Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).
Moderator: Moderatoren
-
Durashift
- autoweg
Bericht
door Durashift » vr 24 feb 2023, 10:59
Dit kanaal heeft nog geen eigen draadje, vernam ik via de zoekfunctie. Niet dat ik een heel historische verhandeling erover wil schrijven maar ik kwam een nieuwsbericht tegen over een incident bij de werkzaamheden tot een stuk verbreding van dit kanaal.
De bouwkuip is namelijk volgelopen met water.
Damwand heeft het dus ergens begeven..
(..)Rijkswaterstaat zegt dat door het binnenstromende water de damwand van de kuip over een lengte van ongeveer 10 meter is verzakt. De hele damwand is meer dan 750 meter lang. Rijkswaterstaat onderzoekt nu hoe het kan dat de wand het heeft begeven. De volgelopen bouwkuip kan pas worden leeggepompt als het gat in de damwand is gedicht. En daar is weer een andere, tijdelijke dam voor nodig. (..)
https://nos.nl/artikel/2464962-scheepva ... n-bouwkuip
In het wegverkeer wordt veelal een omleiding van een kwartier of halfuur al vervelend.. in het scheepvaartverkeer kan dit zomaar enkele dagen zijn..
(..)Het Julianakanaal wordt druk bevaren en de stremming heeft de komende dagen dan ook grote gevolgen voor het scheepvaartverkeer. "Schepen moeten omvaren via het Albertkanaal in België. Dat is twee dagen extra varen", zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat.(..)
https://nos.nl/artikel/2465059-julianak ... ra-omvaren
RwS heeft het maar druk
de afdeling onderzoek na incidenten, denk ik?
-
Egbert
- expressweg
Bericht
door Egbert » vr 24 feb 2023, 11:58
Twee dagen extra? Maastricht - Wessem is 40 km via het Julianakanaal en 80 km via Albertkanaal - Zuid-Willemsvaart - Kanaal Wessem-Nederweert.
40 km extra is maximaal een dag. Het is een halve dag varen extra maar je moet een paar sluizen door wat tijd kost.
En als je toch al via de Zuid-Willemsvaart richting Veghel en Den Bosch zou gaan kost het nog minder tijd extra want dan ga je bij Nederweert linksaf.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Seat Ibiza » vr 24 feb 2023, 12:06

De Zuid-Willemsvaart is tussen Lanaken en Nederweert niet geschikt voor grotere schepen. Ik denk dat RWS dus een omleiding adviseert (voor grotere schepen) via het Albertkanaal en Antwerpen

-
kees
- expressweg
Bericht
door kees » vr 24 feb 2023, 12:33
Dat komt dus overeen met de aanpak op de weg.
Bij een stremming op een snelweg wordt een omleiding over een snelweg geadviseerd.
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » za 25 feb 2023, 18:04
Ze zijn nu met tijdelijke dammen het gat in de damwand aan het dichten.