Afbeelding

Kamerbrief over onderzoek verkeersveiligheid N-wegen

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Kamerbrief over onderzoek verkeersveiligheid N-wegen

Bericht door mavas » do 13 apr 2023, 15:45

Rijksoverheid.nl: Kamerbrief over onderzoek verkeersveiligheid N-wegen
Minister Harbers (IenW) stuurt de Tweede Kamer het rapport 'Top-10 onveilige N-wegen. Op basis van verschillende verkeersveiligheidsindicatoren en historische gegevens 2017-2021'. Het rapport geeft een overzicht van het aantal verkeersongevallen en verkeersdoden op N-wegen per provincie en in vergelijking met overige wegen. Hij gaat daarbij in op de resultaten van het onderzoek.
Het rapport: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... -wegen.pdf

Nieuwsbericht: https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimt ... te-n-wegen
Adviesbureau Sweco maakte een overzicht van de gevaarlijkste provinciale wegen in Nederland, zo meldt Binnenlands Bestuur.
N-wegen omvatten slechts 5 procent van het Nederlandse wegennet, maar zijn verantwoordelijk voor bijna een kwart van alle verkeersdoden.
Opvallend: In Friesland en Limburg is geen risicoweg te vinden.

Kijken we alleen naar het aantal ongevallen per N-weg dan zijn er de volgende resultaten. Een N-weg van 100 kilometer komt dan uiteraard hoger in de statistieken dan 1 van 100 meter:
Afbeelding

Combinatie ongevalsdichtheid en -risico:
Afbeelding
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Re: Kamerbrief over onderzoek verkeersveiligheid N-wegen

Bericht door Schelpenpaadje » do 13 apr 2023, 16:05

In het verleden kende Friesland enkele N-wegen waar regelmatig (dodelijke) ongevallen voorkwamen.
Notoire dodenwegen waren de N31 Zurich-Harlingen en de N31 Drachten-Leeuwarden.

Van de 8,1% van de N-wegen die in Friesland liggen, zijn de afgelopen decennia diverse wegen verdubbeld.
Ik heb de exacte cijfers even niet paraat, maar in totaal is ruwweg 100km momenteel 2x2 en gaat het hierbij om de drukste wegen in de provincie.
De enige Friese wegen die worden genoemd in het rapport zijn wegen die niet (volledig) zijn verdubbeld.

Dat Friesland in dit rapport laag scoort lijkt me een bevestiging van het nut om een groot aantal van de in het rapport genoemde wegen te gaan verdubbelen. En daarnaast ook andere trajecten waar al langer om verdubbeling wordt aangedrongen.

Eventueel kan 1+1 met rijbaanscheiding een alternatief zijn, maar alvorens daarin op grote schaal te investeren zou ik wel eens een onderzoek willen zien naar de ervaringen op recent aangelegde/verbeterde wegen zoals de N69 en de N18. Waarbij niet alleen gekeken moet worden naar de veiligheid van deze wegen (aantal ongevallen en hun aard) maar ook het verlies aan reistijd door het ontbreken van een tweede rijstrook en de gevolgen voor de regionale economie en aanrijtijden van hulpdiensten.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » do 13 apr 2023, 16:16

Dat de N279 zo hoog scoort verbaast me nauwelijks; zeer druk voor een 1x2 weg en veel krapper aangelegd dan de (autowegen) N322 en N50. Helaas regelmatig een frontaal ongeval te betreuren. Alle dodelijke ongevallen (op misschien ééntje na, ik weet niet of de vrachtwagenchauffeur die op een viaductpijler is geklapt het heeft overleefd) in de afgelopen jaren zijn trouwens op het 2x1 deel geweest; sinds de ombouw van het noordelijke gedeelte is het daar beduidend beter gesteld met de verkeersveiligheid.

Ook opvallend; beide ontsluitingswegen tussen Schijndel en de A50 staan vermeld op het tweede kaartje (N622/N637). Die wegen zijn behoorlijk druk en zeker die laatste is erg smal.

De N622 verdwijnt hopelijk snel weer uit dat lijstje; de “black spot” (kruising N622/Zandvliet) is recentelijk aangepast om beter zicht te bieden op overstekende fietsers. Ik vermoed namelijk dat dat ook de enige verkeersdoden zijn op dat wegvak de afgelopen jaren; zeker een drietal fietsers zijn daar om het leven gekomen. Men heeft de lichtmasten van het midden naar de zijbermen verplaatst en de :D2:’s veel lager geplaatst; voorheen blokkeerden die het zicht voor en op de overstekende fietsers.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 13 apr 2023, 16:32

Op de N305 bij Dronten is vorig jaar een rotonde gerealiseerd, waardoor deze locatie snel niet meer in de top zal staan. Er is volgens mij nog een tweede rotonde gepland op de andere riskante kruising.

Nouja, zijn ze echt riskant of weten mensen niet meer om te gaan met ongeregelde kruispunten. Want ongevallen zijn daar eigenlijk altijd voorrangsfouten.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 13 apr 2023, 17:15

Schelpenpaadje schreef: do 13 apr 2023, 16:05 In het verleden kende Friesland enkele N-wegen waar regelmatig (dodelijke) ongevallen voorkwamen.
Notoire dodenwegen waren de N31 Zurich-Harlingen en de N31 Drachten-Leeuwarden.

Van de 8,1% van de N-wegen die in Friesland liggen, zijn de afgelopen decennia diverse wegen verdubbeld.
Ik heb de exacte cijfers even niet paraat, maar in totaal is ruwweg 100km momenteel 2x2 en gaat het hierbij om de drukste wegen in de provincie.
De enige Friese wegen die worden genoemd in het rapport zijn wegen die niet (volledig) zijn verdubbeld.

Dat Friesland in dit rapport laag scoort lijkt me een bevestiging van het nut om een groot aantal van de in het rapport genoemde wegen te gaan verdubbelen. En daarnaast ook andere trajecten waar al langer om verdubbeling wordt aangedrongen.

Eventueel kan 1+1 met rijbaanscheiding een alternatief zijn, maar alvorens daarin op grote schaal te investeren zou ik wel eens een onderzoek willen zien naar de ervaringen op recent aangelegde/verbeterde wegen zoals de N69 en de N18. Waarbij niet alleen gekeken moet worden naar de veiligheid van deze wegen (aantal ongevallen en hun aard) maar ook het verlies aan reistijd door het ontbreken van een tweede rijstrook en de gevolgen voor de regionale economie en aanrijtijden van hulpdiensten.
Doe me een lol en noem de N69 niet als "goed voorbeeld". Gow-80 op 2x1 2,85M is gewoon veel te krap.
De N18 is als 2x1/2x2 autoweg aangelegd, waarvoor een breder dwarsprofiel vereist is. Deze zou wel al "oke voorbeeld" kunnen dienen

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 13 apr 2023, 17:20

^^ Ik noem de N69 geen goed voorbeeld. En bij de N18 doelde ik specifiek op het 2x1-deel. Ik stel juist voor om eens kritisch onderzoek te doen naar de veiligheid van dit soort wegen en de impact van 2x1 vs. 2x2. Want ik voorzie na rapporten als in deze kamerbrief een reflex om nog meer N-wegen enkel te voorzien van een rijbaanscheiding terwijl (deels) 2x2 eigenlijk beter zou zijn. Dus volgens mij zijn wij het eens :top:

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » do 13 apr 2023, 19:58

Tja, de N201. Daar was het vorige week nog weer raak, ergens tussen de rotonde met de N523 en Vreeland. Ik moest vanaf de N523 richting werk in Hilversum maar het verkeer stond vanaf de rotonde richting Vreeland stil en kon nog net ambulances zien staan.