De teloorgang van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

De teloorgang van het OV

Bericht door Vinny » vr 23 jun 2023, 20:06

Het openbaar vervoer zou de toekomst hebben. Mensen verleiden om de auto te laten staan en in plaats daarvan met de bus of de trein te reizen. Toen ik 10 jaar geleden in Friesland kwam wonen is het me nog eens gelukt om geheel met het openbaar vervoer naar het strand te reizen en dezelfde dag ook nog in goede staat terug te keren. Toevallig heb ik binnenkort een bijeenkomst in Den Helder en was ik even aan het spelen met de routeplanner die vervolgens dit op mijn beeldscherm toverde:
Afbeelding

Zo zout heb ik het nog niet eerder gegeten: Fietsen is op deze afstand zelfs sneller...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: De teloorgang van het OV

Bericht door Coen Tunnel » vr 23 jun 2023, 21:43

^^ Dat laatste lijkt me sterk, want met de fiets moet je via Lelystad en Enkhuizen.

(Al is er op 1 en 2 juli bij uitzondering een weekendopenstelling van het fietspad langs de Afsluitdijk, maar daarna gaat die weer dicht in verband met de werkzaamheden.)

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » vr 23 jun 2023, 21:59

Vinny schreef: vr 23 jun 2023, 20:06 Het openbaar vervoer zou de toekomst hebben. Mensen verleiden om de auto te laten staan en in plaats daarvan met de bus of de trein te reizen. Toen ik 10 jaar geleden in Friesland kwam wonen is het me nog eens gelukt om geheel met het openbaar vervoer naar het strand te reizen en dezelfde dag ook nog in goede staat terug te keren. Toevallig heb ik binnenkort een bijeenkomst in Den Helder en was ik even aan het spelen met de routeplanner die vervolgens dit op mijn beeldscherm toverde:
Afbeelding

Zo zout heb ik het nog niet eerder gegeten: Fietsen is op deze afstand zelfs sneller...
Dat ligt aan Google. Ik krijg rond diezelfde tijd gewoon reistijden van onder de 3 uur uit 9292 ov: https://9292.nl/reisadvies/heeg/station ... ress=False
Dat is dan wel exclusief het stuk lopen in Den Helder, misschien dat Google daar verkeerd op reageerde?

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » vr 23 jun 2023, 23:02

Google geeft om die tijd aankomst in Leeuwarden 13:08, 4 minuten lopen naar de bus, 14:15 vertrek. 9292OV geeft een bus een uur eerder, om 13:15. En dan vindt google dat die bus van 14:15 in Den Oever geen aansluiting geeft op de rechtstreekse bus naar Den Helder (wat kan omdat daar 1 minuut tussen zit, maar die zullen wel wachten als je de aansluiting nodig hebt) waardoor de rest van de reis ook nog een half uur langer duurt.

Plan je reis met het OV met 9292.nl, niet met google.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 24 jun 2023, 8:52

maar die zullen wel wachten als je de aansluiting nodig hebt)
Ik zou daar niet op rekenen. Brug open bij de Afsluitdijk en de aansluiting wordt een aanfluiting...

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 24 jun 2023, 10:00

Tijd voor vaste brugopeningstijden dus.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

paolie
expressweg

Bericht door paolie » za 24 jun 2023, 11:41

Vinny schreef: vr 23 jun 2023, 20:06 Het openbaar vervoer zou de toekomst hebben. Mensen verleiden om de auto te laten staan en in plaats daarvan met de bus of de trein te reizen. Toen ik 10 jaar geleden in Friesland kwam wonen is het me nog eens gelukt om geheel met het openbaar vervoer naar het strand te reizen en dezelfde dag ook nog in goede staat terug te keren.
Heeg-Harlingen, Koegelwieck naar Vlieland en stukje wandelen naar het strand. Moet nog steeds te doen zijn heen en terug op één dag lijkt me?

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 24 jun 2023, 15:56

Coen Tunnel schreef: vr 23 jun 2023, 21:43 ^^ Dat laatste lijkt me sterk, want met de fiets moet je via Lelystad en Enkhuizen.

(Al is er op 1 en 2 juli bij uitzondering een weekendopenstelling van het fietspad langs de Afsluitdijk, maar daarna gaat die weer dicht in verband met de werkzaamheden.)
Daarvoor is toch de fietsbus voor in het leven geroepen?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 26 jun 2023, 19:19

Ik was uitgenodigd voor een vaartochtje in Den Helder, met na afloop een borrel. Ik drink gewoon cola en ga met de auto. :top: