[N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer
Moderator: Moderatoren
-
- 2x3 autosnelweg
Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer
Dat het deel tussen Winkel en Verlaat juist wel een reservering heeft voor 2x2 maar met de rest tot de N508 daar voor het grootste deel geen rekening mee is gehouden destijds is wel jammer.
-
- autoweg
Eigenlijk is zowel in noordelijke als in zuidelijke richting zo'n beetje elke 1 à 2 km wel een knelpunt. Inderdaad is integraal verbreden de enige robuuste oplossing.
De afgelopen maanden is het echt iedere dag feest. En wat me opvalt, steeds meer ook gewoon in beide richtingen. Ik rijd het traject bijna altijd op de motor en kan er dus redelijk makkelijk langs, dan zie je (en weet je) ook precies waar het opstroopt. Vaak met een banale aanleiding zoals een flauwe bocht (help!! 60 rijden!), of een gat van een km laten vallen zodat het achter je opstroopt.
Ik kan niet helemaal inschatten hoeveel de impact is van de afsluiting van de N243. Hopelijk lost het straks iets meer op als de N243 weer open is, maar ik heb er een hard hoofd in.
Niet alleen dat, ik zou ook echt geen ander tracé meer weten te verzinnen intussen zonder zéér ingrijpende aanpassingen, want Heerhugowaard is ook gigantisch uitgedijd.Jackbauer1350 schreef: ↑do 10 nov 2022, 9:35 Dat het deel tussen Winkel en Verlaat juist wel een reservering heeft voor 2x2 maar met de rest tot de N508 daar voor het grootste deel geen rekening mee is gehouden destijds is wel jammer.
-
- 2x5 autosnelweg
Dat deel van Winkel tot Verlaat stamt uit de tijd van de grote wegenbouw uit de jaren 70/80. De N242 maakte al lange tijd deel uit van de verbinding Kennemerland - Friesland met een snelle A9, terwijl de A7 nog niet overal was aangelegd of enkelbaans was. Het is daarom al heel lang een zeer belangrijke interregionale verbinding.
De N242 is grotendeels voor de oorlog aangelegd, langs het provinciale Kanaal Omval - Kolhorn. Met de grote wegenbouw was het plan om een volwaardige 2x2 autoweg aan te leggen tussen de N9 bij Bergen en de A7 bij Middenmeer. Het deel tussen Verlaat en Winkel is toen als eerste opgepakt.
Door mij onduidelijke reden (vermoedelijk milieu, geld en andere prioriteiten) is het deel tussen Bergen en Verlaat nooit van de grond gekomen, er zijn alleen wat grondwerken uitgevoerd.
Maar zeker het deel tussen Alkmaar en Verlaat heeft nooit echt grote veranderingen gekregen tot voor kort. In de jaren 80 zijn namelijk alleen wat gedeeltes hiervan verdubbeld, en pas in 2008 is de weg langs Alkmaar ongelijkvloers gemaakt.
Misschien is dat wel omdat het Rijk al die tijd plannen had voor een verlenging van de A9 westelijk of oostelijk langs Alkmaar en de plannen voor de Stamweg.
Beide plannen voor een nationale weg zijn uiteindelijk afgeblazen, waardoor de provincie niet anders kon dan zijn eigen regionale weg aanpassen, waardoor deze nu min of meer als een nationale snelweg functioneert.
Het ontbreken van een nationale snelweg in deze regio is een groot gemis. Het is namelijk niet zo dat Alkmaar het einde van de wereld is. Rond en na Alkmaar ligt nog genoeg belangrijks om te ontsluiten.
Hierdoor blijft de regio zitten met voornamelijk wegen met verkeerslichten en een overvolle N242 die eigenlijk niet voor deze functie bedoeld is. Zoveel verkeer 70.000 - 80.000 op een nep-autosnelweg geeft gewoon problemen met de veiligheid.
Kleine aanpassingen zullen daardoor voorlopig de oplossing blijven, die veel tijd en kosten met zich meebrengen.
De N242 is grotendeels voor de oorlog aangelegd, langs het provinciale Kanaal Omval - Kolhorn. Met de grote wegenbouw was het plan om een volwaardige 2x2 autoweg aan te leggen tussen de N9 bij Bergen en de A7 bij Middenmeer. Het deel tussen Verlaat en Winkel is toen als eerste opgepakt.
Door mij onduidelijke reden (vermoedelijk milieu, geld en andere prioriteiten) is het deel tussen Bergen en Verlaat nooit van de grond gekomen, er zijn alleen wat grondwerken uitgevoerd.
Maar zeker het deel tussen Alkmaar en Verlaat heeft nooit echt grote veranderingen gekregen tot voor kort. In de jaren 80 zijn namelijk alleen wat gedeeltes hiervan verdubbeld, en pas in 2008 is de weg langs Alkmaar ongelijkvloers gemaakt.
Misschien is dat wel omdat het Rijk al die tijd plannen had voor een verlenging van de A9 westelijk of oostelijk langs Alkmaar en de plannen voor de Stamweg.
Beide plannen voor een nationale weg zijn uiteindelijk afgeblazen, waardoor de provincie niet anders kon dan zijn eigen regionale weg aanpassen, waardoor deze nu min of meer als een nationale snelweg functioneert.
Het ontbreken van een nationale snelweg in deze regio is een groot gemis. Het is namelijk niet zo dat Alkmaar het einde van de wereld is. Rond en na Alkmaar ligt nog genoeg belangrijks om te ontsluiten.
Hierdoor blijft de regio zitten met voornamelijk wegen met verkeerslichten en een overvolle N242 die eigenlijk niet voor deze functie bedoeld is. Zoveel verkeer 70.000 - 80.000 op een nep-autosnelweg geeft gewoon problemen met de veiligheid.
Kleine aanpassingen zullen daardoor voorlopig de oplossing blijven, die veel tijd en kosten met zich meebrengen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- Wegnummerfotograaf
Dat heeft er vooral mee te maken dat het landschap volledig is heringericht (van vaarpolders naar rijpolders). Men kon dus makkelijk ruimte maken voor nieuwe wegen (zie ook N245 en N504).
Waar die ruimte er nu niet ligt, is het landschap in de jaren 1960 niet heringericht.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
-
- 2x5 autosnelweg
De aansluiting N242-Nieuwe Niedorp is blijkbaar al vele jaren onveilig vindt men.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/318264/g ... veiligheid
Het schijnt vooral mis te gaan als men vanaf de Boomgaardweg het tweede deel van de oversteek naar de N242 neemt:
https://www.google.nl/maps/@52.7436872, ... 312!8i6656
Ik kan zelf niet goed duiden waarom het juist hier vaak mis gaat. Ik zie niets dat onoverzichtelijk zou zijn. Of het moeten de komborden zijn?
Of het verkeer uit Nieuwe Niedorp komt met hoge snelheid aanrijden?
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/318264/g ... veiligheid
Het schijnt vooral mis te gaan als men vanaf de Boomgaardweg het tweede deel van de oversteek naar de N242 neemt:
https://www.google.nl/maps/@52.7436872, ... 312!8i6656
Ik kan zelf niet goed duiden waarom het juist hier vaak mis gaat. Ik zie niets dat onoverzichtelijk zou zijn. Of het moeten de komborden zijn?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- polderweggetje
[/quote]
dat kan helaas niemand vertellen , vorig jaar hebben ze vanuit winkel gezien
de linksafstrook ook al uit het verkeer gehaald doormiddel van afzettingen
en evengoed zijn daar nog steeds ongelukken gebeurt
dus waarschijnlijk zijn er nog steeds mensen die niet opletten helaas
[/quote]
dat kan helaas niemand vertellen , vorig jaar hebben ze vanuit winkel gezien
de linksafstrook ook al uit het verkeer gehaald doormiddel van afzettingen
en evengoed zijn daar nog steeds ongelukken gebeurt
dus waarschijnlijk zijn er nog steeds mensen die niet opletten helaas