Normaal ben ik geen fan van fietsstraten. Maar op deze manier, vind ik het wel mooi gedaan:

Zie hier ook de verhoogde scheiding:

Plaats
https://www.google.be/maps/place/Kon.+A ... 2F1td5f8nf
Moderator: Moderatoren
Ik weet dat het wettelijk niet mag, maar dat vormt net mijn grootste kritiek op fietsstraten, dat ze tegenwoordig inderdaad zonaal ingevoerd worden in straten waar je wél veilig fietsers kan inhalen. Geforceerd achter een fietser moeten rijden terwijl er plaats genoeg is om in te halen is frustrerend voor automobilist én fietser. Het creëert bovendien colonnevorming.
Zelfs bij oma die net niet omvalt inderdaad.Snelwegfreak schreef: ↑ma 17 apr 2023, 16:41 Dus als je op zo'n brede weg één fietser voor je hebt en er in de andere rijrichting niets aan komt, mag je er niet voorbij? Wat is dat voor flauwekul?![]()
Nee hoor, op bevel van de burgemeester voor het persmoment. Het zijn in de eerste plaats "daadkrachtige maatregelen" die de nodige publiciteit vereisen.Snelwegfreak schreef: ↑ma 17 apr 2023, 17:09Ik neem aan dat deze flikken hier niet toevallig staan om lunch te nuttigen?
https://images0.persgroep.net/rcs/qX7C9 ... ormat=webp
Verbod op inhalen boete is voor een jong bestuurder een bezoekje rechter.Wimpie25 schreef: ↑ma 17 apr 2023, 17:07 We moeten er ook niet flauw over doen, de praktijk wordt er meestal wel gewoon ingehaald als daar de ruimte voor is. Buiten die enkele principefietsers, laten de meesten je ook gewoon met een vriendelijke gebaar passeren. Niemand vindt het plezierig fietse met een gefrustreerde automobilist in het kielzog.
In Antwerpen wordt er actief gehandhaafd op fietsstraten, dus ik ga geen aanwijzingen van andere verkeersdeelnemers opvolgen, of het nu fietsers of automobilisten zijn.Wimpie25 schreef: ↑ma 17 apr 2023, 17:07 We moeten er ook niet flauw over doen, de praktijk wordt er meestal wel gewoon ingehaald als daar de ruimte voor is. Buiten die enkele principefietsers, laten de meesten je ook gewoon met een vriendelijke gebaar passeren. Niemand vindt het plezierig fietse met een gefrustreerde automobilist in het kielzog.
Dat doet er op zich niet eens toe. Dat wetgeving zo ver gaat in hun dogmatisch denken en ideologie is op zich voldoende.
Klopt niet helemaal. Want ook de fietser heeft verplichtingen. Die de meeste fietsers in een fietsstraat niet kennen:Wimpie25 schreef: ↑ma 17 apr 2023, 16:54 In België is een fietsstraat een volledig op zich staand wegttype dat is opgenomen in de wegcode. De maximumsnelheid is er 30 km/u, fietsers mogen de volledige rijbaanbreedte gebruiken en voertuigen mogen fietsers niet inhalen. Vanaf 1 april 2023 spreken we trouwens niet meer van fietsstraat, maar definitief van fietszone. Wegbeheerders hebben nog een dikke 10 jaar de tijd om de huidige verkeersborden te vervangen.
Het begrip fietsstraat is in de Nederlandse verkeersregels onbekend.
Precies, ik zou me als fietser bezwaard voelen om een auto op die manier achter me te houden. Maar als ik lees dat de boetes niet mals zijn dan denk ik dat veel mensen echt niet gaan inhalen.Wimpie25 schreef: ↑ma 17 apr 2023, 17:07 We moeten er ook niet flauw over doen, de praktijk wordt er meestal wel gewoon ingehaald als daar de ruimte voor is. Buiten die enkele principefietsers, laten de meesten je ook gewoon met een vriendelijke gebaar passeren. Niemand vindt het plezierig fietse met een gefrustreerde automobilist in het kielzog.
Ik zie daar zelfs helemaal geen bordjes. Of is de situatie daar nog niet helemaal klaar?
Nog niet af, er komen nog vaste zone 30km/u borden en aan elk begin fietszone bord
Door die beperkte maatregelen van slechts markering en bebording komt het hier niet goed uit de verf. Een minimale inrichting van een fietsstraat zou toch eigenlijk wel rode verharding moeten zijn.Wimpie25 schreef: ↑ma 17 apr 2023, 16:03
Het concept van een fietsstraat heeft net als kernpunt dat wagens fietsers niet mogen inhalen. Ook niet in tweerichtingstraten. Ons historisch centrum is hier enkele jaren geleden omgevormd tot "Fietsstraatzone". Ook daar is met wegmarkeringen en enkele beperkte ingrepen duidelijk gemaakt dat de straten prioritair zijn voorbehouden voor rijwielen.
Hier een beeld uit het westen, maar de uitvoering is hier lokaal dus identiek. Aarschot was zelfs de eerste stad in Vlaanderen die deze maatregel in de praktjik gebracht heeft.
![]()
Beeld en bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230525_94376786En plots stond er een knalrode streep in het midden van de straat: bewoners in de war door nieuwe wegmarkering
In drie Tremelose straten brachten de gemeentediensten een rode lijn in het midden aan. Op sociale media is er wat tumult ontstaan omdat bewoners niet precies weten waarover het gaat. Het blijkt om suggestiestroken in een fietsstraat te gaan.
Goed, de gebruikelijke spraakverwarring dat een doorlopende witte streep geen inhaalverbod is (hoogstens in de praktijk wel voor bredere voertuigen), geldt in een fietsstraat wel een inhaalverbod voor motorvoertuigen. Fietsers hebben dan weer niet echt last van een doorgetrokken streep omdat de weg breed genoeg is.De schepen legt ook uit waarom geen witte strepen werden aangebracht: “Dit zou betekenen dat er niet voorbij mag worden gestoken, wat nu niet het geval is.”
Ambtenaren mogen binnenkort GAS-boetes geven aan autobestuurders die inhalen in fietszone
Naast de politie kan binnenkort ook een GAS-ambtenaar automobilisten beboeten indien die een fietser voorbij steken in een fietszone. Dat heeft de ministerraad vrijdag beslist.
https://www.hln.be/binnenland/ambtenare ... ~a7b1cb69/