Apeldoorn - Orange 23 & 24 juli

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Pindaklaas
dorpsstraat

Apeldoorn - Orange 23 & 24 juli

Bericht door Pindaklaas » vr 07 apr 2023, 11:53

Vanaf 24 juli hebben wij op dezelfde camping als vorig jaar gereserveerd, in de omgeving van Orange. 23 juli willen wij gaan rijden, overnachten doen we in Tournus (ook zelfde locatie als vorig jaar...). De reis is inclusief caravan, vrouw en vier kinderen.

De kortste route volgens Google Maps is via de BAB3, BAB1, B51 en vervolgens via Luxemburg naar de Franse A31 en dan de bekende route verder naar het zuiden. Lijkt mij wel leuk om die route ook eens te proberen. Zonder aanhanger is de route via Luik het snelste, omdat je dan dwars door de stad mag, maar dat gaat voor ons dus niet op.

Er hier vast mensen bekend met deze route, is deze goed te doen met caravan en kinderen? In de Ardennen heb je weinig tot geen verzorgingsplaatsen. Is dat in Duitsland net zo schaars?

Op de B51 zijn nu werkzaamheden om de deklaag te vervangen. Is dat in de zomer nog zo?

Via Venlo naar Duitsland zou voor mij ook wel een optie zijn, om de grootste steden wat te vermijden.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Re: Apeldoorn - Orange 23 & 24 juli

Bericht door duikgek89 » vr 07 apr 2023, 12:16

A3 - A1 - B51 is in principe een prima route, zal op een zondag in de vakantietijd ook niet extreem druk zijn, na het stukje dubbelnummering met de A61 grotendeels vrij rustig. Verzorgingsplaatsen met voorzieningen heb je eenmaal Kölle voorbij naar mijn idee wat minder omdat het daar redelijk dunbevolkt is; maar ik heb er nooit heel erg mijn best gedaan om erop te letten, ik geef er zelf redelijk weinig om namelijk.

Aangezien je met de caravan toch niet zo hard kunt rijden, is er nog een optie die naar mijn inschatting te overwegen is, die iets korter is in afstand:

Bij Luik E40 richting Aachen - > E42 naar St. Vith, N62 Luxemburg in (van de E42 tot de grens moet je wat werken achter het stuur, maar niks extreems en het is ook maar een klein stukje) en dan in Luxemburg de goed uitgebouwde en grotendeels 2+1 N7 -> B7 -> A7 nemen. Ook de navigatie is gemakkelijk, vanaf E42 neem je afrit 15, rechtsaf, bij de rotonde waar je Luxemburg in komt 3/4e rond en vervolgens alsmaar rechtdoor tot je weer op de snelwegen zit. Edit: Voor ik het vergeet, in Luxemburg wel op de flitskasten letten, op het B7 stukje staan wat gemene, Flitsmeister weet de vaste te staan. /edit
Je kunt dan nog vrij makkelijk 12km afsnijden en de klim in de E40 net na het knooppunt bij Luik vermijden zonder echt tijd te verliezen; door nog in Nederland afrit Oost-Maarland te nemen van de A2 en via de N627 naar Battice te rijden, daar linksaf de N3 te nemen (opletten dat je dat niet mist) en iets verderop draai je dan zo het begin van de E42 richting St. Vith op. Behalve waar je in Battice linksaf moet aardig rechttoe rechtaan.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 07 apr 2023, 12:53

^^ Deze route zou ook mijn voorkeur hebben. Alleen het stukje tussen St Vith en de Luxemburgse grens is even vervelend, maar dat is wel te overzien.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 07 apr 2023, 17:30

^^ Bovenstaande sluit ook wel aan bij wat ik zou denken. Maar om het iets breder te trekken: met caravan ligt je snelheid lager, wat het aantrekkelijker maakt om routes te pakken in een wat rechtere lijn; maar tegelijkertijd is het ook bewerkelijker rijden. Ook al heb je een route met weinig hellingen en dorpen, de snelweg zal altijd makkelijker zijn en vermoedelijk ook wel beter voor je benzineverbruik. De B51 is dan toch best een lang stuk binnendoor en St Vith ruim korter. Maar als er een verschil wordt gemaakt door het feit dat je met caravan niet door Luik langs de rivier mag en de snelweg buitenom moet pakken, praat je misschien ook over een paar kilometer extra die je niet van de snelweg af zou moeten houden.

Hier zit een flinke mate aan eigen voorkeur in, lijkt me.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 07 apr 2023, 21:40

Pino schreef: vr 07 apr 2023, 17:30maar tegelijkertijd is het ook bewerkelijker rijden.
Ik heb nooit met een caravan gereden, maar wel aardig wat met aanhangers. Dat hangt vermoedelijk heel erg van de combinatie af. Met een stevige trekauto voor een niet al te zware caravan, is het voor een geoefende bestuurder echt niet zo'n probleem om wat OWN te pakken, temeer daar al het OWN dat we hier besproken hebben in principe vrij goed te rijden is, niet extreem smal, niet extreem steil, geen hele lastige bebouwde kommen.

Denk inderdaad dat het heel persoonlijk is of je OWN wilt pakken, maar als Pindaklaas al aangeeft te balen dat hij niet door Luik mag, dan mogen de B51 of N62-N/B/A7 ook geen groot probleem zijn.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 07 apr 2023, 22:39

Persoonlijk zie ik het bezwaarlijke van een N62 ook niet zo. Er zitten wat bochten en matige hellingen in en 2 bebouwde kommen. Het eerste stuk vanaf de E42 is zelfs goed overzichtelijk.

Pindaklaas
dorpsstraat

Bericht door Pindaklaas » wo 12 apr 2023, 11:03

Dank voor alle feedback! De route via St Vith en dwars door Luxemburg is een stuk interessanter dan dat ik in mijn hoofd had. Denk dat dit zeker een kanshebber is voor dit jaar. Hellingen en wat bochtiger wegen zijn niet zo'n punt met onze combi. We hebben een behoorlijk zware auto met een lichte caravan (max 950 KG). Een beetje uitdaging onderweg vind ik alleen maar leuk.
De route over de E25/A26 vind ik gevoelsmatig (zeker met aanhanger) eindeloos duren. Vandaar dat ik op zoek ben naar een keer een alternatieve route.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 12 apr 2023, 11:11

Ik heb die E421 route van St. Vith naar Luxemburg afgelopen zaterdag gereden.

De Belgische N62 tussen St. Vith en de Luxemburgse grens schiet niet erg op, dit deel heeft behoorlijk wat scherpe bochten. Het is echter niet zo'n lang stuk. Eenmaal in Luxemburg is de N7 een redelijk goed uitgebouwde weg, met regelmatig inhaalstroken. Maar er zijn ook nog een aantal kleine bebouwde kommen.

Hou er wel rekening mee dat er op een lang stuk van Aachen tot voorbij Luxemburg stad geen goede verzorgingsplaatsen zijn. Stop vooral niet op de Aire de Polleur langs de E42 in België, gore zooi daar. Er zijn wel veel tankstations langs de Luxemburgse N7, maar die hebben niet echt mooie rustplaatsen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 12 apr 2023, 11:18

Ik heb die N62 ook wel eens gehad en heb me hier anders prima kunnen verzorgen. Met name de inwendige mens :honger:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » wo 12 apr 2023, 11:25

^^ In weiswampach heb je toch wel wat plekken waar je goed kan rusten, met een winkelcentrum bijvoorbeeld. Zelf stop ik altijd bij de Shell, waar ook een schone wc is en een supermarkt van Delhaize.

dat is hier

https://www.google.com/maps/@50.1433585 ... 92!5m1!1e1
Touren is rough so you got to be tough

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 12 apr 2023, 11:28

Dat zijn allemaal tankstations of restaurants, dat is geen verzorgingsplaats zoals langs de autosnelweg waar je een auto + caravan makkelijk kwijt kan en ergens op een bankje met tafel kan zitten.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » wo 12 apr 2023, 11:29

^^ Ja ik dacht ook, dat ze dan misschien een lunch kunnen halen in een restaurant bijvoorbeeld. Maar met deze dure tijdens misschien ook niet zo verstandig. :lol:
Touren is rough so you got to be tough

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 12 apr 2023, 11:58

Chris schreef: wo 12 apr 2023, 11:28 Dat zijn allemaal tankstations of restaurants, dat is geen verzorgingsplaats zoals langs de autosnelweg waar je een auto + caravan makkelijk kwijt kan en ergens op een bankje met tafel kan zitten.
De parkeerruimte bij dat winkelcentrum is wel zodanig dat je er op zondagochtend makkelijk een auto met caravan kwijt zal kunnen. Met de combinatie van tankstations, horeca, supermarkten en nog wat winkels is dit wel de meest logische locatie in de ruime omgeving om even te stoppen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 12 apr 2023, 12:04

Wat de snelste route is met een caravan lijkt mij een dingetje. In Nederland en Luxemburg mag je 90. In Duitsland 80 of 100 op de snelweg (afhankelijk van keuring trekker en caravan), in Frankrijk/Belgie vaak 130/120 (tenzij de auto+caravan meer dan 3500 kg weegt). Maar 130 met een grote caravan achter een middenklasser lijkt mij ruig.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pindaklaas
dorpsstraat

Bericht door Pindaklaas » wo 12 apr 2023, 13:38

Op de vlakke stukken door Frankrijk rijd ik vaak 105 op de teller (100 per uur volgens de GPS weergave van Waze). De caravan ligt er dan nog mooi stabiel achter, met de motor op een prettig toerental.
Stukken met een max van 80 of 90 maken dan natuurlijk minder verschil dan wanneer je 130 aan kan houden zonder aanhanger.