Van Nieuwegein naar Andalusië 15 juli

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Autostrada
stadsweg

Van Nieuwegein naar Andalusië 15 juli

Bericht door Autostrada » za 01 jul 2023, 21:18

Dit jaar zag het er lange tijd naar uit dat wij niet op (verre) vakantie konden gaan en dicht bij huis zouden gaan blijven. Gelukkig zijn een aantal dingen recent goed op hun plek gevallen waardoor een verre (auto)vakantie binnen bereik is gekomen.
Via kennissen hebben wij een appartement kunnen regelen in Palomares, in het zuiden van Spanje tussen Murcia en Almería.
Laat ik beginnen met zeggen dat we beseffen dat dit een behoorlijk eind van Nieuwegein is, derhalve willen we de reis dan ook zo goed mogelijk voorbereiden. Belangrijkste uitgangspunten voor ons:
- aankomst datum 15 juli, vertrek uit Nieuwegein zou kunnen op vrijdag 14 juli (14 Juillet) of donderdag 13 juli
- zo'n 1000 km rijden per dag maximaal (dat wordt dus krap in 2 dagen)
- betrouwbaarheid van de reisduur verdient de voorkeur boven de kortst mogelijke afstand volgens Google Maps
- tolwegen hoeven we niet te vermijden
- er wordt gereden met 2 chauffeurs - echter wel 2 jonge passagiers op de achterbank
- door de nacht rijden verdient niet de voorkeur; vroeg vertrek (05h a 06h) geen issue

Nu heb ik zelf op Google Maps gekeken en deze geeft een traditionele route via Antwerpen > Autoroute du Nord > Paris > Clermont Fd > Millau > A9 > Girona > AP7 > Valencia > Murcia > Palomares. Afstand zo'n 2200 km.
Als alternatieve optie geeft Google Maps een route via Antwerpen > Charleroi > Reims > Troyes > A6 > Lyon > A7 > A9 > Girona en verder zoals hier boven. Afstand zo'n 2225 km (en dus nagenoeg gelijk aan de route via Parijs).

Zelf overweeg ik om beide routes "aan elkaar" te plakken, door te rijden via Antwerpen > Charleroi > Reims > Troyes > A19 > A77 > Clermont Fd > Millau > verder zoals hier boven. Afstand zo'n 2295 km.

Hoe schatten jullie de rij-condities in op donderdag 13 juli (daags voor 14 Juillet), de 14e zelf en zaterdag de 15e? Is deze rit goed te doen in 3 etappes? Zouden jullie 1 van bovenstaande opties nemen of nog een ander alternatief weten?

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Van Nieuwegein naar Andalusië 15 juli

Bericht door Pino » za 01 jul 2023, 22:35

Bison Futé schat de 13e geel in, en rood in het Ile de France. Ik denk dat je daar zo tussen 12 en 20 uur niet wilt zijn. Voor de 14e wordt gunstiger verkeer verwacht. Je zou eventueel op de 13e zo ongeveer tot Parijs kunnen rijden; dat kan in een middag of avond en haalt dat meteen wat druk van de daaropvolgende twee dagen af. Dus jouw optie 1, wat gewoon de kortste in kilometers is, is prima haalbaar en in die zin logisch - mits je maar zorgt dat je niet op de verkeerde momenten in de drukte zit.

Opties over Reims houden je langer uit de drukte. Dat kan wat meer lucht geven. Ikzelf heb weinig met de doorsteek Troyes-A77. Zou vanaf daar normaal gesproken naar Lyon rijden, dus jouw optie 2. Dat is ruim korter. Maar goed, je moet dan wel nadenken over Rhônedal-files. Ik denk echter dat je dat op de 14e wel redelijk zult kunnen passeren, zeker als je op de 13e er al een stuk vanaf hakt, tot bijvoorbeeld Troyes (500 km) of Dijon (700 km).

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 01 jul 2023, 22:39

Ik ga deze zomer ook in die omgeving op vakantie en doe de heenweg in drie dagen. Ik neem daarbij (op de heenweg) een route die jij niet noemt en dat is Antwerpen - Parijs -Bordeaux - Pamplona - Valencia etc. Die route is (ook) ongeveer even lang als de routes die jij noemt. Ik neem die route met name, omdat ik die andere routes al meerdere keren gereden heb en met name het stuk San Sebastian - Valencia voor mij nieuw is.

Jij bent van plan in 2 of 3 dagen te rijden. Wees ervan bewust dat niet alleen zaterdagen (in juli), maar ook vrijdagen in die maand erg druk zijn in het Rhônedal en dat is wellicht nog wel wat meer als het ook nog 14 juli is. Een flinke vertraging (ca 1 uur) in het Rhônedal is wel te verwachten wanneer je er op die vrijdag 14 juli ergens in de middag doorheen wil. En dan worden het bij elkaar wel redelijk lange reisdagen met twee kinderen achterin. Wat dat betreft zou ik niet adviseren het in twee dagen te rijden (en dan al helemaal niet wanneer je dan een route door het Rhônedal hebt).

Als je het in drie dagen wilt rijden, zou je (als je een route via het Rhônedal zou kiezen) de eerste dag tot Lyon kunnen rijden (waarbij de route ernaar toe niet zoveel uitmaakt), de tweede dag tot nabij Tarragona en dan de derde dag nog zes uurtjes rijden tot de eindbestemming.

Zou je (in drie dagen) via Parijs - Clermont Ferrand willen rijden, dan zou ik de eerste dag trachten tot Clermont Ferrand te komen (dan wel bij Vierzon of Bourges te eindigen), en dan weer via Tarragona etc. De eerste dag is dan relatief wat langer, maar wel behapbaar.

De aan elkaar geplakte route zou ik persoonlijk niet voor kiezen, maar op zich heb je er wel de tijd voor als je de reis in drie dagen doet. Ik zou dan de eerste dag niet tot aan Clermont Ferrand trachten te komen, want dat lijkt me dan relatief een wat lange dag worden. En als je dan al eerder overnacht, dan zou je de tweede overnachting ook wat eerder, bijvoorbeeld rond Barcelona, kunnen plannen. Die derde dag heb je namelijk tijd genoeg.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 01 jul 2023, 22:50

^^ Die route dwars door Spanje over Pamplona heb ik zelf ook nog op de lijst. Maar op dit soort dagen de A10/A63 afrijden is ook weer zoiets. Er zit daar veel meer Parijse massa plus vrachtverkeer dan op A71-A75, en dan kun je ook zo door een incident een uur verliezen. Daar plan jij ongetwijfeld omheen, maar lukt het op 13-14 juli ook? Ik zou het denk ik niet aandurven. Behalve als je op de 14e pas ‘s ochtends vertrekt uit Nederland, maar dan zit je weer krap met 15e aankomen en max 1000 km/dag.

Misschien wel iets voor de terugreis!

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 01 jul 2023, 23:06

^^ Eens, maar ik beval de route via Pamplona ook niet specifiek aan Autostrada aan, maar deelde deze vooral om erop te wijzen dat er ook nog een heel ander alternatief is. Maar dan in dit geval wellicht meer voor de terugweg inderdaad, want ik ben met je eens dat het op de door Autostrada aangegeven reisdagen niet echt een ideale route is.

Persoonlijk zou ik als ik Autostrada was op 13 juli ofwel via Luxemburg ofwel via Reims tot aan Lyon rijden. Beide alternatieven komen qua reistijd op hetzelfde neer en het hangt een beetje van de persoonlijke voorkeuren af welke dan prefereert. Op één of andere wijze heb ik wel een zwak voor de route via Reims, maar omdat het (daardoor) voor mij alweer wat jaartjes geleden is dat ik via Luxemburg heb gereden, zou via het Groothertogdom rijden dan eigenlijk ook wel weer eens tijd worden.

Wellicht (maar ik heb geen idee) is het op de 13e al wat vroeg druk op de route vanaf Luxemburg naar Metz door in Luxemburg werkende Fransen die (vroeg) aan hun lange weekend beginnen. In dat geval zou Reims wat prettiger rijden zijn, want daar zal het nergens druk worden (ervan uitgaande dat het bij Antwerpen en Brussel in die periode in het jaar ook wel mee zal vallen). En qua tijd en afstand zijn die twee routes in filevrije omstandigheden nagenoeg gelijk.
Laatst gewijzigd door Rein op za 01 jul 2023, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 01 jul 2023, 23:10

^^ Helemaal eens. Keuze Reims-Luxembourg laten afhangen van tijdstip waarop je rijdt. Je wilt einde middag niet het stuk Arlon-Nancy voor je kiezen krijgen. En als je over Reims rijdt, hoef je alleen maar Brussel voorbij te zijn en dan krijg je echt uuuuuuren nul last van drukte.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » zo 02 jul 2023, 7:46

Rein schreef: za 01 jul 2023, 22:39 Ik ga deze zomer ook in die omgeving op vakantie en doe de heenweg in drie dagen. Ik neem daarbij (op de heenweg) een route die jij niet noemt en dat is Antwerpen - Parijs -Bordeaux - Pamplona - Valencia etc. Die route is (ook) ongeveer even lang als de routes die jij noemt. Ik neem die route met name, omdat ik die andere routes al meerdere keren gereden heb en met name het stuk San Sebastian - Valencia voor mij nieuw is.

Jij bent van plan in 2 of 3 dagen te rijden. Wees ervan bewust dat niet alleen zaterdagen (in juli), maar ook vrijdagen in die maand erg druk zijn in het Rhônedal en dat is wellicht nog wel wat meer als het ook nog 14 juli is. Een flinke vertraging (ca 1 uur) in het Rhônedal is wel te verwachten wanneer je er op die vrijdag 14 juli ergens in de middag doorheen wil. En dan worden het bij elkaar wel redelijk lange reisdagen met twee kinderen achterin. Wat dat betreft zou ik niet adviseren het in twee dagen te rijden (en dan al helemaal niet wanneer je dan een route door het Rhônedal hebt).

Als je het in drie dagen wilt rijden, zou je (als je een route via het Rhônedal zou kiezen) de eerste dag tot Lyon kunnen rijden (waarbij de route ernaar toe niet zoveel uitmaakt), de tweede dag tot nabij Tarragona en dan de derde dag nog zes uurtjes rijden tot de eindbestemming.

Zou je (in drie dagen) via Parijs - Clermont Ferrand willen rijden, dan zou ik de eerste dag trachten tot Clermont Ferrand te komen (dan wel bij Vierzon of Bourges te eindigen), en dan weer via Tarragona etc. De eerste dag is dan relatief wat langer, maar wel behapbaar.

De aan elkaar geplakte route zou ik persoonlijk niet voor kiezen, maar op zich heb je er wel de tijd voor als je de reis in drie dagen doet. Ik zou dan de eerste dag niet tot aan Clermont Ferrand trachten te komen, want dat lijkt me dan relatief een wat lange dag worden. En als je dan al eerder overnacht, dan zou je de tweede overnachting ook wat eerder, bijvoorbeeld rond Barcelona, kunnen plannen. Die derde dag heb je namelijk tijd genoeg.
De route over Bordeaux zie ik niet zo zitten; dan moet ik op de 13e over Paris en de hele A10 af, dat is vragen om problemen vermoed ik. Daarnaast ken ik de route van Zaragoza over Teruel tot Valencia reeds. Ik ben daar een keer geflitst met 180 km/h (166 gecorrigeerd). Dat geintje kostte me 100 euro; godzijdank was het niet in NL. Het zegt wel iets over de Spaanse A23 :honger:

Ik neig naar rijden in 3 dagen, dat geeft me veel meer rust en marge, zeker met de kids. Dan kan het ook een dagje tegen zitten zonder dat het meteen een drama wordt.

De 14e juli verwacht ik redelijke condities in het Rhônedal, maar dan moet ik de 13e denk ik niet heel veel verder dan Dijon willen komen; via Luxemburg en zeker via Reims zou ik dan helemaal uit de drukte moeten blijven en de volgende dag de relatief rustige 14e moeten gebruiken om tot voorbij Barcelona te geraken. Die etappe zou dan ongeveer 40% van de totale reis worden; gevoelsmatig zou ik die lange etappe juist op de 1e dag willen afleggen, zodat je de dagen daarna wat rustiger aan kunt doen.

Parijs ga ik vermijden, dat lesje heb ik vorig jaar wel geleerd; dientengevolge zal ik moeten doorstekken van de A26 bij Troyes naar de A77 bij Nevers en dat kan denk ik via de A19 of N77/N151 combo; waarbij mijn ervaring met de kinderen achterin waarschijnlijk de voorkeur uit gaat naar de langere afstand via de (dure) A19.

In Spanje zelf volg ik gewoon de A7, daar is de enige keuze die nog te maken is om na Valencia de AP7 te blijven volgen of de A33 te nemen. Volgens de wiki is die laatste weg nog niet helemaal klaar.

Terug rijd ik het weekend van 5 augustus vanaf Barcelona naar Nieuwegein, in 2 etappes. Ik neig naar de C16 naar de N20 en dan de klassieke A20 > Orléans > Paris > A1 > Gent variant; maar ik focus met nu mentaal eerst maar even op de heenweg.
Laatst gewijzigd door Autostrada op zo 02 jul 2023, 8:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 02 jul 2023, 8:10

Autostrada schreef: zo 02 jul 2023, 7:46 De 14e juli verwacht ik redelijke condities in het Rhônedal, maar dan moet ik de 13e denk ik niet heel veel verder dan Dijon willen komen; via Luxemburg en zeker via Reims zou ik dan helemaal uit de drukte moeten blijven en de volgende dag de relatief rustige 14e moeten gebruiken om tot voorbij Barcelona te geraken. Die etappe zou dan ongeveer 40% van de totale reis worden; gevoelsmatig zou ik die lange etappe juist op de 1e dag willen afleggen, zodat je de dagen daarna wat rustiger aan kunt doen.
Als je de 13e gewoon ‘s ochtends wegrijdt, kun je Lyon denk ik ook wel halen. Je komt pas bij Beaune in de drukte, en Beaune-Lyon is nou niet het stuk waar de files ontstaan. Met de A39 heb je bovendien een uitwijkoptie.

Totaal dag 1 is dan een kleine 900 kilometer. Vanaf daar zou je op de 14e wel in de buurt van Valencia moeten kunnen komen. Of ietsje eerder; maar dat is dan vooral een kwestie geworden van “rustiger vrijdag of rustiger zaterdag” waarin je je niet druk meer hoeft te maken over files en of je de bestemming wel op het juiste tijdstip gaat halen.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » zo 02 jul 2023, 9:17

Pino schreef: zo 02 jul 2023, 8:10
Autostrada schreef: zo 02 jul 2023, 7:46 De 14e juli verwacht ik redelijke condities in het Rhônedal, maar dan moet ik de 13e denk ik niet heel veel verder dan Dijon willen komen; via Luxemburg en zeker via Reims zou ik dan helemaal uit de drukte moeten blijven en de volgende dag de relatief rustige 14e moeten gebruiken om tot voorbij Barcelona te geraken. Die etappe zou dan ongeveer 40% van de totale reis worden; gevoelsmatig zou ik die lange etappe juist op de 1e dag willen afleggen, zodat je de dagen daarna wat rustiger aan kunt doen.
Als je de 13e gewoon ‘s ochtends wegrijdt, kun je Lyon denk ik ook wel halen. Je komt pas bij Beaune in de drukte, en Beaune-Lyon is nou niet het stuk waar de files ontstaan. Met de A39 heb je bovendien een uitwijkoptie.

Totaal dag 1 is dan een kleine 900 kilometer. Vanaf daar zou je op de 14e wel in de buurt van Valencia moeten kunnen komen. Of ietsje eerder; maar dat is dan vooral een kwestie geworden van “rustiger vrijdag of rustiger zaterdag” waarin je je niet druk meer hoeft te maken over files en of je de bestemming wel op het juiste tijdstip gaat halen.
Wat zou jou doen besluiten om toch via Lyon te rijden? De kortere afstand tov Reims + A77? Als ik kijk naar de route via Lyon is dat zo'n 70 km korter dan via Reims + A77; maar als ik vervolgens de A39 zou nemen dan is die route nog maar 35 km korter. In mijn ogen vermijd ik "linksom" (Troyes > Nevers) dan aardig wat potentiële issues, voor marginaal extra omrijden. Maar wellicht zie ik dingen over het hoofd; anders kwam ik hier ook niet informeren.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 02 jul 2023, 10:02

Je moet natuurlijk allemaal zelf weten wat je doet, maar ik heb de indruk dat jij omwegen aan het zoeken bent voor problemen die er waarschijnlijk niet zullen zijn. De A39 als alternatieve route van Dijon naar Lyon zou niet eens in mijn hoofd opkomen eerlijk gezegd. Ik zou gewoon via A31 - A6 naar Lyon rijden en wanneer je vlak voor Lyon een hotel boekt dan lijkt mij dat je zonder excessieve drukte de dag moet doorkomen Voor de meeste Fransen is de 13e nog een gewone werkdag, dus extreem veel verkeer zal er in de middag ook weer niet zijn op de zuidelijke A6 lijkt me zo. Met een hotel in bijvoorbeeld Dardilly, duik je de volgende ochtend, vrijdag de 14e, direct door de (rustige, want het is een feestdag dus de mensen zijn vrij) Fourvière tunnel * en rij je zo de Autoroute de Soleil op (waar het even koffiedik kijken is of het rustig of druk is).

Maar goed, wellicht onderschat ik de drukte wel, dat zou ook nog kunnen.

* ik heb wel eens op een (drukkere) zaterdag tot Dardilly gereden en de volgende dag om 8:30 de tunnel in gegaan. Ik was zo ongeveer de enige, je kon er een kanon afschieten.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 02 jul 2023, 10:47

Donderdag 13 zal in Frankrijk wel gaan werken als een normale vrijdag. Dat betekent dat er zeker in de middag al veel mensen vroeger weg zullen gaan vanuit Parijs. En hoewel je daar dan dus met een route over Lyon vanaf Beaune tussen zit, is dat stuk niet heel filegevoelig - zo zie je jaar na jaar op de drukste reisdagen. In de zin is de A39 alleen maar een alternatief waar je in een onvoorzien geval op terug zou kunnen vallen. Ik noemde de weg alleen als terugval, niet je base case voor een vergelijking tussen routes over Lyon en Clermont.

Nou goed, met een route over Nevers zul je altijd beter zitten qua drukte. Maar dat ben je dan wel aan het afzetten tegen extra kilometers en dus tijd, zeker ook omdat je toch een stuk enkelbaans overhoudt. Dus heb je dat over voor die iets grotere zekerheid omtrent file?

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » wo 05 jul 2023, 18:29

Pino schreef: zo 02 jul 2023, 10:47 Donderdag 13 zal in Frankrijk wel gaan werken als een normale vrijdag. Dat betekent dat er zeker in de middag al veel mensen vroeger weg zullen gaan vanuit Parijs. En hoewel je daar dan dus met een route over Lyon vanaf Beaune tussen zit, is dat stuk niet heel filegevoelig - zo zie je jaar na jaar op de drukste reisdagen. In de zin is de A39 alleen maar een alternatief waar je in een onvoorzien geval op terug zou kunnen vallen. Ik noemde de weg alleen als terugval, niet je base case voor een vergelijking tussen routes over Lyon en Clermont.

Nou goed, met een route over Nevers zul je altijd beter zitten qua drukte. Maar dat ben je dan wel aan het afzetten tegen extra kilometers en dus tijd, zeker ook omdat je toch een stuk enkelbaans overhoudt. Dus heb je dat over voor die iets grotere zekerheid omtrent file?
Het feit dat de donderdag gaat uitwerken als een normale vrijdag doet mij vermoeden dat de congestie in Ile de France substantieel zal zijn. Om die reden ga ik denk ik de omweg via Charleroi pakken, die zal mij qua tijd zo'n uur tot anderhalf uur terug zetten tov de A1 / Paris. Die anderhalf uur hoop ik ten dele terug te pakken zodat de route uiteindelijk iets van een half uurtje extra kost tov Parijs, met de gedachte dat het een uur extra kan worden als ik pech heb op de R0, of qua tijd neutraal als je pech hebt op de ringwegen van Parijs. Wat ik daar voor terug krijg is minder tol, en relaxter rijden (ook dat ik kan stoppen wanneer ik wil, zonder dat ik telkens moet denken "ik moet nog langs Parijs").

Al met al beogen we nu de eerste dag in Millau te komen, dat is een pittig eind vanuit Nieuwegein, dus ik denk dat we rond Clermont ergens de gele M opzoeken en als de kinderen in slaap zijn gevallen nog een paar uurtjes doorzetten. De volgende dag (vrijdag 14) gaan we dan van Millau naar Valencia en de laatste dag zakken we af van Valencia naar Palomares, waarbij ik 's ochtends de ruimte heb om Valencia te verkennen of om daar naar het strand te gaan.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 05 jul 2023, 18:46

Da’s uiteindelijk een 1200 kilometer op dag 1. Niet superschokkend. Je suggestie voor Restaurant De Gouden Boogjes bij Clermont doet vermoeden dat je zo ongeveer rond ontbijt wilt vertrekken en nog wat avond nodig hebt. Je kunt natuurlijk ook proberen eerder rond 05.00 uur te vertrekken, rond 07.00 uur aan de goede kant van Brussel te ontbijten (zal lichtere ochtendspits zijn in België) en dan heb je nog maar een 1000 kilometer. Kun je rond etenstijd op bestemming zijn én je blijft buiten iedere ochtend- en middagspits.

De beloning voor het vroege opstaan wacht de volgende middag op het strand!

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 05 jul 2023, 18:55

Autostrada schreef: wo 05 jul 2023, 18:29 dus ik denk dat we rond Clermont ergens de gele M opzoeken en als de kinderen in slaap zijn gevallen nog een paar uurtjes doorzetten.
Dan zou je afrit 16 van de A71 kunnen nemen, na de afrit rechtsaf en een paar honderd meter verder heb je bij de eerste rotonde een gele M.

Ik moet zeggen dat voor mij Clermont Ferrand wel ver genoeg is op een dag. Ik zou liever niet dan nog 2,5 uur verder rijden tot aan Millau. Maar goed, dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » wo 05 jul 2023, 20:15

Pino schreef: wo 05 jul 2023, 18:46 Da’s uiteindelijk een 1200 kilometer op dag 1. Niet superschokkend. Je suggestie voor Restaurant De Gouden Boogjes bij Clermont doet vermoeden dat je zo ongeveer rond ontbijt wilt vertrekken en nog wat avond nodig hebt. Je kunt natuurlijk ook proberen eerder rond 05.00 uur te vertrekken, rond 07.00 uur aan de goede kant van Brussel te ontbijten (zal lichtere ochtendspits zijn in België) en dan heb je nog maar een 1000 kilometer. Kun je rond etenstijd op bestemming zijn én je blijft buiten iedere ochtend- en middagspits.

De beloning voor het vroege opstaan wacht de volgende middag op het strand!
05h00 vertek is inderdaad een scenario; dan zouden we om 07h00 al voorbij de R0 moeten kunnen zijn en is het vanaf daar vakantie. Vorig jaar zijn wij op de 1e vrijdag van de vakantie om 07h00 gaan rijden richting Clermont, toen had de Brussel optie al file tegen de tijd dat we bij Antwerpen waren, en zijn we voor de route via Parijs gegaan. De passage van Parijs heeft ons toen ruim 2 uur gekost, waardoor we uiteindelijk beter via Charleroi hadden kunnen gaan. Dat speelt nu ook mee in mijn afweging.
Rein schreef: wo 05 jul 2023, 18:55
Autostrada schreef: wo 05 jul 2023, 18:29 dus ik denk dat we rond Clermont ergens de gele M opzoeken en als de kinderen in slaap zijn gevallen nog een paar uurtjes doorzetten.
Dan zou je afrit 16 van de A71 kunnen nemen, na de afrit rechtsaf en een paar honderd meter verder heb je bij de eerste rotonde een gele M.

Ik moet zeggen dat voor mij Clermont Ferrand wel ver genoeg is op een dag. Ik zou liever niet dan nog 2,5 uur verder rijden tot aan Millau. Maar goed, dat is voor iedereen anders natuurlijk.
Dank voor de tip. Zoals gezegd gingen we vorig jaar tot Clermont, maar toen lag het einddoel bij Perpignan; dit jaar is dat wel even anders, laten we niet vergeten dat Palomares zuidelijker ligt dan Athene (of ter hoogte van Tunis hoe je wil), dus hakken we er op de eerste dag toch liever in ieder geval de helft vanaf.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » do 06 jul 2023, 6:50

De R1 staat nu (06h45) al aardig vol, vanaf de Kennedytunnel tot de E34. Hopen dat het vakantie effect volgende week wel sterker is.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 06 jul 2023, 7:12

Filevorming rond Antwerpen is doodnormaal, dat kan zelfs middenin de vakantie voorkomen.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » do 06 jul 2023, 7:57

waldo79 schreef: do 06 jul 2023, 7:12 Filevorming rond Antwerpen is doodnormaal, dat kan zelfs middenin de vakantie voorkomen.
Dat begrijp ik en daar ben ik mee bekend. Maar het is wel gortig als tijdens de vakantie periode het aanbod de wegcapaciteit reeds om 06h30 in de ochtend begint te overstijgen… We gaan het meemaken volgende week.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 06 jul 2023, 9:23

Ik noemde die 5 uur vertrek niet voor niets. Want ik ben ooit zelf op die manier naar Brussel gereden. Moest daar om 9 uur op een afspraak zijn en dit was de meest praktische manier toen. Reed toen, vanuit Amsterdam, rond 06.15 uur langs Antwerpen en daar was het hooguit ietsje drukker - misschien heel even langzaamrijdend. Datzelfde iets later bij Brussel, maar ik reed als gepland om 7 uur de Kleine Ring van Brussel op (en het gat tot mijn afspraak heb ik gevuld met ontbijten en werken op laptop). Wel, dit was in juni buiten schoolvakantie en van iets noordelijker dan Nieuwegein, dus dat zou voor jou wel uit moeten kunnen. Dat de wereld bij Antwerpen er dan om 06.45 uur net wat anders uit ziet is verminderd relevant, want je plant je vertrek nou net zo in dat je dat in principe voor bent.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » vr 07 jul 2023, 10:29

Om files bij Antwerpen én Brussel te vermijden kun je nog overwegen via Maastricht - Liège - Namur naar Charleroi te rijden. Dat kost je onder filevrije omstandigheden hooguit een kwartier extra, dus dat heb je al snel terugverdiend.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » za 08 jul 2023, 8:16

Mijn doel is natuurlijk niet primair Charleroi, maar wel een punt op de route naar de Franse A34.
Als ik op Google Maps kijk, is de standaard route via Breda > Antwerpen > Brussel zo'n 320 kilometer (tot de A34 onder Charleville). Ga ik via Eindhoven en Maastricht naar Charleroi, wordt dat 390 km. Ik vermijd dan Antwerpen en Brussel, maar daar krijg ik naar mijn idee wel onevenredig veel extra kilometers voor terug.
Als ik hem helemaal omgooi via Liège, E25 en dan N89 richting Sedan wordt het 380 km; nog steeds teveel om naar mijn smaak.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 08 jul 2023, 8:50

Ik zou niet allerlei kunstgrepen gaan uithalen om files te vermijden. Antwerpen is nu eenmaal druk, maar met een redelijk uitgekiend tijdstip hoef je er niet veel tijd te verliezen.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » ma 10 jul 2023, 20:56

Als ik kijk naar de voorspelling van Bison Futé staat mijn plan voor donderdag wel vast; 05h00 vertrek en ik ga via Brussel > Charleroi > Reims. Ik verwacht mogelijk nog wel wat oponthoud, vermoedelijk voornamelijk op de A71. Ik zal vrijdag hopelijk een wat rustigere dag treffen op de rit via de A9 naar Spanje. Tijdens de reis zal ik hier verslag doen van het verloop (uitsluitend wanneer de wederhelft aan het sturen is uiteraard).

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » wo 12 jul 2023, 10:47

Het is al weer even (10 jaar) geleden dat ik hier een topic heb gestart over een vergelijkbaar traject.
In 2 dagen gereden, wel een andere route. Over Charleroi rijden was toen nog niet aan de orde.
Ubi volentia est, via est

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » do 13 jul 2023, 7:31

Goedemorgen. Vanaf de N5 net ten zuiden van Charleroi.
Vanmorgen om 04.59 reden we de A2 op bij Nieuwegein. Op de A27 was het goed door rijden met 130.
Eenmaal over de grens op de E19 was het linkerbaan maar 100 km/h. Wat een enorme stoet vrachtverkeer rijdt daar al zo vroeg op de ochtend. Één inhalende caravan en je zit er tot Antwerpen achter.

Door een moment van onoplettendheid de A12 genomen tussen Antwerpen en Brussel, waardeloos. Uiteindelijk zo’n 5 minuutjes verloren. R0 liep soepel en nu dus voorbij Charleroi.

Nu al blij met de keuze voor Charleroi, lijkt een hardnekkige file te staan op de Franse A1 waar de A2 er bij komt. Zo het express gedeelte van de N5 op en hoeven we ons hopelijk tot Clermont niet druk meer maken over drukte.
Laatst gewijzigd door Autostrada op do 13 jul 2023, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 13 jul 2023, 8:13

^^ Mooi zo. File bij Franse A1/A2 komt door werkzaamheden. Die zie je eigenlijk al weken staan. Overigens was de bedoeling ze vandaag af te ronden.

Goede reis!

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » do 13 jul 2023, 11:55

Nog 10 km tot Aire Jardins des Arbres op de A77. Schiet vooralsnog lekker op, sinds Charleroi op de cruise control met 1 stop langs de A4 net ten zuiden van Reims.
Hij pakte m’n badge niet bij Reims, kaartje getrokken maar bij het station van de A19>A77 ging hij toch op de télepéage. Benieuwd wat ze nu afschrijven.

Vandaag nog net iets minder dan 500 te gaan. Nu lunch en dan de A77 af.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » do 13 jul 2023, 19:58

Goedenavond, vanuit de Aveyron, zo’n 15 kilometer ten noorden van Millau.
Vandaag een goede 1e reisdag gehad. 1200 km gereden, nog zo’n 1000 te gaan morgen en overmorgen.

Vanochtend zoals gezegd om 05h vertrokken, dat beviel toch wel heel goed. De auto nog rustig en slaperig, en je kunt gewoon nog met 130 naar de grens. De passage van België ging prima, ik vind de N5 een heel behoorlijk alternatief. Ja - je moet een stukje over het secundaire wegennet en je hebt een stukje N5 waar het asfalt niet helemaal top is, maar je rijdt wel praktisch in je eentje.
Eenmaal aan de Franse kant viel me op dat er daar een paar verzakkingen zijn geweest op het nieuwe trace van de A304. In zuidelijke richting is er op 2 plekken slechts 1 rijstrook beschikbaar.

De A34 viel me reuze mee, het stuk vanaf Rethel tot Reims laat wat te wensen over, maar je rijdt toch heel prettig over die lege wegen.
Op de A4 was er nog wel aardig wat verkeer, tussen Reims en Chalons, daar komen uiteraard veel stromen samen, ik zag veel Britse en Belgische platen.
Eenmaal op de A26 was het weer rustig, om niet te zeggen uitgestorven. Dat beeld bleef zo op de A5, A19, A77 en A79. Heerlijk ontspannen doorrijden.

De telepeage badge begon gelukkig weer met functioneren, wat wel handig was op de A79. Daar heb je de “peage flux libre”; er staan 2 kleine bordjes die dat aangeven. In mijn ogen volledig onduidelijk dat je daar als automobilist actie moet ondernemen. De telepeage badge wordt gewoon gescand met 130 km/h; het is een kwestie van tijd voordat alle tol stations in Frankrijk opgerold kunnen worden. De verwarring is completer als je dan de A71 op gaat, omdat je daar dan een kaartje moet trekken voor het gesloten systeem van APRR. Menig automobilist staat daar te klungelen, omdat men verwacht dat er juist betaald gaat worden voor het zojuist gereden stuk A79.

Vervolgens was het weer een stuk drukker op de A71, maar niets dramatisch. Een klein beetje congestie voor het illustere station van Gerzat, maar dat mocht geen naam hebben (1 minuut vertraging).

Daarna de A75 op, ik snap dat mensen enthousiast kunnen worden van deze weg, vanwege het landschap; maar mijn ding is het niet met al die bochten en stukken met vMax 110 km/h.

Morgen hopelijk rustig op de Franse wegen ivm 14 Juillet, naar Valencia weinig opties dan de A75 af naar de A9 en dan de eindeloze AP7 afzakken. Hopelijk net zo onstpannen als vandaag. Parijs heb ik iig gemist als kiespijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 13 jul 2023, 20:02

Je moet het willen om een beetje buiten de gebaande paden te gaan, maar dan heb je wel de zeer rustige autosnelwegen door het midden van Frankrijk. Vanwege het zig-zag is het een route die niet zo snel door navigatiesystemen wordt gesuggereerd, dat is toch altijd via Parijs of via Lyon.

Zelfs op zwarte zaterdag is zo'n A26, A19 of A77 heel rustig. Ik heb de A77 vorig jaar in augustus gereden en er was amper verkeer.

Ik ben wel benieuwd hoe snel die Charleroi - Reims route wordt opgepikt door vakantiegangers. Ik zag er de laatste keren al meer Nederlanders dan vroeger. Je hebt wel een deel dat allergisch is voor alles wat niet volledig autosnelweg is, maar nu met navigatiesystemen misschien niet beter weten tot ze op de N5 komen.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » do 13 jul 2023, 20:51

Verhoudingsgewijs vond ik dat er al heel veel Nederlanders te vinden waren op de route via Charleroi. Op het stuk nabij de Franse grens, waar er toch vooral transit verkeer op de weg zit, was 1 op 2 kentekens Nederlands. Overigens was het er wel uitgestorven. Ook de route die ik gevolgd heb wordt ontdekt, de Nederlanders kennende eerder vanwege de goedkope tol, die de N-weg angst doet overwinnen… Exemplarisch was een Nederlandse auto met vouwwagen met knal oranje (hoe kan het ook anders met die Hollanders zal de buitenlander verzuchten) spanbanden om zijn vouwwagen. Ik zag hem bij Rethel op de A34, en hij kwam de Aire du Jardin des Arbres langs de A77 oprijden toen wij daar net klaar waren met de lunch. Wat een fijne Aire is dit overigens.

Zowel Waze als Google Maps geven de route via Reims / Troyes niet als je zoekt op een route naar Clermont Fd. Wij navigeerden met Waze, en bij het oprijden van de A54 ten zuiden van Brussel probeerde hij ons bij afrit 20 weer te laten keren. Toch gaf hij direct na afrit 20 “there’s a better route” en plotte de route toen exact zoals ik hem wilde gaan rijden. Moraal van het verhaal: na het gereedkomen van de A79 vorig jaar, is het echt nog een kwestie van het voltooien van de N7 (en ze bouwen daar nog aardig, er ontbreken nog maar 2 kleine stukjes en er zit nog maar 1 rotonde op het hele gedeelte wat niet 2x2 is) zul je zien dat het echt een serieuze optie wordt voor de navigatie systemen… Dan is het natuurlijk uit met de pret als het gaat om compleet verlaten snelwegen.