Van Nieuwegein naar Andalusië 15 juli

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Autostrada
stadsweg

Re: Van Nieuwegein naar Andalusië 15 juli

Bericht door Autostrada » zo 23 jul 2023, 16:10

Vandaag zijn wij voor het eerst langs de kust naar het noorden gegaan. Mooi baaitje niet heel ver van Puerto de Mazarrón. We zijn er naar toe gereden via de Lidl in Vera (op zondag open), en daar de AP-7 op gegaan. De AP-7 tussen Alicante en Vera (via Cartagena) is nog steeds tol-plichtig, in tegenstelling tot het enorme stuk tussen La Jonquera (Franse grens) en Alicante.
Voor doorgaand verkeer tussen Almería en Valencia zou de AP-7 maar deels een zinnige optie kunnen vormen, het is al snel extra kilometers maken (20 kilometer om tov de A-7) en je moet natuurlijk tol betalen. De volledige route van Vera via Cartagena naar Elx lijkt dus zinloos, maar Vera > Mazarrón > RM-23 > RM-2 > A7 > Murcia is slechts 1 kilometer langer dan Vera > Murcia via de A-7. In de praktijk wordt de AP-7 gemeden als een Spaanse autopista met tol.

Observaties:
- De AP-7 tussen Vera en Mazarrón is leeg. Nee echt: leeg. Wij hebben 2 auto’s ingehaald op ±70 km autosnelweg, terwijl we zelf door niemand ingehaald zijn. Fair enough: dit op een zondag, maar dit is een weg waar je minuten lang geen enkel ander verkeer ziet.
- Goedkoop is het niet, dat verklaart waarschijnlijk bovenstaand; voor het stukje van Vera naar Mazarrón betaal je bijna 9 euro voor een personenwagen
- De kwaliteit van het asfalt etc viel mij enorm tegen, met name de eerste 20 km tussen Vera en afrit 890. Is de concessionaire hier ook aan het wachten tot ze uitgekocht wordt, zodat de weg tolvrij kan worden?
- Een lege weg rijdt wel lekker, geen Fransen (of überhaupt iemand anders); de tol ten spijt zullen we komende week nog wel een keertje naar Cartagena gaan

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 23 jul 2023, 16:39

Dat stuk AP-7 is één van de minst bereden autosnelwegen van Spanje met gemiddeld amper 2.000 voertuigen per dag. De lage tolinkomsten zal wel verklaren waarom de staat van onderhoud tegenvalt.

Het was volgens mij vooral gepland voor het toerisme rond Vera en Mazarrón en andere kustplaatsen. Maar dat is niet zo intensief ontwikkeld als bijvoorbeeld de kust bij Benidorm. Je hebt langs de kust daar op verschillende plekken onafgebouwde wijken en soms ook hele casco hotels die nooit zijn afgebouwd. Met de economische crisis rond 2009 is die Spaanse vastgoedbubble geploft en daar is tot op de dag van vandaag nog niet helemaal hersteld, of in elk geval die wilde plannen van indertijd zijn niet doorgegaan.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » zo 23 jul 2023, 18:32

Klopt; het is ons opgevallen dat hier in de streek van die beton karkassen staan, in verschillende staat van ontbinding. Het is duidelijk dat dit nooit af gebouwd wordt. Het ontsiert het landschap op sommige plekken behoorlijk. Het en der vind je ook borden met “We buy properties”; toch heb ik de indruk dat er nog behoorlijk wat Engelsen hier in de regio hun 2e huisje hebben. Ook Belgische platen zie ik in de dorpjes zo nu en dan. Nederlanders amper; die vliegen waarschijnlijk naar Alicante of zijn er überhaupt niet zo veel (ik heb ze nog niet gehoord).

Vandaag kwamen we ook over de nieuwe HSL; ik had de neiging om even te stoppen voor een foto. Een treinbaan zonder rails zo ver het oog rijkt, helemaal overwoekerd met laag struikgewas. Het is te hopen dat dit project niet hetzelfde lot als de betonnen karkassen is beschoren.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 23 jul 2023, 22:22

Zelf ooit eens een paar dagen rondgehangen in de buurt van Torrevieja, aan de noordkant van Cartagena. Dat was best wel gericht op Britten, zo zag je op veel manieren, maar Nederlanders en Belgen hingen er ook wel rond. Minder dan een uur rijden vanaf vliegveld Alicante. Costa ten zuiden van Cartagena lijkt eerder op anderhalf uur. Nog steeds prima te doen, maar waarom zou je als omgeving Torrevieja nog niet overloopt van drukte?

AP-7 bij Torrevieja was indertijd beduidend drukker. Maar open tolsysteem en iedereen uit de buurt wist precies hoe ze moesten rijden om het tolstation te vermijden. Tja, zo kom je nooit uit de kosten met je tolweg. Misschien nog net dankzij wat toeristen van buiten, die wel blind aftikken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 23 jul 2023, 22:31

Torrevieja is volgens mij wel één van de belangrijkste epicentra van tweede huizen van buitenlanders in Spanje. Die omgeving is sterk gesuburbaniseerd, met van die wijken waar of alle huizen, of elke straat een zwembad heeft.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 24 jul 2023, 11:31

^^ En een hinterland dat vol zit met golfresorts. En daar wonen mensen dan een paar maanden per jaar. Laat ik het erop houden dat het een bijzondere omgeving was, daar bij Torrevieja.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » ma 24 jul 2023, 12:41

Voor vertrek ben ik “gewaarschuwd” om de kust ten noorden van Cartagena te vermijden, als je niet in Klein Zweden of Klein Engeland wil zitten. Ik zit beduidend zuidelijker, de kust is hier nog op veel plaatsen onaangetast en dat is wel echt prachtig en fijn vakantie vieren.

Vandaag zitten we weer aan een baaitje, op weg hier naar toe nog even de AP-7 genomen, ook al was het 5 min omrijden. Ook op maandag verlaten.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » ma 24 jul 2023, 14:44

Op de terugweg kwam ik dit mooie exemplaar tegen; op streetview foto’s van dichtbij genomen is het bord helaas volledig geblurred, maar lijkt mij enkele decennia oud op z’n minst.

https://maps.app.goo.gl/XkKGvbdDmqZf93NW9?g_st=ic

Edit: dit beeld uit 2017 is beter

https://maps.app.goo.gl/wzPqj3iynfmxbmBXA?g_st=ic

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » di 25 jul 2023, 18:37

Vandaag zijn we naar Cartagena geweest, uiteraard over de AP-7.
Wij hebben de weg tussen Vera en Cartagena zowel heen- als terug van tol-station tot tol-station gereden. Wat een prachtige weg is dit toch, je ziet constant de zee terwijl je door de bergen rijdt.
Op de heenweg hebben wij op de 103 km AP-7 het genoegen gehad om 2 mensen in te halen, terwijl wij zelf door 5 auto’s zijn ingehaald. We reden 135 km/h op de cruise control.
Op de terugweg zijn wij slechts 1 maal ingehaald, terwijl wij zelf 7 voertuigen voorbij zijn gegaan.

Wat een fantastisch stukje weg is dit - een aanrader voor een mooi YouTube filmpje wellicht :woop:

Cartagena vonden we een leuke stad, een prettige vibe die je niet zoveel hebt in Spanje; iets rauwer en met het vizier op de buitenwereld gericht, een beetje de sfeer die ook in havensteden als Cádiz te vinden is. Het Romeinse Theater is een aanrader, en je hebt talloze forten die je kunt bezoeken.

De komende dagen gaan we nog naar wat strandjes hier langs de kust en komende zaterdag maken we ons op voor een lange AP-7 etappe naar Catalonië.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » za 05 aug 2023, 10:29

Vandaag is automatisch het traject Reims > A19/A77 in mijn tol account (Bip&Go) verschenen. Op 13 juli heb ik bij het oprijden van de A4 een kaartje getrokken omdat mijn badge niet werkte, maar ben wel via de badge van de weg af gegaan (daar werkte hij wel, en heeft de rest van de vakantie ook gewerkt). Het tolkaartje van Reims heb ik dus nog steeds.
Blijkbaar is er toch een automatisch proces om deze losse eindjes aan elkaar te knopen, gezien het feit dat nu vanzelf het correcte vertrek station toegevoegd is.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 09 aug 2023, 16:22

Autostrada schreef: za 22 jul 2023, 11:19 Gisteren in Murcia geweest, wel een aanrader is dat. Deed me denken aan Sevilla maar dan zonder de toeristen. Wel inclusief de temperaturen (40’C) […]

Murcia prachtige kathedraal, leuke straatjes en goed eten.
Ik ben er vandaag geweest, maar het viel me enigszins tegen. Buiten de kathedraal, een paar aardige winkelstraatjes en nog een paar gebouwen is er weinig bezienswaardigs. Leuke pleintjes heb ik ook niet echt gezien en amper oude gebouwen in het centrum.

Ik heb er wel prima geluncht, maar dat was het dan ook wel. Voor een stad met die omvang is het oude centrum erg karig en amper een dagtocht waard. Leuk om een keer geweest te zijn, maar je mist er weinig aan als je er niet langs zou gaan.

Inderdaad wel weinig toeristen (en dat begrijp ik dan wel weer :lol: ), al heb ik wel wat Frans en Nederlands gehoord.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » di 15 aug 2023, 8:01

Rein schreef: wo 09 aug 2023, 16:22
Autostrada schreef: za 22 jul 2023, 11:19 Gisteren in Murcia geweest, wel een aanrader is dat. Deed me denken aan Sevilla maar dan zonder de toeristen. Wel inclusief de temperaturen (40’C) […]

Murcia prachtige kathedraal, leuke straatjes en goed eten.
Ik ben er vandaag geweest, maar het viel me enigszins tegen. Buiten de kathedraal, een paar aardige winkelstraatjes en nog een paar gebouwen is er weinig bezienswaardigs. Leuke pleintjes heb ik ook niet echt gezien en amper oude gebouwen in het centrum.

Ik heb er wel prima geluncht, maar dat was het dan ook wel. Voor een stad met die omvang is het oude centrum erg karig en amper een dagtocht waard. Leuk om een keer geweest te zijn, maar je mist er weinig aan als je er niet langs zou gaan.

Inderdaad wel weinig toeristen (en dat begrijp ik dan wel weer :lol: ), al heb ik wel wat Frans en Nederlands gehoord.
Jammer dat het tegenviel, misschien te hoge verwachtingen. De ligging aan de rivier met de oude bruggen, in combinatie met het gedeelte rond de kathedraal maakt het mijns inziens wel een bezoek waard. Temeer omdat het volgende stedelijk gebied wat de moeite waard is, toch een aardig eindje rijden is (Valencia, Granada, Málaga zou ik bestempelen als de dichtstbijzijnde steden van minimaal hetzelfde kaliber of 'beter'). Het is in de classificatie van ANWB een rode streep, geen rood kader, en hoewel Michelin geen sterretjes geeft in Spanje zou ik denken dat dit een typische "2-sterren" stad is; een omweg waard, maar geen bestemming op zichzelf.

Als je vervolgens Murcia vergelijkt met Barcelona, waar ik 2 weken later was, dan gaat die vergelijking op ongelofelijk veel fronten mank in het absolute voordeel van Barcelona, echter je struikelt daar over de toeristen en op veel plekken eerder de 'uitwassen' van het toerisme. Hoeveel Nutella winkels kan een mens nodig hebben in het leven... Murcia steekt dan af als een lekker authentiek en écht Spaans (provincie)stadje.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 15 aug 2023, 23:50

Ik heb inmiddels aardig wat Spaanse steden gezien en steden die een echt een dagtocht (of meer) waard zijn als je er bijvoorbeeld 100 km vanaf verblijft, zijn voor mij (in ieder geval) Madrid, Barcelona, Valencia, Bilbao, Palma, Sevilla, Tarragona, Granada (vanwege Alhambra) en Cordoba (vanwege Mezquita).

Steden die hoogstens aardig zijn om even langs te gaan als je toch in de buurt bent, zijn in mijn ogen o.a. Malaga, Pamplona, San Sebastián, Las Palmas, Alicante etc.

En uiteraard is dit een subjectief lijstje, maar in mijn ogen valt Murcia echt in een B-categorie en kan de stad zich in de verste verte niet meten aan enige stad uit (mijn) A-categorie. Dat wil overigens zeker niet zeggen dat het een vreselijke stad is of zo of dat ik spijt heb er langsgegaan te zijn, maar na 2,5 uur (inclusief lunch op het plein tegenover de kathedraal) had ik het toch echt wel meer dan gezien.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 aug 2023, 19:43

^^ Ik ken een groot deel van die steden wel en kan me er redelijk bij aansluiten. Ik ben nog nooit in Murcia geweest, maar niemand zal toch verwachten dat het te vergelijken is met Barcelona, Valencia, Madrid of Sevilla. Ik denk dat dat voor veel Spaanse provinciesteden op zich wel geldt: er is heus wel het een en ander te beleven, en de sfeer is er vaak prettig, vaak zelfs wat laid back. Ik ben bijvoorbeeld ooit in Jaén beland, en zoveel toeristen komen daar niet. Toch vond ik het daar erg prettig. Maar ik kan ook niet precies uitleggen wat nou de aantrekkingskracht van die stad is, en ik denk ook niet dat iemand er wat aan mist als hij Jaén overslaat. En met Oviedo had ik min of meer hetzelfde. Fijne stad, zonder dat het nou echt enorm grote publiekstrekkers kent.

San Sebastián vind ik trouwens een mooie stad, met een schitterende ligging aan de baai, met zandstranden midden in de stad. Maar het is geen heel grote stad, dus ik snap je wel dat de stad op zich alleen interessant is als die toch op de route ligt en geen lange reis waard is.

In de C-categorie zit wat mij betreft Huelva. Dat ligt zo'n eind weg van alles en dan is de stad zelf ook nog eens een saaie, weinig fraaie havenstad, met veel industrie. De nabije kuststreek met badplaatsen als Punta Umbría en Matalascañas kan mij ook weinig bekoren: iets verder westelijk in Portugal aan de Algarve is meer te beleven, een paar honderd kilometer naar het zuidoosten en nog steeds in Andalusië aan de Costa del Sol ook.
Rein schreef: di 15 aug 2023, 23:50Steden die hoogstens aardig zijn om even langs te gaan als je toch in de buurt bent, zijn in mijn ogen o.a. Malaga, Pamplona, San Sebastián, Las Palmas, Alicante etc.
Als je al naar Las Palmas gaat, ben je dan eigenlijk niet altijd wel in de buurt? :lol: Er zullen weinig plekken op Gran Canaria zijn vanaf waar het meer dan een uur rijden is, en het is de enige stad op het eiland. Dus als je op het eiland op vakantie bent, lijkt het me een logische bestemming voor een dagje. Ik ken het zelf niet, wel Santa Cruz op het naastgelegen Tenerife. Als je toch een week op Tenerife bent is dat zeker leuk voor de afwisseling, met een mooie, kleurrijke en bijna Latijns-Amerikaans aandoende markt in het marktgebouw, en een interessante musea, waaronder een met mummies van de oorspronkelijke bewoners van de Canarische Eilanden.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 16 aug 2023, 22:30

^^ San Sebastián ben ik anderhalve week geleden toevallig een paar uur geweest. Inderdaad een bijzondere stad, mede door de ligging en ook een bijzondere prettige ‘vibe’ daar. Om daar een hele dag te bivakkeren lijkt mij persoonlijk wat lang, maar als je er wat gaat winkelen en nog wat op het strand gaat liggen zou je er best een hele dag kunnen verblijven. Ik vond het in ieder geval leuk om even geweest te zijn.

Idem voor het een uur verderop gelegen Pamplona waar ik later die dag nog even was en ook heb gegeten. Heel veel pracht en praal is er niet te vinden, maar leuk om eens geweest te zijn en ook eens een idee te hebben hoe en waar de stieren nou precies door de straten lopen. Maar ik zou niemand aanraden om een dagtocht te plannen om (alleen) Pamplona te zien.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 16 aug 2023, 23:06

^^ Treffende omschrijving van Pamplona.

San Sebastián is een plaats zonder historie totdat het zo rond 1900 een favoriete bad- en kuurlokatie begon te worden voor Europa’s rijksten. De prachtige ligging en het strand blijven de voornaamste assets, maar daar ben je ook relatief snel klaar mee tenzij je echt op het strand wilt gaan liggen. Maar dat is meer een reden om er een paar dagen te verblijven (het lekkere eten is dan ook een excuus - de dichtheid aan sterrenrestaurants is hoog, en ook met kleinere portemonnee is het leven goed) en minder iets voor een dagtocht of stop onderweg.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 17 aug 2023, 11:48

Met Malaga had ik vorig jaar hetzelfde idee.
Het was leuk om er een middag rond te lopen (en ergens wat te eten) maar daarna heb je het wel weer gezien.

Los van Spanje geldt zoiets overal. Behalve hele grote steden als Londen, Parijs etc. zijn de meeste steden van zodanig formaat dat het leuk is voor een dagje ofzo. In combinatie met de omgeving kan het dan wel een fijne plek zijn.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » do 17 aug 2023, 20:01

De ANWB, waarvan ik niet wil beweren dat ze de gouden standaard zijn, maar de gemiddelde Nederlander zal dat als prima leidraad kunnen gebruiken, classificeert de Spaanse steden (op het Iberisch schiereiland) als volgt:

"Categorie A" / zeer bezienswaardig:
- Santiago de Compostela
- Salamanca
- Madrid
- Caceres
- Burgos
- Mérida
- Sevilla
- Córdoba
- Granada
- Madrid
- Toledo
- Ávila
- Segovia
- Elche (Elx)
- Valencia
- Barcelona
- Cuenca

"Categorie B" / bezienswaardig:
- Girona
- Tarragona
- Zaragoza
- Teruel
- Alicante (Alacant)
- Murcia
- Pamplona (Irunea)
- San Sebastián (Donostia)
- Soria
- Bilbao
- A Coruña
- Valladolid
- Zamora
- León
- Jerez de la Frontera
- Cádiz
- Málaga

Persoonlijk zijn mijn favoriete steden in Spanje een mix van beiden, zo heb je natuurlijk Madrid en Barcelona die heel veel te bieden hebben, maar ik ben ook fan van de zuidelijke steden (Sevilla, Córdoba, Granada) alsmede de driehoek rond Madrid (Toledo, Segovia en Ávila). Toch blijft mijn absolute favoriet een categorie B stad; te weten Cádiz. De rauwe randjes van de haven, plus de historie, de geografische ligging op het schiereiland en de kleine straatjes, maken dit voor mij de ultieme Spaanse stad.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 17 aug 2023, 20:07

Willem schreef: do 17 aug 2023, 11:48 Met Malaga had ik vorig jaar hetzelfde idee.
Het was leuk om er een middag rond te lopen (en ergens wat te eten) maar daarna heb je het wel weer gezien.
Eens. Ook een prima stad om te winkelen, maar als je voor de cultuur komt zijn er heel wat betere steden te vinden. Het Alcazaba, Gibralfaro en een kathedraal: dan heb je het qua culturere hoogtepunten ook wel gehad, en voor een stad van de grootte van Málaga is dat bijzonder karig.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » do 17 aug 2023, 20:10

Coen Tunnel schreef: wo 16 aug 2023, 19:43
In de C-categorie zit wat mij betreft Huelva. Dat ligt zo'n eind weg van alles en dan is de stad zelf ook nog eens een saaie, weinig fraaie havenstad, met veel industrie. De nabije kuststreek met badplaatsen als Punta Umbría en Matalascañas kan mij ook weinig bekoren: iets verder westelijk in Portugal aan de Algarve is meer te beleven, een paar honderd kilometer naar het zuidoosten en nog steeds in Andalusië aan de Costa del Sol ook.
Huelva is inderdaad niet echt interessant. Ik herken je conclusie van die streek: je zit eigenlijk tussen Sevilla en de Algarve in. Je hebt daar wel een unieke kustlijn, tussen Huelva en Matalascañas kun je naar het strand gaan en vervolgens zit je daar in je eentje voor die machtige oceaan met kilometers leeg strand om je heen. Vind dat maar eens elders aan de costa... Je moet er uiteraard wel naar op zoek zijn, want ga je voor de leuke beach bars en het nachtleven, dan zit je behoorlijk verkeerd daar.

Jaén staat nog op mijn lijstje, ik heb het een keer zien liggen vanaf de A-44 en het leek me echt een vette stad. Het is goed te combineren met de dorpen Baeza en Úbeda, die volgens de ANWB ook de moeite waard zijn.

Oviedo schijnt wel een levendig studentenleven te hebben, zo 123 kom je niet in die contreien.

Een stad die overigens ook niet echt op de gebaande route van de Nederlander ligt is Zaragoza, toch de 5e stad van Spanje en zeker een bezoek waard; althans ik vond het daar erg leuk.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 17 aug 2023, 20:23

Autostrada schreef: do 17 aug 2023, 20:10Oviedo schijnt wel een levendig studentenleven te hebben, zo 123 kom je niet in die contreien.
Onbekend maakt onbemind misschien. Er is veel te zien in Asturias: Picos de Europa is heel bekend en daar komen ook veel Nederlanders wel op af. Je hebt er prachtige en ruige berggebieden en mooie baaien aan de kust. En het is er vaak niet zo heet, terwijl de kust in de winter heel mild is, waardoor er toch ook subtropische planten en bomen groeien. Oviedo zelf ken ik niet, ik ben daar alleen op de A-66 gepasseerd, maar de omgeving is mooi.
Autostrada schreef: do 17 aug 2023, 20:10Een stad die overigens ook niet echt op de gebaande route van de Nederlander ligt is Zaragoza, toch de 5e stad van Spanje en zeker een bezoek waard; althans ik vond het daar erg leuk.
Ik ben vorig jaar in Zaragoza geweest. Het heeft wel een mooi centrum met ligging aan de Ebro. En ook mooi: je kan betaalbaar midden in het centrum parkeren! Ik heb toen in de parkeergarage naast het El Pilar geparkeerd, een paar minuten rijden van de A-2.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » ma 21 aug 2023, 20:08

Vandaag kreeg ik een bekeuring uit Frankrijk; niet de verwachte traject controle op de N51 (die kan nog komen uiteraard), maar van de N20 in het mooie gehucht Ur.
Via Puigcerdà ben ik Frankrijk in gekomen, op de rotonde ga je dan direct na de grens linksaf, de N20 op. Er staat daar geen vMax bord, dus ik heb daar 90 km/h aangezet op de cruise control.
Na een paar honderd meter staat er in een flauwe bocht naar links een bord 80 in de rechter berm, met onderbord "RAPPEL"; ik vermoed dat die RAPPEL slaat op het feit dat je een periode 80 km/h mocht op de Franse wegen. Hoe dan ook, ik heb het niet gezien, dus deze jongen in de linkerberm heeft me gepakt https://goo.gl/maps/ZxVfefrWyPEyc1P19 en https://www.radars-auto.com/emplacement ... eurre-n20/

Overtreding geconstateerd met 92 km/h; na correctie 87 km/h en derhalve 7 km/h te hard. Bekeuring volgens Franse systeem bekend; 45 euro wanneer voldaan binnen 60 dagen.

Altijd zonde van het geld.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 21 aug 2023, 20:13

80 km/h is sowieso nog de standaard maximumsnelheid buiten de bebouwde kom in Frankrijk.

In een behoorlijk aantal departementen is de maximumsnelheid terug naar 90 km/h verhoogd, maar dit geldt alleen op wegen die in het beheer van de departementen zijn, dus niet op N-wegen.

Daardoor heb je:

* 80 op N-wegen
* 80 op D-wegen waar de maximumsnelheid niet is verhoogd
* 90 op D-wegen waar de maximumsnelheid is verhoogd

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » ma 21 aug 2023, 20:35

Chris schreef: ma 21 aug 2023, 20:13 80 km/h is sowieso nog de standaard maximumsnelheid buiten de bebouwde kom in Frankrijk.

In een behoorlijk aantal departementen is de maximumsnelheid terug naar 90 km/h verhoogd, maar dit geldt alleen op wegen die in het beheer van de departementen zijn, dus niet op N-wegen.

Daardoor heb je:

* 80 op N-wegen
* 80 op D-wegen waar de maximumsnelheid niet is verhoogd
* 90 op D-wegen waar de maximumsnelheid is verhoogd
Dank; ik was hier niet van op de hoogte. Komende vanuit Spanje (via de N20) staat dit ook niet als zodanig aangegeven. Goed, dat maakt voor de bekeuring niet uit; er staat een vMax 80 bord op nog geen 200 m voor de flitser (maar die heb ik evident gemist).

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » di 22 aug 2023, 5:57

Volgens de app van mijn auto reed ik 62 km/h bij de betreffende flitspaal. Aangezien het een paal is die beide kanten op flitst ga ik de foto opvragen en kijken of ik bezwaar kan maken.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 22 aug 2023, 10:59

Autostrada schreef: ma 21 aug 2023, 20:08 Er staat daar geen vMax bord, dus ik heb daar 90 km/h aangezet op de cruise control.
Autostrada schreef: di 22 aug 2023, 5:57 Volgens de app van mijn auto reed ik 62 km/h bij de betreffende flitspaal. Aangezien het een paal is die beide kanten op flitst ga ik de foto opvragen en kijken of ik bezwaar kan maken.
Komt op mij nogal tegenstrijdig over...

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » di 22 aug 2023, 11:37

^^ Die twee zaken kunnen natuurlijk niet naast elkaar bestaan. Van een rit van 1400 kilometer heb ik geen actieve herinnering van minuut tot minuut. Bij het oprijden van de N20 na de rotonde weet ik mij te herinneren dat de weg leeg was en ik geaccelereerd heb naar 90 km/h. Bij de eerste flauwe bocht voor Ur zag ik links het befaamde gele treintje van de Pyreneeën rijden, goede kans dat ik daardoor het bord 80 heb gemist. Maar dat wil niet zeggen dat er geen voorganger is geweest of een andere reden waarom ik afgeremd ben. Dat weet ik niet. Dus de app die aangeeft dat ik 62 km/h reed is niet bij voorbaat onjuist.

Ik zal de foto opvragen, hopelijk verschaft dat meer duidelijkheid.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 22 aug 2023, 13:43

^^
Het lijkt me toch echt onmogelijk om uit een foto af te leiden wat je daadwerkelijk gereden snelheid was. Als men aangeeft dat je 92 km/u gereden hebt, is denk ik het enige dat jij kunt controleren het feit dat je op de foto bent gezet. Naast het feit dat je ter plekke geweest bent en dat je niet op de hoogte was van de ter plekke geldende maximum snelheid, zou toch voldoende moeten zijn om je te overtuigen van je ongelijk. Wees dan gewoon een vent en betaal die boete.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 22 aug 2023, 13:56

Je mag overal vragen bij stellen, of je gelijk hebt is een tweede :dyn_hyp:

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » di 22 aug 2023, 14:01

Seat Ibiza schreef: di 22 aug 2023, 13:43 ^^
Het lijkt me toch echt onmogelijk om uit een foto af te leiden wat je daadwerkelijk gereden snelheid was. Als men aangeeft dat je 92 km/u gereden hebt, is denk ik het enige dat jij kunt controleren het feit dat je op de foto bent gezet. Naast het feit dat je ter plekke geweest bent en dat je niet op de hoogte was van de ter plekke geldende maximum snelheid, zou toch voldoende moeten zijn om je te overtuigen van je ongelijk. Wees dan gewoon een vent en betaal die boete.
Check! Nog los van het feit dat je dat boetebedrag niet eens voelt op je vakantiebudget!
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.