Hola vanuit Valencia.
We zijn vandaag om 17h15 goed aangekomen; de rit had helaas veel meer voeten in de aarde dan voorzien.
Vanochtend om 09h reden we weg vanuit onze stop bij Millau, even binnendoor en binnen 10 minuten zaten we op een lege A75. Ik blijf het zeggen, het is niet mijn weg, die A75, maar ergens na het viaduct van Millau (die is natuurlijk van wereldklasse) kwam ik op een kaarsrecht stuk dwars door die vlaktes op 900 meter hoogte, echt fantastisch.
https://maps.app.goo.gl/ncFVKmmJZvbHXVYu7?g_st=ic Je waant je daar net in Argentinië of Zuid Afrika.
De uitgestorven A75 helemaal afgereden kwamen we zonder enige waarschuwing in de drukte van de A9. Heel veel Fransen naar Spanje op pad voor 14 Juillet en ze rijden stuk voor stuk op de linker rijstrook, het liefst met de knipper naar links aan en heel dicht op elkaar. Eentje gaat er in de remmen en hup de hele autoroute staat stil voor een stop en go. Het zijn dit soort taferelen die ik gisteren wist te ontwijken, en vandaag vol in zat.
Naarmate de grens dichterbij kwam werd het stop en go gehalte steeds hoger. Dankzij dit forum wist ik dat de telepeage poorten bij Le Boulou meest rechts zitten, wat me zo’n kwartier heeft gescheeld ter plaatste; er zit daar een hoop verkeer op de weg die het tolkaartje al geruime tijd geleden getrokken heeft en ruim de tijd neemt om hem boven water te krijgen.
Precies op de grens van Frankrijk en Spanje versmalt de A9 van 3 rijstroken naar 2 rijstroken op de AP-7; met file tot gevolg.
Na La Jonquera takt de N-II af en was je traditioneel al het verkeer kwijt, wat lekker tol-vermijdend binnendoor kachelde. Maar die tijden zijn voorbij. Dat brengt mij gelijk tot de tegenvaller van vandaag: de AP-7 was goed als tolweg, maar is gewoon niet berekend op de intensiteiten sinds het wegvallen van de tol. Er zijn te weinig rijstroken, te weinig parkeerplaatsen, en zeker het lange stuk 2x2 tussen Barcelona en Valencia, wat ook nog eens geen klimstroken kent, rijdt echt heel vermoeiend. Om de haverklap zit je achter een inhalende vrachtwagen, die er kilometers over doen om weer naar rechts te gaan.
Wat mij opviel is dat er extreem veel pech gevallen en ongevallen waren op de AP-7. Wij hebben echt ontelbare pech gevallen gezien en moesten langs 4 ongevallen met >15 min vertraging. Bij het 1e ongeval stuurde Waze ons over het OWN, wat zo’n 20 minuten winst opleverde. Bij het 2e ongeval stuurde Waze ons via de B-20, de binnenring van Barcelona, wat zo’n 20 minuten verlies opleverde, omdat de AP-7 weer vrij was en de B-20 bezaaid met kleine ongevallen met blikschade waarbij mensen stil staan op een rijstrook.
De B-20 leidde ons uiteindelijk naar de C-32, waar je toch nog even 10 euro mag neertellen voor een paar tunnels; enfin het enige goede aan het tolvrije aspect van de AP-7 is dat je toch aardig wat bespaard. Maar het aloude beeld van lege autopistas heeft bij mij vandaag wel een flinke deuk opgelopen. Wij stopten vandaag een aantal keer op de Spaanse parkeerplaatsen, onder elke boom lagen mensen te slapen naast hun wagens die volledig op de enkels lagen, getuige het voorkomen van deze mensen bestemming Marokko; een prachtig gezicht en wat een road-trip maken die mensen toch elk jaar met bij wijze van spreke hun hele hebben en houwen (travel light lijkt in die doelgroep nog niet bepaald een credo)
Enfin; ik denk niet dat ik het vandaag heel veel anders had kunnen doen, behalve wellicht een stuk eerder gaan rijden dan de 09h00, maar dat gaf ons wel tijd voor een rustig ontbijt. Om 18h00 zaten we op het strand bij Valencia, maar ik had ingeschat dat dit om 16h zou zijn.
Morgen nog zo’n 380 kilometers, ik neem de AP-7 en zodra ik daar af kan de A35 door de binnenlanden. Eerst naar het strand, lunchen en op het heetst van de dag afzakken. Morgen einde middag zeggen we: we zijn van Nieuwegein naar Andalusië gereden…