[I][SS52] Carnia di Venzone - Tolmezzo - Innichen

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[I][SS52] Carnia di Venzone - Tolmezzo - Innichen

Bericht door Chris »

De SS52 is een 124 kilometer lange strada statale in het noordoosten van Italië, gelegen in de Alpen.

De weg verloopt vanaf de SS13 bij Carnia di Venzone via Tolmezzo naar de SS49 in Innichen (San Candido) in Südtirol.

De weg voert over twee passen;
* Passo Mauria (1298 m)
* Kreuzbergpass (1636 m)

In Südtirol verloopt de weg ook langs Drei Zinnen (Tre Cime).

De weg heeft ook een aantal tunnels
* Galleria Comelico (4 km), 1986
* Galleria San Lorenzo (2,8 km), 2008

Ik heb vorig jaar de SS52 gereden vanaf het oostelijk beginpunt bij Carnia die Venzone tot de SS51 bij Lozzo di Cadore. Door de Carnische Alpen en de Dolomieten.

Rond Tolmezzo reed nog wel enig verkeer, maar westelijker was de SS52 zo uitgestorven dat ik mij begon af te vragen of de weg verderop wel open was, je krijgt wel een beetje een apart gevoel als je al 20 minuten geen tegenligger meer ziet. Het is uiteindelijk een kronkelige bergweg, waarin dan op een gegeven moment die 2,8 kilometer lange tunnel San Lorenzo zit, die je daar niet bepaald verwacht gezien de lage standaard van de rest van de weg.

Wat foto's van de Passo Mauria, op de grens van Friuli-Venezia-Giulia en Veneto.

Afbeelding
SS52 Passo Mauria 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
SS52 Passo Mauria 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
SS52 Passo Mauria 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
SS52 Passo Mauria 11 by European Roads, on Flickr
Chris
Moderator

Re: [I][SS52] Carnia di Venzone - Tolmezzo - Innichen

Bericht door Chris »

De SS52bis, een zijtak van de SS52 naar de grens met Oostenrijk op de Plöckenpass is sinds begin december afgesloten vanwege een rotslawine over de haarspeldbochten. De schade is kennelijk dermate omvangrijk dat de weg 2 tot 3 jaar dicht zal blijven en deels over een nieuw tracé verlegd zal moeten worden.

Afbeelding

Afbeelding
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Omrijden kan via het oosten (A23) naar Villach (A2) of via het westen (SS52) naar Lienz (B100). In dat laatste geval moet je wel over de Kreuzbergpass (Passo Monte Croce di Comelico). Is deze pas het gehele jaar door te berijden?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Op 23 juli wil men 500 m³ rots opblazen om de SS52bis te beveiligen bij de Plöckenpass / Passo di Monte Croce Carnico.

Het doel is om de weg eind dit jaar weer open te stellen.

Hier zie je voorbereidende werkzaamheden.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Boem!

Link
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.kleinezeitung.at/kaernten/o ... h-ungewiss

De Plöckenpass is nog niet geopend en men weet ook niet zeker wanneer het wel opent. Eerder werd gezegd dat de pas voor kerst zou openen. De werkzaamheden zijn toen wel afgerond schijnbaar. Openingsdata van 15 januari, 18 januari of 20 januari worden gespeculeerd.

Vooralsnog zal de pas met verkeerslichten en alternerend verkeer worden geopend.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://kaernten.orf.at/stories/3289988/

25 januari wordt nu genoemd als de openingsdatum van de Plöckenpass.

In de Italiaanse media wordt nu ook gesproken over dat er groeiende steun is voor een tunnel onder de Plöckenpass. Dit plan is al decennia oud.

Op zich zou een ondertunneling van de Plöckenpass best zinvol kunnen zijn, gezien de alternatieven in de regio. De enige goede wegverbinding is helemaal over Villach, de Nassfeldpass heeft een zeer laagwaardig karakter aan de Italiaanse zijde en via de Kreuzbergpass is ver om en ook enorm tijdrovend omdat dit ook laagwaardige bergwegen zijn. Van al die verbindingen ligt de Plöckenpass toch het meest strategisch in het netwerk.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://kaernten.orf.at/stories/3290503/

De Plöckenpass is vandaag 2 uur lang geopend voor het verkeer. Vanaf morgen is het van 8 tot 17 uur geopend. De pasroute wordt vooralsnog alleen in de weekenden geopend, tot circa midden april.

Dit is echter niet de definitieve oplossing:

Drei Alternativen sind in Diskussion: Eine weitläufige Umfahrungsstraße, ein Scheiteltunnel und ein Basistunnel. Letzterer würde eineinhalb Milliarden Euro kosten, ein höher gelegener und damit auch kürzerer Scheiteltunnel etwa 500 Millionen. Etwa halb soviel ist für die Umfahrungsstraße veranschlagt.
S89
woonerf

Bericht door S89 »

Fijn dat de pas weer deels open is, met zicht op volledige opening in het voorjaar. Er wordt in de mediaberichten uitgebreid gesproken over het grote belang van deze verbinding. Op lokaal niveau kan ik me daar iets bij voorstellen, maar ik kon me niet voorstellen dat er echt veel verkeer van deze route gebruikt maakt, op langere afstanden was en is het geen interessante verbinding. Pre-corona maakten blijkbaar 1000-1200 voertuigen gebruik van de pas, zie voor meer informatie en discussie uit 2019 de algemene Oostenrijkdraad:
viewtopic.php?t=6415&start=660

De lange termijn oplossingen lijken me te kostbaar gezien het beperkte belang van deze route, zelfs een kwart miljard voor een 'Umfahrungsstraße' is vrij kostbaar. Hellingen stabiliseren, stenen opruimen en weg herstellen zoals deze was met hier en daar wat meer bescherming lijkt me het maximaal haalbare. Dat de afsluiting effect heeft op de lokale economie wordt trouwens duidelijk op streetviewbeelden uit september 2024. Vrijwel alle gebouwen op de pas zijn dichtgetimmerd, beelden uit eerdere jaren laten betere tijden zien. Ook qua onderhoud lijkt er de laatste jaren niet veel te zijn gebeurd, het ziet er allemaal vrij troosteloos uit...
https://www.google.com/maps/@46.6027931 ... FQAw%3D%3D
https://www.google.com/maps/@46.6038893 ... FQAw%3D%3D
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

S89 schreef: za 25 jan 2025, 22:18Op lokaal niveau kan ik me daar iets bij voorstellen, maar ik kon me niet voorstellen dat er echt veel verkeer van deze route gebruikt maakt, op langere afstanden was en is het geen interessante verbinding.
De pas werd nog wel eens gebruikt als alternatieve route van Duitsland naar Italië in combinatie met de Felbertauerntunnel. Vanaf daar ligt de Plöckenpass natuurlijk min of meer in lijn, en bij Tolmezzo bereik je dan de Italiaanse A23.
S89
woonerf

Bericht door S89 »

Als toeristische route kan ik me daar wel iets bij voorstellen, maar om een volwaardig alternatief te worden zullen tussen pak en beet Kufstein en de Plöckenpass veel meer verbeteringen moeten worden doorgevoerd dan alleen een tunnel onder deze pas. Dat lijkt me in de huidige tijd onmogelijk, het betreft nu relatief rustige routes met veel dorpspassages etc. dwars door de natuur.

Als alternatief voor toeristen is reistijd minder van belang, dan kies je deze route om niet in de file te staan of om een mooie route te rijden. Een tunnel voegt dan weinig toe. Sterker nog: voor de lokale economie wellicht juist beter dat er een route met mooie uitzichten en pauzemogelijkheden blijft liggen, dan wordt er waarschijnlijk meer geld in de regio uitgegeven dan met een tunnel.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Ik heb deze route (Kufstein - Felbertauerntunnel - Plöckenpass - Tolmezzo) wel eens gereden toen ik vanaf omgeving München naar de kust bij Venetië reed. Op zich was het een prima route om te rijden en in mijn beleving en herinnering qua tijd niet echt heel veel langer dan omrijden via de Tauerntunnel. Het zal gerust wel wat langer zijn, maar niet uren langer of zo. En daarbij is het qua afstand veel korter en bespaar je een stuk brandstof en wat tol. Het drukste gedeelte is het deel Kufstein - Kitzbühel, maar daarna is het ook op een drukke zaterdag in de zomer een vrij rustige route (en al helemaal het deel rond de Plöckenpass). Wat mij betreft daarom zeker geen onaantrekkelijk alternatief en een tunnel in plaats van de Plöckenpass zou dat nog verder kunnen versterken. Echter gezien de beperkte hoeveelheid verkeer dat van de Plöckenpass gebruik maakt, vraag ik me ten zeerste af of het wel realistisch is om over ondertunneling te praten.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Waren am vergangenen Wochenende nur wenige Autos unterwegs, so zeigte sich der kleine Grenzverkehr an diesem lebendig – zur Freude der Menschen auf beiden Seiten.

https://kaernten.orf.at/stories/3291700/

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er wordt nog steeds gebouwd aan het Italiaanse deel van de Plöckenpass. De weg is sinds 12 januari afgesloten, en het was gepland eind deze maand weer te openen, maar het is vertraagd. Mogelijk opent het wel provisorisch tijdens pasen.

Bijkomend probleem is dat ook het Italiaanse deel van de Nassfeldpass (Passo Pramollo) van 7 april tot 15 juni is afgesloten voor werkzaamheden. Dus dat betekent dat je helemaal om moet rijden via de A2-A23 via Arnoldstein, of via Sillian-Innichen om over de bergen te komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding