Afbeelding

Afwaarderen A7 Prins Bernhardweg Zaanstad

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Afwaarderen A7 Prins Bernhardweg Zaanstad

Bericht door mavas » ma 17 apr 2023, 12:21

Onderdeel van de corridorstudie A7-A8 Coentunnel - Hoorn was het aanpassen en afwaarderen van de stadsautosnelweg van knooppunt Zaandam tot het Prins Bernhardplein. Daar komt de snelweg Zaanstad binnen en verdeelt het verkeer zich over de belangrijke stadswegen S151 en S155.
In sommige media noemen dit stuk snelweg onderdeel van de A7, maar dit stuk schijnt niet deel uit te maken van de A7.

Onderdeel van de corridorstudie A7-A8 was een aanpassing van de snelweg, en aanpassing van het knooppunt Zaandam.
Ik dacht altijd dat beide projecten niet door zouden gaan, omdat ze niet uit kunnen qua kosten/baten.
Maar wat schetst mijn verbazing, is dat de afwaardering door gaat van het stuk snelweg! De status van het afwaarderen van het knooppunt is mij onduidelijk.

https://buitengewoon.zaanstad.nl/projecten/stadsweg-a7
Link

Wat gaat er veranderen:
2 nieuwe T-kruisingen komen er bij met verkeerslichten.
De werkzaamheden staan gepland voor eind dit jaar/begin volgend jaar.
Op de nieuwe stadsweg mag straks niet harder gereden worden dan 70km/h, en op sommige delen zelfs maar 50 km/h.

Prima dat wegen groener en leefbaarder worden gemaakt.
Maar ik maak me wel zorgen qua doorstroming en veiligheid voor het knooppunt Zaandam.

In het schetsontwerp is duidelijk te zien hoe de situatie zal worden net ten westen van knooppunt Zaandam.
Wel bizar, daar gaat het verkeer dus van 100 naar 0 (vanwege de verkeerslichten) over korte afstand.
Bovendien komt het verkeer vanaf de A8 uit de richting van Beverwijk dan in een onoverzichtelijke bocht ineens een verkeerslicht tegen.
Die situatie ziet er niet heel duidelijk uit, ook omdat het niet in het verwachtingspatroon valt.
Afbeelding
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Steyn_E
autoweg

Re: Afwaarderen A7 Prins Bernhardweg Zaanstad

Bericht door Steyn_E » ma 17 apr 2023, 13:25

Da’s wel heel bizar. En gezien de kleine afstand mogelijk ook een risico voor wat betreft buffercapaciteit, heb je straks een uitvoegstrook-file aan de linkerzijde van de rijbaan. Ik zou als ik RWS heette hier niet erg over te spreken zijn.

Waarom niet een kwadrantaansluiting ter hoogte van de brug over de Gouw? Moet op zich passen als men de Julianastraat een klein stukje verschuift. Kan me nauwelijks voorstellen dat dat veel meer kost aangezien er geen nieuwe kunstwerken benodigd zouden zijn.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 17 apr 2023, 13:34

De wens van een stadsweg met vmax 70 snap ik ergens wel.

De verkeerslichten aan de westkant van het sportpark liggen op ca. 500m vanaf het begin van de invoeger vanaf Koog aan de Zaan. Dat is al kort. De verkeerslichten aan de oostkant (uitgang van het sportpark) liggen er vrijwel tegenaan. Dat lijkt ook mij onverantwoord. Het filmpje meldt doodleuk dat de VRI meestal op groen zal staan en dat er in de spits weinig verkeer vanaf het sportpark zal komen, maar het gevaar van automobilisten die deze situatie niet verwachten is er de hele dag. Het gaat niet alleen om de theoretische kans dat een rij voor het stoplicht terugslaat op de snelweg, het gaat ook om de veiligheid van de kruising zelf en het gevaar om achterop een sterk afremmende voorligger te klappen. Dat de bereikbaarheid van het sportpark voor fietsers verbetert dankzij dit project is irrelevant.

Een betere oplossing lijkt me een ongelijkvloerse aansluiting ter hoogte van de straat Zuiderzee.
Binnen de ontwerpstandaarden van een stadsweg is dat makkelijker in te passen; een minder vloeiend alignement en kortere in- en uitvoegers dan op een ASW is nog altijd te verkiezen boven een VRI zo dicht op een vloeiend ASW-knooppunt.
Tevens wordt hiermee de ontsluiting van de hier aanwezige scholen en kantoren en de wijken Hoornseveld en Peldersveld verbeterd en wordt het Prins Bernhardplein ontlast. De merkwaardige slinger vanaf de Koningin Julianaweg richting :KP: Zaandam kan komen te vervallen.
Hiervoor zullen wel de tankstations moeten worden gesaneerd/verplaatst. Binnen een nieuwe indeling van het gebied en de wegen rondom zo'n aansluiting is er mogelijk plek om één van beide aan het OWN terug te laten komen.

Of inderdaad een aansluiting ter hoogte van de brug over de Gouw, zodat je geen nieuw kunstwerk nodig hebt. Al vraag ik me af je hier genoeg ruimte hebt, ook in combinatie met de fietsstructuur.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 17 apr 2023, 21:24

Knooppunt Zaandam is natuurlijk een mislukt knooppunt, maar het is vrijwel onmogelijk om op het huidige ruimtebeslag tegen niet al te hoge kosten wel iets fatsoenlijks te ontwerpen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 17 apr 2023, 21:39

In de MIRT-verkenning A7 Corridor Amsterdam - Hoorn zijn meerdere varianten voor het knooppunt Zaandam uitgewerkt, waaronder ook varianten waarbij de A7 wordt ingericht als de doorgaande autosnelweg. Dit bleek echter al vrij snel onhaalbaar. Later werden nog weer varianten uitgewerkt.

Uiteindelijk kwam er vanaf 2019 de stikstofcrisis overheen waaruit bleek dat het item stikstof onoplosbaar is omdat Natura 2000 hier in de berm van het knooppunt ligt.

Varianten:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » ma 17 apr 2023, 21:54

Is het dan niet goedkoper om beide tankstations te slopen en die vrijgekomen ruimte te gebruiken als in-/uitvoeger, eventueel met :G3: :A1-80: (tussen het knooppunt en de rotonde)?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 20 apr 2023, 7:30

Bijzondere ontwerpen voor het knooppunt, maar het laat wel zien dat een eenvoudige oplossing niet voorhanden is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.