[RWS] Rijkswaterstaat
Moderator: Moderatoren
-
Kaasdrager
- woonerf
Re: [NL] Bespreking van 't dagelijks wel en wee op de weg (2026)
Als je maar lang genoeg wacht wordt groot onderhoud vanzelf een spoedreparatie 
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Dat is een door het CBR bedachte regel, kijken we even in de echte regels van het RVV:Durashift schreef: wo 10 jun 2026, 0:12én VVN is het mij eens.![]()
...
(..) Tijdens de cursus komen ook verkeerssituaties aan bod die veel automobilisten aan het denken zetten. Een voorbeeld: moet je richting aangeven naar links, als je op een rotonde driekwart rondgaat? Het juiste antwoord is ja. Toch blijkt dat nog niet iedereen dat weet.
RVV art17.2:
RVV art55Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven.
Bestuurders van een motorvoertuig respectievelijk bromfietsers moeten een teken met hun richtingaanwijzer geven respectievelijk een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven, indien zij willen wegrijden, andere bestuurders van een motorvoertuig willen inhalen, de doorgaande rijbaan willen oprijden en verlaten en indien zij van rijstrook willen wisselen alsmede bij alle andere belangrijke zijdelingse verplaatsingen./
Daar haal ik niet uit dat voor de rotonde knipperen verplicht is.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Wel weer tekenend dat Noord-Nederland als eerste wordt getroffen. Maar verbazen doet het me niet meer. Je merkt nu al dat de wegen er minder goed bij liggen dan bijvoorbeeld 10 jaar geleden, en dat het veel langer duurt om schades te herstellen. Laatst duurde het ook bijna een week om een schade op de A28 door Zwolle te herstellen, waarbij de spitsstrook permanent afgesloten was met files in de spits. Een reparatie op de A32 bij Meppel duurde ook iets van twee weken, en daar was maar één rijstrook beschikbaar, met korte files tot gevolg. Als nu ook regulier onderhoud uitgesteld wordt vrees ik voor de komende winter. Hier in Nederland ligt bijna overal zoab, dat gaat niet eeuwig mee en heeft regulier onderhoud nodig.hurricane schreef: wo 10 jun 2026, 11:33 Vanochtend een bericht in de Telegraaf dat Rijkswaterstaat stopt met groot wegonderhoud en asfalteringswerkzaamheden in de drie noordelijke provincies Groningen, Friesland en Drenthe omdat de beschikbare begroting op is.
Alleen spoedreparaties en veiligheidsmaatregelen worden nog uitgevoerd, reguliere grootonderhoudswerkzaamheden worden uitgesteld.
https://www.telegraaf.nl/financieel/rij ... 07810.html (premium)
En een bericht op RTV Noord:
https://www.rtvnoord.nl/verkeer/1412282 ... a28-en-n33
[...]
Belgische toestanden straks. De A28 tussen Assen en Groningen ligt er al belabberd bij, dat wordt niet beter. Nog een winter en je kunt straks slalommend tussen de gaten door bij je bestemming komen![]()
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Ik weet niet of binnen Rijkswaterstaat budgetten worden opgesteld per regio. Als dat wel zo is en rekening houdend met het feit dat de meeste vorstschade in het noorden van het land was, kan ik mij voorstellen dat het onderhoudsbudget daar het eerst verbruikt is.
-
hurricane
- autoweg
Autoweek bericht er ook over en meldt ook dat de provincie Utrecht bij het rijtje 'betreurden' hoort:
Wat ik opmerkelijk vind, wat is er gedaan met het geld wat niet is gebruikt voor alle nieuwe projecten die zijn uitgesteld vanwege stikstofprobleem? Volgens mij is er toen gezegd door de minister dat er vol zou worden ingezet op onderhoud. En dat is nu al allemaal op?In Groningen gaat het om onderhoudswerkzaamheden aan de A7, A28 en N33 en in Drenthe aan de A28 en A37. In Friesland wordt de opknapbeurt aan de A7, A32, N31 en A6 uitgesteld en in Utrecht aan de A12. In totaal wordt 92 kilometer asfalt voorlopig niet vervangen en 130 kilometer niet hersteld. Ook moet onderhoud aan 104 kilometer vangrails en 94 viaducten, tunnels en bruggen wachten.
Laatst gewijzigd door hurricane op wo 10 jun 2026, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ger81
- autoweg
Dat wordt serieus overwogen. Uit het RTV-Noord-artikel:
Ook sluit Rijkswaterstaat andere maatregelen niet uit. 'We kunnen bijvoorbeeld kijken of de snelheid op bepaalde stukken kan worden verlaagd.'
Ubi volentia est, via est
-
Robbert297
- expressweg
Слава Україні
-
Ger81
- autoweg
Dan is de volgende stap aldaar dus Attietattie's
Ubi volentia est, via est
-
Chris
- Moderator
Vrijwel het complete MIRT budget is weggesluisd naar tegenvallers op lopende projecten en aanbestedingen. Dat gaat om tientallen miljarden aan geprogrammeerde investeringen wat in een paar jaar verdampt is. Dus als je leest over het tekort van Rijkswaterstaat, wordt volgens mij nog vergeten dat het hele MIRT ook bankroet is.hurricane schreef: wo 10 jun 2026, 15:40Wat ik opmerkelijk vind, wat is er gedaan met het geld wat niet is gebruikt voor alle nieuwe projecten die zijn uitgesteld vanwege stikstofprobleem? Volgens mij is er toen gezegd door de minister dat er vol zou worden ingezet op onderhoud. En dat is nu al allemaal op?
Bijkomend probleem is dat grote projecten nu zo lang zijn uitgesteld, dat er enorme gaten vallen in het geprogrammeerd onderhoud. Dit zijn trajecten waar projecten gepland waren, en nu dus geen geld meer is, terwijl intussen die trajecten wel aan groot onderhoud toe zijn.
Ik weet nog de ophef toen plm. 20 jaar geleden het geld voor de A4 Midden Delfland werd weggesluisd naar de spoortunnels in Delft. Dat verbleekt bij de greep in de kas van het MIRT van de afgelopen jaren. Ze hebben structurele prijsstijgingen opgevangen met eenmalig schuiven met geld. En dat is nu op. Er is niks meer om te investeren in de toekomst van Nederland en er is zelfs bij lange na niet genoeg om onderhoud & vervanging uit te voeren, laat staan tegenvallers die niet geprogrammeerd zijn (tand-nokconstructies, waterstofverbrossing, onverwachte schades bij de vele kanaalbruggen, etc.)
-
hurricane
- autoweg
Re: [RWS] Rijkswaterstaat
Dank voor de uitgebreide uitleg, ik had gehoopt op een iets meer opbeurend bericht
-
Wouter N14
- Moderator
Nederland is kapot en failliet en dat uit zich het eerst in de infra.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
De stikstofproblematiek speelt m.i. hier dus ook een rol in. Dat is juist de reden dat veel grote projecten (zowel aanleg als onderhoud) niet door zijn gegaan en het geld dat daarvoor gereserveerd was, is herverdeeld. Met als gevolg een groot tekort voor zelfs de meest eenvoudige onderhoudsprojecten. 
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Heb je een voorbeeld van een onderhoudsproject dat niet is doorgegaan vanwege stikstof? En het geld herverdeeld is? Want dit is compleet nieuw voor mij.Hajo schreef: wo 10 jun 2026, 17:39 De stikstofproblematiek speelt m.i. hier dus ook een rol in. Dat is juist de reden dat veel grote projecten (zowel aanleg als onderhoud) niet door zijn gegaan en het geld dat daarvoor gereserveerd was, is herverdeeld.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Dat is wel heel overdreven gesteld. Er is altijd geld te vinden als men wil. Nederland is zowel in absolute als relatieve zin rijker dan ooit (en dat geldt voor zowat alle Europese landen). Bv nu is defensie prioritair en daar worden makkelijk miljarden voor gevonden (ook wel terecht natuurlijk). Wegonderhoud is maar 0,4% van de begroting volgens Gemini, dat is dus gerommel in de marge. Het is dus slechts een beleidskeuze om te weinig te begroten eerder dan er daadwerkelijk geen geld is.Wouter N14 schreef: wo 10 jun 2026, 17:18 Nederland is kapot en failliet en dat uit zich het eerst in de infra.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Om al dat defensiematerieel te verplaatsen moet de infrastructuur in orde zijn. Dus wellicht kunnen we een gedeelte van het wegonderhoud vanuit Defensie financieren.
-
hurricane
- autoweg
Ja je kunt veel met Defensie combineren.
Eerst zou het luchtalarm netwerk worden afgeschaft vanwege geen geld.
En nu doet opeens Defensie mee en is er weer geld.
Defensie als een soort 1000-dingen doekje
Eerst zou het luchtalarm netwerk worden afgeschaft vanwege geen geld.
En nu doet opeens Defensie mee en is er weer geld.
Defensie als een soort 1000-dingen doekje
-
Chris
- Moderator
Dit is het component van 1,5% voor infrastructuur en weerbaarheid. Echter zoals vaak bij overheidsboekhouden is die 1,5% geen extra uitgaven, maar rekenen ze een deel van de begroting van andere ministeries als zijn de 'defensieuitgaven'. Waardoor er netto geen extra geld komt.boe! schreef: wo 10 jun 2026, 18:42 Om al dat defensiematerieel te verplaatsen moet de infrastructuur in orde zijn. Dus wellicht kunnen we een gedeelte van het wegonderhoud vanuit Defensie financieren.
-
ZoabLover
- zandpaadje
Helemaal mee eens! Nederland is verre van failliet.Alfa schreef: wo 10 jun 2026, 18:34Dat is wel heel overdreven gesteld. Er is altijd geld te vinden als men wil. Nederland is zowel in absolute als relatieve zin rijker dan ooit (en dat geldt voor zowat alle Europese landen). Bv nu is defensie prioritair en daar worden makkelijk miljarden voor gevonden (ook wel terecht natuurlijk). Wegonderhoud is maar 0,4% van de begroting volgens Gemini, dat is dus gerommel in de marge. Het is dus slechts een beleidskeuze om te weinig te begroten eerder dan er daadwerkelijk geen geld is.Wouter N14 schreef: wo 10 jun 2026, 17:18 Nederland is kapot en failliet en dat uit zich het eerst in de infra.
Ik ben, net als iedereen op dit forum, zeer geïnteresseerd in ons wegennet en er ook trots op.
Dit soort berichten die de laatste tijd voorbijkomen, doen mij wel pijn. Ergens hoop ik dat het allemaal toch nog meevalt en dat er alsnog geld wordt gevonden om het noodzakelijke onderhoud uit te kunnen voeren.
In Nederland betaalt men, in internationaal perspectief, veel motorrijtuigenbelasting. (Ook al weten we dat deze belastinginkomsten niet per se in wegen worden geïnvesteerd.)
Toch mag je verwachten dat dit soort problemen zich niet zouden moeten voordoen.
Misschien is het een simplistische gedachte, maar ik denk dat er in Nederland meer aanleiding is om een vignet voor buitenlandse kentekens in te voeren dan in onze buurlanden. Het zal de tekorten bij Rijkswaterstaat waarschijnlijk niet volledig oplossen, maar ik denk wel dat het een bijdrage kan leveren.
-
Chris
- Moderator
Al decennia neemt het aandeel van het infrastructuurfonds / mobiliteitsfonds op de rijksbegroting en als percentage van het BBP af. Het is één van de weinige onderdelen waar daadwerkelijk op bezuinigd is. Er is ook niet gespaard voor de onvermijdelijke vervangingen die er aan gaan komen.Alfa schreef: wo 10 jun 2026, 18:34Wegonderhoud is maar 0,4% van de begroting volgens Gemini, dat is dus gerommel in de marge. Het is dus slechts een beleidskeuze om te weinig te begroten eerder dan er daadwerkelijk geen geld is.
Het probleem is altijd dat begrotingen in cycli van telkens 2% per jaar erbij rekenen. Doordat de totale overheidsuitgaven sneller zijn gegroeid, is het aandeel dus lager. En de problematiek waar men tegenaanloopt, wordt niet met 2 of 3% per jaar extra opgelost. Er moeten snel vele miljarden bij, je praat over een structurele toename van de uitgaven met tientallen procenten. Dus niet eenmalig. De prijsstijgingen in de GWW zijn gigantisch, er zijn voorbeelden van projecten waar dit meer dan 100 of 200% en soms zelfs 300% in 6-7 jaar tijd is geweest. Maar er is geen geld bijgekomen, dus het mobiliteitsfonds is leeggehaald. Maar nu is dat eigenlijk op. Er valt vrijwel niks meer te schuiven met geprogrammeerd geld.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Er zullen vast eerst wat putten zichtbaar moeten zijn in het wegdek vooraleer het probleem erkend wordt en er extra geld voor vrijgemaakt wordt. Want goede wegen hebben lijkt wel deel van het Nederlandse DNA, een groot deel van de bevolking zal dat vast pijnlijk en onaanvaardbaar vinden als de kwaliteit van het wegennet daadwerkelijk achteruit gaat. Daarom heb ik er wel vertrouwen in dat er wel extra geld zal komen om dat niet te laten gebeuren.
-
captain007
- Forumbeheerder
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
In een land als Nederland zijn we best wel afhankelijk van het snelwegennet voor verplaatsingen op korte afstand in tegenstelling tot andere landen.
En dan is de bereikbaarheid voor de weggebruiker natuurlijk een stuk slechter met afgesloten wegen, maar dat is niet het belangrijkste: De bereikbaarheid voor nood- en hulpdiensten zal dat ook zijn, waardoor men te laat bij branden komt, te laat met de ambulance bij incidenten, etc
Met name daar zit het grootste risico lijkt me.
En dan is de bereikbaarheid voor de weggebruiker natuurlijk een stuk slechter met afgesloten wegen, maar dat is niet het belangrijkste: De bereikbaarheid voor nood- en hulpdiensten zal dat ook zijn, waardoor men te laat bij branden komt, te laat met de ambulance bij incidenten, etc
Met name daar zit het grootste risico lijkt me.
-
Alain
- expressweg
Ik zie niet in waar dit optimisme op is gebaseerd, gelet op het lange verleden aan beleid dat hiertoe heeft geleid en de huidige politieke en economische prioriteiten. Daar zal echt eerst iets structureels in moeten veranderen. En dat zal jaren, zoniet decennia, gaan duren.Alfa schreef: wo 10 jun 2026, 23:42 Er zullen vast eerst wat putten zichtbaar moeten zijn in het wegdek vooraleer het probleem erkend wordt en er extra geld voor vrijgemaakt wordt. Want goede wegen hebben lijkt wel deel van het Nederlandse DNA, een groot deel van de bevolking zal dat vast pijnlijk en onaanvaardbaar vinden als de kwaliteit van het wegennet daadwerkelijk achteruit gaat. Daarom heb ik er wel vertrouwen in dat er wel extra geld zal komen om dat niet te laten gebeuren.
Ik vrees dat in de tussentijd de belangrijkste onderwerpen van gesprek op dit forum stilaan van projecten en doelen naar langdurig afgesloten wegen en de almaar slechter wordende kwaliteit van de nog open wegen zullen gaan verschuiven.
-
captain007
- Forumbeheerder
Uiteindelijk ook gewoon minder goed vestigingsklimaat, verminderde economische activiteit. Dat heeft uiteindelijk weer effecten op werkgelegenheid, sociale zekerheid en oh ja belastinginkomsten. Dus uiteindelijk is het gewoon een cirkeltje dat weer rond gaat. Uiteindelijk is infrastructuur gewoon de basis voor een goed functionerend land in de breedste zin van het woord. Er moeten gewoon kneiterharde keuzes gemaakt worden en dat gaat niet om een paar miljoen hier en daar, maar om vele tientallen miljarden per jaar. Dat betekent gewoon keiharde poen en hele harde keuzes gaan maken over wat je wel en niet gaat doen als overheid.
-
martijnv
- polderweggetje
Misschien niet de reactie die we willen horen, maar toen ik vanmorgen op de A27 die eindeloze rij vrachtwagens zag staan bedacht ik mij:
- we bouwen her en der mega distributiehallen waar veel arbeidsmigranten en laaggeschoolde mensen werken
- de wegen staan vól met vrachtwagens van/naar die distributiehallen. Vaak bestuurd door mensen uit oost Europa. mede hierdoor zijn we genoodzaakt om behoorlijke updates aan de infra uit te voeren.
- die arbeidsmigranten moeten ergens wonen en leggen dus extra druk op de toch al uitdagende woningmarkt.
- de wegen hebben behoorlijk te lijden onder het gewicht en groei van aantallen vrachtwagens.
Nederland distributieland zal best wat opbrengen, maar ik beging mij wel af te vragen of de kosten/baten nog wel in balans zijn.
we moeten zeker een gunstig vestigingsklimaat hebben, maar misschien moeten we de focus eens gaan verleggen naar een ander soort vestigingen: die minder druk leggen op de infra maar wél toegevoegde waarde hebben op economische groei.
- we bouwen her en der mega distributiehallen waar veel arbeidsmigranten en laaggeschoolde mensen werken
- de wegen staan vól met vrachtwagens van/naar die distributiehallen. Vaak bestuurd door mensen uit oost Europa. mede hierdoor zijn we genoodzaakt om behoorlijke updates aan de infra uit te voeren.
- die arbeidsmigranten moeten ergens wonen en leggen dus extra druk op de toch al uitdagende woningmarkt.
- de wegen hebben behoorlijk te lijden onder het gewicht en groei van aantallen vrachtwagens.
Nederland distributieland zal best wat opbrengen, maar ik beging mij wel af te vragen of de kosten/baten nog wel in balans zijn.
we moeten zeker een gunstig vestigingsklimaat hebben, maar misschien moeten we de focus eens gaan verleggen naar een ander soort vestigingen: die minder druk leggen op de infra maar wél toegevoegde waarde hebben op economische groei.
-
Wouter N14
- Moderator
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Zo lang lobbyisten en bepaalde politieke partijen (BBB) ons kunnen doen blijven laten geloven dat deze sectoren 'de motor van de Nederlandse economie zijn' (wat gewoon aantoonbaar niet juist is), zal er vrees ik weinig veranderen qua beleid.Wouter N14 schreef: do 11 jun 2026, 11:39 De grootste haven van Europa, de grootste vleesexporteur, de grootste agri-industie, een van de grootste vliegvelden, inderdaad de mega-distriparken...
-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
Tegelijkertijd is een deel van de distributiecentra ook gebouwd om de Nederlandse markt zelf te bedienen. Wij als samenleving bestellen veel via het internet en die artikelen moeten uiteindelijk wel geleverd worden en daar heb je ook vervoer en distributiecentra voor nodig.
Laatst gewijzigd door Rogier op do 11 jun 2026, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Uiteraard. Maar hiervoor geldt hetzelfde als voor de agrarische sector: moeten we ons per se zo massaal op export blijven richten?Rogier schreef: do 11 jun 2026, 12:35 Tegelijkertijd is een deel van de distributiecentra ook gebouwd om de Nederlandse markt zelf te bedienen. Wij als samenleving bestellen veel via het internet en die artikelen moeten uiteindelijk wel geleverd worden en daar heb je ook vervoer en distributiecentra voor nodig.