Ik geloof je zo. Mogelijk dat Schier ook net wat compacter is, in de zin dat je vanuit het dorp echt zo ongeveer alles binnen de kilometer hebt - behalve natuur - waar je op Vlieland net wat meer spreiding hebt.
Veer Holwerd-Ameland
Moderator: Moderatoren
-
- 4x3 autosnelweg
Re: Veer Holwerd-Ameland
-
- 2x5 autosnelweg
Wie is eigenlijk de burgemeester van Schiermonnikoog? Juist! 

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- Voorzitter
Vlieland is in oppervlakte net iets kleiner, maar is langgerekter. Schiermonnikoog is zeer compact en dus zul je daar de auto minder nodig hebben, ook voor de eigen inwoners heeft dat weinig zin. De langste logische rit die je met de auto kan maken is nog geen 5 km, wat betekent dat eigenlijk alles waar wegen liggen waar auto's kunnen rijden op realistische fietsafstand is (maximaal 20 minuten fietsen). Alleen voor recreatieve doeleinden zijn er langere ritten denkbaar. Ik heb wel eens gesproken met iemand die op Schiermonnikoog heeft gewoond en die had de auto aan de vaste wal geparkeerd in Lauwersoog.
Vlieland geeft volgens mij ook wel vergunningen af voor gehandicapten die afhankelijk zijn van de auto, die kunnen dan ook de auto meenemen op de veerdienst vanaf Harlingen. Ik weet niet of Schiermonnikoog zo'n regeling heeft.
-
- expressweg
Wat ook mee kan meespelen: op veel eilanden is strandrijden met 4x4's een populair verschijnsel. Niet elke gemeente hanteert hiervoor hetzelfde beleid. Op de meeste eilanden geldt dat ingeschrevenen hiervoor een ontheffing kunnen aanvragen. Volgens mij zijn de regels op Vlieland en Terschelling wat soepeler dan op Ameland en Schiermonnikoog.
-
- expressweg
In afwachting van het onderzoek naar hoe de vaarroute op de lange termijn betrouwbaar kan worden gehouden zet Rijkswaterstaat met ingang van volgende week een extra baggerschip in: https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... -te-houden