Woerden - Idro (IT)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

jonko0903
polderweggetje

Woerden - Idro (IT)

Bericht door jonko0903 » wo 24 mei 2023, 8:45

Beste allen,

Graag vraag ik een routeadvies voor de reis Woerden – Idro (IT).

Vooraf alvast enige reisgegevens:
• Reisdagen: maandag 17, en dinsdag 18 juli 2023
• Voertuig: KIA Sportage 1.6, met dakkoffer en erachter een vouwwagen
• Overnachting in Biasca

Op basis van ervaringen uit het verleden wil ik zo ie zo over Zwitserland reizen, en niet over Oostenrijk – Brenner.

Voor de route via Zwitserland zijn er dan verschillende mogelijkheden. Mijn voorkeur voor 17 juli gaat uit naar een route die ik nog niet eerder heb gereden:

17 juli: Woerden – Maastricht – Verviers – Saarbrucken – Straatsburg – Basel – Gotthard – Biasca
De meer gangbare routes (via A61 en A5, of A3 en A5 in Duitsland, of via Brussel – Metz – Straatsburg) heb ik inmiddels zo vaak gereden dat ik toe ben aan iets anders.
Ik heb de volgende vragen:
• Heeft de voorgestelde route op 17 juli (file)gevoelige delen? Wegwerkzaamheden?
• En steek je voor het stukje Saarbrucken – A4 dan het beste binnendoor langs Sarreguemines (51 of N61) of volg je netjes de snelweg (A320) naar de A4, met extra km tot gevolg?
• En hebben jullie nog tips voor rustplaatsen (een warme lunch op het stuk door Duitsland, een rustplaats met mooi uitzicht, etc.)?

Ik vermoed dat het stukje door Saarbrucken heen wat langzaam zal gaan, maar de rest van het stuk Luik – Saarbrucken lijkt mij juist een heel rustige route. Klopt dat?

De route voor 18 juli is dan: Biasca – Milaan – Brescia – Idro
Voor 18 juli zie ik eigenlijk geen logische alternatieven voor de voorgestelde route.

Dank en groet!

Rein
2x3 autosnelweg

Re: Woerden - Idro (IT)

Bericht door Rein » wo 24 mei 2023, 8:54

jonko0903 schreef: wo 24 mei 2023, 8:45 • Heeft de voorgestelde route op 17 juli (file)gevoelige delen?
Ja de Gotthard :lol:
jonko0903 schreef: wo 24 mei 2023, 8:45 Wegwerkzaamheden?
Ik heb geen idee. Op het deel in Frankrijk en Zwitserland zal het normaal gesproken wel meevallen met wegwerkzaamheden in de zomer. In het stukje in Duitsland zijn logischerwijs wel een paar baustellen, maar zo heel veel verkeer rijdt daar niet en veel file zal dat dan niet snel geven.
jonko0903 schreef: wo 24 mei 2023, 8:45 • En steek je voor het stukje Saarbrucken – A4 dan het beste binnendoor langs Sarreguemines (51 of N61) of volg je netjes de snelweg (A320) naar de A4, met extra km tot gevolg?
Ik denk dat het per saldo qua tijd niet zoveel uit zal maken. Volledig via de snelweg is wel wat comfortabeler en bedenk ook dat je dan net de passage van Saarbrücken hebt gehad waardoor je wellicht weer even voldoende OWN hebt gezien.

Ten aanzien van het naderen van Saarbrücken adviseer ik niet BAB 1 helemaal uit te rijden, want dan kom je op een lokale weg uit met verkeerslichten die op standje doseren staan. Je staat ellenlang te wachten zonder dat er kruisend verkeer is en verliest zo een kwartier tijd. Beter is bij Kreuz Saarbrücken BAB 8 en dan BAB 623 te nemen.
jonko0903 schreef: wo 24 mei 2023, 8:45 Ik vermoed dat het stukje door Saarbrucken heen wat langzaam zal gaan, maar de rest van het stuk Luik – Saarbrucken lijkt mij juist een heel rustige route.
Beide klopt.

Maar in zijn algemeenheid is dit wel een lekkere route om te rijden, omdat je zonder veel gedoe in Basel uitkomt. Deze route is een heel stuk rustiger dan via de Duitse BAB 3 en BAB 5 rijden bijvoorbeeld.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 mei 2023, 9:10

Dit is voor een groot deel een heel rustige route. Van Luik naar Saarbrücken kun je spreekwoordelijk een kanon afschieten, maar ook Saarbrücken zelf moet geen groot probleem zijn.
jonko0903 schreef: wo 24 mei 2023, 8:45• En steek je voor het stukje Saarbrucken – A4 dan het beste binnendoor langs Sarreguemines (51 of N61) of volg je netjes de snelweg (A320) naar de A4, met extra km tot gevolg?
Op Kreuz Saarbrücken rijd je het beste van de A1 via de A8 naar de A623. Dat is ook de bewegwijzerde route. Ik zou niet de A1 uitrijden, omdat de B268 in het verlengde van de A1 een vrij smalle weg is met veel verkeerslichten.

Vanaf het einde van de A623 kom je via de B41 op de A620. Die neem je een paar kilometer, tot afrit 21. Daar staat Sarreguemines op de borden, voor de B51, die volg je.

Bij Kleinblittersdorf ga je via de L253/N61a de grens over en kom je op de Franse N61, een expressweg met 2x2 rijstroken die je naar de A4 brengt.

Voor Straatsburg kun je dan de nieuwe A355 op rond de stad, in plaats van de M35 door de stad.
De route voor 18 juli is dan: Biasca – Milaan – Brescia – Idro
Voor 18 juli zie ik eigenlijk geen logische alternatieven voor de voorgestelde route.
Het enige wat je daar in je achterhoofd kan houden is dat je tussen Milaan en Brescia bij grote drukte op de A4 via Bergamo tegenwoordig ook een alternatief hebt met de A58 en A35. En bij drukte op de A4 rond Milaan zou van de A8 naar de A4 de A52 nog een alternatief kunnen zijn, maar ik verwacht niet dat dat nodig is. Je zult hoe dan ook altijd een stukje over de A4 moeten.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » wo 24 mei 2023, 9:11

Ik heb een uitgesproken voorkeur voor de route naar Basel die je wilt nemen. Maar realiseer je wel dat het stuk van Luik tot Saarbrücken een aantal flink steile hellingen kent. Ik weet niet van wanneer jouw Kia is en hoe sterk de motor is (qua vermogen/koppel), maar in combinatie met je vouwwagen lijkt het me een factor om rekening mee te houden. Het stuk own van Saarbrücken tot de Franse A4 is niet heel vervelend en het loont wat mij betreft niet de moeite om daarvoor om te rijden.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 24 mei 2023, 9:22

^^ Ik kies op het gemak meestal eerder voor de route over Metz naar Strasbourg, maar Saarbrücken is prima te doen. Op veel manieren net wat meer draaien en heuvels en stukjes enkelbaans, maar sommigen vinden dat juist wel lekker als afwisseling. Wat nadenkend over de Gotthard: je moet denk ik niet al te vroeg willen passeren. Meestal loopt de file op maandag vrij rap terug aan het einde van de middag. Dus als dat betekent dat je ergens een mooi warme lunch moet cheffen rond Trier-Saarbrücken - doe het vooral. Zou een dorpje langs de snelweg zoeken!

Wat betreft het dinsdag-deel: reken niet op vakantiefiles, meer vrachtverkeer op de A4 dan iets anders. Rond Milaan noemde Coen Tunnel de Tangenziale Nord al als een optie. Die kun je in voorkomend geval nog wel combineren met de A36 of zelfs als eerder bij Como doorsteken naar de SS35. Maar ik verwacht niet dat het nodig is.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 mei 2023, 9:26

T-hijs schreef: wo 24 mei 2023, 9:11Het stuk own van Saarbrücken tot de Franse A4 is niet heel vervelend en het loont wat mij betreft niet de moeite om daarvoor om te rijden.
Temeer je voor de snelwegroute over de A320 binnen Saarbrücken ook nog een langer stuk binnendoor moet rijden over de B41 (Metzer Straße). Dus je zult hoe dan ook wel ergens binnendoor moeten rijden. De B51 van Saarbrücken naar Kleinblittersdorf rijdt redelijk door, en zodra je in Frankrijk bent is de N61 gewoon een 2x2 autoweg waar je 110 mag. Zo ziet dat er uit: https://www.google.nl/maps/@49.1410115, ... 384!8i8192

Uiteindelijk is het maar een stukje van 8 km tussen de Duitse A620 en de Franse N61.
Pino schreef: wo 24 mei 2023, 9:22Wat betreft het dinsdag-deel: reken niet op vakantiefiles, meer vrachtverkeer op de A4 dan iets anders. Rond Milaan noemde Coen Tunnel de Tangenziale Nord al als een optie. Die kun je in voorkomend geval nog wel combineren met de A36 of zelfs als eerder bij Como doorsteken naar de SS35. Maar ik verwacht niet dat het nodig is.
Ik heb de A52 wel eens van oost naar west gebruikt, omdat de file op de A4 voor het tolstation Milano Est zo lang was en ik voor de A52 veel minder lang hoefde te wachten. Maar richting Bergamo/Brescia zal dat probleem veel minder zijn omdat je in die richting enkel een kaartje hoeft te trekken.

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » wo 24 mei 2023, 9:47

Op de A1 ( :KP: Wittlich - :KP: Moseltal v.v.) zit een lange baustelle. In de meivakantie leverde dat op een zaterdag geen noemenswaardige vertraging op. Op dit moment echter wel zo'n half uur richting Trier.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » wo 24 mei 2023, 10:04

Vanaf Woerden is via Luxemburg ook een optie. Dan heb je helemaal is een andere route. Plus je kan goedkoop tanken. Als je het dan leuk wilt maken en wat meer tijd hebt zou je nog even de Vogezen in kunnen gaan.
Touren is rough so you got to be tough

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 24 mei 2023, 10:17

Coen Tunnel schreef: wo 24 mei 2023, 9:26 Temeer je voor de snelwegroute over de A320 binnen Saarbrücken ook nog een langer stuk binnendoor moet rijden over de B41 (Metzer Straße). Dus je zult hoe dan ook wel ergens binnendoor moeten rijden.
Ik meen me te herinneren dat je op de BAB 620 (die in Saarbrücken ten zuiden langs de Saar loopt) door middel van bewegwijzering eerst een paar kilometer via de BAB 6 richting oosten wordt geleid en dan via een soort keerlus bij Saarbrücken-Fechingen terug de BAB 6 op gaat (richting westen) waarna de BAB 6 bij de grens overgaat in de Franse A320. In dat geval heb je een vrij vlotte verbinding naar A320 en A4 en dus geen OWN meer. Dat stukje BAB620, BAB 6 en A320 is echt in een paar minuten gepiept.
brytje008 schreef: wo 24 mei 2023, 10:04 Vanaf Woerden is via Luxemburg ook een optie. Dan heb je helemaal is een andere route. Plus je kan goedkoop tanken. Als je het dan leuk wilt maken en wat meer tijd hebt zou je nog even de Vogezen in kunnen gaan.
Dat is per saldo niet veel sneller (of eigenlijk zelfs iets langzamer) dan via Saarbrücken. Je hebt dan wel wat tankvoordeel, maar ook weer tolnadeel.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 24 mei 2023, 10:22

Coen Tunnel schreef: wo 24 mei 2023, 9:26 Ik heb de A52 wel eens van oost naar west gebruikt, omdat de file op de A4 voor het tolstation Milano Est zo lang was en ik voor de A52 veel minder lang hoefde te wachten. Maar richting Bergamo/Brescia zal dat probleem veel minder zijn omdat je in die richting enkel een kaartje hoeft te trekken.
Ik ken dat vooral als een zondagavond-fenomeen, wanneer Milanezen er massaal op uit zijn getrokken voor het weekend (dat gaat meestal naar de Alpen of de meren, dus vaak over de A4) en dan terugkomen. En zoals je zegt, er is ook nog het verschil tussen "kaartje trekken" en afrekenen.

Als gezegd, niet iets waar ik op een dinsdagochtend in juli rekening mee zou houden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 mei 2023, 12:00

Rein schreef: wo 24 mei 2023, 10:17
Coen Tunnel schreef: wo 24 mei 2023, 9:26 Temeer je voor de snelwegroute over de A320 binnen Saarbrücken ook nog een langer stuk binnendoor moet rijden over de B41 (Metzer Straße). Dus je zult hoe dan ook wel ergens binnendoor moeten rijden.
Ik meen me te herinneren dat je op de BAB 620 (die in Saarbrücken ten zuiden langs de Saar loopt) door middel van bewegwijzering eerst een paar kilometer via de BAB 6 richting oosten wordt geleid en dan via een soort keerlus bij Saarbrücken-Fechingen terug de BAB 6 op gaat (richting westen) waarna de BAB 6 bij de grens overgaat in de Franse A320. In dat geval heb je een vrij vlotte verbinding naar A320 en A4 en dus geen OWN meer. Dat stukje BAB620, BAB 6 en A320 is echt in een paar minuten gepiept.
Goed punt, die keerlus is er inderdaad ook. Dan blijf je op de snelweg. Had ik even niet aan gedacht, maar volgens mij staat Metz als Franse bestemming pas op de borden bij die keerlus. Eerst zul je het doel Sarreguemines moeten negeren en Mannheim moeten blijven volgen.

Maar vanaf Saarbrücken-Güdingen (waar je anders de A620 zou verlaten naar de B51) tot aan de aansluiting van de N61 op de A4 bij Sarreguemines is dat 23 vs. 46 km. Waarbij alleen de eerste acht kilometer tussen Saarbrücken en de grens enkelbaans zijn, eenmaal op de N61 zit je op een semi-snelweg. Google Maps geeft momenteel 6 minuten meer voor de volledige snelwegroute. En dan is de binnendoorroute op dit moment ook nog iets langzamer vanwege wegwerkzaamheden op de grensbrug in de L253/N61a die is afgesloten tot 2 juni, als die weer open is zal het verschil meer dan 6 minuten zijn, maar al gauw 8-9 minuten. Nu moet al het doorgaande verkeer door de bebouwde kom van het Franse Grossbliederstroff, dat simpelweg wat trager gaat en wat ook de reden is dat doorgaand verkeer hier normaliter over de oostoever van de Saar wordt afgewikkeld, via de Duitse B51.
brytje008 schreef: wo 24 mei 2023, 10:04 Vanaf Woerden is via Luxemburg ook een optie. Dan heb je helemaal is een andere route. Plus je kan goedkoop tanken.
In vergelijking met Duitsland scheelt het je 10 ct/l voor diesel (actueel in Luxemburg: € 1,414) en 18 ct/l voor E10 (actueel in Luxemburg: € 1,570). Tanken is in Luxemburg nog steeds wel iets goedkoper, maar die echt grote prijsverschillen van vroeger, dat je 30 ct/l of meer kon besparen, lijken tot het verleden te behoren.

Het is sowieso wel goedkoper om in Luxemburg of Duitsland nog even de tank vol te gooien dan in Frankrijk.

jonko0903
polderweggetje

Bericht door jonko0903 » do 25 mei 2023, 8:38

Dank allemaal voor de reacties! De volgende punten pak ik eruit als de belangrijkste:
Op Kreuz Saarbrücken rijd je het beste van de A1 via de A8 naar de A623. Dat is ook de bewegwijzerde route. Ik zou niet de A1 uitrijden, omdat de B268 in het verlengde van de A1 een vrij smalle weg is met veel verkeerslichten.
Vanaf het einde van de A623 kom je via de B41 op de A620. Die neem je een paar kilometer, tot afrit 21. Daar staat Sarreguemines op de borden, voor de B51, die volg je.
Bij Kleinblittersdorf ga je via de L253/N61a de grens over en kom je op de Franse N61, een expressweg met 2x2 rijstroken die je naar de A4 brengt.
Super deze routebeschrijving door Saarbrucken! Na wat er allemaal gezegd is over de afweging snelwegroute-binnendoorroute ga ik dit doen.
Maar realiseer je wel dat het stuk van Luik tot Saarbrücken een aantal flink steile hellingen kent. Ik weet niet van wanneer jouw Kia is en hoe sterk de motor is (qua vermogen/koppel), maar in combinatie met je vouwwagen lijkt het me een factor om rekening mee te houden.
Hij is van 2016 (Sportage IV), heeft 132 pk, koppel weet ik zo even niet. Even terugschakelen en hoog in de toeren blijven zou ik zeggen.
Wat nadenkend over de Gotthard: je moet denk ik niet al te vroeg willen passeren. Meestal loopt de file op maandag vrij rap terug aan het einde van de middag. Dus als dat betekent dat je ergens een mooi warme lunch moet cheffen rond Trier-Saarbrücken - doe het vooral.
Het plan is om pas in de avond door de tunnel te rijden. Rond uur of 20.00. Wij zijn niet van het midden in de nacht vertrekken voor de vakantiereis. Meer zo tussen 7.00 en 8.00 in de ochtend. Na een uur of 17.00 zie je dan zo'n beetje al het vakantieverkeer aftaaien richting overnachtingsplek. Wij rijden dan nog een uurtje of 4 a 5 door. In de middag al de warme hap gehad dus daar hoeven we dan ook geen lange stop meer voor te maken. De ervaring is dat je juist in de avond nog flink wat kilometers kunt maken dan.
Op de A1 ( Wittlich - Moseltal v.v.) zit een lange baustelle. In de meivakantie leverde dat op een zaterdag geen noemenswaardige vertraging op. Op dit moment echter wel zo'n half uur richting Trier.
Dank, zal half juli de baustelles nog eens checken. Is daar misschien een website voor?

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 25 mei 2023, 8:46

Hij is van 2016 (Sportage IV), heeft 132 pk, koppel weet ik zo even niet. Even terugschakelen en hoog in de toeren blijven zou ik zeggen.
Al zoekend op de Duitse Wikipedia:
161 Nm koppel bij 4.850 tpm. Koppel valt niet tegen, maar je moet inderdaad hoog in de toeren blijven.

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » do 25 mei 2023, 9:34

jonko0903 schreef: do 25 mei 2023, 8:38 Dank, zal half juli de baustelles nog eens checken. Is daar misschien een website voor?
Ja, deze. Echter deze baustelle is zo grondig (nieuwbouw van de rijbanen) dat deze er in de zomer ook nog zal zijn. Duur is gepland tot einde jaar.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 25 mei 2023, 9:52

Coen Tunnel schreef: wo 24 mei 2023, 12:00 In vergelijking met Duitsland scheelt het je 10 ct/l voor diesel (actueel in Luxemburg: € 1,414) en 18 ct/l voor E10 (actueel in Luxemburg: € 1,570). Tanken is in Luxemburg nog steeds wel iets goedkoper, maar die echt grote prijsverschillen van vroeger, dat je 30 ct/l of meer kon besparen, lijken tot het verleden te behoren.

Het is sowieso wel goedkoper om in Luxemburg of Duitsland nog even de tank vol te gooien dan in Frankrijk.
Frankrijk is ook niet meer zo structureel duurder dan omliggende landen, al moet je dan wel even zoeken naar een hypermarché-tank. Duitsland is natuurlijk helemaal divers waar het gaat om prijsverschil tussen pompen en in de loop van de dag. Kijk ik naar de prijzen die ik gisteren op straat zich in Berlijn en wat ik online vind over Franse prijzen, dan praat je over een paar cent per liter. Zelfs Italië is niet meer zoveel duurder dan Duitsland.

Het vrij beperkte verschil tussen Frankrijk en andere landen heeft geloof ik wel te maken met een accijnskorting die ze in 2022 hebben doorgevoerd. Die is volgens mij nog steeds tijdelijk.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 25 mei 2023, 9:57

Pino schreef: do 25 mei 2023, 9:52Frankrijk is ook niet meer zo structureel duurder dan omliggende landen, al moet je dan wel even zoeken naar een hypermarché-tank.
Dit viel mij erg tegen vorig weekend. Ik heb geen hypermarché tankstation onder de € 1,84 gezien terwijl langs de snelweg rond € 1,95 - 2,00 voor benzine was. Vroeger was dat verschil een stuk groter.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 25 mei 2023, 10:03

^^ Google Maps zet de hypermarchés zo rond €1,81. Is nog steeds een 4 cent boven wat ik in Berlijn op straat zag. Dat het verschil tussen hypermarché en snelweg maar een 15 cent is, betekent vooral dat ze op de snelweg hun quasi-monopolie niet meer zo uitbuiten. Kom daar in Duitsland maar eens om.