Zwolle-München 8 april

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Zwolle-München 8 april

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 mar 2023, 16:12

Ik ga op zaterdag 8 april, dus in het Paasweekeinde, naar München. In principe heeft de route via Osnabrück, Kassel en Nürnberg mijn voorkeur, omdat het relaxter rijdt en doorgaans minder druk is dan andere routes. Maar zijn er goede redenen om een andere route te overwegen? Werkzaamheden bijvoorbeeld? Ik moet aan de oostkant van München zijn, dus in alle mogelijke routes ga ik langs Kreuz München-Nord.

Chris
Moderator

Re: Zwolle-München 8 april

Bericht door Chris » wo 29 mar 2023, 16:28

Een groot deel van Duitsland heeft vanaf dit weekend twee weken paasvakantie. Dat betekent dat het deze vrijdag al druk wordt met vakantieverkeer in Duitsland, en dat het op 8 april wel mee zal vallen.

Ik denk dat die zaterdag niet heel bepalend is qua verkeersdrukte, en om op basis daarvan op voorhand een route uit te sluiten.

Kassel - Schweinfurt heeft veel wegwerkzaamheden die langer duren (brugvervangingen). Maar goed, waar is dat niet zo in Duitsland... Ik neem aan dat je via Bamberg rijdt en daarmee die lange werkzaamheden op de A3 tussen Würzburg en Nürnberg wil bypassen.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 29 mar 2023, 18:14

Zal inderdaad wel los lopen.

Wat voor de afwisseling een keer aardig kan zijn, als je ruim tijd over hebt en de A7 je de keel uit komt; is Kassel - Eisenach - Suhl - A73. In wegnummers is dat B7/A44 - A4 - B247 - L3247.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 29 mar 2023, 18:53

Chris schreef: wo 29 mar 2023, 16:28 Een groot deel van Duitsland heeft vanaf dit weekend twee weken paasvakantie. Dat betekent dat het deze vrijdag al druk wordt met vakantieverkeer in Duitsland, en dat het op 8 april wel mee zal vallen.
Komt bij dat echt iedereen in Duitsland op Goede Vrijdag vrij heeft. Dus de donderdagmiddag wordt daar als een vrijdagmiddag en de vrijdag als een zaterdag. De Paaszaterdag is dan een dag zonder drukte.

Maar goed, het blijft een dag dat een A3 of A9 door één ongeval helemaal vast kan staan. Vind route Kassel-Bamburg dan inderdaad logisch.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 mar 2023, 21:20

duikgek89 schreef: wo 29 mar 2023, 18:14 Zal inderdaad wel los lopen.

Wat voor de afwisseling een keer aardig kan zijn, als je ruim tijd over hebt en de A7 je de keel uit komt; is Kassel - Eisenach - Suhl - A73. In wegnummers is dat B7/A44 - A4 - B247 - L3247.
Het is bijna twee jaar geleden dat ik die kant op ben gereden, dus de A7 komt me niet de keel uit. En ik wil gewoon snel naar München, mijn reisgezelschap zit bovendien ook niet te wachten op een toeristische route binnendoor. :)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 06 apr 2023, 15:36

Vraagje voor de terugweg, die is maandag 10 april. Op zowel de A3 bij Hamminkeln als de A30 bij Emsbüren zijn blijkbaar werkzaamheden waar maar één rijstrook richting Nederland beschikbaar is. Hoe druk zal het deze Tweede Paasdag zijn? Ik zit er aan te denken om hoe dan ook via Kassel te rijden, en A44-A1-B54 als alternatief achter de hand te houden.

Of is een route via de A61 op zo'n dag ook een alternatief?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 mei 2023, 10:47

Even een korte terugkoppeling.

Uiteindelijk, vanwege privéomstandigheden, de reis vier weken later gemaakt. Heen via N35-A35-A1 in Nederland, A30-A33-A44-A7-A70-A73-A3-A9 in Duitsland. We maakten de heenreis op een vrijdag en ondanks dat er weinig echte file was, reed het soms ook maar stroperig door. Ik kwam niet echt lekker in het ritme. De A44 was druk, bij Kassel was er ook wat oponthoud, en de A7 daarna was ook druk. Na Hattenbach werd het beter, maar er zijn best veel kortdurende werkzaamheden of snelheidsbeperkingen waardoor je telkens weer even in de remmen moet. Na een pauze bij Bamberg was het wat later en toen reed het wel goed door, tot er vlak voor München onweer was, met enorm veel regen. In München hebben we overnacht.

Op zaterdag weer van München naar ons hotel in Erlangen gereden, met een omweg via Regensburg. Dus A9-A93-A3-A73. Het was de eerste keer dat ik de A93 tussen Holledau en Regensburg reed. Een verrassend leuke weg, een beetje op en neer, door de bossen en met mooie uitzichten op de hopplantages in de Hallertau. Verder geen bijzonderden.

Op zondag zijn we van Erlangen naar huis gereden. Er was een volledige afsluiting van de A3 tussen Kreuz Fürth/Erlangen en Erlangen-West. De navigatie gaf aan dat het ook nu weer sneller zou zijn via Kassel. Dus weer A73-A70-A7 gereden, en vanaf Guxhagen stuurde de navigatie mij via Grifte over de L3221 en L3316 naar de A49 bij Baunatal-Süd, in plaats van de omweg over de 'rotonde' via de A49 door Kassel. De route via Grifte, slechts 5 km binnendoor (maar wel met een kompassage) reed goed door. De A49-A44-A33-A30 en vervolgens A1-A35-N35 was daarna ook weinig spannend.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 08 mei 2023, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 08 mei 2023, 11:02

Mijn moeder reed zaterdag een groot deel van die route, vanaf Oostenrijk via Kassel naar Nederland. Ze stonden bij het Dreieck Kassel-Süd flink in de file omdat er kennelijk een ongeval met brandend voertuig in de filestaart was gebeurd. Ze waren net de afrit Guxhagen al voorbij, dus ze konden daar niet meer er af.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » ma 08 mei 2023, 18:23

Coen Tunnel schreef: ma 08 mei 2023, 10:47 Ik kwam niet echt lekker in het ritme.
Ik denk herkenbare voor vele op dit forum. Soms kom je er maar niet lekker in. Ik denk dat dat vooral te maken heeft met de drukte zoals je zelf al zegt. Stroperig verkeer rijdt echt heel vermoeiend en gaat je na een tijd irriteren.
Touren is rough so you got to be tough

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 08 mei 2023, 18:57

^^ Het is waar ik pas wat hernieuwde waardering voor de A61 heb opgedaan. Lekker doorkarren is er niet bij, maar het is wat minder hollen en stilstaan, en dan maar weer eens een Baustelle, dan menig andere route door Duitsland. Vergt richting München dan wel een vervolg over de A6 en misschien wel A7 ipv A81, want hoe minder A8 hoe beter. Ten oosten van Ulm op het nieuw uitgebouwde 2x3-stuk gaat dat beter.