[FOTO] Oostenrijkse en Italiaanse snelwegen

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 30 dec 2005, 19:12

Dat komt in Italië wel vaker voor. Vooral op wegen waar ze niet kunnen verwijzen naar andere wegnummers zodat ze noodgedwongen wel het wegnummer MOETEN vermelden van de weg waar je op rijdt. Dat kan natuurlijk niet, omdat dat veel te duidelijk is voor de weggebruiker, en dus zetten ze dan maar het E nummer neer... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Tiesje
stadsweg

Bericht door Tiesje » zo 01 jan 2006, 15:26

ViaHaaren schreef:Het valt me alleen wel op dat de vluchtstrook op sommige weggedeeltes nogal smal is... :?
In heel Italië hebben (bijna) alle snelwegen zulke smalle vluchtstroken. Daarom zie je ook veel pechhavens. De invoegstroken zijn vaak ook héél erg kort. Je ziet ook veel (vracht) verkeer vlak voor een oprit van rechts naar links gaan om zo de rechterrijstrook vrij te houden voor eventueel invoegend verkeer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 02 jan 2006, 22:42

Nou vooral de (vooroorlogse) autostradi hebben daar last van, en de iets later gebouwde economische projecten in Z. Italië. Vooral de A 3 is berucht. Afrit Pompeï is BY FAR de meest gevaarlijke afrit die ik ooit in mijn leven gezien heb.... (en veel gevaarlijker is trouwens ook niet mogelijk) :o

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 03 jan 2006, 9:43

Wij hebben op de A1 bij Parma een keer pech gehad, waardoor wij op de vluchtstrook moesten staan. Dan voel je je niet prettig kan ik je verklappen. Gelukkig deed de auto het na enige tijd uit zichzelf weer en konden we daar weg (om vervolgens in de bruchte dodenbocht in de A73 bij Neerbosch definitief te stranden).
Rainier

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 03 jan 2006, 10:48

De vluchtstroken bij de A22 houden ook niet over. Overigens wel spectaculair met al die bruggen, viaducten en tunnels ten noorden van Bolzano.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 03 jan 2006, 11:52

Vinny schreef:Dat komt in Italië wel vaker voor. Vooral op wegen waar ze niet kunnen verwijzen naar andere wegnummers zodat ze noodgedwongen wel het wegnummer MOETEN vermelden van de weg waar je op rijdt. Dat kan natuurlijk niet, omdat dat veel te duidelijk is voor de weggebruiker, en dus zetten ze dan maar het E nummer neer... ;)
Mwa, heb het idee dat het vooral verschilt per tol-operator. Reed afgelopen herfst van Milaan naar Trento en je zag de stijl twee keer wisselen: een keer bij Brescia (wissel van Autostrade spa naar BSPD) en een keer bij het oprijden van de A22 bij Verona (naar Autobrennero).

Een van de punten van verschil betrof juist het gebruik van A- en E-nummers. Zie ook deze post.

Al met al vind ik de bewegwijzering van wegnummers in Italië slecht. Nog even los van deze A/E-discussie, heb je ook nog de borden, waar allerlei wegnummers op de borden staan behalve de weg waarop je zit. Zie de eerdergenoemde post.

xavierob
dorpsstraat

Bericht door xavierob » di 03 jan 2006, 20:50

Eerste poste in 2006!!! :D

Ik vind de bewegwijzering in Italië gewoon slecht:onleesbaar(ik denk aan de grootte van de nummers van de wegen op de wegwijzer bv) en onoverzichtelijk!
geweldig!2 x 15/20 en 11/20 voor mijn examens :d

sabine
zandpaadje

Re: [FOTO] Oostenrijkse en Italiaanse snelwegen

Bericht door sabine » zo 22 feb 2009, 11:52

Ik ben erg bang :cry: als ik in bergen moet rijden en daardoor nog nooit in Oostenrijk of Italie geweest.
Nu ik deze foto's heb gezien kan ik gerust mijn vakantie gaan plannen in een van deze landen.Een stuk angst is weggenomen.
Bedankt voor je foto's.

Groet van Sabine :D

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 23 feb 2009, 17:12

Waarom ben je bang in de bergen? Je zou dat eens moeten doen met iemand die wel in de bergen kan rijden. En dan hoeft dat natuurlijk niet meteen op een smalle besneeuwde steile Alpen pas. In de Ardennen of in de Eiffel kun je ook oefenen. Er zijn een paar dingen die je even moet weten, en verder moet je het gewoon een keer doen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 23 feb 2009, 17:20

^^ Zo gek is het niet, hoogtevrees is een veelvoorkomende angst.. Een nicht van mij heeft er ook erg last van, en voelt zich dus ook helemaal niet prettig als ze door de bergen moet rijden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 23 feb 2009, 17:59

Het is mooi om te lezen dat forum-foto's kunnen helpen om deze angst te overwinnen. :D

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 23 feb 2009, 18:07

Ik heb van het zomer voor het eerst een echte bergpas gereden. Ik had al wat ervaring met steile weggetjes in de Ardennen en Sauerland, maar een 2400 meter hoge bergpas in Andorra is toch andere koek.

Een paar tips;

1)Belangrijkste: ga niet het nieuwe rijden toepassen! Dat is alleen geschikt in Nederland, maar niet in de bergen, zeker niet met aanhanger!

2) Schakel bergopwaarts tijdig terug naar een lagere versnelling, in de binnenbocht van een haarspeld kan het zelfs nodig zijn om naar de eerste terug te schakelen. Moet je in de bocht schakelen, dan ben je te laat. Wanneer het toch gebeurd; schakel dan zo snel mogelijk, dan voorkom je dat je stilvalt. De binnenbocht van een haarspeld kan behoorlijk steil zijn, neem dan ook de ruimte wanneer die er is, zeker met een aanhanger.

3) Schakel op rechte, maar stijgende stukken, niet te snel door, liever wat meer toeren dan een versleten motor. Mijn ouders hebben eens hun 1.8 benzine motor op die manier in de vernieling geholpen. (ze trokken een caravan over de Julierpass).

4) Bij het dalen; rem op de motor! Hele volksstammen remmen continu, dat is levensgevaarlijk, de remmen lopen dan snel warm, en kunnen zelfs gaan weigeren! Laat hem bij voorkeur in een versnelling niet hoger dan de 3 naar beneden rollen, ook al gaat hij boven de 4000 toeren. Kost toch geen brandstof. Als je moet remmen, doe dat pompend, en niet door heel lang je rem in te drukken. Rem dan ook stevig, en niet een klein beetje. Let wel op dat je geen bumperklever hebt, locals kennen de weg beter dan jou, en rijden dan vaak ook sneller. Voel je in elk geval niet opgejaagd.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 23 feb 2009, 18:10

5. Wees wat dat laatste betreft ook zo fair om die locals de gelegenheid te geven je in te halen zodra de mogelijkheid zich voordoet. Dat rijdt ook voor jouzelf een heel stuk prettiger dan een enorme slang in je achteruitkijkspiegel.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 23 feb 2009, 18:16

^^ Absoluut.

Ohja, als je nog nooit in de bergen hebt gereden, is een TomTom best handig, je kan dan een beetje vooruit zien wat je kan verwachten, alhoewel je eigen verstand natuurlijk voor moet gaan.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 24 feb 2009, 18:17

Chris heeft gelijk, alleen die tomtom is niks wat mij betreft. Je moet op de weg letten en niet op dat schermpje. Met remmen inderdaad op de motor afremmen, bij steile hellingen moet je soms in de 2, of misschien zelfs in de eerste als het heel steil en smal is. Ik kan me best voorstellen dat je het eng vind, maar het is echt een kwestie van doen met daarbij wat hulp.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 24 feb 2009, 20:01

Met de motor afremmen is toch gewoon gas loslaten?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 24 feb 2009, 20:02

Ja, en niet de koppeling intrappen.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 25 feb 2009, 5:23

Ja en in een kleinere versnelling rem je dan meer af. Bij 80kmh in 5 je gas los laten dan rem je niet veel af, maar bij 80 in 3 gas los en bij 50 terug naar 2 dan rem je wel behoorlijk af op de motor.