Zijn er cijfers bekend over hoeveel % van de nederlandse antosnelwegen meer dan 2 rijstroken per richting heeft? Of uitgesplitst naar aantal km.
Helemaal leuk als dat ook van andere landen bekend is.
Ik had verwacht zoiets wel ok WegenWiki te vinden, maar misschien zocht ik niet goed.
Rijstroken per richting
Moderator: Moderatoren
-
- autoweg
-
- Moderator
Re: Rijstroken per richting
Het laatste overzicht op het forum wat ik kan vinden komt uit 2011: viewtopic.php?t=3849&start=180#p574920
Dan is er nog deze kaart uit 2016, in een document van de Tweede Kamer: https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... AdAAAAABAa
Dan is er nog deze kaart uit 2016, in een document van de Tweede Kamer: https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... AdAAAAABAa
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
Lidnummer 0016
-
- Moderator
Er zijn wel statistieken van rijstrookkilometers op de hoofdrijbanen: https://www.wegenwiki.nl/Nederlandse_au ... egen#lijst
Wellicht is die lijst op details wat verouderd, al is er de laatste jaren weinig nog geopend.
Wellicht is die lijst op details wat verouderd, al is er de laatste jaren weinig nog geopend.
-
- 4x3 autosnelweg
En hoe tel je bij knooppunten? Hier en daar heb je nog wat weefvakken waar twee aansluitingen in elkaar overlopen. Is dat dan 2x3 rijstroken?
-
- verkeersader
Bij knooppunten vind ik dat niet zo interessant om te weten en op een kaart kan je dat toch niet laten zien i.v.m. schaal.
Interessanter vind ik hoe je situaties zoals bij Leiden (A4) of Randweg Eindhoven wil weergeven en opnemen in je rijstrookconfiguratiestatisteken.
Interessanter vind ik hoe je situaties zoals bij Leiden (A4) of Randweg Eindhoven wil weergeven en opnemen in je rijstrookconfiguratiestatisteken.
-
- autoweg
Mijn insteek in deze vraag was een discussie elders waar iemand beweerde dat inhalende vrachtwagens eigenlijk nauwelijks een probleem waren omdat op de meeste plekken toch 3 of meer rijstroken aanwezig waren. Dat is nu denk ik wel afdoende weerlegd.
Al blijf ik wel benieuwd naar bv hoe het zit in Belgie. Naar mijn idee is daar een veel groter deel van het snelwegnet 3-baans.
Al blijf ik wel benieuwd naar bv hoe het zit in Belgie. Naar mijn idee is daar een veel groter deel van het snelwegnet 3-baans.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
-
- 4x3 autosnelweg
Er zijn inderdaad aanzienlijke stukken met 2x2 rijstroken in NL. Maar ook voldoende snelwegen met 2x3 rijstroken waar zoveel vrachtverkeer rijdt dat die bijna 2 rijstroken voor zichzelf nodig hebben.
België had al vrij vroeg een heel netwerk aan 2x3 rijstroken, maar daar geldt de wet van de remmende voorsprong. Meer dan 2x3 komt maar sporadisch voor.
België had al vrij vroeg een heel netwerk aan 2x3 rijstroken, maar daar geldt de wet van de remmende voorsprong. Meer dan 2x3 komt maar sporadisch voor.