Geldermalsen - Møn (DK) op 5 augustus

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

T-hijs
verkeersader

Geldermalsen - Møn (DK) op 5 augustus

Bericht door T-hijs » wo 17 mei 2023, 15:21

Hoi,

Zaterdag 5 augustus vertrek ik met junior (een puber van inmiddels 13) met een gehuurde camper richting Denemarken. De eerste plek om te "landen" wordt het eiland Møn, waar ik als kind heel vaak ben geweest. Vertrek zal rond 17:00 uur zijn, dus vermoedelijk overnachten we in de camper ergens ten noorden van Hamburg.

De buscamper is een omgebouwde Mercedes Sprinter 313 CDI uit 2011; het totaalgewicht zal ruim 3 ton bedragen. Vermoedelijke kruissnelheid 100-120 km/u.

Wat is aan te bevelen, op deze waarschijnlijk toch nog wat drukkere zaterdag? Gewoon Hengelo - Osnabrück - Hamburg - (slapen) - Puttgarden? Of toch beter via Emmen - Meppen - Cloppenburg? Ik heb eigenlijk een ontzettende hekel aan die laatste route, en ik heb 'm daarom al zeker 8 jaar links laten liggen...
Laatst gewijzigd door T-hijs op wo 17 mei 2023, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Geldermalsen - Møn (DK) op 5 augustus

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 mei 2023, 15:37

Ik ben vorig jaar op een vrijdag heen naar Kopenhagen en op een zaterdag terug gereden, in beide gevallen via Meppen en Cloppenburg. Vanuit Zwolle is dat geen onlogische route, want over Leer en Oldenburg is 40 km om en niet per se sneller, en via Osnabrück is om en dan moet ik over de N35, en dat is ook niet sneller.

Je moet met die route over Meppen en Cloppenburg een beetje geluk hebben. Op een zondag is het sowieso goed te doen, door het vrachtwagenverbod, maar op een andere dag is het niet per se een slechte route. File staat er niet en wegwerkzaamheden zijn er ook niet. Als je je er maar op instelt en niet het idee hebt dat je met de Vmax van 100 door kan knallen, dan is het best te doen. Ik kon me er meer druk om maken toen ik jonger was, nu ik wat ouder ben vind ik het nog steeds geen perfecte route, maar onder de streep kan het ondanks alles vanuit Zwolle nog altijd wel sneller zijn. Dus, dan doen we het er maar mee. Maar... jij vertrekt vanuit Geldermalsen en dan ligt het minder voor de hand, hooguit als alternatief. Maar niet als eerste keuze.

Tenzij er ergens grotere werkzaamheden zijn zou ik vanaf Geldermalsen inderdaad gewoon via Osnabrück rijden.

Andere alternatieve routes, bv. via Meppen-Leer-Oldenburg (A31-A28) of via Hannover (A30-A2-A352-A7) zijn omwegen en alleen interessant bij grotere vertragingen, en zijn ook niet per definitie vrij van drukte, zeker de route via Hannover niet.

Overigens, voor wat betreft Møn: als je van Scandinavische thrillers houdt kan ik de Netflix-serie Kastanjemanden (The Chestnut Man aanbevelen, daar speelt Møn een belangrijke rol.

T-hijs
verkeersader

Re: Geldermalsen - Møn (DK) op 5 augustus

Bericht door T-hijs » wo 17 mei 2023, 16:09

Ja! Ik houd enorm van Scandinavische thrillers, dus die komt op de lijst!!! Dank voor de tip!!!
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.