Utrecht - Kraków 4 mei, retour 7 mei
Moderator: Moderatoren
-
- verkeersader
Utrecht - Kraków 4 mei, retour 7 mei
De route ligt inmiddels wel vast; aangezien de A18 in Polen nog in ombouw is wordt het de Kassel-variant:
A12 - A3 - A2 - B236 -A44 - evt A49 - A7 - A38 - A14 - A4 - A4.
Deze wegen zijn gesneden koek voor de chauffeurs, maar advies over (evt te vermijden) Baustellen/roboty is altijd welkom.
Ook hebben we de route eigenlijk altijd in het weekend gereden, waar de heenreis nu aanstaande donderdag plaats zal vinden.
Dat betekent sowieso dat we rekening houden met veel (inhalend) vrachtverkeer, maar ook dat we twee spitsen meepakken.
Is de A2 in de ochtendspits de beste keuze door het Ruhrgebied?
Het alternatief is A42 - A43 - A40, en al kaartneuzend lijkt mij dat op geen enkel aspect een betere keuze. Maar praktijkervaring heb ik hier niet.
Ook twijfel ik nog over de B236, icm het stukje B1. Is doorrijden naar het Kamener Kreuz en daar de A1 pakken verstandiger in de spits?
Tot slot de avondspits. De 2x3 A4 door de GOP 'vertrouw' ik wel.
Maar wat een donderdagavondspits doet met de overgang naar 2x2 bij Katowice, en met de tolpleinen bij Mysłowice en Kraków, daar ben ik wel benieuwd naar.
A12 - A3 - A2 - B236 -A44 - evt A49 - A7 - A38 - A14 - A4 - A4.
Deze wegen zijn gesneden koek voor de chauffeurs, maar advies over (evt te vermijden) Baustellen/roboty is altijd welkom.
Ook hebben we de route eigenlijk altijd in het weekend gereden, waar de heenreis nu aanstaande donderdag plaats zal vinden.
Dat betekent sowieso dat we rekening houden met veel (inhalend) vrachtverkeer, maar ook dat we twee spitsen meepakken.
Is de A2 in de ochtendspits de beste keuze door het Ruhrgebied?
Het alternatief is A42 - A43 - A40, en al kaartneuzend lijkt mij dat op geen enkel aspect een betere keuze. Maar praktijkervaring heb ik hier niet.
Ook twijfel ik nog over de B236, icm het stukje B1. Is doorrijden naar het Kamener Kreuz en daar de A1 pakken verstandiger in de spits?
Tot slot de avondspits. De 2x3 A4 door de GOP 'vertrouw' ik wel.
Maar wat een donderdagavondspits doet met de overgang naar 2x2 bij Katowice, en met de tolpleinen bij Mysłowice en Kraków, daar ben ik wel benieuwd naar.
Ubi volentia est, via est
-
- 2x5 autosnelweg
Re: Utrecht - Kraków 4 mei, retour 7 mei
Geen enkele optie met de A40 erin is aan te raden in de ochtendspits. A2 is voor doorgaand verkeer.
-
- 2x3 autosnelweg
De A2 is bijna altijd veel beter dan de A42 of A40, de A40 vind ik de meeste waardeloze van de drie, krap vol en traag. Hooguit bij flinke file door calamiteiten loont zich een omweg. Als ik daar het gerommel bij Haminkeln bij optel zou ik, als het op tijd bekend is, wellicht eerder opteren voor de B67 in plaats van verder de overbevolkte roerpot in te gaan, ookal is terug op koers komen wat om (A43 - A1 - A44).
Ik weet niet hoe de tijdsplanning precies is, de spits is in Duitsland iets vroeger dan in Nederland; wat je dus kunt overwegen is om via Enschede de grens over te gaan, A28 - A1 - NL/D - A30 - A33. Richting Enschede ga je tegen de spits in.
Verkeersinfo in de gaten houden.Ook twijfel ik nog over de B236, icm het stukje B1. Is doorrijden naar het Kamener Kreuz en daar de A1 pakken verstandiger in de spits?
Vaak is het lood om oud-ijzer, ik vind de route via het Kamener Kreuz persoonlijk prettiger rijden. Op de B236 route kan de lus naar de B1 weleens een beetje terugslaan en ook de eerste paar meter B1 vind ik minder prettig.
-
- Moderator
Die wegwerkzaamheden op de A3 bij Hamminkeln zorgen wel erg voor grote verkeershinder. Er is daar in beide richtingen maar 1 rijstrook open en dit zorgt behoudens echt rustige momenten vrijwel continu voor veel vertraging.
De route via Enschede en Münster is daarom niet zo'n gek alternatief. Je kan echter ook overwegen om via Osnabrück en Bielefeld te rijden, die route is nu helemaal autosnelweg.
Echter als je toch al via Osnabrück gaat, kan je eigenlijk net zo goed via Hannover en Leipzig rijden, dat is 30 kilometer korter dan via Kassel.
De route via Enschede en Münster is daarom niet zo'n gek alternatief. Je kan echter ook overwegen om via Osnabrück en Bielefeld te rijden, die route is nu helemaal autosnelweg.
Echter als je toch al via Osnabrück gaat, kan je eigenlijk net zo goed via Hannover en Leipzig rijden, dat is 30 kilometer korter dan via Kassel.
-
- 2x3 autosnelweg
-
- verkeersader
Duidelijk verhaal, Hannover-Leipzig it is.
Dank!
Dank!
-
- verkeersader
De nabeschouwing.
Op de heenreis een uur extra reistijd dankzij een bizarre Baustelle op de A2 thv Peine: van 3 rijstroken terug naar 1, zonder dat er sprake was van ook maar enige activiteit. En dat op een werkdag
Op de A4 in Polen heeft, op de eerste 50 km, ongeveer de helft van de bruggen een snelheidsbeperking van 80 km/u. Dit vanwege ongelijke overgangen van rijbaanbeton naar brugasfalt v.v.
Overigens hield niemand zich aan die 80 km/u. Die limiet was dan ook behoorlijk overtrokken, zo hobbelig was het nu ook weer niet. Even terugzakken naar 120 bleek prima te volstaan.
De tolpoorten tussen Wroclaw en Gliwice stonden allemaal open. Je wordt geacht een app te installeren en die als OBU te gebruiken, of online een ticket aan te schaffen. Dat laatste hebben wij gedaan en dat ging verder vlekkeloos.
De terugreis vandaag: de A14 tussen Leipzig en Magdeburg bleek afgesloten, waarop we besloten over Kassel te rijden.
Bij Kassel is er, zoals hier op het forum al geschreven is, een soort megarotonde gecreëerd waarbij de A49 alleen linksom / in tegenwijzerzin is te berijden, en de Fuldabrücke alleen oostwaarts.
Men heeft daarbij de A49 dmv tijdelijke belijning wel voorzien van 3 rijstroken, files deden zich hier niet voor.
Dan Hamminkeln tenslotte. Richting Nederland nauwelijks noemenswaardige vertraging door de Baustelle.
De andere kant op stond het overigens over een flinke lengte wel goed vast.
Op de heenreis een uur extra reistijd dankzij een bizarre Baustelle op de A2 thv Peine: van 3 rijstroken terug naar 1, zonder dat er sprake was van ook maar enige activiteit. En dat op een werkdag

Op de A4 in Polen heeft, op de eerste 50 km, ongeveer de helft van de bruggen een snelheidsbeperking van 80 km/u. Dit vanwege ongelijke overgangen van rijbaanbeton naar brugasfalt v.v.
Overigens hield niemand zich aan die 80 km/u. Die limiet was dan ook behoorlijk overtrokken, zo hobbelig was het nu ook weer niet. Even terugzakken naar 120 bleek prima te volstaan.
De tolpoorten tussen Wroclaw en Gliwice stonden allemaal open. Je wordt geacht een app te installeren en die als OBU te gebruiken, of online een ticket aan te schaffen. Dat laatste hebben wij gedaan en dat ging verder vlekkeloos.
De terugreis vandaag: de A14 tussen Leipzig en Magdeburg bleek afgesloten, waarop we besloten over Kassel te rijden.
Bij Kassel is er, zoals hier op het forum al geschreven is, een soort megarotonde gecreëerd waarbij de A49 alleen linksom / in tegenwijzerzin is te berijden, en de Fuldabrücke alleen oostwaarts.
Men heeft daarbij de A49 dmv tijdelijke belijning wel voorzien van 3 rijstroken, files deden zich hier niet voor.
Dan Hamminkeln tenslotte. Richting Nederland nauwelijks noemenswaardige vertraging door de Baustelle.
De andere kant op stond het overigens over een flinke lengte wel goed vast.
-
- Moderator
Die snelheidsbeperking op bruggen op de Poolse A4 viel mij in oktober ook op. Ook toen hield niemand zich er aan, bij de eerste remde ik nog wel even af maar de rest bleef gewoon 120+ doorrijden en daarna geloofde ik het ook wel. Zal wel een aansprakelijkheidsdingetje zijn of zo.
In Polen kan je volgens mij nog steeds goedkoop tanken. Vorig jaar stopte ik bij de laatste afrit van de A4 voor de Duitse grens, waar een truck stop zit. Ik was niet bepaald de enige die dat deed.
In Polen kan je volgens mij nog steeds goedkoop tanken. Vorig jaar stopte ik bij de laatste afrit van de A4 voor de Duitse grens, waar een truck stop zit. Ik was niet bepaald de enige die dat deed.
-
- verkeersader

Op de laatste pomp aan de A4 zelf stonden rijen van 4-5 auto's voor de pompen vanmorgen.
Wij hebben ook die truckstop gepakt, de euro95 was 6,57 volgens mij, komt neer op 1,40 per liter.
Het verschil met Duitsland is fors.
Herkenbaar, je gokt het er toch niet op

-
- polderweggetje
Aangezien ik met 2 weken ook die kant op tij, vanuit Twente, heb ik even een snel vraag over de route.
Weet jij waarom Google Maps op de A4 in Polen laat zien dat je de snelweg af moet? Zie onderstaande afbeelding.
Vraagje 2: ter plekke betalen voor tol kan dus niet op de A4?
Je wordt geacht een app te installeren en die als OBU te gebruiken, of online een ticket aan te schaffen. Dat laatste hebben wij gedaan en dat ging verder vlekkeloos.
-
- verkeersader
Ik zie de afbeelding niet.
Maar op Maps is de gehele A4 nu vrij van afsluitingen.
Op welk punt stuurt ie jou de A4 af?
Correct.
Je kan online vooraf betalen, en ook tijdens je rit op het traject.
Achteraf kan ook, maar vanaf dat moment kan je wel een boete krijgen als je hem nog niet hebt betaald.
Na 3 dagen krijg je die boete sowieso, op basis van je kenteken.
N.B. Dit betreft alleen het traject Wroclaw-Gliwice.
Voor Katowice-Kraków geldt dit alles niet, daar is het gewoon old school contant of met de creditcard betalen.
-
- expressweg
-
- verkeersader

Dat is de A18, niet de A4.
De A18 is inderdaad beter te vermijden ivm de vele werkzaamheden en afsluitingen aldaar.
De alternatieve route is ook aangegeven; namelijk via de Duitse en Poolse A4.