Ja en nee.
Denk eens na over de volgende vraag: wat is de overeenkomst tussen een honkbalknuppel, een hondenriem, een klauwhamer en een auto? Juist, in verkeerde context kunnen alle vier als moordwapen worden gebruikt. Maakt dat genoemde voorwerpen daarmee per definitie gevaarlijk? Nee, omdat bij correct gebruik het risico op gevaar nihil is. Een beetje simpel gesteld misschien, maar wél waar.
Terug naar de ‘gevaarlijke’ weg.
Natuurlijk is een wegbeheerder verplicht om de weg zodanig te laten ontwerpen en in te richten dat een gebruiker niet verrast kan worden door obstakels of onoverzichtelijke situaties e.d. Bebording moet correct en duidelijk aangeven wat de Vmax is en hoe voorrang t.o.v. kruisende wegen is geregeld. Dat soort dingen.
Als daar allemaal aan is voldaan is het verder aan de weggebruiker om zich op verantwoorde wijze binnen de opgelegde bandbreedte van regels over die weg te verplaatsen.
En daar doet zich een probleem voor. Want ja (en nu ga ik chargeren), zo lang iedereen maar door rood blijft rijden (auto’s, fietsers, voetgangers), zonder licht de weg opgaat (fietsers in de schemer, avond), te hard rijdt, inhaalt waar het niet mag…..tja, dán ontstaan er telkens opnieuw potentieel (levens)gevaarlijke situaties waarbij het in sommige gevallen slecht afloopt. En zoals je zelf al zegt: je zult dat bericht maar thuis krijgen.
Het punt wat ik wil maken is dat we allemaal bij tijd en wijle vinden dat de verkeersregels (even) niet voor ons gelden, dat we zélf wel uitmaken hoe hard we rijden, dat we met onze manoeuvres niemand in gevaar brachten, kortom, dat we het beter weten dan de wegbeheerder. Immers, het ging toch weer goed daarnet? Niks aan de hand joh en doe niet zo moeilijk. Óók ondergetekende hoor. Maar als het dan fout gaat, ligt dat dan toch écht aan de weggebruiker die zichzelf en de situatie overschat heeft en niet aan de omgeving die verder helemaal klopte. Ervan uitgaande dat de wegbeheerder zijn huiswerk gedaan heeft.
En ja, het maakt verschil of dat op een verder lege snelweg is, of in een stadscentrum, of in een woonwijk, of op een polderweg als de Isabellaweg.
En over die laatste gesproken: ik zou die weg voor het gemotoriseerd verkeer versmallen, met om de zoveel meter een uitwijkhaven voora als je een groot landbouwvoertuig tegenkomt en het fietspad verbreden. Zoals Wouter N14 al opmerkte is de verkeersintensiteit er laag, logisch, enkel bestemmingsverkeer zal er rijden lijkt me en wie wil opschieten pakt de N61 maar, die ligt er tenslotte vlakbij: een mooie ruime weg waar je lekker 100 mag.