[N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard

Bericht door mavas » zo 13 jan 2013, 21:56

Snelwegfreak schreef:^^ Die had ik al gezien Mavas. Voor de kruising waar we het nu over hebben is er alleen een kleine, vage tekening te vinden. Daarop is niet veel spectaculairs te zien ;)
Ik begrijp je niet. We hebben het toch over N242-Zuidtangent? Die staat dus op pag 60.
Als het over Zuidtangent-Industriestraat gaat: Dat ligt niet op de N242, dus daarvoor moet je een ander topic hebben ;)
En als je kruising N242-Industriestraat bedoelt: Ook daar zie je een ontwerptekening van, bijna aan het eind van die presentatie.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 13 jan 2013, 22:34

Ja, de kruising N242 - Zuidtangent - Broekerweg :)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » zo 13 jan 2013, 22:47

Zuidtangend, Westtangent, Industriestraat: Tijd voor s-nummering in Heerhugowaard?
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 14 jan 2013, 8:39

De provinciale weg wordt niet verbreed naar vier banen. De provincie heeft uitgerekend dat dat tot 2023 niet nodig is. Bovendien is er geen geld voor en is er tevens geen ruimte. Er zouden bedrijven van de Zandhorst verplaatst moeten worden.
En na 2023 dan? Dat is nog maar 10 jaar vanaf nu, dus planologisch en verkeerskundig nu al relevant.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 14 jan 2013, 15:29

^^ De provincie kijkt niet verder dan 2020/2023. Dat is ook zo bij de nieuwe turborotonde bij het Verlaat en diverse andere punten. Mijns inziens heb je helemaal gelijk dat ze dat hadden moeten doen, want dan waren er veel betere maatregelen uitgekomen (met name bij Zuidtangent en Verlaat).
Het blijft anderszins wel apart dat de provincie de hele N242 als stroomweg heeft gecategoriseerd, maar de maatregelen hier niet op heeft uitgewerkt. In 2018 komen ze er wel achter dat die kortetermijnvisie niet zo heel handig is geweest.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 14 jan 2013, 17:47

^^ Een kortetermijnvisie en dan ook nog Verlaat, dat kan nooit goed gaan.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 28 feb 2013, 15:50

Provincie kapt bomen rond kruispunten N242 (Westerweg) Heerhugowaard
28 februari 2013

De provincie start begin maart 2013 met het kappen van bomen rond het kruispunt N242-Zuidtangent-Broekerweg en N242-Edisonstraat.

De kap is noodzakelijk om ruimte te creëren voor de herinrichting van deze kruispunten. Ook de bomen langs de N242 (Westerweg) tussen het spoorviaduct en de Westdijk worden gekapt. De provincie Noord-Holland verbreedt hier de weg en het fietspad. De werkzaamheden zijn medio maart 2013 klaar.

De bomen langs het fietspad op de N242 worden op werkdagen gekapt. In het weekend kapt de provincie de bomen rondom de kruispunten. Om de veiligheid van de weggebruikers te borgen wordt tijdens de bomenkap de weg enkele keren afgezet. Verkeer wordt dan omgeleid. De werkzaamheden kunnen voor enige verkeers-en geluidshinder zorgen.

Tijdens de ontwikkeling van de Broekhornpolder worden de bomen de komende jaren in de directe omgeving terug geplant.
http://www.noord-holland.nl/web/Actueel ... owaard.htm

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 09 mar 2013, 14:38

Ik heb gisteren vanuit de trein gezien dat er aardig wat grondwerken gedaan zijn al, maar of dit al voor het talud is of voor een werkterrein is me nog niet duidelijk. Als het weer beter wordt de komende tijd kan ik wel eens wat fotootjes schieten rond het kruispunt :)

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 09 mar 2013, 17:52

^^ 7 maart is de situatie gewijzigd bij N242-Westtangent. Ben benieuwd hoe dat er uitziet.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 09 mar 2013, 17:53

Misschien dat ik morgen even langs kan gaan om te kijken ;)

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 10 mar 2013, 15:46

Ik heb me aan mijn woord gehouden. Hier de fotoserie voor de kruising N242-Zuidtangent:
https://picasaweb.google.com/1099424404 ... 3165790210

En hier de N242 met de Westtangent:
https://picasaweb.google.com/1099424404 ... 4344495730

kingpin1966
verkeersader

Bericht door kingpin1966 » zo 10 mar 2013, 17:13

^^
Ondanks dat het fietspad langs de Westtangent "vakkundig" is afgesloten, zoals jij zegt, presteerde 2 weken geleden een fietser het nog daar "gewoon" over te steken.
En dat was niet de eerste keer, er is al eerder politie aan te pas gekomen om fietsers daar weg te halen.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 10 mar 2013, 17:15

Ja, het was dan ook ''vakkundig'' als in: je kan er nog vrij gemakkelijk langs. Ik had er graag langs gewild, omdat het qua foto's maken wat makkelijker was geweest. Maar ach, een flink eindje omfietsen was ook prima.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 10 mar 2013, 22:19

Dat is nog eens een uitgebreide fotoserie! Zeer duidelijk in beeld gebracht. Er is zoals je zelf ook constateert al best veel werk verzet, dat wist ik ook niet.
Wat ik niet begrijp is waarom men de opstelcapaciteit bij de VRI Wresttangent heeft geknepen, zo op de foto's afgaande was dat niet eens nodig.

PS Kan ik een foto gebruiken voor de wegenwiki?

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 10 mar 2013, 22:31

Uiteraard mag dat Mavas, met naamsvermelding erbij. En bedankt ;)

Wat bedoel je met het afknijpen van de opstelcapaciteit? Waarom ze dat op de Westtangent hebben gedaan is vanwege het feit dat de tweede rijstrook van de N242 direct afvalt. Als ze alle twee open blijven rijden ze met twee rijstroken op en komen ze uit op één rijstrook, dan krijg je echt gevaarlijke situaties. Voor het afsluiten van de tweede rechtdoorstrook op de N242 vanuit Langedijk geldt hetzelfde. Het afsluiten van de richting Langedijk > Westtangent heeft waarschijnlijk als reden dat ze een conflict (en daarmee heel veel tijd) willen besparen uit de VRI-regeling, zodat het een minder grote chaos wordt in de spitsen ;)

Bovendien, de foto's zijn genomen op een zondagmiddag rond 14:00 uur. Het was sowieso erg rustig op de weg ;)

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 10 mar 2013, 22:38

Als ik kijk naar foto 22 en 23, dan zou de afstreping dus best iets later ingezet kunnen worden. Er is volgens mij genoeg asfalt waar niks op gebeurt, die men dus zou kunnen benutten om 2 opstelstroken door te zetten na de kruising, en dan na circa 150 meter samen te laten voegen. De barrier en de slinger vanuit de andere kant eindigen namelijk niet op de kruising maar ruim ervoor.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 10 mar 2013, 22:42

Dat is correct. Dit had beter gedaan kunnen worden. Is er een plek waar dit te melden is?

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 10 mar 2013, 22:47

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 10 mar 2013, 22:57

Gedaan! :top:
SPOILER: TOON

Geachte provincie Noord-Holland,

Vandaag ben ik een kijkje wezen nemen bij de wegwerkzaamheden op de N242 ter hoogte van het kruispunt met de Westtangent. Het viel mij op dat de linkerrijstrook op de Westerweg richting Alkmaar direct bij het kruispunt was afgesloten, samen met de linker opstelvakken voor de N242 vanuit Langedijk en die voor de Westtangent vanuit Heerhugowaard.

Als er wordt gekeken naar de ruimte die beschikbaar is op de N242 richting Alkmaar direct na het kruispunt voordat de 'slinger' verderop begint (foto: https://lh4.googleusercontent.com/-xXz1 ... G_1627.JPG en https://lh5.googleusercontent.com/-XEHd ... G_1628.JPG ), is het dan niet verstandiger de afstreping van die linker rijstrook later te laten beginnen en de linker opstelvakken voor de zojuist genoemde wegen weer open te stellen? Het lijkt mij dat dit voor de doorstroming een stuk beter is. Is er een reden dat dit zo is gedaan?

Ik ben erg benieuwd naar het antwoord. Mochten er onduidelijkheden zijn, kunt u altijd mailen.

Hoogachtend,
Benjamin *******

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 10 mar 2013, 23:58

Ik vind de gedachtengang wel logisch wat betreft het feit dat ze het verkeer op één strook hebben gezet. Anders ga je binnen enkele honderden meters van 1 naar 2 naar 1. Blijkbaar vinden ze dat onwenselijk. Bovendien zit er geen puntstuk aan het begin van de barrier, dus de kans bestaat dat de barrier nog verlengd wordt. En dan is de ruimte om te knijpen misschien niet meer beschikbaar.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 11 mar 2013, 8:42

Attietattie schreef:Anders ga je binnen enkele honderden meters van 1 naar 2 naar 1. Blijkbaar vinden ze dat onwenselijk.
Het gaat om het verkeer van de Westtangent in Heerhugowaard (de zijweg, en die is hier enorm druk in de spits), die dan weer 2 opstelstroken heeft, waardoor de VRI minder wordt belast c.q. de wachtrijen voor de VRI worden verminderd. Dat laatste vind ik erg logisch. En zo bijzonder is het niet dat een weg voor een VRI opdikt naar 2 stroken, en dat dan na het kruispunt meteen weer een strook afvalt.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 14 mar 2013, 20:01

Antwoord van de provincie Noord-Holland wat betreft mijn vraag:
Provincie Noord-Holland schreef:Geachte heer ***,

Bedankt voor uw mail. Wij waarderen het zeer dat u met ons meedenkt.

Ik licht u graag toe om welke redenen de opstelstroken zijn afgesloten.

De provincie heeft bewust gekozen om de afslag (linksaf) op de N242 richting de Westtangent af te sluiten.

De reden hiervoor is dat hierdoor één verkeersbeweging minder plaatsvindt op de kruising N242- Westtangent. Dit komt de doorstroming nog enigszins ten goede, ondanks de wegversmallingen die nodig zijn voor de herinrichting van het kruispunt.

De linkerrijstrook op de N242: voor de verkeerslichten richting Alkmaar, is zoals u aangeeft ook afgesloten. Doordat het verkeer vanaf de eerdere kruising N242-Zuidtangent-Broekerweg op één rijstrook komt aanrijden en ook op één rijstrook blijft rijden (ook na het spoorviaduct) voorkomen wij dat het verkeer verderop moet ritsen/invoegen om de N242 te kunnen vervolgen. Na de kruising rijdt het verkeer door de werkzaamheden namelijk weer over één rijstrook richting Alkmaar. Het verkeer over één rijstrook leiden levert geen extra vertraging op ten opzichten van de oorspronkelijke situatie. Het invoegen over het algemeen wel.
Attietattie had het dus (mijns inziens niet verrassend) bij het goede eind ;)

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 14 mar 2013, 20:55

Wat een kulargument. Het is elke ochtend duidelijk te zien wat de gevolgen zijn van deze onnodige versmalling. Verkeer op de N242 staat nu zelfs tot over de kruising met de Zuidtangent.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 14 mar 2013, 21:13

Vanuit de verkeerscentrale zal het allemaal wel lekker te zien zijn ja....... ;)

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 15 mar 2013, 1:54

Heb jij geen TomTom Livetraffic? ;)

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 17 mar 2013, 12:41

Snelwegfreak schreef:Uiteraard mag dat Mavas, met naamsvermelding erbij. En bedankt ;)
Gedaan! :top:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 18 mar 2013, 0:38

De één zorgt voor de foto's, de ander voor de filmbeelden.

[youtube]OSSImCRsnQs[/youtube]

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door Snelwegfreak » zo 07 apr 2013, 13:21

Als het zaterdag (of liever zondag) mooi weer is zal ik kijken of ik een fotoupdate kan maken. Er is namelijk alweer het nodige gebeurd. Ik zag dat er al taluds zichtbaar werden.
TOEVOEGING
Ondanks dat ik nogal verkouden ben en me niet echt geweldig voel, ga ik het straks toch proberen.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 07 apr 2013, 15:14

En ja hoor, hier is de fotoupdate:

https://picasaweb.google.com/1099424404 ... 7April2013#

Al met al begint het verloop van de weg(en) goed zichtbaar te worden en zijn de eerste zandlichamen die de uiteindelijke taluds moeten gaan vormen neergelegd. Men werkt goed door, maar er zal nu ook een lange tijd komen dat de taluds moeten inklinken.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 19 apr 2013, 15:37

Provincie Noord-Holland schreef:Uitstel informatiebijeenkomst herinrichting N242-Zuidtangent-Broekerweg 23 april 2013

De geplande informatiebijeenkomst herinrichting N242-Zuidtangent-Broekerweg op 23 april 2013 om 19.30 uur in Jules te Heerhugowaard wordt uitgesteld tot bekend is welke aannemer de werkzaamheden gaat uitvoeren.
Tegen de verwachtingen in, is dat op dit moment nog niet bekend. Hierdoor kan ook nog geen informatie worden gegeven over de planning van de werkzaamheden en de omleidingsroutes. De nieuwe datum van de informatiebijeenkomst wordt zo spoedig mogelijk bekend gemaakt.
En hier is een fraaie artist impression (waar je zelf verschillende standpunten kan kiezen) te zien van het heraangelegde kruispunt van de N242 met de Zuidtangent.