Mobiliteitsbeleid Zeeland
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Mobiliteitsbeleid Zeeland
BBB, SGP, CDA en VVD hebben vandaag het coalitieakkoord voor de provincie Zeeland gepresenteerd.
https://www.zeeland.nl/actueel/coalitie ... resenteerd
De provincie Zeeland is wat concreter in het benoemen van projecten die onder hun provinciale wegennet vallen, dan de coalitieakkoorden van andere provincies die tot nu toe gesloten zijn.
Zeker doen:
• Keuze functie Midden-Zeelandroute maken
• Starten groot project Deltaweg en uitvoering projecten Zanddijk, Kapellebrug, Oud-Vossemeer
• Geld vrijmaken voor onderhoud bestaande infrastructuur
Veel investeringen in wegen en kunstwerken zijn gedaan in de jaren ’60 en ’70 van de vorige eeuw, om het toenemend autogebruik op te vangen. Inmiddels is een groot aantal van die kunstwerken aan het einde van zijn levensduur. De onderhoudskosten lopen dan zodanig op, dat renovatie of nieuwbouw netto goedkoper wordt. Dat betekent dat de instandhouding van onze wegen en kunstwerken, die belangrijk zijn voor de bereikbaarheid, in de komende jaren meer geld zal vragen.
Bij de kunstwerken springt de Zeelandbrug het meest in het oog. Met extra investeringen in onderhoud en mogelijk aanvullende maatregelen kan die hooguit nog zo’n vijftien jaar gebruikt worden. Een oplossing op langere termijn vraagt investeringen die te groot zijn voor Zeeland: daarvoor gaan we in overleg met het Rijk.
Daarnaast ontwikkelen we een visie op de (gewenste) functie van de Zeelandbrug en de gehele Midden-Zeelandroute in het Zeeuwse wegennetwerk: investeringen in infrastructuur leiden immers ook tot ruimtelijke ontwikkelingen.
Vooruitlopend op de uitkomsten van die studie gaan we aan de slag met de Deltaweg. In de vorige bestuursperiode is een pakket maatregelen opgesteld, dat bijdraagt aan verkeersveiligheid en doorstroming. Dat pakket houdt de mogelijkheid van een eventuele verdubbeling (2x2) open voor de toekomst. Daarmee gaan we door: we benoemen de Deltaweg tot groot project en zetten de volgende benodigde stappen. Het starten van de uitvoering is onder meer afhankelijk van een nauwkeuriger inschatting van de kosten en het moment waarop uitvoeringsmiddelen in onze begroting beschikbaar zijn.
We starten de uitvoering van de Zanddijk en de traverse Kapellebrug in de komende periode, evenals de rondweg Oud-Vossemeer. Ook werken we door aan het beëindigen van de tolheffing in de Westerscheldetunnel.
Het is wel zorgwekkend dat de Zeelandbrug nog maar een restlevensduur van 15 jaar heeft. Dan moet men nu echt al vol aan de bak met planvorming over de toekomst. Dit is zo groot dat je niet pas 5 of 3 jaar van te voren wil weten wat er moet gebeuren. Alleen al nieuwbouw zou jaren ontwerp, procedures en bouwtijd kosten.
https://www.zeeland.nl/actueel/coalitie ... resenteerd
De provincie Zeeland is wat concreter in het benoemen van projecten die onder hun provinciale wegennet vallen, dan de coalitieakkoorden van andere provincies die tot nu toe gesloten zijn.
Zeker doen:
• Keuze functie Midden-Zeelandroute maken
• Starten groot project Deltaweg en uitvoering projecten Zanddijk, Kapellebrug, Oud-Vossemeer
• Geld vrijmaken voor onderhoud bestaande infrastructuur
Veel investeringen in wegen en kunstwerken zijn gedaan in de jaren ’60 en ’70 van de vorige eeuw, om het toenemend autogebruik op te vangen. Inmiddels is een groot aantal van die kunstwerken aan het einde van zijn levensduur. De onderhoudskosten lopen dan zodanig op, dat renovatie of nieuwbouw netto goedkoper wordt. Dat betekent dat de instandhouding van onze wegen en kunstwerken, die belangrijk zijn voor de bereikbaarheid, in de komende jaren meer geld zal vragen.
Bij de kunstwerken springt de Zeelandbrug het meest in het oog. Met extra investeringen in onderhoud en mogelijk aanvullende maatregelen kan die hooguit nog zo’n vijftien jaar gebruikt worden. Een oplossing op langere termijn vraagt investeringen die te groot zijn voor Zeeland: daarvoor gaan we in overleg met het Rijk.
Daarnaast ontwikkelen we een visie op de (gewenste) functie van de Zeelandbrug en de gehele Midden-Zeelandroute in het Zeeuwse wegennetwerk: investeringen in infrastructuur leiden immers ook tot ruimtelijke ontwikkelingen.
Vooruitlopend op de uitkomsten van die studie gaan we aan de slag met de Deltaweg. In de vorige bestuursperiode is een pakket maatregelen opgesteld, dat bijdraagt aan verkeersveiligheid en doorstroming. Dat pakket houdt de mogelijkheid van een eventuele verdubbeling (2x2) open voor de toekomst. Daarmee gaan we door: we benoemen de Deltaweg tot groot project en zetten de volgende benodigde stappen. Het starten van de uitvoering is onder meer afhankelijk van een nauwkeuriger inschatting van de kosten en het moment waarop uitvoeringsmiddelen in onze begroting beschikbaar zijn.
We starten de uitvoering van de Zanddijk en de traverse Kapellebrug in de komende periode, evenals de rondweg Oud-Vossemeer. Ook werken we door aan het beëindigen van de tolheffing in de Westerscheldetunnel.
Het is wel zorgwekkend dat de Zeelandbrug nog maar een restlevensduur van 15 jaar heeft. Dan moet men nu echt al vol aan de bak met planvorming over de toekomst. Dit is zo groot dat je niet pas 5 of 3 jaar van te voren wil weten wat er moet gebeuren. Alleen al nieuwbouw zou jaren ontwerp, procedures en bouwtijd kosten.
-
- verkeersader
Re: Mobiliteitsbeleid Zeeland
Dat is inderdaad wel zorgelijk. Een nieuwe oeververbinding zal waarschijnlijk ook niet tolvrij zijn gok ik. Hoe realistisch is een renovatie van de Zeelandbrug eigenlijk? Gezien het een rijksmonument is, zal slopen moeilijker zijn. Daarnaast verwacht ik dat we binnen niet al te lange tijd (20-30 jaar max) ook de Oosterscheldekering zullen moeten gaan herzien. Dat zal ook niet goedkoop zijn.
Laatst gewijzigd door BHJ op vr 16 jun 2023, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Discussieren is de kunst van het weglaten.
-
- 2x3 autosnelweg
Ik vermoed verbreden naar 2x2, nieuwe brug ernaast en dan de oude renoveren?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- expressweg
Oosterscheldekering is veel sterker gebouwd en bij de bouw werd bij het bepalen van het bouwmengsel al rekening gehouden met de verhoogde risico op betonschade veroorzaakt door zeezout en strooizout. De levensduur is 100 tot 200 jaar.BHJ schreef: ↑vr 16 jun 2023, 21:59 Dat is inderdaad wel zorgelijk. Een nieuwe oeververbinding zal waarschijnlijk ook niet tolvrij zijn gok ik. Hoe realistisch is een renovatie van de Zeelandbrug eigenlijk? Gezien het een rijksmonument is, zal slopen moeilijker zijn. Daarnaast verwacht ik dat we binnen niet al te lange tijd (20-30 jaar max) ook de Oosterscheldekering zullen moeten gaan herzien. Dat zal ook niet goedkoop zijn.
Mbt Zeelandbrug wil ik eerst de rapporten zien.
Is de gehele constructie slecht of zijn alleen bepaalde delen van de constructie slecht. Dit is iets dat constructeurs moeten bepalen en zij kunnen dan ook bepalen of grote renovatie of gedeeltelijke vervangen haalbaar is. Nadeel is wel dat de overspanningen momentvast op de pijlers gemonteerd zijn. Dat zorgt ervoor dat vervanging van de overspanningen defacto onmogelijk is, zonder sloop van de pijlers.
Verder, wie heeft destijds de brug laten bouwen. Volgens mij was dit de provincie Zeeland zelf. Natuurlijk moet het rijk gaan bijdragen, maar ook Zeeland moet de knip voor de vervanging gaan trekken. En anders maar weer tol gaan heffen. Hard standpunt, maar gratis geld bestaat niet.
-
- 2x5 autosnelweg
Dat lijkt mij ook logisch. Ben alleen wel benieuwd of men dat gaat halen, want 15 jaar restlevensduur is echt kort voor zo'n gigantisch kunstwerk.keokiracer schreef: ↑vr 16 jun 2023, 22:01 Ik vermoed verbreden naar 2x2, nieuwe brug ernaast en dan de oude renoveren?
Anders kom je misschien wel in alternatieven terecht dat je een tijdelijke brug ernaast bouwt, en de oude vervangt. Qua stikstof/milieu/procedures misschien wel het makkelijkste.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- autoweg
Een nieuwe brug dwars door een nationaal park, wordt dat nog een probleem?
-
- 2x3 autosnelweg
Eerst maar eens een 2x2 brug erdoor krijgen. Hooguit als ruilmiddel tegen een nieuwe kerncentrale lijkt me dat politiek haalbaar. Anders wordt het gewoon enkelbaans, met eventueel een aparte rijbaan voor langzaam verkeer.keokiracer schreef: ↑vr 16 jun 2023, 22:01 Ik vermoed verbreden naar 2x2, nieuwe brug ernaast en dan de oude renoveren?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 2x3 autosnelweg
Een mooie tuibrug zou hier niet misstaan. 

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- expressweg
Als vervanger voor een bestaande brug. Lijkt mij geen probleem voor de ADC aanpak. Geen redelijk alternatief en groot maatschappelijk belang. Compensatie natuur schade lijkt mij niet al te moeilijk.
Dus vervanging lijkt mij geen probleem in dit gebied.
-
- 4x3 autosnelweg
Het natuurgebied moet het sterk hebben van stroming en getij. Dat zal niet mogen verslechteren, maar het feit dat er auto’s rijden zal minder impact op biodiversiteit hebben dan in een land-natuurgebied. Mogelijk kunnen ze met een andere constructie van de brug ook de stroming verbeteren. Misschien toch die tuibrug?
-
- verkeersader
Tóch die Oosterscheldetunnel dan. 

Discussieren is de kunst van het weglaten.
-
- expressweg
De impact van een nieuwe brug op de getijden is afgerond 0. Daar zit geen probleem in. Men kan een soortgelijke brug naast de huidige brug bouwen en daarna de bestaande brug eventueel slopen. Slopen is lastig, omdat de verschillende brugonderdelen dmv van zogenaamde natte knopen en voorspankabels aan elkaar vastgemaakt zijn. Even uit elkaar halen is niet mogelijk.Pino schreef: ↑za 17 jun 2023, 13:59 Het natuurgebied moet het sterk hebben van stroming en getij. Dat zal niet mogen verslechteren, maar het feit dat er auto’s rijden zal minder impact op biodiversiteit hebben dan in een land-natuurgebied. Mogelijk kunnen ze met een andere constructie van de brug ook de stroming verbeteren. Misschien toch die tuibrug?
-
- 2x4 autosnelweg
Het gaat hier om een rijksmonument, als de bestaande brug niet meer te redden is zullen ze vast kiezen voor een identieke herbouw, wat ook prima is.
Verder is deze brug niet supernoodzakelijk wegens de aanwezigheid van de Oosterscheldekering. Dus tijdens de werken kan het verkeer prima langs daar geleid worden. Ik hoop alleen niet dat ze het als argument zullen gebruiken om de Zeelandbrug helemaal niet te vervangen.
-
- autoweg
Een rijksmonument, maar eigendom van de provincie. Dus wil het rijk er geen cent aan uitgeven.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Secretaris
Er zijn subsidiepotten voor Rijksmonumenten, maar ik weet niet of die ook gelden voor dit soort bouwwerken, geen gebouwen zijnde.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- autoweg
Alleen nog maar 60 rijden in de Zeeuwse polder: waterschap wil af van 80-kilometerwegen
In de toekomst mag nergens op de Zeeuwse plattelandswegen harder dan 60 worden gereden. Waterschap Scheldestromen wil af van 80-kilometerwegen.
Dat is in elk geval het plan van dagelijks bestuurder Marien Weststrate. ,,Als het enigszins kan, wil ik dit doen. Het is in elk geval mijn intentie om dit de komende jaren te realiseren.” Het waterschap beheert een kleine 4000 kilometer aan plattelandswegen. Op ruim honderd kilometer daarvan geldt een maximumsnelheid van 80. Op de rest mag al niet harder dan 60 worden geraden.
Die uitspraak "niet de weg is het probleem, maar de mensen" heb ik nu echt wel te vaak gehoord. Echt een domme dooddoener.In sommige gevallen kan het terugbrengen van de snelheid ook knelpunten oplossen. Weststrate noemt als voorbeeld de Isabellaweg bij IJzendijke. Dat is nu een 80-kilometerweg met een fietspad erlangs. Dat is te smal, maar voor het verbreden van het fietspad is geen ruimte. Als de snelheidslimiet naar 60 gaat, kan worden volstaan met fietsstroken op de weg. ,,Sommige mensen roepen dan gelijk: dat is levensgevaarlijk. Maar niet de wegen zijn gevaarlijk, sommige weggebruikers doen gevaarlijk.”
Het zal je fietsende kind maar zijn die door zo'n "gevaarlijke weggebruiker" aan wordt gereden.
Bron: PZC
-
- Moderator
Het waterschap Scheldestromen heeft met afstand het grootste netwerk van wegen in het beheer van alle waterschappen in Nederland. Ik denk zelfs dat ze meer kilometers weg hebben dan elke provincie in Nederland.
Er zijn een aantal waterschappen in West-Nederland die historisch gezien wegen beheren die elders in Nederland in gemeentelijk beheer zijn. Veel waterschappen proberen hun wegen te lozen (
) bij gemeenten, maar zijn daar niet allemaal succesvol in omdat de gemeenten daar geen geld voor hebben.
Er zijn een aantal waterschappen in West-Nederland die historisch gezien wegen beheren die elders in Nederland in gemeentelijk beheer zijn. Veel waterschappen proberen hun wegen te lozen (

-
- Moderator
De Isabellaweg: https://goo.gl/maps/nr1Xmm4Z9pSEBwdCA
Tja, wat moet je er mee? Inderdaad, het voldoet qua profiel niet aan een GOW80 met nauwelijks (tussen)bermen. Maar 60 is ook ongeloofwaardig door de rechtstand en het gebrek aan aansluitingen. Door fietsers op de rijbaan te zetten maak je er levende chicanes van. Zeg het maar...
Tja, wat moet je er mee? Inderdaad, het voldoet qua profiel niet aan een GOW80 met nauwelijks (tussen)bermen. Maar 60 is ook ongeloofwaardig door de rechtstand en het gebrek aan aansluitingen. Door fietsers op de rijbaan te zetten maak je er levende chicanes van. Zeg het maar...
-
- Secretaris

-
- Moderator
Hoeveel geld wil je uittrekken voor een weg met misschien net 1.000 mvt/etm?
-
- autoweg
De weg is te smal, maar het fietspad ook... Zeker met slingerende bejaarden op elektrische fietsen...
Dus wat dat betreft is er ook iets voor te zeggen om ze de weg op te sturen.
Lastig bij dit soort wegen...
Dus wat dat betreft is er ook iets voor te zeggen om ze de weg op te sturen.
Lastig bij dit soort wegen...
-
- Secretaris
Niets doen is ook een optie, zeker als kosten, baten en geloofwaardigheid nogal uiteen liggen. Maar die optie staat niet in het handboek.
-
- 2x4 autosnelweg
Ik ken die Isabellaweg goed en daar rijdt geen kat (ook geen fietsers), het is een weg van niets naar nergens. Het is een rechte weg in de polders zonder huizen of boerderijen (enkel in de bocht wat). Als je daar 60 invoert zullen de weinige mensen die er rijden nog steeds 90 rijden. Zo maak je het net gevaarlijker voor fietsers als je die op de rijweg laat rijden. Waarom moet dat trouwens, want de Isabellaweg komt uit op de veel drukkere Watervlietseweg en die is tegen IJzendijke ook als 60-weg ingericht (omwille van de vele erfaansluitingen), maar heeft wel nog vrijliggende fietspaden: https://www.google.com/maps/@51.3110225 ... ?entry=ttu
-
- autoweg
Hier is trouwens te zien welke wegen door wie onderhouden worden.
Een aantal van de plaatselijke 80-wegen zijn al van de provincie, maar een aantal ook niet. Het lijkt me wenselijk dat de wegen die rechtstreeks naar de dorpen leiden, en een apart liggend fietspad hebben, toch 80 blijven.
Een aantal van de plaatselijke 80-wegen zijn al van de provincie, maar een aantal ook niet. Het lijkt me wenselijk dat de wegen die rechtstreeks naar de dorpen leiden, en een apart liggend fietspad hebben, toch 80 blijven.
-
- 2x4 autosnelweg

Ik schrik ook wel van de hoeveelheid wegen dat het waterschap Scheldestromen beheert, de meerderheid van de wegen in Zeeland zo blijkt. Enkel de wegen in dorpscentra en de grotere wegen beheren zij niet.
-
- 2x5 autosnelweg
Rijkswaterstaat is beheerder van de brug. Vanuit dat gezichtspunt is het niet raar dat het stukje weg onder de brug ook van Rijkswaterstaat is.
-
- 2x4 autosnelweg

-
- Moderator
Dit komt denk ik van het NWB (nationaal wegenbestand). Die data is niet altijd even accuraat. Ik heb voor mijn werk onlangs een flinke lijst gemaakt waarbij de wegbeheerder in het NWB verkeerd stond. Het NWB wordt steeds meer gevonden voor beleidsrapportages, maar je kunt er niet per se blind vanuit gaan dat het op detailniveau exact goed staat.
Wat in Nederland ook nog een rol speelt zijn het verschil tussen kadastraal eigendom en beheerder (bijv. provinciale wegen op waterschapsdijken) of bruggen waarbij de brug als constructie van Rijkswaterstaat is, maar de weg zelf van een provincie of gemeente, waarbij soms geen beheersovereenkomst is wie wat exact doet qua structureel of dagelijks onderhoud, of wie er moet strooien bij gladheid. Ik las onlangs zoiets over de brug van de N264 over de Maas. Rijkswaterstaat beheert een groot aantal bruggen die geen onderdeel zijn van een rijksweg.
Wat in Nederland ook nog een rol speelt zijn het verschil tussen kadastraal eigendom en beheerder (bijv. provinciale wegen op waterschapsdijken) of bruggen waarbij de brug als constructie van Rijkswaterstaat is, maar de weg zelf van een provincie of gemeente, waarbij soms geen beheersovereenkomst is wie wat exact doet qua structureel of dagelijks onderhoud, of wie er moet strooien bij gladheid. Ik las onlangs zoiets over de brug van de N264 over de Maas. Rijkswaterstaat beheert een groot aantal bruggen die geen onderdeel zijn van een rijksweg.
-
- stadsweg
Op een gedeelte mag je ook maar 60: https://goo.gl/maps/P3RPx9YSNkRaAdbF6Alfa schreef: ↑ma 24 jul 2023, 14:00 Ik ken die Isabellaweg goed en daar rijdt geen kat (ook geen fietsers), het is een weg van niets naar nergens. Het is een rechte weg in de polders zonder huizen of boerderijen (enkel in de bocht wat). Als je daar 60 invoert zullen de weinige mensen die er rijden nog steeds 90 rijden. Zo maak je het net gevaarlijker voor fietsers als je die op de rijweg laat rijden. Waarom moet dat trouwens, want de Isabellaweg komt uit op de veel drukkere Watervlietseweg en die is tegen IJzendijke ook als 60-weg ingericht (omwille van de vele erfaansluitingen), maar heeft wel nog vrijliggende fietspaden: https://www.google.com/maps/@51.3110225 ... ?entry=ttu