Publiekscampagne: Da's zo gefietst.

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Durashift
autoweg

Publiekscampagne: Da's zo gefietst.

Bericht door Durashift » wo 10 mei 2023, 1:20

Ik kies deze rubriek omdat het onderwerp een vorm van verkeersmanagement is, naar mijn menig. Indien een ander draadje beter is, verplaatst dit bericht gerust.

Onze regering wil graag dat er (nog) meer gefietst wordt, vooral op de korte afstand. Hiervoor is er een nieuwe publiekscampagne gestart met een looptijd van drie jaar.
(..)Net even wat vaker op de fiets naar het werk, de sportschool, vrienden, of de bakker. Heel veel mensen zouden het graag doen. Maar vaak wint de macht der gewoonte. Om mensen daarbij een zetje in de rug te geven start vandaag een nieuwe publiekscampagne. Want een kort ritje? Da’s zo gefietst. Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) geeft vandaag in Maastricht het startschot voor deze campagne.(..)

Doelen:
(..)]Het kabinet wil graag dat meer mensen die dat kunnen de fiets nemen, bijvoorbeeld naar het werk. Een van de concrete doelen is dat er in 2027 20% meer gefietst wordt dan in 2017, een ander doel is dat er begin 2025 100.000 meer mensen naar het werk fietsen dan begin 2022.

Investeringen:
(..)Om dat mogelijk te maken investeert het kabinet samen met provincies in gemeenten in betere fietsvoorzieningen. In oktober vorig jaar maakte staatssecretaris Heijnen daarom bekend bijna € 800 miljoen in de fiets te investeren. Denk aan betere stallingen bij stations, meer doorfietsroutes en nieuwe fietsverbindingen om woonwijken beter bereikbaar te maken.

Daarnaast werkt het kabinet met provincies en gemeenten aan meer veiligheid voor fietsers in het verkeer. Er komt een meerjarenplan fietsveiligheid en Rijk, provincies en gemeenten doen in heel het land investeringen om drukke plekken of plaatsen waar veel ongevallen plaatsvinden veiliger te maken. (..)
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... o-gefietst

Campagnewebsite: https://www.daszogefietst.nl/

Ik hoorde Gerard Tertoolen op radio 1 al vertellen dat hij toch wel belangrijke prikkels mist om werkelijk het verschil te maken. Wil je werkelijk woon-werk verkeer van auto naar fiets verleggen.. dan is vergoeding van de reiskilometers, per fiets, tegen (meer dan) autokilometers een te nemen stap. Te horen bij Spraakmakers op radio 1.
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/spr ... er-fietsen

Wat denken jullie, morgen de fiets pakken in plaats van de auto? :woop: ;)

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: Publiekscampagne: Da's zo gefietst.

Bericht door Attietattie » wo 10 mei 2023, 1:25

Durashift schreef: wo 10 mei 2023, 1:20Wat denken jullie, morgen de fiets pakken in plaats van de auto? :woop: ;)
Nee. De elektrische eenwieler.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 10 mei 2023, 7:30

Ik woon 67 km van mijn werk. Dichterbij wonen zit er gezien de woningmarkt niet in.
:denk:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 10 mei 2023, 7:50

^^ Het is triest dat je die optie niet hebt. Tegelijk zijn er ontzettend veel mensen met een kortere reisafstand waarvoor de keuze vaker te fietsen wel haalbaar is. Op die grote groep is deze campagne gericht. Jij hoeft je niet te verontschuldigen dat je niet dagelijks >120km gaat fietsen en jouw individuele situatie bepaalt niet of deze campagne effectief is.

Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren » wo 10 mei 2023, 7:58

Ik woon 60 kilometer van mijn werk en vroeger ging ik altijd met de auto, totdat ik me realiseerde dat er een OV-halte op fietsafstand van mijn huis ligt met een directe OV-verbinding naar mijn werk. Dus op die manier kan ik 'fietsend naar mijn werk'. Ideaal voor mij, maar voor veel mensen in Nederland is er geen (semi)directe OV-verbinding tussen huis en werk, en met het de herhaaldelijke bezuinigingen in het OV zal dit alleen maar minder worden.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » wo 10 mei 2023, 8:42

Leuk dat jullie allemaal focussen op woon-werk, maar dat is maar een beperkte scope natuurlijk.
Net even wat vaker op de fiets naar het werk, de sportschool, vrienden, of de bakker.
Hoeveel korte ritjes doe je met de auto, die je prima met de fiets had kunnen doen? Ik best wel wat, maar ja, hij staat er toch :dyn_hyp:

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 10 mei 2023, 10:09

Op zich heb ik weinig verkeershinder op mijn ritten naar het winkelcentrum. Maar ik zou het vaker kunnen fietsen.

Maar het grootste gedeelte van mijn boodschappen haal ik lopend ;)

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 10 mei 2023, 21:36

Attietattie schreef: wo 10 mei 2023, 1:25
Durashift schreef: wo 10 mei 2023, 1:20Wat denken jullie, morgen de fiets pakken in plaats van de auto? :woop: ;)
Nee. De elektrische eenwieler.

Ja, dat schijnt veiliger te zijn voor o.a hartpatiënten, begreep ik van de week van één van de deelnemers aan de LEV's demonstratie in Breda. Van zo'n last-mile middel stap je sneller af dan de fiets, bij een hartaanval, zei de beste man. Levensreddend beweerde hij. :s

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 10 mei 2023, 22:29

Tja, ik zou dat anders verwoorden. Fietsen is misschien te zwaar en autorijden mag niet. Dus dan dit maar.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 10 mei 2023, 22:35

Dit briljante idee is natuurlijk al 50 jaar oud. En in die tijd is er kennelijk niet zo veel veranderd, dus zo'n campagne is ook weer vergeten. En een volgende minister komt er weer mee. Net als al die ministers daarvoor.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 12 mei 2023, 8:12

Ik heb een commercial gezien van deze campagne. Benadrukt alleen het fietsen naar het werk...zucht.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » vr 12 mei 2023, 9:20

Directe of indirecte subsidie op substantiële fietskilometers lijkt me beter besteed geld dan het uit te geven aan reclamebureaus.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 12 mei 2023, 9:47

Als je een financiële prikkel geeft dan is een publiekscampagne nog steeds nodig.

Een vergoeding voor fietskilometers lijkt me wel effectief. Tot nu toe zijn subsidies/belastingregelingen die fietsen naar het werk moeten bevorderen vooral gericht op de aankoop van de fiets.

Een fietsplan is een mooie manier om goedkoop een fiets aan te schaffen die je vervolgens alleen af en toe op zondag gebruikt. Zeker als je daarnaast je gewone reiskosten kunt blijven declareren. Niemand controleert of de fiets daadwerkelijk voor woon/werkverkeer wordt gebruikt.

Bij een fietsplan betaal je doorgaans maandelijks via je loonstrook de aankoop terug aan de werkgever. Wat als deelnemers een deel van die termijnen kunnen terugverdienen door aan te kunnen tonen hoeveel kilometers er zijn gemaakt?

De uitvoering is een dingetje, maar niet onoverkomelijk.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 12 mei 2023, 9:55

waldo79 schreef: vr 12 mei 2023, 8:12 Ik heb een commercial gezien van deze campagne. Benadrukt alleen het fietsen naar het werk...zucht.
Heb je de andere twee commercials ook gezien? Die gaan niet over fietsen naar het werk.

Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi » vr 12 mei 2023, 13:05

Het is ook een mindset. Ik geef de voorkeur aan de fiets, ov, tenzij. Mijn auto kan gerust een maand stilstaan.
Dagelijkse boodschappen doe ik op de fiets, tenzij ik grote hoeveelheden artikelen in dozen/kratten/trays wil gaan inkopen. Dat soort zaken bepalen of ik de auto nodig heb of dat ik iets ook zonder auto kan. Nu je bijna overal met je pinpas bij het ov kan inchecken is de drempel om een bus te pakken ook lager geworden.
Ik heb het geluk dat ik in dezelfde stad woon en werk. Voorheen woonde ik een kleine kwartier fietsen van m'n werk, maar als het hard regende pakte ik vrijwel altijd de auto en dat duurde dan zo'n 15 tot 20 minuten. Niet per se sneller, maar wel met droge kleren op m'n werk.
Nu woon ik op 5 minuten fietsafstand van m'n werk. Als het regent maak ik een afweging. Bij miezeren is fietsen haalbaar, maar valt het met bakken uit de hemel dan pak ik de paraplu en ben dan met een kwartier op m'n werk.

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » vr 12 mei 2023, 13:35

Schelpenpaadje schreef: vr 12 mei 2023, 9:47 Als je een financiële prikkel geeft dan is een publiekscampagne nog steeds nodig.

Een vergoeding voor fietskilometers lijkt me wel effectief. Tot nu toe zijn subsidies/belastingregelingen die fietsen naar het werk moeten bevorderen vooral gericht op de aankoop van de fiets.

Een fietsplan is een mooie manier om goedkoop een fiets aan te schaffen die je vervolgens alleen af en toe op zondag gebruikt. Zeker als je daarnaast je gewone reiskosten kunt blijven declareren. Niemand controleert of de fiets daadwerkelijk voor woon/werkverkeer wordt gebruikt.

Bij een fietsplan betaal je doorgaans maandelijks via je loonstrook de aankoop terug aan de werkgever. Wat als deelnemers een deel van die termijnen kunnen terugverdienen door aan te kunnen tonen hoeveel kilometers er zijn gemaakt?

De uitvoering is een dingetje, maar niet onoverkomelijk.
In België schijnt een fietskilometervergoeding normaal te zijn, ik bedoel er mee een extra premie als je met de fiets komt tov de auto.
Het fietsplan van mijn werk werkt via ADV uren die ik op kan maken daar aan en zo worden gedeclareerd. Geef de bon aan de correcte afdeling en dan wordt het verrekend en het bedrag terugggestort. Nu helpt het dat ik ook echt alleen een fiets heb, al moet ik eerlijk zijn en zeggen dat ik mijn racefiets ook heb aangeschaft via het fietsplan. Niet dat ik die iedere dag gebruikt heb naar mijn werk. ;)

Ben wel benieuwd: In hoeverre bestaat er nu al een financiële prikkel bij mensen om de fiets te pakken ipv de auto? Je zal hoe dan ook iets betalen per km die je rijdt, ook de kleine stukjes. Stel het is 5km heen en 5km terug bij 19 cent/km, dat is grofweg 2 euro per rit heen en terug. Doe zo'n rit 2x per week en dan zit je al aan bijna 200 euro per jaar.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » vr 12 mei 2023, 13:37

MaartenE schreef: vr 12 mei 2023, 13:35 In België schijnt een fietskilometervergoeding normaal te zijn, ik bedoel er mee een extra premie als je met de fiets komt tov de auto.
Ik hoorde van de week een anekdote van Thomas van Groningen (politiek verslaggever) dat een verzekeraar in Tilburg al zijn medewerkers een gratis fiets gaf, áls men op de fiets naar het werk zou komen. Waardoor sommigen een fietsendrager kochten en een wijk verder de auto parkeerden, om vanaf daar 'naar kantoor te fietsen' :lol:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 12 mei 2023, 13:46

MaartenE schreef: vr 12 mei 2023, 13:35 Ben wel benieuwd: In hoeverre bestaat er nu al een financiële prikkel bij mensen om de fiets te pakken ipv de auto?
Ik fiets naar het station en pak daar de trein. Ik zou ook met de auto naar het station kunnen, maar dat kost mij 6 euro parkeerkosten en 2 euro brandstof per keer. Dat bespaar ik door met de fiets te gaan.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » vr 12 mei 2023, 13:59

^^ Maar dan is ook niet de fiets je hoofdvervoermiddel, maar de trein. De fiets als hoofdvervoermiddel werkt alleen bij kortere woon-werk afstanden en als je het niet hoeft te combineren met andere verplaatsingen waar je toch de auto voor nodig hebt.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 12 mei 2023, 14:29

MaartenE schreef: vr 12 mei 2023, 13:35Stel het is 5km heen en 5km terug bij 19 cent/km, dat is grofweg 2 euro per rit heen en terug. Doe zo'n rit 2x per week en dan zit je al aan bijna 200 euro per jaar.
Hoezo 'al'? €2,- per dag is gewoon verwaarloosbaar en nauwelijks merkbaar op de weekbegroting.

Erg leuk om dat per jaar te berekenen, want dan lijkt het nog wat. Maar ik vermoed dat je de vergoeding per maand krijgt en die €16,- schiet (voor mij in ieder geval) totaal niet op.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 12 mei 2023, 14:51

Felicitaties aan iedereen die 200 euro extra bestedingsruimte per jaar niet veel vindt :top:
SPOILER: TOON

Even serieus: als de overheid een financiële prikkel zou willen om mensen in beweging te krijgen, dan moet die prikkel uiteraard wel motiverend zijn, anders helpt het niet

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » vr 12 mei 2023, 15:21

Attietattie schreef: vr 12 mei 2023, 14:29
MaartenE schreef: vr 12 mei 2023, 13:35Stel het is 5km heen en 5km terug bij 19 cent/km, dat is grofweg 2 euro per rit heen en terug. Doe zo'n rit 2x per week en dan zit je al aan bijna 200 euro per jaar.
Hoezo 'al'? €2,- per dag is gewoon verwaarloosbaar en nauwelijks merkbaar op de weekbegroting.

Erg leuk om dat per jaar te berekenen, want dan lijkt het nog wat. Maar ik vermoed dat je de vergoeding per maand krijgt en die €16,- schiet (voor mij in ieder geval) totaal niet op.
Ik heb het niet over een kilometervergoeding, ik heb het over wat je sowieso zou besparen als je de auto niet pakt voor kleine ritjes. Nog afgezien van gezondheidsredenen.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 12 mei 2023, 16:26

boe! schreef: vr 12 mei 2023, 9:55
waldo79 schreef: vr 12 mei 2023, 8:12 Ik heb een commercial gezien van deze campagne. Benadrukt alleen het fietsen naar het werk...zucht.
Heb je de andere twee commercials ook gezien? Die gaan niet over fietsen naar het werk.
Nee, ik ben niet zo'n allesvolger :kwaad: en met elkaar de maat nemen zit ik geen kilometer meer op de fiets :lol:

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 12 mei 2023, 16:39

Ik leg maandelijks flink toe op mijn woon werk verplaatsingen per auto. Immers het OV zou me niets kosten, en de magere vergoeding van 40 euro per maand voor reiskosten auto staat in geen verhouding tot de kosten. Maar ik doe het graag. Met het OV heb ik niet veel op, en met fietsen nog véél minder.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » vr 12 mei 2023, 17:52

Bijna 3 jaar geleden hebben we een tweedehands elektrische bakfiets van (toen) een jaar of 3 oud gekocht voor € 1.000, met slechts 630 km op de teller. Sindsdien doen we vrijwel al onze verplaatsingen met kinderen en/of boodschappen binnen de woonplaats met de bakfiets. Scheelt een hoop brandstof, motorslijtage wegens niet op temperatuur komen en parkeer(kosten)gedoe. Ook maken we bij mooi weer vaak fietsommetjes in de omgeving tot een ritlengte van een kilometer of 20. De kinderen vinden het heerlijk, lekker hun ogen uitkijken in de buitenlucht (of in slaap sukkelen, want het hobbelt zo lekker). ;)

De auto gebruiken we sindsdien nog slechts zelden voor ritten binnen (enkel) de woonplaats. Eigenlijk alleen als het niet in de bakfiets past (bouwmarkt, milieustraat, dat soort zaken), of als het echt heel slecht weer is. En voor de rest zijn bestemmingen binnen de woonplaats altijd onderdeel van een langere rit naar verder weg.

Bijna 3 jaar na aanschaf staat de kilometerteller van de bakfiets op bijna 5.600 km, zijn er uiteraard wat onderhoudskosten, maar toch: onze beste investering ooit!

Kortom: als de overheid kindverplaatsingen per fiets wil stimuleren: geef bij geboorte van het tweede kind een subsidievoucher voor een bakfiets (eerste kind kan immers nog prima op een zitje achterop). Eenmaal gewend, zullen verplaatsingen ook als de kinderen te groot zijn geworden voor de bakfiets wellicht ook eerder per fiets gaan, omdat de ouders toch al gewend zijn aan het (elektrisch) fietsen. :idea:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 12 mei 2023, 20:58

Afgezien van mijn eerder gemopper, ik mag ook graag fietsen ;)