Venlo - Soubise (Bij Rochefort) 28 juli
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
Venlo - Soubise (Bij Rochefort) 28 juli
Hoi Forummers!
Dit jaar gaat de vakantie naar Acquitanië. Lekker genieten van forten, oude steden en het strand. Nou gaan we op 28 juli want dat is de dag dat we het huis konden huren maar ik heb van meerdere kanten af begrepen dat dat juist één van de drukste reisdagen is. Mijn plan voor de route is om via Liège en Mons naar Parijs te rijden. Vanaf Charles de Gaulle dan de A3 op de gaan richting de A86 om daarmee de Peripherique te vermijden en dan over de A10 richting het zuiden te gaan tot La Vergne, daar even binnen door te steken en dan de A837 op te gaan. Dit is volgens google maps ook de snelste route.
Wat moet ik verwachten op 28 juli en hoe kan ik beter rijden? In Frankrijk ben ik nooit lager geweest dan Parijs dus mijn kennis is daarin vrij beperkt.
Dit jaar gaat de vakantie naar Acquitanië. Lekker genieten van forten, oude steden en het strand. Nou gaan we op 28 juli want dat is de dag dat we het huis konden huren maar ik heb van meerdere kanten af begrepen dat dat juist één van de drukste reisdagen is. Mijn plan voor de route is om via Liège en Mons naar Parijs te rijden. Vanaf Charles de Gaulle dan de A3 op de gaan richting de A86 om daarmee de Peripherique te vermijden en dan over de A10 richting het zuiden te gaan tot La Vergne, daar even binnen door te steken en dan de A837 op te gaan. Dit is volgens google maps ook de snelste route.
Wat moet ik verwachten op 28 juli en hoe kan ik beter rijden? In Frankrijk ben ik nooit lager geweest dan Parijs dus mijn kennis is daarin vrij beperkt.
-
- Moderator
Re: Venlo - Soubise (Bij Rochefort) 28 juli
28 juli is een vrijdag voor één van de drukste zaterdagen van het jaar.
Het is wel min of meer gegarandeerd dat de A10 dan overvol is. De grootste werkzaamheden zijn nog steeds bij Orléans en ten zuiden van Tours, waar de snelweg verbreed wordt. Tours - Poitiers - Niort - Saintes is gewoonlijk op vrijdagen in juli heel druk met diverse delen waar file ontstaat.
Het is een afstand die normaal wel in een dag te rijden is, maar je moet heel vroeg vertrekken om de drukte te mijden, ik zou voor 12 uur voorbij Parijs willen zijn op zo'n dag. En dan nog ben je de drukte niet echt voor.
Wellicht het overwegen waard: A29-A28-A87 via Rouen en Angers. Dat is 80 kilometer langer, maar je vermijdt Parijs en de drukke A10. De afstand binnendoor is ook relatief beperkt (alleen 43 kilometer van de A87 naar La Rochelle, daarna is het weer 2x2 tot Rochefort).
1.000 kilometer rijden op een dag kan al vermoeiend zijn, maar als je daarvan honderden kilometers in zeer intensief verkeer moet doen, zeker in de laatste 5 of 6 uur, is dat toch wel slopend. Ik heb op zo'n vrijdag eens een ongeval gehad. Ja in Frankrijk en ja op de A10, bij Saintes.
Het is wel min of meer gegarandeerd dat de A10 dan overvol is. De grootste werkzaamheden zijn nog steeds bij Orléans en ten zuiden van Tours, waar de snelweg verbreed wordt. Tours - Poitiers - Niort - Saintes is gewoonlijk op vrijdagen in juli heel druk met diverse delen waar file ontstaat.
Het is een afstand die normaal wel in een dag te rijden is, maar je moet heel vroeg vertrekken om de drukte te mijden, ik zou voor 12 uur voorbij Parijs willen zijn op zo'n dag. En dan nog ben je de drukte niet echt voor.
Wellicht het overwegen waard: A29-A28-A87 via Rouen en Angers. Dat is 80 kilometer langer, maar je vermijdt Parijs en de drukke A10. De afstand binnendoor is ook relatief beperkt (alleen 43 kilometer van de A87 naar La Rochelle, daarna is het weer 2x2 tot Rochefort).
1.000 kilometer rijden op een dag kan al vermoeiend zijn, maar als je daarvan honderden kilometers in zeer intensief verkeer moet doen, zeker in de laatste 5 of 6 uur, is dat toch wel slopend. Ik heb op zo'n vrijdag eens een ongeval gehad. Ja in Frankrijk en ja op de A10, bij Saintes.

-
- 4x3 autosnelweg
28 juli is een vrijdag. Hoe eerder je Parijs voorbij kunt zijn, hoe beter. Vanaf einde ochtend zal een flinke uittocht beginnen en daar wil je niet middenin zitten. Parijs passeren is één ding, maar je zult ook in kolonne de A10 afrijden. Wat qua files nog uit zou kunnen, maar er hoeft maar één ongeluk te gebeuren en er ontstaat een enorme vertraging.
Paar gedachten:
Paar gedachten:
- al in de nacht vertrekken zou je voor de troepen uit kunnen brengen
- zelfde voor donderdagavond de kop eraf hakken. Ik ben op deze zelfde vrijdag vorig jaar naar Baskenland gereden vanaf Orléans; waar ik op donderdag al naartoe was gereden (wij hadden de tijd genomen, maar het kan prima met halverwege de middag vertrekken, ergens in Picardië avondeten, na de spits Parijs voorbij en dan is het nog een uurtje). Rijd op vrijdag niet later weg dan een 08.30 uur en je bent de meute wel voor.
- Grand Contournement-route pakken over Rouen. Geen Parijzenaars, veel minder druk. En naar de Vendée nog niet zo heel veel om.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 19 mar 2023, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x3 autosnelweg
Via Troyes rijden is ook nog een optie. Daarmee vermijd je Parijs volledig, en hou je nog een optie over om bij eventuele grote problemen op de A10 nog zuidelijker door te steken via de A85.
Al zou ik als het even kan ook proberen op de donderdagavond alvast een stuk te doen.
Al zou ik als het even kan ook proberen op de donderdagavond alvast een stuk te doen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- dorpsstraat
Zoals anderen al hebben aangegeven kun je op vrijdag 28 juli 2023 serieuze drukte verwachten op de Autoroutes.
Vanuit Venlo kun je in ieder geval de knelpunten Brussel, Antwerpen en Lille makkelijk vermijden.
Als je kiest voor omrijden via Rouen dan zou ik de A1 volgen tot de A29 en daar doorsteken. Het grote voordeel van omrijden via het westen is dat je de A10 volledig links kunt laten liggen. Je steekt dan het beste door via de A11 en A87 naar La Rochelle. De passage van Rouen levert je wellicht nog wel wat drukte op op zo’n dag, maar de rest van de reis zou onder normale omstandigheden (geen grote ongevallen) redelijk stress-vrij moeten zijn.
Je kunt ook om de oost om Parijs rijden, door door te steken bij Luik via Bastogne naar Sedan en daar de A34 naar het zuiden pakken. Je volgt dan de A26 langs Troyes en de A19 om dan net ten noorden van Orleans op de A10 te komen. Nadeel van deze route is dat je dan nog een flink stuk A10 voor de kiezen heb, dat zal file rijden zijn.
Via Parijs zou ik op deze dag niet eens overwegen; daarvoor ligt je bestemming te ver westelijk en loont het derhalve al heel snel om net even wat extra kilometers via Rouen te maken, maar Parijs kun je zo wel vermijden.
En zoals anderen al hebben aangegeven kun je dit prima in 1 dag rijden met de juiste mindset; uiteraard met vroeg vertrek op vrijdag. Je kunt er ook voor kiezen om donderdag tot Amiens (omgeving) te rijden, daar vind je talloze goedkope hotelletjes langs de snelweg (en ook leuke Franse opties in het centrum, Amiens is een heel aardige stad - mocht je daar zin in hebben) en dan rijd je vrijdag op je gemak de resterende afstand.
Vanuit Venlo kun je in ieder geval de knelpunten Brussel, Antwerpen en Lille makkelijk vermijden.
Als je kiest voor omrijden via Rouen dan zou ik de A1 volgen tot de A29 en daar doorsteken. Het grote voordeel van omrijden via het westen is dat je de A10 volledig links kunt laten liggen. Je steekt dan het beste door via de A11 en A87 naar La Rochelle. De passage van Rouen levert je wellicht nog wel wat drukte op op zo’n dag, maar de rest van de reis zou onder normale omstandigheden (geen grote ongevallen) redelijk stress-vrij moeten zijn.
Je kunt ook om de oost om Parijs rijden, door door te steken bij Luik via Bastogne naar Sedan en daar de A34 naar het zuiden pakken. Je volgt dan de A26 langs Troyes en de A19 om dan net ten noorden van Orleans op de A10 te komen. Nadeel van deze route is dat je dan nog een flink stuk A10 voor de kiezen heb, dat zal file rijden zijn.
Via Parijs zou ik op deze dag niet eens overwegen; daarvoor ligt je bestemming te ver westelijk en loont het derhalve al heel snel om net even wat extra kilometers via Rouen te maken, maar Parijs kun je zo wel vermijden.
En zoals anderen al hebben aangegeven kun je dit prima in 1 dag rijden met de juiste mindset; uiteraard met vroeg vertrek op vrijdag. Je kunt er ook voor kiezen om donderdag tot Amiens (omgeving) te rijden, daar vind je talloze goedkope hotelletjes langs de snelweg (en ook leuke Franse opties in het centrum, Amiens is een heel aardige stad - mocht je daar zin in hebben) en dan rijd je vrijdag op je gemak de resterende afstand.
-
- 4x3 autosnelweg
Dat lijkt me het voornaamste nadeel. Vanaf Orléans naar Niort is nog een best lang stuk. En zelfs de grote werkzaamheden bij Orléans (met bijbehorende files) vermijd je niet met een route over de A19. Route Rouen is ook gewoon wat korter.Autostrada schreef: ↑di 21 mar 2023, 9:34 Je kunt ook om de oost om Parijs rijden, door door te steken bij Luik via Bastogne naar Sedan en daar de A34 naar het zuiden pakken. Je volgt dan de A26 langs Troyes en de A19 om dan net ten noorden van Orleans op de A10 te komen. Nadeel van deze route is dat je dan nog een flink stuk A10 voor de kiezen heb, dat zal file rijden zijn.
Op weg naar Reims is vanuit Venlo/Maastricht de route over Charleroi trouwens korter dan over Bastogne of Marche. En het lijkt me nou niet echt nodig om drukte bij Charleroi of op de E42 te vermijden, en daarom voor de Ardennen te kiezen. Landschappelijk leuker is het wel, maar vraag is of dat is waar je op zit te wachten aan het begin van een reisdag van ruim 1000 kilometer.
-
- Voorzitter
Ik sluit me aan bij de adviezen om via Rouen te rijden. Ik ben één keer in datzelfde zwarte weekend op vrijdagavond/in de nacht van vrijdag op zaterdag via de A1 en A10 naar Spanje gereden (vanaf Poitiers de N10, die een stuk rustiger was, maar dat is naar Soubise geen optie). Wat een enorme drukte, en ook als het doorrijdt is het enorm nerveus en inspannend.
Die omweg via Rouen, Le Mans en Angers haal je er wel uit, en het zal ook ontspannender rijden.
Die omweg via Rouen, Le Mans en Angers haal je er wel uit, en het zal ook ontspannender rijden.
-
- expressweg
Ik heb de voorstellen bij mijn ouders neergelegd en het meest voor de hand liggende wordt waarschijnlijk om via Rouen/Le Mans te rijden. De is maar 60km langer maar zal in tijd waarschijnlijk bijzonder veel gaan schelen. Een hotel willen ze eigenlijk niet nemen omdat ze geen zin hebben in de moeite die het kost dus dan maar omrijden. Terugweg is op 4 augustus en daarbij verwacht ik dan weer via Parijs geen grote problemen behalve wellicht wat file en kamikazemotorrijders.
Svenlo
-
- Voorzitter

-
- 4x3 autosnelweg

In augustus zijn er nog wel eens wat grotere afsluitingen op wegen rond Parijs, ook overdag. Dat is altijd wel goed om in de gaten te houden. Zou je aanraden om de Sytadin app te downloaden, voor een actueel overzicht van de situatie in het Ile de France (files en komende afsluitingen).
-
- 2x3 autosnelweg
Is het dan niet ook interessant om na een uitgebreide lunch om om 1500 te vertrekken net achter die groep aan? Het is 950km, als je al goed geluncht hebt kan het avondeten vlug, dus 10 a 10,5 uur totale reistijd. Dan kom je niet al te ver na middernacht thuis aan. Met meerdere bestuurders goed te doen?Pino schreef: ↑di 21 mar 2023, 16:274 augustus is een vrijdag toch? Da's niet echt een terugkeer-dag. En als er al terugkerende Parijzenaars zijn, zullen die eerder einde middag thuis willen zijn. Dus als jij 's ochtends vertrekt (want je wilt ook liefste einde middag thuis zijn), ben je die groep voor. Evenals wat er begin augustus nog aan Parijse middagspits zal zijn.
-
- 4x3 autosnelweg