren; maar situatie afhankelijk.

Regels die belangrijk zijn, zijn o.a.
- Bij het wisselen van strook moet voorrang verleend worden.
- Tijdens een inhaalactie mogen anderen niet gehinderd worden.
- Het voertuig moet onder controle gehouden worden.
- Er moet zoveel mogelijk rechts gereden worden.

Daaruit volgen dan criteria als:
- Wat is het doorzicht?
- De strook waar je heen wilt, is die bedoeld voor dezelfde richting of voor de tegenrichting? Is de tegenrichting fysiek afgescheiden?
- Wat zijn de snelheden? Hoeveel grip er?
- Wat is het weer?
- Hoe scherp is de bocht?

boe! schreef: do 09 feb 2023, 19:58 Het is niet verboden bij wet, maar bij je rijexamen kan je er wel op afgerekend worden. Het gaat dan om situaties waarbij er op kruisingen meerdere rijstroken zijn voor linksaf of rechtsaf. Stel je slaat rechtsaf, je sorteert voor op de meest rechtse rijstrook maar je neemt de bocht vervolgens zo ongelukkig dat je eindigt op de linkerrijstrook, dan kan dat je kop kosten op het rijexamen (want potentieel gevaarlijk rijgedrag).
Het is begrijpelijk dat men probeert beginnende bestuurders een beetje af te remmen in het wisselen in scherpe bochten; daar velen nog moeten leren de juiste afweging vlot te maken.

Km357 schreef: do 09 feb 2023, 20:41
duikgek89 schreef: do 09 feb 2023, 19:51 Het staat bij mijn weten niet in het RVV dat het verboden zou zijn in een bocht van rijstrook te wisselen; dus degene die je dat wijsgemaakt heeft kletst maar wat of bedoelde wat anders.
Wat er allemaal aan de toog over de wegcode wordt beweerd, tart alle verbeelding. :top:

Voorbeelden van de laatste maand:

- In industriezones mag je toch gewoon 90? NEE.
- Examinators hebben quota per dag hoeveel ze mogen laten slagen? NEE
- Stop bord bij verkeerslichten, bij groen moet je toch stoppen? NEE
- In Zone 30, is het toch altijd voorrang aan rechts? NEE

Bovenstaande geldt voor BE, maar het zou me verbazen moest het in NL zoveel anders zijn. Ben het minste zeker over jullie zone 30's.
In allebei de landen hoor je veel toogpraat. Ik was vandaag in België op kantoor en heb weer de nodige zever gehoord.
In Nederland zou zone 30 moeten zijn ingericht met gelijkwaardige kruisingen, maar dat is niet altijd de praktijk en juridisch is dat ook niet gekoppeld.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 10 feb 2023, 12:47

Attietattie schreef: do 09 feb 2023, 23:50 Ik heb echt een enorme hekel aan mensen die in bochten niet terug naar rechts durven.
Veel mensen hebben überhaupt niets te zoeken op links. Die moeten zo snel mogelijk naar rechts, vòòr een bocht. Opzij!

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » vr 10 feb 2023, 16:26

Nog leuker zijn de mensen die “lekker sportief” de binnenbocht pakken zonder in te halen, ook als dat de linker rijstrook is. “Lekker sportief” omdat dat meestal met een tempootje is waar ik met m’n oldtimer nog voorbij wil. Laatst nog een Range Rover in de A58-bocht bij Tilburg; met 105@130 naar de linkerstrook terwijl er helemaal niemand in de buurt reed. Die ben ik dan maar rechts voorbijgereden nadat ie zelfs niet wilde opschuiven nadat ik seinde met grootlicht. En verontwaardigd dat ie was…

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 10 feb 2023, 18:05

Niet seinen joh. Kost veel teveel tijd. Gewoon zonder in te houden rechts er voorbij. :yesyesyes:

Oud filmpje.
Link

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » vr 10 feb 2023, 18:38

Wat een treurnis, de ene na de andere die het vertikt om de rechterstrook te gebruiken. Een vrij aardige samenvatting van hoe de gemiddelde NL'er is gaan rijden sinds men overdag nog maar 100 mag. Waarom zou ik naar rechts gaan als ik 100 (op de teller :facepalm:) rijd?

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 10 feb 2023, 21:00

Ik denk dat de meesten die werden ingehaald in de verste verte niet in de buurt van de 100 km/h zijn gekomen. Als ervaringsdeskundige op dit wegvak, schat ik in dat de snelheid op de linkerrijstrook In de twee bochten zo rond de 70 km/h was en bij degenen die niet in een bocht reden hoogstens 90 km/h. Ik denk dat Attietattie de enige was die zo ongeveer 100 km/h reed.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 10 feb 2023, 21:08

Er is dan ook een snelheidsbeperking te zien van 70. Niet raar dat er dan 70 gereden wordt.

(maar wel als dat op de linkerrijstrook gebeurt).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 11 feb 2023, 11:59

En die linksrijders pakken vervolgens de taperstrook om in te voegen op de A10 om daar ook gelijk één van de linkerstroken op te zoeken.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 11 feb 2023, 12:45

^^ Klopt. Liefst rijstrook 2. "Ze kunnen er toch omheen?!"

RdG
woonerf

Bericht door RdG » za 11 feb 2023, 16:15

Attietattie schreef: do 09 feb 2023, 23:50 Ik heb echt een enorme hekel aan mensen die in bochten niet terug naar rechts durven.
Of aan mensen die vóór de bocht aan een inhaalactie beginnen en in de bocht zo ver terugzakken qua snelheid dat ze na de bocht weer ver achter het in te halen voertuig zitten. :wall:
Volg mijn werk op Twitter!

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » do 16 feb 2023, 2:38

Attietattie schreef: vr 10 feb 2023, 18:05 Niet seinen joh. Kost veel teveel tijd. Gewoon zonder in te houden rechts er voorbij. :yesyesyes:
In Knooppunt Neerbosch werd er gisteren wel goed rechts gehouden voor de verandering...
Link
In die bocht geldt een vmax van 90 maar die wordt straalgenegeerd.
Svenlo