Groningen - Stad.

Goed punt, dat kan inderdaad ook een i-klank zijn. Maar de i en ie liggen dichter bij elkaar dan de ie- en ij-klanken. Dat een ypsilon als ij wordt uitgesproken komt niet veel voor; Ysselsteyn is dus een uitzondering.
Moderator: Moderatoren
Groningen - Stad.
Goed punt, dat kan inderdaad ook een i-klank zijn. Maar de i en ie liggen dichter bij elkaar dan de ie- en ij-klanken. Dat een ypsilon als ij wordt uitgesproken komt niet veel voor; Ysselsteyn is dus een uitzondering.
In Toen was geluk heel gewoon kwam die dame wel degelijk uit Emmerkompaskuwum.
Dit is niet echt een uitspraakverschil, dit is gewoon het gebruik van een andere, oudere, naam in de spreektaal.Gorinchem - Gorkum
Hendrik-Ido-Ambacht wordt in deze regio veelal Ambacht genoemd. Niet echt een dialectuitspraak maar hier is wel een verschil tussen regio en de rest van de land. Vergelijkbaar met dat Compascuum.Coen Tunnel schreef: ↑vr 24 mar 2023, 16:22 Ik denk dat je het onderscheid moet maken tussen plaatsnamen met enige bekendheid in de ruime regio of heel Nederland, en plaatsnamen die vooral lokaal worden gebruikt. In de laatste categorie zal het over gehuchten en kleine dorpen gaan, die wellicht niet eens een formeel vastgelegde uitspraak in het Nederlands hebben en waar de dialectuitspraak eigenlijk de enige gebruikelijke is.
Ik denk dat die afwijkende klemtoon een regionaal dingetje is, want bij bijvoorbeeld Beverwijk en nog duidelijker hoorbaar bij Heemskerk en Ursem ligt de klemtoon ook op de tweede lettergreep. Overigens bij (onder meer) Castricum, Limmen en Alkmaar dan weer niet.Coen Tunnel schreef: ↑vr 24 mar 2023, 12:06 Ik vind een afwijkende klemtoon (hei-LOO) dan opvallender, maar die horen niet in deze lijst.
Voor iemand die in Purmerend Overwhere 1 of 2 woont is datgeen probleem.
In een tv programmma kwam ik laatst tegen dat de naam 'Zurich' een afkorting is van 'Zuidelijke Richel'. In het Nederlands spreek je dat dan uit als 'zurig' (met een korte 'u'). Mensen die er vandaan komen zeggen iets als 'surch', eigenlijk zoals je het in het Fries schrijft, waarbij de 'ch' iets meer als een 'k' wordt uitgesproken dan als een 'g'.
Dat heb ik alleen als grapje gehoord: We gingen op vakantie en reden via 'sjour' naar 'le mer'En hoeveel mensen zouden Joure proberen op zijn Frans uit te spreken ?
Dat is typisch West-Friese uitspraak, waarbij het West-Fries de verandering van sk naar sch (die er in het Nederlands wel is) niet heeft doorgemaakt:
Daar in de buurt woonde een oud-collega van mij. Volgens hem woonde hij niet in Heemskerk, maar in Heemscherk. Een soort hypercorrectie dus.Coen Tunnel schreef: ↑vr 24 mar 2023, 22:11 waarbij het West-Fries de verandering van sk naar sch (die er in het Nederlands wel is) niet heeft doorgemaakt
Groningen: Lewenborg wordt normaal uitgesproken als Leeuwenborg.
Schöneveld in Doetinchem. Wordt op z'n Duits uitgesproken: Sjeuneveld.
Als je in Emmercompascuum of in Bargercomcascuum woont heb je het over Emmercompas of Bargercompas.Coen Tunnel schreef: ↑vr 24 mar 2023, 14:15 Ik, als Drent uit Assen, spreek Compascuum ook altijd helemaal uit. Zo wordt het volgens mij ook op Radio en TV Drenthe uitgesproken. Voorbeelden: https://www.rtvdrenthe.nl/video/Gloedni ... compascuum
https://www.youtube.com/watch?v=VENfwTIdkQ8
"Emmer-Compas" en "Barger-Compas" ken ik wel, maar dat is in mijn ogen toch wel iets voor de directe regio, of in ieder geval, Drents dialect/streektaal. Maar in het Nederlands is het gebruikelijk het volledig uit te spreken.
Ik spreek eeuw en leeuw gewoon uit als eew en leew. Nooit gedacht dat dit anders zou kunnen.
Nee, dat wordt gewoon uitgesproken als 'eisden'. De lokale Limburgse naam voor de plaats is overigens Eèsjde.nederland24 schreef: ↑za 25 mar 2023, 15:29 Hoort het dorp Eijsden ook niet te worden uitgesproken als Iesden?
Exact.
Voor mij zit daar toch echt wel verschil tussen. Je hoort het ook wel eens als mensen uit andere delen over Leeuwarden hebben, dat is dan duidelijk te horen in hoe ze het uitspreken en vaak leggen ze ook nog de klemtoon verkeerd en zeggen ze het als Lee-WARden, met de klemtoon op de tweede lettergreep terwijl het op de eerste moet, en de eeuw-klank dus duidelijk hoorbaar zou moeten zijn. Zelfs met de uitspraak van zo'n grote stad gaat het vaak mis.Seat Ibiza schreef: ↑za 25 mar 2023, 16:07Ik spreek eeuw en leeuw gewoon uit als eew en leew. Nooit gedacht dat dit anders zou kunnen.
Klopt helemaal. Klein foutje
Klemtonen zijn wel vaker een dingetje. Het gebruiken van een afwijkende klemtoon schijnt soms zelfs een manier te zijn geweest om buitenstaanders te herkennen. Zo heet het dorp bij Amersfoort Hoogland, heeft Ravenstein ook een afwijkende klemtoon en de Nijmeegse wijk Brakkenstein wordt ook vaak verkeerd uitgesproken, en dat valt dan direct op.