Afbeelding

Onverwachte uitspraak bewegwijzerde bestemmingen

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Re: Onverwachte uitspraak bewegwijzerde bestemmingen

Bericht door Wimpie25 » do 20 apr 2023, 11:19

^^
In sommige West-Vlaamse dialecten komt dat wel voor, wat het vaak moeilijk verstaanbaar maakt. Maar dan hoor je aan de rest van de uitspraak uiteraard ook wel dat die van die contreien afkomstig zijn. Ik zou het met de normale 'sch' uitspreken.

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » do 20 apr 2023, 12:30

In het Antwerps zeggen ze ook "sjgelde" en "sjgoten". Op de middelbare school hadden we een lerares Nederlands die een hekel had aan de Antwerpse "sch" en ons dit probeerde af te leren.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 20 apr 2023, 12:39

^^
Dat klopt dat de "sch" in A als een stemhebbende tweeklank wordt uitgesproken. Mijn streek springt er op dat vlak uit in Vlaams-Brabant want we gebruiken hier de Antwerpse uitspraak met Brabantse klanken. Ik heb 1 jaar in Limburg op de middelbare school gezeten en werd er altijd voor op de vingers getikt :)

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » ma 29 mei 2023, 12:56

Peter schreef: ma 27 mar 2023, 11:16 De naamgever is natuurlijk Hoogveen. Veen dat hoger en droger ligt dan Laagveen (moeras).
Meer bepaald is de naamgever de Echtense Hooge Venen (gekocht door Roelof van Echten). Het daar ontstane veendorp kreeg de naam Echtens Hoogeveen (in eerste instantie ook 'Nie Echten'), later ingekort tot Hoogeveen.

jdb2 schreef: vr 31 mar 2023, 15:13 In Antwerpen hebben we de Bredabaan hebben die als BREdabaan (Brédabaan) wordt uitgesproken.
Wat is dan wel de correcte uitspraak? Ik hoor Nederlanders ook gewoon BREda (Bréda) zeggen.
Ik (als Nederlander van boven de sloot) zou zeker BreDAbaan (Bredábaan) zeggen.
Maar of die uitspraak correct is? Geen idee eigenlijk...

Vinny schreef: za 01 apr 2023, 11:36 "zeuven'' uitspreken is om verwarring met 'negen' te vermijden. Het is niet officiëel, maar veel instanties doen dat in gesproken berichten en aan de telefoon wel. Hetzelfde fenomeen heb je met 'juno' en 'julij', omdat 'juni' en 'juli' in gesproken vorm te veel op elkaar lijken.
Ik dacht dat dat fenomeen was ontstaan tijdens WOII, als gevolg van de vaak slechte verstaanbaarheid van radioboodschappen, bestemd voor het verzet.
Heden ten dage is het imo vooral de boomergeneratie die zich bedient van dit soort uitspraken. Ook 'Uropees', 'vanielje' en 'oto' worden door 'zeuvenmensen' vaak opgevoerd.
Ubi volentia est, via est

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 29 mei 2023, 17:29

^^ Het gebruik van zeuven lijkt me ook deels regionaal bepaald, aangezien in veel Nedersaksische dialecten 7 gewoon zeuven is (vaak uitgesproken als zeum of zeu'm).

In gesprekken, zeker aan de telefoon, zeg ik met enige regelmaat woorden als zeuven en julij, en soms ook wel juno (al vind ik die laatste echt lelijk).
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter