Amsterdam-Rosenheim zaterdag

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Amsterdam-Rosenheim zaterdag

Bericht door Pino » wo 22 feb 2023, 19:07

Onze skivakantie boekten we zondag tot zondag, dus we kunnen enigszins achter de troepen aan rijden. Doel voor zaterdag ligt tegen Rosenheim aan. Vertrek uit Amsterdam ergens na het ontbijt; gaan er geen haast voor maken.

Ondanks het wat gunstiger reistijdstip, heeft de A3 voor mij nog steeds afgedaan voor dit soort zaterdagen. Zeker zolang Würzburg-Nürnberg een grote Baustelle is. Dus het is rijden over de A61 en Stuttgart of over Kassel. De eerste is wat korter (ongeveer 25 kilometer voor mij), maar de tweede wel minder filegevoelig. Het iets ontspannener kunnen rijden vind ik ook wel wat waard, zelfs als je het er in de tijd niet helemaal uithaalt.

Nu duiden de weersvoorspellingen voor zaterdag op wat onstuimiger weer door heel Duitsland, maar het zuidwesten lijkt vooralsnog redelijk gespaard te worden. Kortom, ik begin naar A61 te neigen. Wat zijn dan de aandachtspunten? Levert de Moseltalbrücke vertraging op? Pforzheim is uiteraard bekend (dus rijden over Heilbronn), is er nog troep langs de A8 verder die een route A6-A7 interessant maakt of me toch richting Kassel moet duwen?

Chris
Moderator

Re: Amsterdam-Rosenheim zaterdag

Bericht door Chris » wo 22 feb 2023, 19:16

De A3 is wel de route die bijna heel midden en noord neemt naar Oostenrijk, dus er valt wel wat voor te zeggen om die te mijden.

Er is overigens geen enkele Duitse staat waar er dit weekend een schoolvakantie begint. Dus dat scheelt.

A61 Moseltalbrücke zal denk ik niet meer zijn dan even gas terug. A8 Pforzheim is altijd druk, je kan ook via de A6-A81 rijden, de verbreding op de A6 is nu klaar.

De echte drukte zit vooral vanaf München. Dus hoe later, hoe beter.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 22 feb 2023, 19:37

^^ Mooi, dank je. Afgelopen weekend stond er ook wel wat file rond de Albaufstieg, maar wellicht was die mede ingegeven door Zuid-Nederlanders, Belgen en mensen uit Zuid-West Duitsland.

Voordeel van A8 rijden is dat je nog de optie hebt om door München te rijden als alternatief voor de A99. Kom je van de A9 en rijd je Mittlerer Ring oost, dan sta je op die laatste even hard in de file. Vanaf de A8 rijd je A99-A96 naar de Mittlerer Ring en dan is het maar een heel klein stukje Mittlerer Ring zuid naar de A995. Kom je pas bij Kreuz München-Süd tussen de massa. Dat ik daarmee langs Holzkirchen en Irschenberg moet, is onvermijdelijk. Zoals je zegt: hoe later hoe beter.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » wo 22 feb 2023, 19:58

Je zou eventueel over de A6 kunnen doorrijden tot de A7 als er file staat voor de Albaufstieg; rijdt sowieso lekkerder door...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 22 feb 2023, 20:48

^^ Inderdaad typisch iets dat je à la minute kunt beslissen. Het is vanaf Weinsberg 15 kilometer extra naar Ulm over de A7, dus een kleine tien minuten. Dus dan kun je bij Weinsberg met actuele verkeersinformatie goed inschatten welke sneller zal uitpakken. De drukte op beide routes zal niet sterk veranderen tussen het moment dat je bij Weinsberg kiest en het moment dat de beide routes elkaar bij Ulm weer treffen.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » wo 22 feb 2023, 23:35

Weet wel dat de A7 tussen Crailsheim en Ulm nog altijd volgeblaft zitten met baustellen. Even handig om te kijken waar de baustellen zitten en hoeveel vertraging die gemiddeld opleveren.
Svenlo

Autostrada
dorpsstraat

Bericht door Autostrada » vr 24 feb 2023, 10:04

Het staat vandaag al op een paar punten vast richting de wintersport:

- A12 voor Velperbroek
- BAB3 hele stuk tussen Hünxe en Krz Oberhausen
- BAB3 langs Duisburg voor Krz Kaiserberg
- BAB3 bij Krz Breitscheid
- BAB3 bij Krz Hilden
- BAB3 bij Krz Leverkusen
- BAB3 bij Dr Heumar
- BAB61 bij Kaldenkirchen (baustelle)
- BAB61 bij Moseltalbrücke (baustelle)
- BAB30 bij Ibbenbüren (baustelle)
- BAB30 bij Osnabrück
- BAB33 bij Kreuz Wünneberg-Haren (invoeger naar BAB44 richting Kassel)
- BAB44 bij Krz Kassel (invoeger BAB7)
- BAB8 bij Pforzheim (baustelle)

Veruit de meeste vertraging zit op de as van de BAB3; die zou ik dus zeker vermijden als dat kan.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 24 feb 2023, 10:26

^^ Dat was bepaald voorspelbaar, daarom vermijd ik in dit soort weekenden inmiddels zoveel mogelijk de A3. Verwacht wel dat het morgen minder is. Je zult nog een golf midden-in-de-nacht-vertrekkers hebben, maar die gaan pas in de ochtend files veroorzaken verderop in Duitsland. En ik verwacht daar lekker achteraan te tuffen. Over de A61.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » vr 24 feb 2023, 10:28

Autostrada schreef: vr 24 feb 2023, 10:04 Het staat vandaag al op een paar punten vast richting de wintersport:

- A12 voor Velperbroek
- BAB3 hele stuk tussen Hünxe en Krz Oberhausen
- BAB3 langs Duisburg voor Krz Kaiserberg
- BAB3 bij Krz Breitscheid
- BAB3 bij Krz Hilden
- BAB3 bij Krz Leverkusen
- BAB3 bij Dr Heumar
- BAB61 bij Kaldenkirchen (baustelle)
- BAB61 bij Moseltalbrücke (baustelle)
- BAB30 bij Ibbenbüren (baustelle)
- BAB30 bij Osnabrück
- BAB33 bij Kreuz Wünneberg-Haren (invoeger naar BAB44 richting Kassel)
- BAB44 bij Krz Kassel (invoeger BAB7)
- BAB8 bij Pforzheim (baustelle)

Veruit de meeste vertraging zit op de as van de BAB3; die zou ik dus zeker vermijden als dat kan.
Dit geeft natuurlijk helemaal geen beeld van hoe de situatie morgen is. Daarnaast kun je met deze info ook nog overwegen om de A61 (de file bij Kaldenkirchen is al opgelost) te nemen tot Kreuz Kerpen en vanaf daar via de A4 naar de A3 door te steken. Mogelijkheden te over; de situatie morgenochtend is echter veel meer van belang.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 24 feb 2023, 11:30

De file op de A61 bij de Moseltalbrücke is weer verdwenen. Ik had al het gevoel dat dit geen structureel knelpunt is, in principe is er alleen een stuk verlaagde maximumsnelheid op de brug. Dat zorgt doorgaans niet voor file. Vanochtend waren er wellicht werkzaamheden of een ongeval.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 24 feb 2023, 19:15

Er heeft de hele dag meer file gestaan rond Bad Neuenahr-Ahrweiler en bij een Baustelle kort voor Bingen (waar steeds weer ongelukken gebeurden) dan rond de Moseltalbrücke. Wat er bij die eerste precies aan de hand is, werd me niet duidelijk. Morgen rond Kerpen maar beslissen; ga hoe dan ook niet over Bergh-Oberhausen-Köln rijden …

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 25 feb 2023, 12:23

Voor wat het waard is: vrij veel files op de A3-A9 naar München en niks op de A61. Op de A8 bij Pforzheim een file (te vermijden via A6-A81) en eentje voor de Albaufstieg.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 25 feb 2023, 15:45

Zitten nu kort achter Ulm. A61-A6-A7 gereden, omdat de vertraging op de Albaufstieg werd gemeld als een halfuur. Voorspoedige rit: tot nu toe een 740 kilometer in een kleine 7.30 uur (niet bezuinigd op lunch en koffie). Het staat achter München nog goed vast, dus we pakken nu een uitgebreidere thee-pauze alvorens weer verder te gaan. Flinke stukken rond de 140 kunnen rijden (harder had wellicht gekund, maar geen zin), maar ook kilometerslang in treintjes rond de 100. Maar feitelijk nul file.

Wat de Moseltalbrücke betreft: ze versmallen daar de rijstroken en leggen maximumsnelheid 80 (links) en 60 (rechts). Maar je merkt er verrekt weinig van. De Baustelle met grootste impact op de A61 zit rond Stromberg, waar ze als X jaar bezig zijn met verbreden.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 05 mar 2023, 17:43

Nog een kleine terugkoppeling van de terugreis van vandaag. Vlak voor 7.00 uur vertrokken, 17.15 uur terug. Over 975 kilometer, dus da’s een mooi gemiddelde.

Omdat het zondag was, was ik op zich bereid de A3 af te gaan rijden. Een werkzaamheden-afsluiting achter Nürnberg bracht me echter alsnog naar Stuttgart. Dat gaf bij Walldorf de keuze tussen Linksrheinisch en Rechtsrheinisch. Waze kwam met A5-A67-A3 en dat heb ik maar gevolgd. Het is voor mij nu eenmaal de iets kortere route, en met de grotere component 2x3 en minder kilometers Nederlands 100 kmh zag ik het wel zitten. Maar dan zie je zelfs op een zondag als deze dat de A3 druk is. Raststättes volgeparkeerd (niet alleen met vrachtwagens), wachttijd bij een tankstation naast de afrit in Limburg en vervolgens file bij een Staustelle nabij Siegburg. Dat was de eerste van de dag (anders gezegd: Kufstein, Irschenberg, A99, Albaufstieg allemaal geen centje pijn). Maar toen kwamen meldingen van nog meer A3-vertraging tussen Heumar en de grens. Totaal zeker halfuur. Bij Duiven lichtte de A12 ook al rood op. Toen ben ik gewisseld naar de A57: extra kilometers, maar zonder enig gedoe thuis gekomen.

Conclusie: had bij Walldorf beter rechtdoor kunnen rijden, maar mag niet klagen. Prima bevallen, dat zondag-tot-zondag…