Fake kaarten in films

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5920
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH

Fake kaarten in films

Bericht door marcel »

Ik vind altijd interessant om te zien hoe men fake kaarten maakt in films en series. Sommige spelen in een echt bestaande stad, maar straatnamen bestaan bijna altijd niet.
In de serie Ingo Thiel, speelt de aflevering https://www.zdf.de/serien/ingo-thiel/ei ... t-100.html weliswaar in Mönchengladbach maar in niet bestaande wijken. Het was gemakkelijk te vinden waar dit op gebaseerd is:
Afbeelding

Ahlsrath = Wickrath
Ginsrath = Mennrath
Verder speelt het in Rheinweiler (hier niet te zien, maar het is Rheindahlen).
De spoorlijn is een weg geworden, en de A61 is weggeretoucheerd. Het hele oostelijke deel lijkt fantasie te zijn, het kan ook zijn dat ze een stuk van heel ergens anders eraangeplakt hebben, maar ik denk eerder dat ze er zelf wat bijgetekend hebben.
Het valt wel op dat de hoofdwegen geen namen hebben, en de andere straten wel.
Even later zoomen ze nog wat verder in en is duidelijk te herkennen dat ze Openstreetmap gebruikt hebben, zie bijv. het label L277.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Fake kaarten in films

Bericht door Hajo »

In TV- series, maar ook in films, komen heel vaak fictieve plaatsnamen voor. Denk aan Gotham City (Batman), maar ook aan andere talloze fictieve stadjes, dorpjes en zo. Hetzelfde geldt voor andere geografische kenmerken, zoals rivieren. En wat te denken van namen van luchtvaart maatschappijen. Ook vrijwel altijd volkomen fictief. Op internet moeten genoeg voorbeelden te vinden zijn.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5920
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH

Re: Fake kaarten in films

Bericht door marcel »

Nog een leuke, Tatort Schürfwunden (2005). Het is wel heel gemakkelijk te zien waar het echt is:
Afbeelding
marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5920
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH

Re: Fake kaarten in films

Bericht door marcel »

Geen fake, maar ik vind het hier het beste passen: wat zie je op de kaart achter Ronnie Corbett?

Afbeelding

Ik dacht het onmiddellijk te weten, maar had het fout. Daarna heb ik het wel heel snel gevonden.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24864
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: Fake kaarten in films

Bericht door Pino »

^^ Mijn directe reactie is de M4 London in. Maar als ik het probeer te matchen, is die het zeker niet. Was dat ook jouw fout?
Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 8316
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede

Re: Fake kaarten in films

Bericht door Wesso »

^^ Heel veel andere smaken zijn er niet. Als ik naar Reading, Oxford en de M4 kijk lijkt het me heel plausibel en het gaat om een Schotse acteur.

Mijn eerste ingeving was een deel van Twente met de A1 bij Oldenzaal. :lol:
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24864
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: Fake kaarten in films

Bericht door Pino »

^^ Mijn gedachte was het deel binnen de M25. En dat is het dus niet. Maar ik denk dat je gelijk hebt. Direct naast het oor zie je een stuk weg dat eerst oost-west loopt, zuidelijk langs een stad en dan een stukje zuidwest-noordoost alvorens weer verder oost-west te gaan. Dat gebeurt zo’n beetje bij Reading en volgens mij nergens anders op Britse oost-westroutes. En in de linker bovenhoek zie je dan Oxford liggen.
marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5920
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH

Re: Fake kaarten in films

Bericht door marcel »

Jullie zitten in het juiste gebied maar hebben het nog niet gevonden.
Ik dacht eerst aan de A41 bij Tring, maar die is het dus niet.
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33763
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Fake kaarten in films

Bericht door Coen Tunnel »

Wat mij doet afvragen: staat het noorden wel boven op deze kaart?
marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5920
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH

Re: Fake kaarten in films

Bericht door marcel »

Ja.
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33763
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Fake kaarten in films

Bericht door Coen Tunnel »

M25 bij Potters Bar? Of de M2 bij Faversham?
marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5920
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH

Re: Fake kaarten in films

Bericht door marcel »

Nee. Pino en Wesso zaten dichter in de buurt.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24864
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: Fake kaarten in films

Bericht door Pino »

Ik ben nu zo toegespitst op Reading en de M4 dat ik niets anders meer zie. Dus ik heb het (voor nu) opgegeven. Maar wat ik zie is dat veel wegen een beetje naar een punt rechts van de kaart lopen, iets onder de helft van het blad. Dus dat is duidelijk het centrale punt in een radiaal systeem. Dus zo kwam ik uit aan de west / noordwest-kant van London.
Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 8316
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede

Re: Fake kaarten in films

Bericht door Wesso »

Ik kom er ook niet meer uit. Volgens Google Lens komt dat beeld uit de comedyserie Sorry! van de BBC, is het ergens terug te kijken? Ben wel benieuwd of het grappig is en of er wat meer context over de locatie is te vinden.
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33763
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Fake kaarten in films

Bericht door Coen Tunnel »

Is de kaart of het beeld gespiegeld en is het de M4 bij Slough? Of de A40 bij Acton?
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36941
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland

Re: Fake kaarten in films

Bericht door Rene »

Als het gespiegeld is, zou het ook de M4-A404(M) bij Maidenhead kunnen zijn. Dat was ooit een doorgaande M4, maar de M4 is daar opnieuw getraceerd waardoor het wegverloop nu anders lijkt dan het vroeger was.
Bobbje
woonerf
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 20:01

Re: Fake kaarten in films

Bericht door Bobbje »

De A40 rondom Witney?
Deze lijkt me heel goed te passen.
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33763
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Fake kaarten in films

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Ik denk dat je gelijk hebt.
marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5920
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH

Re: Fake kaarten in films

Bericht door marcel »

Klopt inderdaad:
Afbeelding

Het komt inderdaad uit de serie Sorry, maar ik weet niet welke aflevering dus het zou moeilijk te vinden zijn.
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33763
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Fake kaarten in films

Bericht door Coen Tunnel »

Pino schreef: di 26 dec 2023, 19:36 Ik ben nu zo toegespitst op Reading en de M4 dat ik niets anders meer zie. Dus ik heb het (voor nu) opgegeven. Maar wat ik zie is dat veel wegen een beetje naar een punt rechts van de kaart lopen, iets onder de helft van het blad. Dus dat is duidelijk het centrale punt in een radiaal systeem. Dus zo kwam ik uit aan de west / noordwest-kant van London.
Die west/noordwestkant van een grotere stad had je dan goed gezien, alleen was het Oxford en niet Londen. ;)
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24864
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: Fake kaarten in films

Bericht door Pino »

^^ Tja, dat radiale patroon kan je naar enorm veel plaatsen op de wereld brengen. Dus dat brengt je overal en nergens, en wetenschap dat je een beetje aan de noordwestkant van een radiaal systeem zit geeft niet heel veel kennis. Zeker omdat de zoomniveaus enorm kunnen verschillen en je zonder schaalindicatie dus niet ziet of je op grotere schaal naar radialen van London zit te kijken (waarbij veel kleinere wegen buiten het beeld van de kaart blijven) of op veel kleinere schaal rond Oxford.

Het was vooral de dikke lijn onderin die me triggerde en die me, mede door de door en door Britse setting, meteen aan de M4 deed denken. In geval van twijfel is het altijd óf London óf iets in de Home Counties; dat is toch het London-centrische denken dat vrij diep zit in Britse instituties. Dat ik daarmee in de goede regio kwam, was uiteindelijk puur geluk.

Dank voor het delen van dit raadsel Marcel!
marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5920
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH

Re: Fake kaarten in films

Bericht door marcel »

Pino schreef: vr 29 dec 2023, 18:16 Het was vooral de dikke lijn onderin die me triggerde en die me, mede door de door en door Britse setting, meteen aan de M4 deed denken.
Omdat die dikke lijn naar het oosten dunner wordt, dacht ik juist meteen aan een A-weg die alleen gedeeltelijk 2x2 is. Omdat het een serie uit de jaren 80 is, dacht ik aan Tring, waar toen alleen een stukje A41(M) liep. Dat de A41 wat meer naar het noordwesten loopt had ik niet goed in mijn hoofd. Toen ik dat zag, dacht ik wel gauw aan Witney. Het hielp ook dat ik zowel in Witney als in Chipping Norton geweest ben.
marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5920
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH

Re: Fake kaarten in films

Bericht door marcel »

De fake plaats Böllstedt in de serie Sarah Kohr
Afbeelding

Het was even zoeken, maar het is dus hier, Rehhorst, en dat nummer K77 klopt
https://www.google.com/maps/@53.8745546 ... &entry=ttu
marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5920
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH

Re: Fake kaarten in films

Bericht door marcel »

Gisteren in Der Alte ging het om de bouw van de A99:
https://www.zdf.de/video/serien/der-alt ... rbrunn-100
Het motief voor de moord is het tegenhouden van de (echte) A99 in het (fictieve) plaatsje Maierbrunn. Op een gegeven moment wordt de zuidelijke ring op een kaart ingetekend (tussen de A8 en de A95) en het nummer wordt ook een keer genoemd.
Zoals altijd wordt de moordenaar gepakt, en aan het eind zegt de commissaris: Het enige positieve aan deze zaak is dat de snelweg voorlopig niet gebouwd wordt, maar het is de vraag hoelang je dat kunt tegenhouden.
Ik vond het opmerkelijk dat ze geen fictieve weg in een verzonnen gebied hebben genomen maar een echte (in principe nog geplande) weg.

Het is helaas buiten Duitsland blijkbaar niet te zien, dus ik kan er geen screenshot van maken.
JanVerhoeven
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: wo 31 jan 2024, 18:49

Re: Fake kaarten in films

Bericht door JanVerhoeven »

^^ ein VPN wirkt Wunder:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 8316
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede

Re: Fake kaarten in films

Bericht door Wesso »

Grappig (en misschien ook wel tekenend) dat ze Openstreetmap.de hebben gebruikt als basiskaart om op te tekenen.
JanVerhoeven
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: wo 31 jan 2024, 18:49

Re: Fake kaarten in films

Bericht door JanVerhoeven »

^^ de mogelijke rechtenkwestie lijkt me ook geen onlogische reden.

Ik was eerst een tikkeltje gepikeerd dat het verhaal al gespoiled was, maar dit was zo’n 13-in-1-dozijn plot van ‘land gekocht vanwege toekomstig infraproject’ dat ik constant het idee had dat ik naar een oude herhaling van Inspector Morse of iets dergelijks zat te kijken.
Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 8316
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede

Re: Fake kaarten in films

Bericht door Wesso »

JanVerhoeven schreef: za 24 mei 2025, 14:15 ^^ de mogelijke rechtenkwestie lijkt me ook geen onlogische reden.
Zeker, daar had ik niet eens aan gedacht. Ik kan me voorstellen dat scenarioschrijvers geneigd zijn naar OSM te grijpen om rechtenissues te voorkomen. Van oudere series en films weet ik nog dat er wandkaarten met punaises werden gebruikt. Geen idee wanneer dat echte kaarten waren of zelfgemaakte, maar ze zagen er vaak wel echt uit.
verfmeer95
expressweg
Berichten: 4377
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Fake kaarten in films

Bericht door verfmeer95 »

marcel schreef: za 24 mei 2025, 13:23 Het motief voor de moord is het tegenhouden van de (echte) A99 in het (fictieve) plaatsje Maierbrunn.
Niet zo heel fictief, want het dorp op die plek heet in het echt Baierbrunn.
JanVerhoeven
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: wo 31 jan 2024, 18:49

Re: Fake kaarten in films

Bericht door JanVerhoeven »

Wesso schreef: za 24 mei 2025, 14:28 Van oudere series en films weet ik nog dat er wandkaarten met punaises werden gebruikt. Geen idee wanneer dat echte kaarten waren of zelfgemaakte, maar ze zagen er vaak wel echt uit.
Dat is dan al een fysieke kopie die officieel is uitgegeven en men op de vrije markt heeft gekocht. Als je het zelf uitprint ben jij die kopie aan het maken en daar gaan die rechtenkwesties spelen. Het is niet voor niets copyright waar het allemaal om draait.