Amersfoort - Karlovy Vary 12 mei

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Afrit13
verkeersader

Amersfoort - Karlovy Vary 12 mei

Bericht door Afrit13 » ma 27 mar 2023, 15:24

Vrijdag 12 mei gaan we met de auto naar Karlovy Vary, om zondag de 14e weer terug te keren. Vrijdag willen we vroeg in de ochtend vertrekken, en over de zondag maak ik me weinig zorgen. Zijn er voor de heenrit nog zaken waar ik rekening mee moet houden? Google Maps suggereert om bij Emmerich de grens over te gaan en dan via de A3, A2, A1, A44 (en stukjes B7 en B400), A4 en A9 te gaan (via Kassel en Erfurt dus) en uiteindelijk bij Aš Tsjechië in te rijden.

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Amersfoort - Karlovy Vary 12 mei

Bericht door Pino » ma 27 mar 2023, 17:00

^^ Tja, vrijdag in Duitsland, dus vanaf lunchtijd wordt het steeds drukker. Daar zul je ergens op het stuk A4-A9 wel last van krijgen. Maar echte alternatieven waar je minder in de vrijdag-drukte zit, zijn er zo vlug niet.

In plaats van Emmerich zou ik jezelf de lichte omweg over Osnabrück gunnen. Da's maar een tien kilometer extra op weg naar Kassel, maar je bespaart jezelf de drukte rond Arnhem, Oberhausen en Dortmund. Het eerste drukkere punt dat je dan zult tegenkomen is Kassel, met ook die werkzaamheden aan de brug over de Fulda daar. En dan ga je de incomplete A44 op. Omdat het dan ook ongeveer lunchtijd zal zijn, kun je er misschien maar het beste van maken. Misschien ook eerder zoeken naar een leuk plaatsje om te lunchen. Zelf ooit eens wat stukjes van het dal van de Fulda gezien, waar de B83 doorheen loopt (die je ook naar de A4 brengt). Dat is best okee.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 27 mar 2023, 17:18

Oost-west door Duitsland valt in de regel best wel mee. Als je vroeg genoeg voorbij Dortmund bent is het denk ik niet een heel intensieve rit. De A44 op vanaf Dortmund is denk ik het meest filegevoelige punt op je reis. Maar als je daar voor 12 uur passeert (wat mij best haalbaar lijkt) ben je de drukte wel voor.

Afrit13
verkeersader

Bericht door Afrit13 » ma 27 mar 2023, 17:26

^^ We willen inderdaad rond 6 vertrekken, dus dan moet voorbij Dortmund komen voor 12 uur wel lukken.
Pino schreef: ma 27 mar 2023, 17:00 In plaats van Emmerich zou ik jezelf de lichte omweg over Osnabrück gunnen. Da's maar een tien kilometer extra op weg naar Kassel, maar je bespaart jezelf de drukte rond Arnhem, Oberhausen en Dortmund. Het eerste drukkere punt dat je dan zult tegenkomen is Kassel, met ook die werkzaamheden aan de brug over de Fulda daar. En dan ga je de incomplete A44 op. Omdat het dan ook ongeveer lunchtijd zal zijn, kun je er misschien maar het beste van maken. Misschien ook eerder zoeken naar een leuk plaatsje om te lunchen. Zelf ooit eens wat stukjes van het dal van de Fulda gezien, waar de B83 doorheen loopt (die je ook naar de A4 brengt). Dat is best okee.
Dank voor de suggestie, ik zal dat eens bekijken, maar het lijkt inderdaad een goede mogelijkheid om het Ruhrgebied een beetje te vermijden.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 27 mar 2023, 19:19

^^ Het is negen kilometer extra, dus echt bijna niets. En met zes uur vertrek uit Amersfoort heb je op de kortste route naar Kassel toch een stuk ochtendspits dat je langs Arnhem, Oberhausen en over de A2 brengt. Tuurlijk, het is vrijdagochtend dus minder heftige spits, en het is nou niet zo dat Oberhausen-Dortmund in een normale ochtendspits vol staat, maar over Osnabrück zal gewoon rustiger zijn. Alleen al daarom wat mij betreft een overweging waard.