Interliner Zierikzee - Rotterdam verdwijnt

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Re: Interliner Zierikzee - Rotterdam verdwijnt

Bericht door mavas » wo 05 jul 2023, 9:37

Ik zie het nog wel gebeuren dat er Kamervragen worden gesteld, en dat er vanuit het Rijk ineens een potje geld komt voor deze verbinding.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 05 jul 2023, 11:31

Het lijkt me sowieso een goed idee om zo'n bus Rotterdam-Gent in Zierikzee te laten stoppen. Dat is een van de grootste plaatsen langs de route, samen met Goes en Terneuzen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 05 jul 2023, 12:23

Wouter N14 schreef: wo 05 jul 2023, 9:34 De PZC geeft een andere lezing en die zou volgens collega's correct zijn. Het artikel is helaas alleen leesbaar voor abonnees. Maar er zouden drie opties zijn:
1. Zuid-Holland vragen of hun bus naar Oude-Tonge doorgetrokken kan worden naar Zierikzee
2. Het BRT-plan van de intercitybus Rotterdam - Gent uitbreiden met een stop in Zierikzee
3. De verbinding Rotterdam - Zierikzee als optie toevoegen aan de aanbesteding 2025 en eventuele kandidaten een prijsopgaaf laten doen.

Maar alle opties vragen zowel geld als commitment van derden, dus ik zie het nog weinig rooskleurig in...

PZC, 4-7-2023
Een busverbinding Rotterdam-Zierikzee zou naar mijn idee toch rendabeler te exploiteren moeten zijn dan veel andere streeklijnen, en provincie Zeeland heeft er zelf ook belang bij omdat deze al bijna dertig jaar bestaande verbinding inmiddels toch wel essentieel is voor de bereikbaarheid van Zierikzee.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » wo 05 jul 2023, 14:36

Het klinkt alsof de provincie Zeeland geen zin meer heeft om te betalen voor het traject Rotterdam - Oude Tonge. De provincie Zuid-Holland is verantwoordelijk voor die verbinding, maar hoeft daar nu minder bussen te rijden omdat de bus naar Zierikzee er ook al rijdt. Het lijkt mij dus het meest logisch als beide provincies samen om de tafel te gaan zitten om de kosten te verdelen, bijvoorbeeld door de lijn te integreren in de lijn naar Oude Tonge.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » wo 05 jul 2023, 14:48

Begint hier de ellende van 'onze bussen rijden tot de grens en de reiziger wordt in de middle of nowhere gedumpt'.
Deze ellende zag ook in het begin van de aanbestedingen, toen werden ook langere lijnen opgeknipt, omdat de regio's het vertikte om deze lijnen integraal aan te besteden. Hopelijk dat men kans ziet om deze rechtstreekse lijn te behouden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 05 jul 2023, 19:26

Dan moet je dus gedeeld opdrachtgeverschap toepassen en de lijn apart aanbesteden. Of gewoon als Zeeland en Zuid-Holland besluiten te fuseren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » wo 05 jul 2023, 20:14

Er zijn toch wel meer provinciegrensoverschrijdende bussen? Ik zie niet waarom dat een probleem moet zijn. Ja, je moet als concessieverlener met elkaar praten, maar dat kan toch niet zo eng zijn om dan maar te zeggen dat we de bussen liever gaan knippen?
Ik zie dit meer als volstrekte onwil, onkunde en reizigershaat van de concessieverleners. Ik kan geen enkele reden verzinnen waarom je dat niet kunt regelen.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 05 jul 2023, 20:36

Uiteraard valt dat te regelen, maar ook in mijn omgeving (grens Utrecht-Gelderland) zijn veel provinciegrensoverschrijdende buslijnen verdwenen sinds er aanbestedingen zijn. Een provinciebestuur kijkt liever niet verder dan de eigen provinciegrens.