Congestiebelasting Stockholm
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
Congestiebelasting Stockholm
Ik ben een dikke drie weken geleden in Stockholm centrum geweest, op weg naar de ferry terminal. Naar wat ik er over gelezen had, zou ik een rekening kunnen verwachten voor het binnenrijden van de stad, waarbij de prijs afhankelijk is van het tijdstip. Ik heb echter nog geen post ontvangen. Iemand ervaring er mee hoe lang dit kan duren? Of moet ik zelf actie ondernemen? Heb namelijk geen probleem met het betalen van die tax, maar heb weinig trek in een dure naheffing en/of boete.
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.
-
- autoweg
Re: Congestiebelasting Stockholm
Kan weken/maanden duren. Maar rekening komt vanzelf, zonder extra kosten (tenzij je die te laat betaalt).
Je had ook een account aan kunnen maken, maar hoeft niet.
Je had ook een account aan kunnen maken, maar hoeft niet.
-
- Voorzitter

De rekening is naar mijn ervaring binnen een paar weken binnen.
-
- autoweg
Klopt. 9 kronen postzegel voor een rekening van 9 kronen
Enige voordeel van een account is dat je ‘m niet te last betaalt en je betaalgegevens maar 1x invoert.
Account aanmaken kan overigens nog steeds, als er nog geen factuur is gemaakt:
You currently do not have any available invoices. If you have made a trip in the last days or weeks which has not yet been invoiced we recommend you to add a payment card for automatic payment (to avoid any unnecessary late payment fee).
https://www.epass24.com/

Enige voordeel van een account is dat je ‘m niet te last betaalt en je betaalgegevens maar 1x invoert.
Account aanmaken kan overigens nog steeds, als er nog geen factuur is gemaakt:
You currently do not have any available invoices. If you have made a trip in the last days or weeks which has not yet been invoiced we recommend you to add a payment card for automatic payment (to avoid any unnecessary late payment fee).
https://www.epass24.com/
-
- Hoofdmoderator
Ik ben een jaar geleden in Stockholm geweest, maar heb geen tolfacturen ontvangen. Nu heb ik wel een zakelijke auto, dus het kan bij de baas terecht zijn gekomen, maar ik heb daar niets over gehoord noch heb ik de verrekening op mijn salarisstroken gezien.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- Moderator
Het duurt inderdaad enige tijd voordat de rekening komt. Die van Noorwegen duurt vaak langer dan die van Zweden.
En ja, Zweden stuurt tolrekeningen naar het buitenland waarvan de frankering van de brief meer kost dan het openstaande tolbedrag. Uit principe. Het meest bizarre is die brug in Motala die minder dan een euro aan tol kost. En die brug in Sundsvall is ook niet zo duur, en als je Göteborg of Stockholm buiten de spits passeert gaat het ook om weinig geld.
En ja, Zweden stuurt tolrekeningen naar het buitenland waarvan de frankering van de brief meer kost dan het openstaande tolbedrag. Uit principe. Het meest bizarre is die brug in Motala die minder dan een euro aan tol kost. En die brug in Sundsvall is ook niet zo duur, en als je Göteborg of Stockholm buiten de spits passeert gaat het ook om weinig geld.
-
- verkeersader
Er is op de E4 in Stockholm slechts 1 tolpoort. Bij langsrijden in 2021 en 2022 bleek dat na de spits langsrijden niets kost..
Dat kun je ook zien op de matrixborden bij de tolpoort.
Motala Bron kost altijd 5 kronen, inning via mijn autopass account duurde in 2021 6 weken, in 2022 paar dagen.
Dat kun je ook zien op de matrixborden bij de tolpoort.
Motala Bron kost altijd 5 kronen, inning via mijn autopass account duurde in 2021 6 weken, in 2022 paar dagen.
-
- verkeersader
Ter aanvulling, dezer dagen rijd ik weer rondom en in Stockholm, het viel me op dat er geen tolbedrag in de displays verscheen. Op de website, ook in het Nederlands, even nagelezen hoe het zit.
Dus op zaterdag, zondag, feestdagen en de dag voor een feestdag, en de hele maand juli, wordt er geen congestieheffing geheven.
Dus op zaterdag, zondag, feestdagen en de dag voor een feestdag, en de hele maand juli, wordt er geen congestieheffing geheven.
-
- 4x3 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
Ik heb de rekening overigens ontvangen. Was slechts paar euro. Inmiddels netjes betaald.
-
- Moderator
Ik ben op 12-13 juni door Stockholm en Sundsvall gereden. Nog geen tolrekening gehad. Op de terugweg door Göteborg was een zondag dus dan geldt die congestieheffing niet.
Van Noorwegen ook nog niks ontvangen, maar het zou mij niet verbazen als ik dat pas in september krijg.
Van Noorwegen ook nog niks ontvangen, maar het zou mij niet verbazen als ik dat pas in september krijg.
-
- autoweg
Die Zweden hebben het op zich netjes voor elkaar en ik heb toch eigenlijk altijd uiterlijk de maand volgend op een passage wel een melding.
Noorwegen kan ontzettend lang duren. Van passages in mei/juni nog geen enkele in rekening gebracht.
Heb dit voor de gein eens nagevraagd bij mijn tag provider:
It takes some time for your transactions to reach us becuse Norway are doing the transactions manually then sending them to us.
Thats why it takes a long time before we get it.
-
- verkeersader
Op 1 augustus om 9u20 was er op de E4 zuid langs Stockholm weer 1 tol poort in werking. De display gaf voor elke auto 15 kronen aan.
-
- Moderator
Ik heb een rekening ontvangen van epass24, op de factuur staat alleen de passage van de brug van Sundsvall (€ 0.78). Kennelijk was de E4 door Stockholm tolvrij toen ik passeerde.
Als ik inlog zie ik dan ook de tolrekeningen voor Noorwegen erbij (70 euro) en die heb ik dan ook maar meteen betaald, je kan ze sowieso niet apart betalen. Ik had de rekening voor Noorwegen nog niet per post ontvangen.
Bij de Noorse tolrekening op epass24 zie je van elke passage de foto van je voertuig erbij. De Zweedse passage heeft geen foto.
Als ik inlog zie ik dan ook de tolrekeningen voor Noorwegen erbij (70 euro) en die heb ik dan ook maar meteen betaald, je kan ze sowieso niet apart betalen. Ik had de rekening voor Noorwegen nog niet per post ontvangen.
Bij de Noorse tolrekening op epass24 zie je van elke passage de foto van je voertuig erbij. De Zweedse passage heeft geen foto.
-
- verkeersader
Op 23 september werd dan de 15 kronen in de vorm van 1euro 23 cent op mijn credit card geboekt. Na 54 dagen dus, geen brief ontvangen , in die tijd wel de kroon verder gedaald ...ronny forgeron schreef: ↑do 03 aug 2023, 1:44 Op 1 augustus om 9u20 was er op de E4 zuid langs Stockholm weer 1 tol poort in werking. De display gaf voor elke auto 15 kronen aan.