Aanrijding met geparkeerd voertuig

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

sven_engelen
expressweg

Aanrijding met geparkeerd voertuig

Bericht door sven_engelen » wo 10 mei 2023, 23:23

Hoi forummers,

Vandaag tijdens het werken een bizarre situatie. Op de Vliegenkampstraat in Venlo moest ik uitwijken voor een Volkswagen Golf die vol op me af kwam rijden omdat hij om een fietser heen reed. Aan mijn kant reed niemand voor me en waren geen obstakels. De Golf had dus moeten wachten tot ik hem voorbij was gereden. Om deze kamikaze-actie moest ik uitwijken en klapte ik met de spiegel van mijn Mercedes Sprinter vol tegen de spiegel van een geparkeerde Sprinter. Gevolg: Allebei schade aan de spiegel. Het lijkt mij duidelijk wie in deze situatie verantwoordelijk is voor de schade maar met een missend kenteken kun je helaas niet veel. Ook verzekeringstechnisch is het bij mijn werkgever allemaal goed geregeld dus daar ligt het niet aan. (de bus heeft wel een camera dus wellicht van de schade nog te verhalen) maar mijn vraag is anders: Heeft de Sprinter niet ook een klein beetje schuld? Zoals te zien in de spoiler steekt zijn busje namelijk uit over het fietspad en staan de rechterwielen van het voertuig op de streep van het parkeervak. Als hij zijn spiegel had ingeklapt, was er geen schade dat durf ik met zekerheid te zeggen...
SPOILER: TOON

Afbeelding
Svenlo

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Re: Aanrijding met geparkeerd voertuig

Bericht door Schelpenpaadje » wo 10 mei 2023, 23:38

Voor de verantwoordelijkheid van die doorgereden tegenligger kan je werkgever (of diens verzekeraar) mogelijk met succes een beroep doen op het Waarborgfonds Motorverkeer.

De Sprinter lijkt verkeerd geparkeerd te staan. Dit kan hem een boete opleveren. Of de bestuurder/eigenaar hiermee ook aansprakelijk is voor schade aan anderen betwijfel ik. Het is nog steeds aan jou om er wel of niet tegenaan te rijden (ja er waren hier verzachtende omstandigheden), ook als iemand 10cm over de streep staat. Als hij al ergens voor opdraait dan acht ik de kans groot dat dat beperkt blijft tot zijn eigen schade.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op wo 10 mei 2023, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » wo 10 mei 2023, 23:39

Het is wel een verzachtend aspect en de verzekeringsmaatschappij kan dit proberen mee te laten wegen in de onderhandeling over de vergoeding, maar ik verwacht niet dat het een significant verschil zou opleveren. Ik zou eerlijk gezegd het ook niet daarop aan laten komen als die partij nog beelden kan aanleveren die jou vrijplijten. Hard spelen helpt vaak het minst.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 11 mei 2023, 0:21

sven_engelen schreef: wo 10 mei 2023, 23:23Heeft de Sprinter niet ook een klein beetje schuld? Zoals te zien in de spoiler steekt zijn busje namelijk uit over het fietspad en staan de rechterwielen van het voertuig op de streep van het parkeervak. Als hij zijn spiegel had ingeklapt, was er geen schade dat durf ik met zekerheid te zeggen...
Zelfs als ie op de weg zou staan niet. Je mag niet tegen stilstaande objecten aanrijden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 11 mei 2023, 0:33

Sprinter staat op een stukje op de fietssugestiestrook, daar mag je gewoon op parkeren. (ik zie geen fietssymbool op jouw foto, dus doe ik de aanname dat het een suggestiestrook is.

https://www.fietsersbond.nl/ons-werk/in ... ietspaden/

Kijk, simpel gezegd kan je ook stellen dat jij beter op die Golf had kunnen anticiperen. Je ziet de fietser en die Golf daar op af rijden.. Kennelijk reed jij iets in het midden, want je had ruimte op de fietssugestiestrook toch? Wellicht vond die Golf rijder dat ook en 'dwong' jou naar rechts toe. Mag niet .. maar is ook wel voorstelbaar, vind ik.

Vanmiddag deed ik Nieuwegein iets soortgelijks.. ondeugend wel want daar lag wél een fietsstrook mét doorgetrokken streep. Maar goed: strepen zijn plat.. dus ik benutte gewoon goed de ruimte.. zodat de lijnbus die mij tegemoet kwam gewoon nétjes de fietser aan zijn kant kon passeren zodat hij daar niet achter hoefde te hangen. Kijk, zo help je elkaar, denk ik dan. :top:

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » do 11 mei 2023, 1:12

Durashift schreef: do 11 mei 2023, 0:33 Sprinter staat op een stukje op de fietssugestiestrook, daar mag je gewoon op parkeren. (ik zie geen fietssymbool op jouw foto, dus doe ik de aanname dat het een suggestiestrook is.
Dat symbool is er iets verderop en voor de foto. Het is dus geen suggestiestrook maar een fietsstrook. A lá wellicht dat de sprinter net te breed is voor het parkeervak maar dat weerhoudt er niet van dat ie zijn spiegel even in mag klappen.
Durashift schreef: do 11 mei 2023, 0:33
Kijk, simpel gezegd kan je ook stellen dat jij beter op die Golf had kunnen anticiperen. Je ziet de fietser en die Golf daar op af rijden.. Kennelijk reed jij iets in het midden, want je had ruimte op de fietssugestiestrook toch? Wellicht vond die Golf rijder dat ook en 'dwong' jou naar rechts toe. Mag niet .. maar is ook wel voorstelbaar, vind ik.
Als ie niet de volle breedte zou pakken en niet zo hard zou rijden wel ja. Ik wijk niet voor niets hard uit naar rechts. Ik heb aan mijn werkgever gevraagd of ik de camerabeelden mocht hebben maar kreeg een harde nee terug. Er hangen een aantal 360 graden camera's in de bus ivm veiligheid en die kunnen dus ook de weg zien. (Ik werk in het OV). Voor om een fietser heen te rijden met een tegenligger tegenover je is voldoende ruimte. Daar hoef je de volledige breedte niet voor te pakken en dan hoef je als tegenligger ook niet uit te wijken. Wat deze Golf deed was een veel te ruime boog nemen om de fietser heen zonder rekening met mij te houden. Als ik niet uitweek waren denk ik de airbags van beide voertuigen uitgeklapt en had ik een stuk of 6 passagiers door de voorruit heen vliegen.
Laatst gewijzigd door sven_engelen op do 11 mei 2023, 1:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Svenlo

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 11 mei 2023, 1:15

sven_engelen schreef: do 11 mei 2023, 1:12Ik heb aan mijn werkgever gevraagd of ik de camerabeelden mocht hebben maar kreeg een harde nee terug. Er hangen een aantal 360 graden camera's in de bus ivm veiligheid en die kunnen dus ook de weg zien.
Het is niet echt de discussie hier, maar dan zou ik toch wat bezwaar hebben tegen die camera's. Als alleen de werkgever daar plezier van heeft, dan zoekt ie het maar uit ook met die dingen.

Ik neem aan dat jouw werkgever alles omtrent deze zaak regelt en jij gewoon fluitend verder kan met je werk en dat dit voor jou alleen een principedingetje is?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » do 11 mei 2023, 1:21

^^ Ja het heeft voor mij 0,0 gevolgen. Enige wat ik hoef te doen is een schadeformulier invullen en verder is het mijn pakkie niet an. Maar het voelt natuurlijk wel vervelend om schade te veroorzaken bij 2 voertuigen die niet van mij zijn. Dat die camera's er zijn voor de veiligheid snap ik volledig gezien het aantal geweldsincidenten in het OV dat alleen maar een steigende lijn vertoont dus ik kan me daar iets bij voorstellen. Dat ik de beelden niet mag hebben vind ik enigszins gek maar goed, ik ben niet gewond en heb verder niets met de zaak te maken. Hoofdkantoor zei letterlijk: "Je hebt geluk dat je bij een bedrijf werkt waar je verzekeringstechnisch bij wijze van spreken voor een miljoen aan schade kan rijden, verzekeringstechnisch hebben we het allemaal op orde en jij hoeft je nergens zorgen over te maken verder."

Dus ja het is een principedingetje.
Svenlo

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 11 mei 2023, 1:46

^^ principe waarvoor?

Ik vind het juist goed dat het bedrijf een goed slot op al die beelden heeft. Moeten ze ook wel, denk ik.

Kijk, ik zie ook wel die filmpjes van een monitor uit een supermarktkantine.. maar dat zou toch niet moeten kunnen.

Ik kan je je frustratie wel voorstellen maar ik zie vooral veel ruimte. Misschien dat de beste man een volgende keer wel zijn spiegel inklapt.. maar vermoedelijk moet hij/zij dan met de neus de andere kant op staan gedraaid. Immers, bij jezelf aan de bestuurderskant de spiegel inklappen is makkelijker dan omlopen naar de bijrijderskant.

(natuurlijk, een elektrisch systeem die dat allemaal vanzelf doet is nóg makkelijker natuurlijk).

Ik kom met regelmaat in krappe straten.. daar (file) parkeren mensen soms met volledig uitgedraaide wielstanden.. dán steekt de band dus verder de straat op dan de spiegel van de auto (soms). Lekker voor mijn fietsenvanger... (not).

Die Sprinter spiegelsteunen zijn nog schappelijk.. van een Iveco heb je pas lellen van armen, soms. :twisted:

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » vr 12 mei 2023, 7:46

Attietattie schreef: do 11 mei 2023, 0:21
sven_engelen schreef: wo 10 mei 2023, 23:23Heeft de Sprinter niet ook een klein beetje schuld? Zoals te zien in de spoiler steekt zijn busje namelijk uit over het fietspad en staan de rechterwielen van het voertuig op de streep van het parkeervak. Als hij zijn spiegel had ingeklapt, was er geen schade dat durf ik met zekerheid te zeggen...
Zelfs als ie op de weg zou staan niet. Je mag niet tegen stilstaande objecten aanrijden.
Dit ja. Anders zou het wel heel erg makkelijk worden om te frauderen met ieder busje of vrachtwagen die op straat iets staan te lossen....

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 12 mei 2023, 7:48

Tja, vervelend. Klein smetje op het blazoen, maar ik zou er niet te lang meer bij stilstaan.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 mei 2023, 14:03

Attietattie schreef: do 11 mei 2023, 1:15
sven_engelen schreef: do 11 mei 2023, 1:12Ik heb aan mijn werkgever gevraagd of ik de camerabeelden mocht hebben maar kreeg een harde nee terug. Er hangen een aantal 360 graden camera's in de bus ivm veiligheid en die kunnen dus ook de weg zien.
Het is niet echt de discussie hier, maar dan zou ik toch wat bezwaar hebben tegen die camera's. Als alleen de werkgever daar plezier van heeft, dan zoekt ie het maar uit ook met die dingen.
Als die camera's er voor de veiligheid hangen, dan zal het ook wel een AVG-dingetje zijn dat de buschauffeurs daar niet zomaar toegang toe hebben. Ze zijn niet persoonlijk aansprakelijk voor de schade, het is een kwestie tussen de eigenaar van de bus en zijn verzekering, en de tegenpartij en zijn verzekering.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 12 mei 2023, 18:03

Kl*te zoiets.
Durashift schreef: do 11 mei 2023, 0:33Vanmiddag deed ik Nieuwegein iets soortgelijks.. ondeugend wel want daar lag wél een fietsstrook mét doorgetrokken streep. Maar goed: strepen zijn plat.. dus ik benutte gewoon goed de ruimte.. zodat de lijnbus die mij tegemoet kwam gewoon nétjes de fietser aan zijn kant kon passeren zodat hij daar niet achter hoefde te hangen. Kijk, zo help je elkaar, denk ik dan. :top:
Op de foto van Sven is het daarvoor wat smal vind ik. De golfsjonnie had gewoon moeten wachten.

Diegene die de geparkeerde sprinter zo slordig neergeploft lijkt te hebben is wellicht ook een kluns of een eikel, maar daar koop je niks voor. Misschien had Sven erop kunnen anticiperen, misschien ook niet, dat kunnen wij niet inschatten en is sowieso geen vrijbrief voor golfsjonnie. Qua schuldvraag was het wellicht beter geweest als je ook de golf geraakt had, maar dat had meer risico en meer schade opgeleverd. En achteraf is het makkelijk praten...

Ik zou zeggen, laat je baas de dashcambeelden aan de verzekering geven (of niet, zijn feestje), drink een biertje om de emoties te laten zakken, wees blij dat het maar wat spiegels zijn en laat de baas en verzekering dit uitzoeken. Shit happens en dit komt wel in orde, daar zijn verzekeringsmaatschappijen voor.

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » vr 12 mei 2023, 20:33

Jeroen schreef: vr 12 mei 2023, 7:46Anders zou het wel heel erg makkelijk worden om te frauderen met ieder busje of vrachtwagen die op straat iets staan te lossen....
Frauderen kan ook gewoon door achteruit tegen een ander voertuig aan te rijden. Ik heb een tijd geleden zoiets voorgehad in een file waarbij de achteruitrijder beweerde dat ik tegen hem ben aangereden. Mijn dashcam heeft op dat moment zijn prijs meer dan terugverdiend. Probeer anders maar het tegendeel te bewijzen.