Van Dubrovnik naar Sarajevo

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Passat_tdi
polderweggetje

Van Dubrovnik naar Sarajevo

Bericht door Passat_tdi » zo 25 jun 2023, 16:41

Eind Augustus rijden wij tijdens onze vakantie van Dubrovnik naar Sarajevo. Ik ben nu aan het kijken en onderzoeken welke optie het best is aangezien je een aantal opties hebt. Aangezien ik met twee jonge kinderen ben, zou ik het liefst de veiligste en makkelijkste route willen nemen.

De twee voornamelijkste routes lijken de M20 via Trebinje (volgens Google Maps snelste en kortste) en de E73 via Mostar. Aangezien dit een internationele weg is, heb ik voorlopig de voorkeur om deze te nemen. Hebben jullie nog enkele tips, ook kijkend naar de huidige situatie en evt (complete)werkzaamheden?

waldo79
4x3 autosnelweg

Re: Van Dubrovnik naar Sarajevo

Bericht door waldo79 » zo 25 jun 2023, 17:02

Wat bedoel je met veiligste route? Bosnië-Herzegovina is veilig om te bereizen.
En dat een weg een E-nummer heeft wil niet zeggen dat het bochtig is en er veel hellingen in kunnen zitten.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 25 jun 2023, 17:49

Er zijn inderdaad meerdere opties:
* De kustweg D8 westwaarts tot Opuzen, en daar de D9 om bij Metković de grens over te gaan. Daar volg je de M17 naar Mostar en Sarajevo. Je hebt via Pelješac een goede autoweg met ongelijkvloerse kruisingen
* De kunstweg D8 volgen tot Ploče (dat is nog voorbij Opuzen) en daar noordwaarts naar de Kroatische A10 en Bosnische A1. Voordeel is dat je - naast het deel over Pelješac - ook een goed uitgebouwde autoweg hebt Vanaf Ploče norodwaarts en stukjes snelweg (tolplichtig!). Het nadeel is dat je in Bosnië-Herzegovina al snel het einde van de snelweg nadert en alsnog binnendoor naar de M17 en Mostar moet
* Via Trebinje is het rustigst rijden als je dan via Ljubinje en naar Stolac rijdt. Vandaar kun je naar Mostar. Net na de grensovergang in Ivanica kun je trouwens linksaf slaan en dan heb je een binnendoortje naar de weg Trebinje-Stolac. Dat scheelt misschien iets.
* Via Trebinje kun je ook noordwaarts naar Gacko en via Foča. Google geeft deze bij mij aan als geadviseerde route, maar deze is zeer bergachtig na Gacko en is erg bochtig en zal niet opschieten. Landschappelijk is het wel de mooiste route.
* Ook een optie is om naar Neum (in BiH aan de kust) te rijden en daar de M17.3 naar Stolac. Die weg is recent omgelegd/vernieuwd en zal zeker naar Stolac lekker doorrijden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 25 jun 2023, 18:22

Het is sowieso aan te bevelen een pauze te nemen in Mostar. Ondanks oorlogsschade van 30 jaar geleden nog steeds de moeite waard.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 25 jun 2023, 18:43

De Neretva-canyon ten noorden van Mostar (richting Sarajevo) is ook zeker de moeite waard om doorheen te rijden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Tarzan
woonerf

Bericht door Tarzan » vr 30 jun 2023, 10:15

Dubrovnik -> Trebinje -> Stolac (bezoek aan Provalije watervallen is een aanrader) -> Mostar en daarna zoals ook Palance zeg de Neretvan Canyon nemen mooie en prima route
...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 jun 2023, 11:36

Ik ben zelf vier jaar terug vanuit Budva via Kotor en Herceg Novi naar Sarajevo gereden, maar vanaf Trebinje is dat dezelfde route als hierboven beschreven, via Stolac en Mostar over de M-6, M-17.3, M-17 en A1. Dat vond ik een fijne route. Schoot best goed op en de wegkwaliteit is in orde. Wij hebben onderweg nog een kort bezoek aan Mostar gebracht en daar ook het kleine museum bij de brug bezocht.

Passat_tdi
polderweggetje

Bericht door Passat_tdi » za 01 jul 2023, 0:03

Bedankt voor de tips allen. Afgaande op jullie advies denk ik dat de optie Trebinje-Stolac-Mostar-Sarajevo mij ook het beste lijkt. Aangezien we eerst een familielid ophalen in Sarejevo, zullen we Mostar eerst even 'links' laten liggen, om na een aantal dagen terug te komen voor een dagtrip icm een bezoek aan de Dervishj huis in Blagaj. Onze vakantie zullen we na Bosnie we voortzetten eerst naar Kotor, om na een paar dagen uit te komen in Ksamil, Albanie.

Denk dat ik vanuit Sarajevo dezelfde route terugneem naar Trebinje en dan via Herceg-Novi naar Kotor rijd. Kotor-Ksamil lijkt me een recht toe recht aan route die via Skhodra, Durrës en dan volledig tot Sarande en Ksamil. Ik zal het forum voor Albanie nog eens doornemen maar denk dat er verder niet echt bijzonderheden zijn, los van de prachtige route natuurlijk.

Passat_tdi
polderweggetje

Bericht door Passat_tdi » za 01 jul 2023, 0:07

Tarzan schreef: vr 30 jun 2023, 10:15 Dubrovnik -> Trebinje -> Stolac (bezoek aan Provalije watervallen is een aanrader) -> Mostar en daarna zoals ook Palance zeg de Neretvan Canyon nemen mooie en prima route
Bedankt voor de tip. Beide lijken zich dichtbij de hoofdroute te bevinden dus ik zal zeker overwegen om hier een aantal stops te plannen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 01 jul 2023, 11:50

Passat_tdi schreef: za 01 jul 2023, 0:03Denk dat ik vanuit Sarajevo dezelfde route terugneem naar Trebinje en dan via Herceg-Novi naar Kotor rijd. Kotor-Ksamil lijkt me een recht toe recht aan route die via Skhodra, Durrës en dan volledig tot Sarande en Ksamil. Ik zal het forum voor Albanie nog eens doornemen maar denk dat er verder niet echt bijzonderheden zijn, los van de prachtige route natuurlijk.
Ik reed vier jaar geleden Tirana-Budva en Budva-Sarajevo. Ik reed via Herceg Novi, maar dat was vooral omdat we helemaal om de baai van Kotor wilden rijden. In het hoogseizoen kan dat drukker zijn. Vroeger betaalde je aan de Montenegrijnse kant van de grens 3 euro tol voor de weg van Trebinje naar Herceg Novi, maar dat is bij mijn weten een tijdje terug afgeschaft.

Een optie is om vanaf Trebinje de M-6 te blijven volgen naar de grensovergang Klobuk/Ilino Brdo en vlak na de grens de P11 te volgen waarmee je aan de westkant van de baai uitkomt. Dat kan wat sneller zijn.

Tussen Bar en de grensovergang Sukobin/Muriqan, op weg naar Shkodër, zit een weg waarmee je de omweg via Ulcinj kan afsnijden. Ik heb dat gedaan, volgens mij staat het ook bewegwijzering, maar de weg is behoorlijk smal en heeft veel verkeer waardoor je continu moet uitwijken voor tegenliggers. De omweg via Ulcinj zal misschien een paar minuutjes meer kosten, maar ik ben er vrij zeker van dat het wel een stuk prettiger rijdt.

Passat_tdi
polderweggetje

Bericht door Passat_tdi » za 01 jul 2023, 23:42

Coen Tunnel schreef: za 01 jul 2023, 11:50
Tussen Bar en de grensovergang Sukobin/Muriqan, op weg naar Shkodër, zit een weg waarmee je de omweg via Ulcinj kan afsnijden. Ik heb dat gedaan, volgens mij staat het ook bewegwijzering, maar de weg is behoorlijk smal en heeft veel verkeer waardoor je continu moet uitwijken voor tegenliggers. De omweg via Ulcinj zal misschien een paar minuutjes meer kosten, maar ik ben er vrij zeker van dat het wel een stuk prettiger rijdt.
Dit lijkt me de weg te zijn via Pečurice, die na een tijd overgaat op de M2.4? Google Maps lijkt deze ook weg ook aan te bevelen, lijkt idd korter en sneller dan rijden via Ulcinj.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 02 jul 2023, 1:11

Inderdaad die weg. Maar dat ziet er zo uit:
https://maps.app.goo.gl/Fn5GWxM5htAFPfad6

Het is echt smal, en je moet continu afremmen en uitwijken voor passerend verkeer.

Nu is een deel van de weg ten noorden/noordoosten van Ulcinj richting de grensovergang ook wel wat smaller, maar niet zo smal.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 02 jul 2023, 10:44

Passat_tdi schreef: za 01 jul 2023, 23:42 Dit lijkt me de weg te zijn via Pečurice, die na een tijd overgaat op de M2.4? Google Maps lijkt deze ook weg ook aan te bevelen, lijkt idd korter en sneller dan rijden via Ulcinj.
Even als tip: Vertrouw niet op Google Maps voor wat betreft wegnummering. De officiële wegnummering in Montenegro is al jaren geleden gewijzigd en die op Google Maps klopt niet. Hetzelfde geldt voor Srpska, de Servische entiteit binnen Bosnië-Herzegovina.

Nu worden wegnummers daar veelal toch zeer beperkt aangegeven, maar het zou verwarring kunnen opleveren.

Autosnelwegen.net

Passat_tdi
polderweggetje

Bericht door Passat_tdi » ma 03 jul 2023, 21:47

Coen Tunnel schreef: zo 02 jul 2023, 1:11 Inderdaad die weg. Maar dat ziet er zo uit:
https://maps.app.goo.gl/Fn5GWxM5htAFPfad6

Het is echt smal, en je moet continu afremmen en uitwijken voor passerend verkeer.

Nu is een deel van de weg ten noorden/noordoosten van Ulcinj richting de grensovergang ook wel wat smaller, maar niet zo smal.
De route via Ulcinj zou dan de rood uitgestippelde route moeten zijn? Betekent dit dan dat de tweede helft van deze weg richting de Albanese grens beter is dan wat je eerder liet zien of is het beetje van het zelfde? Niet dat er meer alternatieven zijn maar ben hier wel benieuwd naar

https://imgur.com/a/uQRZeCW

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 04 jul 2023, 0:22

Ja, vanaf het punt waar de routes aan de oostkant samenkomen richting Albanese grens is het weer een prima weg.

Van Ulcinj tot dat punt is ook wat aan de smalle kant, maar lang niet zo smal als die afsnijding via Pečurice.

Passat_tdi
polderweggetje

Bericht door Passat_tdi » do 31 aug 2023, 16:31

Een aantal dagen terug de route gereden van Dubrovnik naar Sarajevo. Uiteindelijk besloten de weg 'terug' te rijden richting Neum (omdat de Kroatische snelwegen zo fijn rijden) en om daarna de route Neum-Stolac-Mostar-Sarajevo te nemen. Het beginstuk vanuit Neum richting Stolac is vernieuwd er rijdt prima. Daarna is het eigenlijk tot de begin van de A1 snelweg eenbaans. Het stukje door de canyon tussen Mostar en Sarajevo is zeker spectaculair te noemen. Wel is het zo dat je eigenlijk continu file rijdt aangezien er veel verkeer is richting beide steden. Na aankomst in Sarajevo was mijn gemiddelde snelheid voor de hele rit net 50km per uur.

Tijdens onze reis van Sarajevo naar Kotor heb ik de route naar Montenegro genomen via Ljubinje en Trebinje. Halverwege de weg tussen Trebinje en de Montenegrijnse grens was de weg plots afgesloten; er was recent nog nieuwe asfalt aangelegd en de medewerkers vertelden mij in eerste instantie dat dit nog 3 uur zou duren en ik beter terug naar Trebinje kon rijden om met de noordelijkere M6 richting Kotor te rijden. Hierop besloten we meteen even een korte pauze te nemen bij een door het communisme geinspireerde maar uiterst gezellige wegcafe. Toen we net terug naar de auto gingen werd mij verteld dat de weg al naar 45 minuten open zou zijn dus hebben we nog even gewacht en de route vervolgd richting Herceg Novi.

Morgen gaat de reis verder richting Ksamil, wat een rit van zeker 8 uur gaat worden maar gelukkig hebben we erna voldoende tijd om na te genieten.