Pont de Brotonne (Seine)

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Pont de Brotonne (Seine)

Bericht door Chris » wo 31 mei 2023, 16:21

De Pont de Brotonne is een flinke tuibrug over de Seine tussen Rouen en Le Havre. De brug dateert van 1977 en is onderdeel van de D490, die Yvetot met de A13 verbindt.

De specificaties:
* totale lengte: 1278 meter
* maximale overspanning: 320 meter
* hoogte boven de Seine: 50 meter
* hoogte pylonen: 125 meter
* breedte brugdek: 19,2 meter

De brug is op 9 juli 1977 opengesteld en is aangelegd door het departement Seine-Maritime. Dit omdat er noord-zuid geen goede verbindingen over de Seine waren, indertijd had je ten westen van Rouen alleen de Pont de Tancarville maar die is meer gericht op oost-westverkeer. De brug was een tolweg tot 2005.

Het is een fraai gelegen brug, aan de noordzijde sluit het aan op een heuvelrug, aan de zuidzijde ligt laagland rond de Seine, zodat de aanbruggen vooral aan de zuidkant zijn.

Afbeelding
Pont de Brotonne 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pont de Brotonne 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pont de Brotonne 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pont de Brotonne 08 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pont de Brotonne 12 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pont de Brotonne 14 by European Roads, on Flickr

waldo79
4x3 autosnelweg

Re: Pont de Brotonne (Seine)

Bericht door waldo79 » wo 31 mei 2023, 18:48

:wow: is het niet ooit een tolbrug geweest?

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 01 jun 2023, 0:47

^^ Ja, tot 2005. Dat staat in de post van Chris. Enkel de Pont de Tancarville is bij mijn weten nooit een tolbrug geweest, maar die is ook ouder dan de Pont de Brotonne en de Pont de Normandie, dus je had altijd al een gratis alternatief.
Laatst gewijzigd door Alfa op do 01 jun 2023, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 01 jun 2023, 7:37

Had ik de post van Chris maar half gelezen :oops: Nee Tancarville is wel toelichting.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 01 jun 2023, 9:07

De Pont de Tancarville is altijd een tolbrug geweest. Daar betaalden wij in de jaren '90 ook regelmatig: wat losse Francs in een mandje gooien :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 01 jun 2023, 9:14

^^ In 2031 wordt Tancarville tolvrij. Concessie is een paar jaar terug verlengd om groot onderhoud mogelijk te maken. Weet niet of voor deze brug een vergelijkbare regeling bestaat?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 01 jun 2023, 9:17

Volgens mij is de Pont de Brotonne in beheer van het departement en de Pont de Tancarville van de nationale overheid. Hangt af in hoeverre er genoeg geld beschikbaar is om beheer en onderhoud te kunnen doen. Beide bruggen zien er nu goed uit.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 01 jun 2023, 11:25

^^ Pont de Bretonne is inderdaad in beheer departement. Als ik het goed begrijp ook door het departement aangelegd, waarbij er tol werd geheven zonder dat de weg in concessie was. Tancarville is evenals Pont de Normandie in beheer van de regionale kamer van koophandel. Er loopt wel een N-nummer overheen, dus die concessie zal zijn verstrekt door de nationale overheid en niet door een regionale.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 01 jun 2023, 14:23

Oh ja in de haven van Le Havre gaat alles net weer een beetje anders inderdaad. Ik neem overigens aan dat het onderhands is uitbesteed. Frankrijk kennende; er zal geen officiële Europese aanbestedingsprocedure zijn gevolgd... :dyn_hyp:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 01 jun 2023, 15:54

^^ Bij de aanleg van de Pont de Tancarville bestonden die denk ik nog niet.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 01 jun 2023, 16:04

Oh ik dacht dat de bruggen oorspronkelijk gewoon door de nationale overheid gebouwd waren en later zijn overgedragen naar andere actoren. :oops:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 01 jun 2023, 16:41

^^ Wie verantwoordelijk was voor het bouwen weet ik niet, maar de huidige concessionair sloot al in 1951 zijn afspraken met de Franse staat over deze brug. Zie https://routes.fandom.com/wiki/CCI_Seine_Estuaire Dat is vóór het tekenen van deze eerste Europese verdragen, laat staan het tot wasdom komen van het Europese mededingingsrecht.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 01 jun 2023, 17:25

Volgens wiki werd de wet om de brug aan te leggen nog getekend door colaboratiepremier Philippe Pétain en lag het projectbeheer in handen van de infrastructuurbeheersdienst van het departement Seine-Maritime (er bestonden toen nog geen regio's):

En novembre 1951, la CCI, maître d'ouvrage, lance un concours international et quatorze groupements d'entreprises remettent leurs projets en août 1952. La maîtrise d’œuvre est confiée aux ponts et chaussées du département de la Seine-Maritime.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 02 jun 2023, 13:47

Ik had ook nog een paar foto's van bovenop de brug genomen.

Ik vraag mij af of het ooit 2x2 is geweest. Het profiel is wel erg smal voor 2 rijstroken per richting.

Afbeelding
Pont de Brotonne 15 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pont de Brotonne 17 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pont de Brotonne 18 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pont de Brotonne 21 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pont de Brotonne 23 by European Roads, on Flickr

Dit bord is wel een drama met al die lange plaatsnamen
Afbeelding
Pont de Brotonne 25 by European Roads, on Flickr

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » vr 02 jun 2023, 13:57

Chris schreef: vr 02 jun 2023, 13:47 Ik vraag mij af of het ooit 2x2 is geweest. Het profiel is wel erg smal voor 2 rijstroken per richting.
Hij lijkt wel ooit 2x2 te zijn geweest:

Afbeelding
Ubi volentia est, via est

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » vr 02 jun 2023, 19:17

Ik was ook wat gaan zoeken. En vond dit: https://routes.fandom.com/wiki/Pont_de_Brotonne

Daar is de volgende zin bij:
Construit à 2x2 voies, il devait constituer le maillon principal d'une voie rapide qui n'a finalement pas vu le jour faute de financement.
Vertaald (maar of die helemaal klopt?), Gebouwd met 2x2 rijstroken, zou het de belangrijkste schakel vormen van een snelle rijstrook die uiteindelijk door gebrek aan financiering het daglicht niet zag.

Wel staat er dat vanaf 2010 de rechterrijstrook aan beide zijden is gereserveerd voor landbouwvoertuigen en fietsers. In hetzelfde jaar werd een rotonde ten noorden van de brug gebouwd met een herinrichting van de wegen en de aanleg van een fietspad richting Yvetot.

Dat valt met het Google Streetview verleden te traceren:

2009:

https://goo.gl/maps/g39wj3mGk8cG6bpn7

November 2010:

https://goo.gl/maps/pxThTrXGuBXRhCr96
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 02 jun 2023, 19:22

Het was dus kennelijk onderdeel van een geplande voie rapide die nooit als zodanig is aangelegd. De D490 lijkt wel grotendeels over een nieuw tracé te zijn aangelegd, maar alleen de brug dus met 2x2 rijstroken. En zelfs 90 km/h.

2 rijstroken naast elkaar zonder uitwijkmogelijkheid op zo'n hoge windgevoelige brug is wel riskant.

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » vr 02 jun 2023, 21:01

^^

Hier ligt ook nog een stukje 2x2 in de D490.
Ubi volentia est, via est

Jair
zandpaadje

Bericht door Jair » vr 15 sep 2023, 16:45

Een goedemiddag allemaal,

Tijdens het eerste coronajaar wandelde ik in mijn eentje van Lille naar Bordeaux. Onderweg kwam ik aan bij de Pont de Brotonne.
Hier aangekomen heb ik een lange tijd gezocht naar een pad voor wandelaars om de brug op te komen. Ik zag enkel een autoweg. Deze weg heb ik uiteindelijk toch genomen, omdat ik geen andere mogelijkheid zag. Ik ben tegen het verkeer in gaan lopen. Waar ik kon in de berm. Het was een druk op de weg.

Ik wil mijn wandeltocht gebruiken in een roman dat ik aan het schrijven ben. Nu ik in het verhaal bij de brug ben aangekomen, zit ik met een paar vragen. Na het zoeken naar antwoorden op Google, kwam ik op dit forum terecht.

Mijn vragen:
-Bestaat er een weg voor wandelaars om de brug op te komen?
-Mag ik als wandelaar de brug wel op? Ik zag enkel een smal pad naast het fietspad, gescheiden door een betonblok (duidelijk te zien op een paar foto’s van jullie). Hier ben ik gaan wandelen. Wat niet echt een pretje was, omdat de balustrade enkel aan het begin verhoogd is en daarna niet meer dan een laag hekwerk is. Daarbij waaide het die dag behoorlijke en de auto’s raasden voorbij.
Vlak voor je de brug opgaat is er een verkeersbord, waarop lijkt te zien dat je daar niet mag fietsen en wandelen. Op de weg staat wel een fiets en een tractor.
-Als ik als wandelaar toch de brug op mag en als er geen andere weg naar de brug gaat, mag ik dan wel op die autoweg wandelen? Na de rotonde voor je de weg neemt naar de brug, is er eerst ook geen fietspad. Ik liep over de D37 en D37A.

Aanvullend: Ik kwam bij de brug via de D132.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Dan kan ik voor de tweede keer de brug over en verder met mijn verhaal.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Jaïr Wassink

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 15 sep 2023, 17:03

^^ Interessante situatie en welkom!

Als ik de situatie bekijk met Streetview, lijkt het mij inderdaad dat je hier mag lopen. Tenzij er toevallig een tijdelijk bord staat met een voetgangersverbod (zie het Streetview-beeld uit 2019), maar dat zal er normaal niet staan. En dan staan er juist bordjes die wijzen op een wandel/fietspad. Maar ja, waar het wel vrij duidelijk is waar de fietsers moeten rijden, mag je het als voetganger uitzoeken. Ik denk dat je het juiste hebt gedaan door achter die betonnen rand te gaan lopen, maar ik snap helemaal dat dat behoorlijk onprettig is. Bij harde wind dubbel.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 sep 2023, 17:26

Je mag als voetganger over de Pont de Brotonne. Er loopt een gecombineerd voet- en fietspad, dat voor de brug overgaat in de rechter rijstrook: https://www.google.com/maps/@49.5253176 ... ?entry=ttu

Die rechter rijstrook is alleen bedoeld voor langzaam verkeer (voetgangers, fietsers, landbouwverkeer).

Bij het verlaten van de brug is er ook een gecombineerd voet- en fietspad aangegeven: https://www.google.com/maps/@49.5247576 ... ?entry=ttu

Op de brug lijkt er een heel smal voetpad te zijn, wat je al omschreef: https://www.google.com/maps/@49.5246436 ... ?entry=ttu

Ik leid hieruit af dat je wel geacht wordt rechts te lopen, al kan ik mij goed voorstellen dat je als voetganger de voorkeur geeft om tegen de richting in te lopen. Hoe dan ook, prettig is anders, zeker als het hard waait. Die reling stelt niet zoveel voor en de brug is lang en hoog.

De veerponten bij Yainville en Duclair zullen een stuk prettiger zijn om als voetganger de Seine te kruisen, de Pont de Tancarville iets verderop heeft tenminste een iets bredere stoep en zo op het oog een iets hogere reling. De Pont de Normandie, nog wat westelijker, heeft ook zo'n betonnen randje en een zeer smal voetpad, die lijkt me gezien de ligging vlakbij open zee nog minder prettig om als voetganger te gebruiken.

Jair
zandpaadje

Bericht door Jair » vr 20 okt 2023, 17:41

Bedankt voor jullie reacties. Ik had jullie reacties nog niet gezien. Tot net. Vandaar mijn late reactie.

Om aan de andere kant van de betonnen rand te wandelen voelde het meest veilig voor me.
Prettig was het inderdaad allerminst.

Coen je stuurde me dit bord:
https://www.google.com/maps/@49.5253176 ... ?entry=ttu

Die rode streep gaf me de indruk dat ik de brug niet als wandelaar over mag.
Hetzelfde bord staat inderdaad ook vanaf de andere kant, maar daar is geen streep doorheen getrokken.

Zou dat kunnen betekenen dat ik tegen het verkeer in, op de smalle strook had moeten lopen?
Ik liep van noord naar zuid. Dan was ik een bord zonder streep tegengekomen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 20 okt 2023, 17:53

Jair schreef: vr 20 okt 2023, 17:41 Die rode streep gaf me de indruk dat ik de brug niet als wandelaar over mag.
Dat bord geeft alleen maar aan dat het voetpad daar ophoudt. Het is geen verbodsbord.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Jair
zandpaadje

Bericht door Jair » vr 20 okt 2023, 18:33

Bedankt Harry.