Van Nieuwegein naar Andalusië 15 juli

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Van Nieuwegein naar Andalusië 15 juli

Bericht door Pino » do 13 jul 2023, 23:55

^^ Ik zie de charme van deze route wel op weg naar de A75, maar volgens Google is hij vanaf Reims al een kwartier langzamer dan over Parijs rijden en dat wordt vanaf Charleroi alleen maar meer. Zoals je zelf eerder zei: je rekent op een uur extra reistijd, maar verwacht die goed te maken door een soortgelijke vertraging bij Parijs te vermijden. Dat is echter een soort wijsheid die je nooit uit routeplanners gaat krijgen. Ook niet als wat laatste stukjes N7 worden gecompleteerd.

Ik heb het idee dat de optie Reims eerder terrein wint op weg naar Lyon, waar de route wel vaak uit de routeplanners komt rollen als net even sneller dan Luxembourg (of dat concreet waar is, laat zich niet voorspellen). Nu heb ik wel eens eerder gezegd dat ik voor twee minuten meer of minder het tientje extra tol van Reims niet over heb, maar navigatiesystemen bepalen tegenwoordig meer dan de wens om tol te mijden, en dat zal de N5 nog wel eens wat drukker maken met Nederlandse kentekens dan je eigenlijk zou verwachten. Ik denk dan ook dat het met deze goedkoopste route naar Perpignan die bijna snelweg is niet zo supersnel zal gaan!

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » vr 14 jul 2023, 6:56

Het is zeker een omweg, dat staat buiten discussie. Mijn ervaring is dat de navigatie congestie zoals rond Parijs structureel onderschat qua duur van de vertraging. Gisteren had ik via de gebruikelijke route risico op vertraging bij Gent, Lille, het samenvoegen van de A1 en A2 en de passage van Parijs. Op geen enkel moment zag het er gisteren daar ‘dramatisch’ uit, maar het is echt niet overdreven om te stellen dat de passage van Parijs alleen al normaliter zo’n 30 tot 45 minuten vertraging veroorzaakt, en dan gaat het nog om een gunstige dag.
Daarnaast rekent navigatie altijd met een constante snelheid, die kun je rijden op een weg als de A19 of A34; mijn ervaring op wegen als de A71 is toch dat je vaak overgeleverd bent aan het inhaal tempo van je voorligger, die het gemiddelde echt kan drukken over de lange afstand.

Wat voor mij belangrijk is, na ervaring met onze eerste lange rit naar Perpignan vorig jaar, was:
1) voorspelbaarheid van de reistijd, ivm plannen stops, eten, slapen van de kinderen, etc
2) liefst rustige route zodat het rijden met beide bestuurders optimaal kan (vrouwlief wil prima sturen, maar ziet zichzelf niet over de peripherique gaan

Vanaf het moment dat wij gisteren net na Brussel de A54 opdraaiden rond een uur of 07h tot we Riom / Gerzat naderden hebben wij heerlijk ontspannen kunnen rijden, stops kunnen maken op rustige Aires en voor welgeteld één rood stoplicht gewacht bij Somzee. Wat mij betreft is het kwartier of hooguit half uur (en ik geloof niet dat die andere route volledig soepel zou zijn verlopen, maar soit) wat ik met deze route verloren ben ruimschoots gecompenseerd op andere wijze.

De kids kijken terug op een ontspannen dagje in de auto - en dat is ook wat waard als je vandaag weer door mag naar Valencia 8-)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 14 jul 2023, 7:14

^^ Zoals ik zei, ik zie helemaal wat je bedoelt. Maar op zijn minst praat je over factoren die niet uit routeplanners/navigatiesystemen komen, en dat zal het nooit mainstream maken.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 14 jul 2023, 8:54

^^ Routeplanners geven gewoon de kortste route uiteraard. Daar kun je wel enigszins omheen werken door tussenstops toe te voegen en te kijken wat zo’n alternatieve route doet voor je reistijd. Maar andersom een conditie toevoegen dat je de hele regio Parijs wil vermijden, of Brussel, of de A7 in het Rhônedal ofzo, is in dat soort systemen toch wat lastiger.

Vroeger werden dit soort nieuwe routes nog ‘geïntroduceerd’ in de Kampioen of spraken vakantiegangers er onderling over. Maar tegenwoordig is het toch gewoon een kwestie van de navigatie volgen, en op een dag verbaasd zijn dat je ter hoogte van Troyes nog steeds niet bij Luxemburg bent.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 14 jul 2023, 9:57

^^ Dat is volgens mij hoe best wel veel mensen zonder het te plannen op de N5 terecht komen. Maar dat is ergens dus ook gewoon stom. Het kost je op zijn minst een tientje extra tol (en gemiste mogelijkheid goedkope benzine in Luxembourg), én je navigatie houdt geen rekening met zaken die meer dan 1.5 uur voor je liggen - terwijl je best een beetje kunt variëren tussen deze routes om bijvoorbeeld avondspitsen te mijden.

En dan kom je uit bij het punt dat ik best wel wat over heb voor goede sfeer in de auto. Route en files kunnen daar bepaald aan bijdragen, bij zowel de twee volwassenen voorin als bij de kinderen achterin, en daarom loont het zich om zelf na te denken over je route. Ikzelf accepteer met gemak een half tot een heel uur extra reistijd voor die goede sfeer. Of dat nou is om hardnekkige files te vermijden, onderweg iets leuks te zien, mijn eigen lolletje om nog eens wat nieuwe routes te pakken, enzovoort. Dat doen mensen tegenwoordig te weinig, en het wordt dan ook ergens een self-fulflling prophecy dat lange ritten met de familie zo'n vreselijke bezigheid vormen.

Alleen al in die zin kan ik deze gekozen route toejuichen. Maar ik denk dat je er ook niet anders naar kunt kijken dan iets waarvoor je altijd extra reistijd zult pakken in ruil voor meer zekerheid en gemoedelijke sfeer. Het volgende baseer ik alleen op Google Maps voor het aantal kilometers, en verder op de oude stelregel dat je op een lange dag reizen op de snelweg zo'n 100 kilometer per uur zult afleggen inclusief pauzes en kleine vertragingen, en dat grotere vertragingen of stukken niet-snelweg bij dat gemiddelde moeten worden opgeteld. Voor de passage van Parijs reken ik nog eens twintig minuten extra bij normaal niet-spits verkeer aldaar (SYTADIN geeft een 55 minuten voor de 60 kilometer tussen Charles de Gaulle en Les Ulis). Nu, je praat over de route van Nivelles naar Montmarault en die is 620 kilometer over de klassieke route Parijs-A71, dus base case 6:30 uur. De route die Autostrada gereden heeft is 701 kilometer, dus base case 7 uur. Bevindt zich al met al dus keurig binnen de omweg-range die ik zelf hanteer, maar vraag of het gisteren nou echt concreet sneller was? Randje op zijn best. De file op de A1 was goed voor 10 minuten vertraging, en ik denk dat Parijs nog wel gepasseerd had kunnen worden met minder dan 20 minuten extra - met dank aan het vroege vertrek. Maar zoals Autostrada zegt (en ik alleen maar kan beamen), dat gegeven is niet zo'n vreselijk belangrijk.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 14 jul 2023, 10:07

Dat 95% van de reizigers gewoon de navigatie volgt en er nu een generatie reizigers komt die vrijwel geen bekendheid heeft met het wegennet zoals mensen dat uit het pre-Google Maps tijdperk hadden, maakt het wel mogelijk om buiten die gebaande paden alternatieven te vinden die veel rustiger zijn.

Het bekende voorbeeld van mensen die op weg naar Italië in de ene na de andere file staan, lange tijd voor de Gotthard staan te koekeloeren, terwijl je via de Simplon of Grand St Bernard filevrij de Alpen kan passeren, maar omdat die bij voorbaat 100 kilometer langer is, door geen GPS wordt aanbevolen.

Maar je moet het willen om van te voren al te beslissen om een langere, maar rustiger / relaxter route te nemen. De meeste mensen pakken dan toch maar wat de GPS aangeeft.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 14 jul 2023, 11:00

^^ Ja, meer en meer mensen hebben geen idee inderdaad. En als ze iets van een idee hebben dan is een kleine afwijking, zoals even van de snelweg af, al snel iets griezeligs. De tijd dat mensen al maanden voor de reis boven de atlas hingen om een route uit te stippelen, ligt ruim achter ons. Het is nu een kwestie van de snelste route ingeven in de routeplanner en gaan met die banaan.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 14 jul 2023, 12:51

^^ Exact. Maar het voordeel is dat voor degenen die wel een goede voorbereiding doen, bijvoorbeeld ook de mensen die zich via dit forum proberen te informeren, er ook op drukke dagen soms nog best alternatieven te vinden zijn die comfortabeler rijden. Zoals die route A304-A34-A4-A26-A5-A19-A77-N7-A79-A71 om richting Clermont-Ferrand te gaan. In de praktijk onder de streep misschien niet eens sneller, maar doordat het een rustiger route is rijdt het wel ontspannender.

We hebben hier ook wel eens mensen gehad die niet via de Gotthard wilden en op zoek waren naar een filevrije route. Maar als je dan de Grote Sint Bernard suggereerde wilden ze dat ook niet, want dat vonden ze te ver om. Blijkbaar gaat het er niet altijd in dat grote omwegen soms best kunnen lonen, en dat de kortste route niet gelijk de snelste route is op drukke vakantiedagen. Voor mij persoonlijk speelt de verkeersdrukte ook mee. Zelfs als het wel doorrijdt, zijn sommige wegen enorm druk en is het zeer intensief rijden. Een rustiger weg pakken kan lonen om de reis voor jezelf prettiger te maken.

Ik moet zelf volgend jaar in de zomer naar Wenen. Ik zat van de week even te kijken naar waar Google Maps mee kwam. Natuurlijk kun je simpelweg de Duitse A3 afrijden, en dan in Oostenrijk A8-A25-A1. Dat ligt voor de hand. Of wat ik zelf graag doe: A30-A33-A44-A7-A70-A73 en dan de A3. Maar Google Maps kwam ook met een alternatief waar ik zelf naar Wenen niet direct aan had gedacht, wat nauwelijks extra kilometers heeft en wel veel minder Baustelles: door Duitsland A30-A2-A14-A4-A17, dan door Tsjechië D8-D1-D52 en in Oostenrijk de A5. En dat lijkt mij eigenlijk een best wel aantrekkelijk alternatief, zelfs als het uiteindelijk niet sneller is, zal het ook niet veel langzamer zijn en ongetwijfeld relaxter rijden dan die hele A3 af.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 14 jul 2023, 13:44

Ds79m schreef: vr 14 jul 2023, 11:00 Ja, meer en meer mensen hebben geen idee inderdaad. En als ze iets van een idee hebben dan is een kleine afwijking, zoals even van de snelweg af, al snel iets griezeligs. De tijd dat mensen al maanden voor de reis boven de atlas hingen om een route uit te stippelen, ligt ruim achter ons.
Nou was in die goede oude tijd mijn moeder (thuis de chef route, die echt wel over dit soort dingen nadacht) ook nooit zo te porren voor een uitje over een niet-snelweg. Haar vervolg op de "over een dag genomen gemiddeld 100 km/h over de snelweg", die ik hier nog vaak als uitgangspunt hanteer, was "50 km/h op een niet-autosnelweg". En daarmee kwam je dan nooit uit op de conclusie dat een bepaalde afsteek wel gunstig kon zijn. Nou ja, de Fernpass kon dan nog wel uit in plaats van over München rijden, maar dat was het denk ik wel zo'n beetje.

Nu denk ik dat ook dat 50 km/h-uitgangspunt door de bank genomen nog steeds gelding heeft. Alleen wanneer iemand je hier vertelt dat een bepaalde niet-snelweg echt bruikbaar is, zou je het toch eens van een ander kunnen aannemen. Net zoals vroeger trouwens, wanneer iemand in je netwerk je een bepaalde route aanraadde.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 14 jul 2023, 14:11

^^ Ja, het was ook wel de truc om de kwaliteit van de niet-snelwegen in te schatten. De oude Michelingids gaf altijd een goede indicatie, omdat je goed kon zien in hoeverre die wegen 2+1 of 2+2 waren en of ze ongelijkvloerse kruisingen en rondwegen hadden, in plaats van zo’n klassieke weg met twee rijstroken en elke paar kilometer een dorpje, wat inderdaad niet opschiet. Nu is dat op Google Maps een stuk lastiger te ontcijferen vanaf de kaart uiteraard.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 14 jul 2023, 14:35

^^ En op het onderliggend wegennet is er ook veel gedeklasseerd. Meer rotondes, drempels in dorpspassages, meer verkeersdrukte, meer snelheidsbeperkingen met striktere handhaving - de doorgaande N-wegen van de jaren '90 zijn anno nu lang niet altijd meer zo prettig. Je moet de krenten in de pap weten, of zelf ontdekken. De route tussen de A20 en Angoulême via Bellac en Confolens, die ik hier meermaals heb geproageerd, wordt ook door anderen op dit forum goed ontvangen. Maar met een blik op de kaart zul je die waarschijnlijk inderdaad niet zo snel kiezen. Wat dan wel opvalt op de kaart is een weg als de Franse N2, maar in de praktijk kost je dat tussen Bergen en Parijs simpelweg anderhalf uur extra, over een weg die er niet altijd even goed bij ligt en over grote delen ook niet zo prettig rijdt. Tja. Het zal je in elk scenario veel extra tijd kosten en het is alleen interessant als je de tijd hebt en tol besparen een doel op zich is.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » vr 14 jul 2023, 20:32

Hola vanuit Valencia.
We zijn vandaag om 17h15 goed aangekomen; de rit had helaas veel meer voeten in de aarde dan voorzien.

Vanochtend om 09h reden we weg vanuit onze stop bij Millau, even binnendoor en binnen 10 minuten zaten we op een lege A75. Ik blijf het zeggen, het is niet mijn weg, die A75, maar ergens na het viaduct van Millau (die is natuurlijk van wereldklasse) kwam ik op een kaarsrecht stuk dwars door die vlaktes op 900 meter hoogte, echt fantastisch. https://maps.app.goo.gl/ncFVKmmJZvbHXVYu7?g_st=ic Je waant je daar net in Argentinië of Zuid Afrika.

De uitgestorven A75 helemaal afgereden kwamen we zonder enige waarschuwing in de drukte van de A9. Heel veel Fransen naar Spanje op pad voor 14 Juillet en ze rijden stuk voor stuk op de linker rijstrook, het liefst met de knipper naar links aan en heel dicht op elkaar. Eentje gaat er in de remmen en hup de hele autoroute staat stil voor een stop en go. Het zijn dit soort taferelen die ik gisteren wist te ontwijken, en vandaag vol in zat.
Naarmate de grens dichterbij kwam werd het stop en go gehalte steeds hoger. Dankzij dit forum wist ik dat de telepeage poorten bij Le Boulou meest rechts zitten, wat me zo’n kwartier heeft gescheeld ter plaatste; er zit daar een hoop verkeer op de weg die het tolkaartje al geruime tijd geleden getrokken heeft en ruim de tijd neemt om hem boven water te krijgen.

Precies op de grens van Frankrijk en Spanje versmalt de A9 van 3 rijstroken naar 2 rijstroken op de AP-7; met file tot gevolg.
Na La Jonquera takt de N-II af en was je traditioneel al het verkeer kwijt, wat lekker tol-vermijdend binnendoor kachelde. Maar die tijden zijn voorbij. Dat brengt mij gelijk tot de tegenvaller van vandaag: de AP-7 was goed als tolweg, maar is gewoon niet berekend op de intensiteiten sinds het wegvallen van de tol. Er zijn te weinig rijstroken, te weinig parkeerplaatsen, en zeker het lange stuk 2x2 tussen Barcelona en Valencia, wat ook nog eens geen klimstroken kent, rijdt echt heel vermoeiend. Om de haverklap zit je achter een inhalende vrachtwagen, die er kilometers over doen om weer naar rechts te gaan.

Wat mij opviel is dat er extreem veel pech gevallen en ongevallen waren op de AP-7. Wij hebben echt ontelbare pech gevallen gezien en moesten langs 4 ongevallen met >15 min vertraging. Bij het 1e ongeval stuurde Waze ons over het OWN, wat zo’n 20 minuten winst opleverde. Bij het 2e ongeval stuurde Waze ons via de B-20, de binnenring van Barcelona, wat zo’n 20 minuten verlies opleverde, omdat de AP-7 weer vrij was en de B-20 bezaaid met kleine ongevallen met blikschade waarbij mensen stil staan op een rijstrook.
De B-20 leidde ons uiteindelijk naar de C-32, waar je toch nog even 10 euro mag neertellen voor een paar tunnels; enfin het enige goede aan het tolvrije aspect van de AP-7 is dat je toch aardig wat bespaard. Maar het aloude beeld van lege autopistas heeft bij mij vandaag wel een flinke deuk opgelopen. Wij stopten vandaag een aantal keer op de Spaanse parkeerplaatsen, onder elke boom lagen mensen te slapen naast hun wagens die volledig op de enkels lagen, getuige het voorkomen van deze mensen bestemming Marokko; een prachtig gezicht en wat een road-trip maken die mensen toch elk jaar met bij wijze van spreke hun hele hebben en houwen (travel light lijkt in die doelgroep nog niet bepaald een credo)

Enfin; ik denk niet dat ik het vandaag heel veel anders had kunnen doen, behalve wellicht een stuk eerder gaan rijden dan de 09h00, maar dat gaf ons wel tijd voor een rustig ontbijt. Om 18h00 zaten we op het strand bij Valencia, maar ik had ingeschat dat dit om 16h zou zijn.

Morgen nog zo’n 380 kilometers, ik neem de AP-7 en zodra ik daar af kan de A35 door de binnenlanden. Eerst naar het strand, lunchen en op het heetst van de dag afzakken. Morgen einde middag zeggen we: we zijn van Nieuwegein naar Andalusië gereden…

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 14 jul 2023, 20:57

Hier meer info over de geplande verbeteringen aan de AP-7. Men wil serieus geld in de ex-tolweg steken om hem geschikt te maken voor het huidige gebruik, want het is daar inderdaad een heel stuk drukker geworden.

https://www.wegenwiki.nl/AP-7_(Spanje)# ... loni%C3%AB

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » za 15 jul 2023, 22:00

Vanuit een warm Andalusië - we zijn er!
In de afgelopen 3 dagen 2360 kilometers gereden vanuit Nieuwegein. Of het voor herhaling vatbaar is weet ik niet, maar het is al met al goed verlopen.
De kids vonden het een eind rijden, maar hebben zich erg goed gehouden tijdens de hele reis, wat een hoop gescheeld heeft.

Vandaag zijn we rond 11h vertrokken uit Valencia, nadat we eerst lekker op het strand hadden gelegen. De AP-7 troffen we in dezelfde staat als gisteren aan, nog steeds een eindeloze stoet vakantiegangers, veel Fransen vooral en de nodige Belgen en Nederlanders. Druk, en lastig om echt tempo te maken.
De eerste verbetering kwam op het punt net ten zuiden van Valencia waar de AP-7 zich splitst van de A7. Wij hebben de A7 door het binnenland genomen, die uitgebouwd is met 2x3 rijstroken. Hier konden we wel aardig vaart maken. Bij Xativa word je volgens de bewegwijzering via de A35 naar Murcia geleid, maar bij Caudete willen ze je vervolgens via de A31 nog weer terug hebben op de A7. Wij hebben de A33 gevolgd en dan rijd je in je eentje door compleet niemandsland. Schoot lekker op.

Bij Murcia nog even wat drukte, maar daarna begint het verkeer snel uit te sterven en vanaf Lorca (hier zit een stukje trajectcontrole op vMax 80) ben je het verkeer wel echt kwijt.
Rond 15h30 kwamen wij aan in Palomares, na wel relatief lang gestopt te hebben voor de lunch.

Nu twee weken hier, en op zaterdag 29 juli rijden we vervolgens naar onze 2e accommodatie bij Cardona (Catalonië); dat zal ongetwijfeld wel weer over die vermaledijde AP7 zijn, maar daar gaan we nu nog maar niet aan denken…
Laatst gewijzigd door Autostrada op zo 16 jul 2023, 7:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 15 jul 2023, 22:48

Fijn dat het allemaal naar redelijke tevredenheid gelukt is. Ik rij volgende maand naar dezelfde regio en schrik een beetje van je AP-7 ervaringen. Ik had me juist verheugd op heerlijk cruisen over de AP-7 zoals ik dat een paar jaar geleden nog kende. Kwestie van verwachtingen bijstellen vrees ik. Gelukkig kom ik op de heenweg pas bij Valencia op de AP-7 terecht, maar terug rij ik hem helemaal tot aan de Franse grens uit.
Autostrada schreef: za 15 jul 2023, 22:00 Bij Xativa word je volgens de bewegwijzering via de A35 naar Murcia geleid, maar bij Caudete willen ze je vervolgens via de A31 nog weer terug hebben op de A7. Wij hebben de A33 gevolgd en dan rijd je in je eentje door compleet niemandsland. Schoot lekker op.
In de A-33 mist toch nog een stukje van een kilometer of zestien? Ben je daar even via de N-344 gegaan of is de A-33 daar inmiddels wel compleet?

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » zo 16 jul 2023, 8:09

Op de heenweg zie ik weinig problemen; als je vanaf de A23 invoegt op de AP-7 zit je langs Valencia in ieder geval op een 2x3 gedeelte, en kun je vrij snel na Valencia een gedeelte van het verkeer al gedag zeggen, terwijl de A7 met 2x3 uitgebouwd blijft.
Het is niet zozeer de weg, maar echt de weggebruikers die voor de matige ervaring zorgen. Er wordt heel veel links gehangen met 110 km/h, waardoor je treintjes vorming krijgt. In die treintjes wordt er te weinig afstand gehouden waardoor er geremd wordt en je terug moet naar 80 km/h.
Het is ons gebeurd dat we hele stukken 130 reden op de cruise control omdat het best wel rustig lijkt op de weg, om vervolgens weer om de haverklap in de remmen te moeten. Zoiets simpels als een bus of vrachtwagen heeft een enorm verstorend effect. En als het druk is, zoals op het hele stuk tussen Barcelona en Valencia wat maar 2x2 heeft rijdt je dus over honderden kilometers van treintje naar treintje en dat is echt vermoeiend.

De A33 is niet klaar, noordelijke stuk in provincie Valencia gaat dat ook niet deze zomer zijn zoals het er bij lag. Aan de zuidkant in Murcia zijn ze bijna klaar. Stukje OWN is prima te doen, niet heel ver en geen dorpjes of stoplichten. Je moet even langs Yecla maar die passage is ongelijkvloers. Ik zou zeker voor de A33 kiezen.

Het is dat mijn accomodatie op de terugweg al vast ligt, anders zou ik naar jou route via Zaragoza kijken; je hoeft dan maar amper over de AP-7 en dat lijkt me een stuk rustiger.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 16 jul 2023, 9:11

^^ Met die route over Zaragoza heb je van Valencia tot San Sebastián (of Irún, als je afsteekt over de N-121A) wel rust. Maar vanaf daar tot Parijs zit je wel in de drukte. En jij houdt men jouw tussenstop opties voor een oversteek naar Toulouse en over de vrij rustige A20.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » zo 16 jul 2023, 9:20

Dat is waar, voor de terugweg zal ik zeker naar de A20 kijken, maar dat is nu niet aan de orde.

Ik zie overigens dat op de A34 (N51) van Rethel naar Reims en op de N7 bij Magny Cours traject controle actief is. Ik ben er vrij zeker van dat ik afgeremd heb van 125 km/h naar 115 km/h op de teller bij het in- en uitrijden van die traject controles (omdat ik die palen zag staan), maar ik was me er niet van bewust dat ze in Frankrijk al zo ver waren met trajectcontroles. En dus ben ik na die palen gewoon weer 125 gaan rijden. Ik ben bang dus minimaal 2 boetes van 45 euro (als ik me niet vergis zijn dat de kosten als je direct betaald voor een overschrijding met <20 km/h op trajecten met een vMax > 50 km/h). Let daar dus op als je deze route kiest.

Die in Spanje op de A7 bij Lorca had ik wel in de gaten (daar stond ook duidelijk aangegeven dat het om een traject controle ging), in Frankrijk stond wel het gebruikelijke ‘Controles radars fréquents’ maar ik had de link nog niet gelegd met traject controle.

Ik zie overigens op de A20 minimaal 3 traject controles, dus een gewaarschuwd mens telt voor 2…
Fingers crossed maar ik zie niet in hoe ik hier mee weg kom (tenzij ze uit stonden, maar die kans lijkt me nihil).

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » zo 16 jul 2023, 9:32

Via de app van mijn auto kan ik precies nagaan hoe hard ik waar gereden heb;
Op de N51 de traject controle in gegaan met 110 op de teller, er door heen met 125 op de teller en er uit met 113 op de teller. Dit lijkt me foute boel, aangezien de meting over 7,8 km plaats vindt.

Op de N7 de controle in gegaan met 114 op de teller, er door heen met 127 op de teller en er uit met 123 op de teller. Dit kan sowieso niet missen. :bom:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 18 jul 2023, 15:07

Je bent bij Palomares. In die streek zijn wel mooie wegen te berijden.

Een aanrader is de kustroute van Palomares naar Carboneras. Die gaat hoog over de hellingen met mooie uitzichten op zee. Iets zuidelijker heb je de Cabo de Gata, een ruig woestijnlandschap zoals je dat in Arizona vindt. Bijzonder om in Europa te zien.

Wat verder weg is de Tabernaswoestijn, ten noorden van Almería. De A-92 gaat er dwars doorheen. Dit wordt gezien als de enige woestijn van Europa. Ik ben er in 2015 en 2021 geweest. Je hebt ook mooie bergwegen in die streek, je kan naar de Calar Alto, een observatorium op ruim 2.100 meter hoogte. Ook ideaal op een hete dag. De Puerto de Velefique is ook een mooie bergweg om te sturen.

Wat ik zou vermijden zijn die streken met plastic kassen. Daar zijn ook niet de toeristische trekpleisters, maar je ziet dat iedereen daar wapening voor de ramen en deuren heeft. Er zijn veel illegale migranten die daar werk proberen te vinden en rondzwerven.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » di 18 jul 2023, 16:44

Dank voor de tips.
We hebben tot op heden nog niet bijster veel ondernomen - de hitte speelt daarin natuurlijk een rol; we zijn even naar Vera geweest, dat is wel een aardig dorpje maar niet zo bijzonder. Dat is op een steenworp.
Ook vlakbij is Mojácar, een typisch wit dorpje zoals je die in Andalusia vindt, ik vond het wat toeristisch moet ik zeggen. Temeer omdat ze een groot hotel aan de rand van het dorp hebben gebouwd wat het hele dorpsgezicht bepaald. De witte dorpjes rondom Grazalema zijn dan authentieker.
Ook zijn we naar het strand geweest bij Garrucha, prima, maar ook niet echt noemenswaardig.
Vandaag zijn we over de A7 naar Almería gereden, in deze contreien is de A-7 gelukkig wel rustig, we waren er in 40 minuten. Onderweg veel van die fruit plantages inderdaad, op sommige stukken zo ver als het oog rijkt. Het centrum van Almería is wel leuk, mooie pleintjes en een goed bewaard Alcazaba. Onderweg vond ik wel mooie vergezichten vanaf de A7, wat wij de komende 1,5 week nog willen doen:
- Naar het dorpje Turre, vlakbij
- Naar het strand in Águilas via de kustweg (terug AP-7 denk ik)
- De woestijn waar jij het over hebt, ik wilde alleen niet via de A92 gaan maar de A7 tot aan de N340a en dan via Sorbas naar naar Tabernas; volgens mij kom ik er dan ook door?
- Langs de kust naar Carboneras, daar ergens naar het strand
- Las Negras / Cabo de Gata
- Murcia

Opties als Cartagena, Lorca, Vélez-Blanco en evt Granada houd ik nog een beetje achter de hand, afhankelijk van de reislust van de hele meute.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » do 20 jul 2023, 18:03

Chris schreef: di 18 jul 2023, 15:07 Je bent bij Palomares. In die streek zijn wel mooie wegen te berijden.

Een aanrader is de kustroute van Palomares naar Carboneras. Die gaat hoog over de hellingen met mooie uitzichten op zee. Iets zuidelijker heb je de Cabo de Gata, een ruig woestijnlandschap zoals je dat in Arizona vindt. Bijzonder om in Europa te zien.

Wat verder weg is de Tabernaswoestijn, ten noorden van Almería. De A-92 gaat er dwars doorheen. Dit wordt gezien als de enige woestijn van Europa. Ik ben er in 2015 en 2021 geweest. Je hebt ook mooie bergwegen in die streek, je kan naar de Calar Alto, een observatorium op ruim 2.100 meter hoogte. Ook ideaal op een hete dag. De Puerto de Velefique is ook een mooie bergweg om te sturen.

Wat ik zou vermijden zijn die streken met plastic kassen. Daar zijn ook niet de toeristische trekpleisters, maar je ziet dat iedereen daar wapening voor de ramen en deuren heeft. Er zijn veel illegale migranten die daar werk proberen te vinden en rondzwerven.
Vandaag een mooi rondje gemaakt op de A7 naar de N340a, langs Sorbas naar Tabernas. Daar de A-92 op terug naar de A-7 en vervolgens weer richting het zuiden (Almería) en naar het strand geweest in het Parque Cabo de Gata, heel ruig en mooi daar met ontelbaar veel baaitjes met azuur blauw water. Erg mooi rondje en de woestijn is inderdaad haast Amerikaans, desolaat en droog. Die Texas Hollywood etc zijn we hard voorbij gereden, maar daar kwam nog wel wat volk op af.

Qua verkeer was het allemaal vrij rustig, het viel me op dat er relatief veel vrachtverkeer rijdt, met name van/naar cement/kalk groeves. De N340a is wel aardig uitgebouwd, met klim stroken daar waar nodig dus je hebt weinig last van het vrachtverkeer. Dat de A-92 de heilige graal van het wegennet in Andalusië is, wist ik uit eerdere bezoekjes aan Spanje. Toch maken ze het wel heel bont; https://maps.app.goo.gl/btkTARk1EFwHgQEeA?g_st=ic
Oostenrijk is er niets bij.

Overigens viel me op dat ondanks de populariteit bij de lokale junta, de A-92 niet ongelijkvloers op de A-7 aansluit; voor de A-7 is het een reguliere ongelijkvloerse afrit die uitkomt op een rotonde onder de weg, de A-92 loopt uit op deze rotonde - alleen de verbinding van de A-92 naar de A-7 West lijkt deze rotonde te bypassen. Ik had op z’n minst verwacht dat ook de relatie A-7 West > A-92 Noord ongelijkvloers zou zijn, maar dat verkeer mag de rotonde driekwart rond.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 20 jul 2023, 18:06

Autostrada schreef: do 20 jul 2023, 18:03 Overigens viel me op dat ondanks de populariteit bij de lokale junta, de A-92 niet ongelijkvloers op de A-7 aansluit;
Dit is wel gepland overigens, onlangs zijn daar ontwerpen voor uitgewerkt en procedures voor doorlopen.

De Junta de Andalucía is echter min of meer bankroet, ze hebben zich bovendien enorm vertild aan die HSL projecten. Er wordt ten gevolge bijna niks meer gebouwd, de A-334 naar Albox is één van de weinige recente snelwegprojecten van de regionale regering.

Voor het eerst sinds mensenheugenis heeft Andalusië nu een rechtse regering, maar die lijkt qua mobiliteitsbeleid niet bepaald de bakens te verzetten. Nou waren de socialisten ook bepaald pro-wegenbouw, maar die HSL was te hoog gegrepen voor een regio.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » do 20 jul 2023, 18:38

^^ Die HSL is inderdaad een treurig verhaal. Vanaf de A-7 zie je ze op sommige punten aan het werk, met 40 graden onder de verzengend hete zon staan ze dan viaducten te leggen… En dan even verderop is de boel al klaar, en volledig aan het overwoekeren. Het kan niet anders dan dat de totale kosten van het project enorm gaan escaleren door een laag bouw tempo in combinatie met moeilijke omstandigheden (vooral de warmte)

De A-334 sluit overigens bijna op de A-7 aan, dat lijkt me een kwestie van weken. Volgens mij is het knooppunt al provisorisch open en moeten alleen de lijnen nog getrokken worden en de stickers van de bewegwijzering gehaald.

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » do 20 jul 2023, 22:08

Ik rij over een week van Almeria naar Antwerpen via de A7 - AP7 - A31 - A33 - A35 - A7 - AP7 - (F) A9 - A75 - A71 - A79 - N7 - A77 - N104 - A104 - A1 - A2 - (B) E19 - R0 - A12.
Deze route is vooral ingegeven om zo weinig mogelijk tol te betalen en goedkope tankmogelijkheden vlakbij afritten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 20 jul 2023, 22:29

Autostrada schreef: do 20 jul 2023, 18:38 ^^ Die HSL is inderdaad een treurig verhaal. Vanaf de A-7 zie je ze op sommige punten aan het werk, met 40 graden onder de verzengend hete zon staan ze dan viaducten te leggen… En dan even verderop is de boel al klaar, en volledig aan het overwoekeren. Het kan niet anders dan dat de totale kosten van het project enorm gaan escaleren door een laag bouw tempo in combinatie met moeilijke omstandigheden (vooral de warmte)
Die HSL is volgens mij nog onderdeel van de nationale regering, onderdeel van de 'Corredor Mediterráneo'. Het wordt deels zelfs enkelspoors aangelegd.

Maar ik doelde eigenlijk op de HSL van Sevilla naar Granada, met een mooi woord de 'Eje ferroviario transversal de Andalucía'. De bouw lag al sinds 2009 stil en is in 2014 min of meer gecanceled (Sevilla - Antequera).

De Eje ferroviario transversal de Andalucía was gepland als een heel netwerk van oost-westverbindingen: grens Portugal - Huelva (gecanceled), Huelva - Sevilla (nog in procedure), Antequera - Granada (grotendeels in gebruik) en Granada - Almería (gecanceled).

De kosten liggen gewoon te hoog voor een regionale regering. In Spanje hebben die al meer macht en belastinginkomsten dan bijna overal elders in Europa, maar ook hier heeft men zich in het project verslikt. En dan is de bouw ook nog eens goedkoper dan elders in Europa.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » vr 21 jul 2023, 9:05

jdb2 schreef: do 20 jul 2023, 22:08 Ik rij over een week van Almeria naar Antwerpen via de A7 - AP7 - A31 - A33 - A35 - A7 - AP7 - (F) A9 - A75 - A71 - A79 - N7 - A77 - N104 - A104 - A1 - A2 - (B) E19 - R0 - A12.
Deze route is vooral ingegeven om zo weinig mogelijk tol te betalen en goedkope tankmogelijkheden vlakbij afritten.
Dat is vrijwel gelijk aan mijn heenweg; met uitzondering van het stuk tussen Montargis en Brussel. Ik ben via Charleroi gereden om Parijs te vermijden, je zou nog kunnen overwegen om vanaf de N104 via de A4 naar Reims te rijden en daar de A34 naar de Belgische grens te pakken. Ik denk niet dat dit heel veel tol scheelt, maar misschien zo’n 5 à 10 euro.

Je zou eventueel nog door Millau kunnen rijden om de tol voor het viaduct te omzeilen. En dan kun je daar gelijk ergens tanken bij een supermarkt.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » vr 21 jul 2023, 9:36

jdb2 schreef: do 20 jul 2023, 22:08 Ik rij over een week van Almeria naar Antwerpen via de A7 - AP7 - A31 - A33 - A35 - A7 - AP7 - (F) A9 - A75 - A71 - A79 - N7 - A77 - N104 - A104 - A1 - A2 - (B) E19 - R0 - A12.
Oh Ja, vergeet vooral niet de e-tol voor de A79 te betalen, indien je geen télepéage badge hebt. Het staat ter plekke zeer slecht aangegeven dat en hoe je dit moet doen.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » za 22 jul 2023, 11:19

Gisteren in Murcia geweest, wel een aanrader is dat. Deed me denken aan Sevilla maar dan zonder de toeristen. Wel inclusief de temperaturen (40’C)

Komende vanuit Palomares de A-7 genomen, eerst nog rustig maar als je in de buurt van Murcia komt wordt het steeds drukker. Er blijft veel verkeer van/naar de ferries naar Afrika op de weg zitten. Veel Fransen, steevast linkerbaan. Ze lijken een magneet aan boord te hebben die ze aan de midden geleider doet kleven.
Murcia prachtige kathedraal, leuke straatjes en goed eten. Einde van de middag weer terug, nog stukje file op de A-30, die is ter plaatse overbelast omdat deze hier een stukje dubbel loopt met de A-7. Ik geloof dat er wel een nieuwe weg gebouwd wordt (RM-21), dat lijkt me wel nodig.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 22 jul 2023, 11:42

Dat stukje A-7 / A-30 in Murcia is één van de drukste wegvakken van Spanje terwijl het niet ideaal ontworpen is.

Die vallei waar Murcia in ligt is dichtbevolkt omdat hier van oudsher wel veel landbouw mogelijk was (tegenwoordig vooral fruit en zo). Vrachtwagens uit Murcia zie je in grote delen van Europa rijden.

Er is wel een noordwestelijke bypass van Murcia in aanbouw en het is ook gepland een omlegging aan de noordoostkant te bouwen, zodat de A-30 en A-7 ontlast worden.