In sommige media noemen dit stuk snelweg onderdeel van de A7, maar dit stuk schijnt niet deel uit te maken van de A7.
Onderdeel van de corridorstudie A7-A8 was een aanpassing van de snelweg, en aanpassing van het knooppunt Zaandam.
Ik dacht altijd dat beide projecten niet door zouden gaan, omdat ze niet uit kunnen qua kosten/baten.
Maar wat schetst mijn verbazing, is dat de afwaardering door gaat van het stuk snelweg! De status van het afwaarderen van het knooppunt is mij onduidelijk.
https://buitengewoon.zaanstad.nl/projecten/stadsweg-a7 Link
Wat gaat er veranderen:
2 nieuwe T-kruisingen komen er bij met verkeerslichten.
De werkzaamheden staan gepland voor eind dit jaar/begin volgend jaar.
Op de nieuwe stadsweg mag straks niet harder gereden worden dan 70km/h, en op sommige delen zelfs maar 50 km/h.
Prima dat wegen groener en leefbaarder worden gemaakt.
Maar ik maak me wel zorgen qua doorstroming en veiligheid voor het knooppunt Zaandam.
In het schetsontwerp is duidelijk te zien hoe de situatie zal worden net ten westen van knooppunt Zaandam.
Wel bizar, daar gaat het verkeer dus van 100 naar 0 (vanwege de verkeerslichten) over korte afstand.
Bovendien komt het verkeer vanaf de A8 uit de richting van Beverwijk dan in een onoverzichtelijke bocht ineens een verkeerslicht tegen.
Die situatie ziet er niet heel duidelijk uit, ook omdat het niet in het verwachtingspatroon valt.