De N761 is een zeer korte gewestweg in Vlaanderen, namelijk de brug over de Maas bij Maaseik, de Pater Sangersbrug. Deze weg verbindt de N78 in Belgisch Limburg met de N296 in Nederlands Limburg.
Egbert schreef: vr 18 feb 2022, 12:08
Technisch niet in Nederland, maar toch weer een beetje wel, de brug in de N296 over de Maas bij Maaseik zou gerenoveerd moeten worden maar er wordt nu gepraat over nieuwbouw, mogelijk zelfs op een andere locatie. In het filmpje is te zien dat de brug in slechte onderhoudsstaat is, veel roest, ook van de wapening waardoor het beton afbrokkelt.
De brug is in Belgisch beheer want hij is door België gebouwd. Nederland wilde destijds niet meebetalen.
De brug dateert van 1952, het was herstelbouw nadat het in 1940 en 1944 was opgeblazen. De pijlers zouden wel eens uit 1888 kunnen dateren toen de eerste brug werd geopend.
IQ[] schreef: ma 21 feb 2022, 15:00
Pijlers zijn inderdaad origineel. Bij de brug zelf (aan de kant van Maaseik) vind je ook nog originele paaltjes, die ooit onderdeel uitmaakten van de reling die naar de brug leidde.
Ondertussen is aangekondigd dat er een nieuwe brug gebouwd gaat worden, 100-150m stroomopwaarts. Dit zal het minste overlast geven. De nieuwe brug zal 185m lang zijn, zodat de Maas meer ruimte kan krijgen. De huidige brug is namelijk een bottleneck in de rivier. De Vlaamse regering zal hiervoor 20 miljoen euro uittrekken. De planning is nog niet bekend, er wordt gesproken over 2025.
De artist impression laat niet die 100-150 meter stroomopwaarts zien. Het verlengde van het dode stukje Schansberg is eerder 70 meter.
En hoger, dan moet die gekke ovatonde ook weer verbouwd worden.
Waarom dan niet direkt goed aanpakken en naar de rotonde aan de Heppertsesteenweg gaan?
Ik denk dat het dan vooral aan de Nederlandse zijde problemen gaat geven i.v.m. het bufferbekken dat er ligt. Ik weet niet of het ook officieel als "natuurgebied" is aangewezen.
Je ziet wel op dat kaartje dat een aansluiting op de andere rotonde, die met de Heppersteenweg, wel erg dicht langs of zelfs door dat gearceerde gebied gaat aan de Belgische zijde.
Zolang je compenserende of mitigerende maatregelen treft om het verlies aan natuur goed te maken, zou dat Natura2000 niet aan de uitvoering in de weg hoeven liggen.
Bij Habitatrichtlijngebieden aan Vlaamse zijde is dat niet zo gemakkelijk.
Alleen met een ministrieel besluit (omgeving) kan iets van groot openbaar belang worden verklaard. En dan moet een variantenonderzoek aantonen dat er absoluut geen alternatieven zijn.
Provincie Limburg (NL) schreef:Nieuwe Pater Sangersbrug: een duurzame verbinding
Donderdag 23 mei is een belangrijke stap gezet in de samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland: de ondertekening van een intentieovereenkomst voor de vernieuwing van de Pater Sangersbrug. Sinds 1952 verbindt deze brug Maaseik (BE) en Echt-Susteren (NL) en speelt daardoor een cruciale rol in de grensoverschrijdende mobiliteit. Door de veroudering en hoogwaterschade van 2021 is de brug aan vervanging toe. Daarom komt er een nieuwe, duurzame en toekomstbestendige Pater Sangersbrug.
Aan de Gemeenschappelijke Maas werken Vlaanderen en Nederland al heel wat jaren samen. Het gemeenschappelijk beheer van de rivier heeft geleid tot een succesvolle samenwerking op het gebied van waterbeheer en infrastructuur. Deze sterke band en gedeelde ervaring worden nu voortgezet in het project voor de nieuwe Pater Sangersbrug. Zo blijft de grensoverschrijdende samenwerking aan de Gemeenschappelijke Maas een voorbeeld voor andere regio’s.
Ondertekening intentieovereenkomst
De intentieovereenkomst werd ondertekend door vertegenwoordigers van de Gemeente Echt-Susteren, Rijkswaterstaat, de Provincie Limburg (NL), Waterschap Limburg (NL), Maatschappij Limburg en De Vlaamse Waterweg nv. Met deze overeenkomst bevestigen alle betrokken partijen hun inzet voor de verdere samenwerking en de succesvolle voltooiing van dit belangrijke grensoverschrijdende project, dat een nieuwe impuls zal geven aan de mobiliteit en veiligheid in de regio. Vlaanderen trekt 20 miljoen euro uit voor dit project. Daarnaast draagt het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) bij met een bedrag van 6.060.000 euro, als onderdeel van het Vlaamse EFRO-programma dat duurzame groei en de Europese Green Deal ondersteunt.
Bereikbaar en toegankelijk Limburg
"De Provincie Limburg wil een bereikbaar en toegankelijk Limburg. Voor iedereen, want elke Limburger telt. Limburgers moeten zich op een veilige manier kunnen verplaatsen voor school, werk, en vrije tijd. Dat vinden we belangrijk”, aldus gedeputeerde Jasper Kuntzelaers van Mobiliteit. “Vanwege het grote belang van grensoverschrijdend verkeer is het nu tijd om deze brug, na jaren van trouwe dienst, te vervangen en te moderniseren, zodat hij kan blijven voldoen aan de eisen van de hedendaagse infrastructuur en de toekomstige generaties. Het vervangen van de Pater Sangersbrug zal niet alleen de verkeersveiligheid en -doorstroming verbeteren, maar ook bijdragen aan de duurzame ontwikkeling van onze regio. Dat geldt zowel voor Belgisch als Nederlands Limburg.”
Fietsverbeteringen
Op vlak van mobiliteit, comfort en verkeersveiligheid vormt de nieuwe brug een kans voor het verbeteren van de fietsverbinding tussen Maaseik en Roosteren én het op de brug realiseren van een betere afscheiding tussen de kwetsbare verkeersdeelnemers en het gemotoriseerd verkeer. Aan de kant van Maaseik wordt het fietspad naar de brug voorzien van een fietssnelweg. Tevens komt er een veilige fietsoversteek ter hoogte van de snelheidsremmer die nodig is om de snelheid van het gemotoriseerde verkeer af te remmen van 80 km naar 60 km/uur.
185 meter lang
De nieuwe brug wordt 185 meter lang, dat is maar liefst 33 meter langer dan de huidige brug, en 21 meter breed. Omdat de nieuwe brug op een andere locatie wordt gebouwd, kan de huidige brug in dienst blijven tijdens de werken. Hierdoor blijft de hinder beperkt. De verbinding Maaseik – Roosteren zal slechts beperkt onderbroken zijn om de wegen aan te sluiten.
Ik kan er morgenochtend onderweg naar werk even langs rijden evt? Wellicht dat ik met de drone 'm zelfs op beeld kan krijgen. Moet even kijken of er mag vliegen.
Het is wel mooi om de brug nog vast te leggen in zijn oorspronkelijke staat. Zo heel veel stalen liggerbruggen over de grote rivieren uit begin jaren '50 zijn er ook niet meer in Nederland. Ook al is deze brug van Vlaanderen, hij ligt wel op de grens.
In 1952 werd de huidige brug geopend, iets stroomopwaarts van de oorspronkelijke locatie. Deze brug kreeg een moderner ontwerp met stalen liggers en betonnen landhoofden. Door de bouw kon de tijdelijke pontonbrug worden verwijderd.
Ik betwijfel het, maar ik ben ook niet 100% zeker. De reden is dat ik op oude postkaarten van de oude brug van voor de WO2 dezelfde oriëntatie t.o.v. de kerk zie. Op plaatjes van 1912 is ook het huidige makelaarskantoor langs dezelfde locatie van de brug te zien.
Het zou me niet vebazen dat de huidige pijlers nog steeds de pijlers uit 1888 zijn en de aanbruggen aan de Nederlandse zijde ook uit 1888 stammen.
IQ[] schreef: za 18 okt 2025, 11:19Het zou me niet vebazen dat de huidige pijlers nog steeds de pijlers uit 1888 zijn en de aanbruggen aan de Nederlandse zijde ook uit 1888 stammen.
In Nederlandse context zou ik dat ook zeggen, maar de brug is door België aangelegd en ik heb er minder zicht op in hoeverre dit soort pijlers begin jaren '50 nog gebruikelijk waren in de bruggenbouw (waarschijnlijk ontworpen eind jaren '40).
Er stond overigens ook op dat het een kokerliggerbrug, maar dat klopt sowieso niet. Er is geen koker. Wel een set liggers. Ik heb dat aangepast.