[RWS] Rijkswaterstaat

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Kaasdrager
woonerf

Re: [NL] Bespreking van 't dagelijks wel en wee op de weg (2026)

Bericht door Kaasdrager »

Als je maar lang genoeg wacht wordt groot onderhoud vanzelf een spoedreparatie :idea:
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Durashift schreef: wo 10 jun 2026, 0:12én VVN is het mij eens. :woop:

...
(..) Tijdens de cursus komen ook verkeerssituaties aan bod die veel automobilisten aan het denken zetten. Een voorbeeld: moet je richting aangeven naar links, als je op een rotonde driekwart rondgaat? Het juiste antwoord is ja. Toch blijkt dat nog niet iedereen dat weet.
Dat is een door het CBR bedachte regel, kijken we even in de echte regels van het RVV:

RVV art17.2:
Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven.
RVV art55
Bestuurders van een motorvoertuig respectievelijk bromfietsers moeten een teken met hun richtingaanwijzer geven respectievelijk een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven, indien zij willen wegrijden, andere bestuurders van een motorvoertuig willen inhalen, de doorgaande rijbaan willen oprijden en verlaten en indien zij van rijstrook willen wisselen alsmede bij alle andere belangrijke zijdelingse verplaatsingen./

Daar haal ik niet uit dat voor de rotonde knipperen verplicht is.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

hurricane schreef: wo 10 jun 2026, 11:33 Vanochtend een bericht in de Telegraaf dat Rijkswaterstaat stopt met groot wegonderhoud en asfalteringswerkzaamheden in de drie noordelijke provincies Groningen, Friesland en Drenthe omdat de beschikbare begroting op is.
Alleen spoedreparaties en veiligheidsmaatregelen worden nog uitgevoerd, reguliere grootonderhoudswerkzaamheden worden uitgesteld.

https://www.telegraaf.nl/financieel/rij ... 07810.html (premium)

En een bericht op RTV Noord:

https://www.rtvnoord.nl/verkeer/1412282 ... a28-en-n33

[...]

Belgische toestanden straks. De A28 tussen Assen en Groningen ligt er al belabberd bij, dat wordt niet beter. Nog een winter en je kunt straks slalommend tussen de gaten door bij je bestemming komen :geenlach:
Wel weer tekenend dat Noord-Nederland als eerste wordt getroffen. Maar verbazen doet het me niet meer. Je merkt nu al dat de wegen er minder goed bij liggen dan bijvoorbeeld 10 jaar geleden, en dat het veel langer duurt om schades te herstellen. Laatst duurde het ook bijna een week om een schade op de A28 door Zwolle te herstellen, waarbij de spitsstrook permanent afgesloten was met files in de spits. Een reparatie op de A32 bij Meppel duurde ook iets van twee weken, en daar was maar één rijstrook beschikbaar, met korte files tot gevolg. Als nu ook regulier onderhoud uitgesteld wordt vrees ik voor de komende winter. Hier in Nederland ligt bijna overal zoab, dat gaat niet eeuwig mee en heeft regulier onderhoud nodig.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Ik weet niet of binnen Rijkswaterstaat budgetten worden opgesteld per regio. Als dat wel zo is en rekening houdend met het feit dat de meeste vorstschade in het noorden van het land was, kan ik mij voorstellen dat het onderhoudsbudget daar het eerst verbruikt is.
hurricane
autoweg

Bericht door hurricane »

Autoweek bericht er ook over en meldt ook dat de provincie Utrecht bij het rijtje 'betreurden' hoort:
In Groningen gaat het om onderhoudswerkzaamheden aan de A7, A28 en N33 en in Drenthe aan de A28 en A37. In Friesland wordt de opknapbeurt aan de A7, A32, N31 en A6 uitgesteld en in Utrecht aan de A12. In totaal wordt 92 kilometer asfalt voorlopig niet vervangen en 130 kilometer niet hersteld. Ook moet onderhoud aan 104 kilometer vangrails en 94 viaducten, tunnels en bruggen wachten.
Wat ik opmerkelijk vind, wat is er gedaan met het geld wat niet is gebruikt voor alle nieuwe projecten die zijn uitgesteld vanwege stikstofprobleem? Volgens mij is er toen gezegd door de minister dat er vol zou worden ingezet op onderhoud. En dat is nu al allemaal op?
Laatst gewijzigd door hurricane op wo 10 jun 2026, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

Attietattie schreef: wo 10 jun 2026, 13:01 Ach, bordjes

:J1:
:A1:

erop en door!
Dat wordt serieus overwogen. Uit het RTV-Noord-artikel:
Ook sluit Rijkswaterstaat andere maatregelen niet uit. 'We kunnen bijvoorbeeld kijken of de snelheid op bepaalde stukken kan worden verlaagd.'
Ubi volentia est, via est
Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 »

^^ Ik dacht dat de snelheid tussen Oudeschans en Bad Nieuwschans al naar 70 km/u verlaagd is (alleen richting Duitsland).
Слава Україні
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

^^
Dan is de volgende stap aldaar dus Attietattie's :A1-50: :lol:
Ubi volentia est, via est
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

hurricane schreef: wo 10 jun 2026, 15:40Wat ik opmerkelijk vind, wat is er gedaan met het geld wat niet is gebruikt voor alle nieuwe projecten die zijn uitgesteld vanwege stikstofprobleem? Volgens mij is er toen gezegd door de minister dat er vol zou worden ingezet op onderhoud. En dat is nu al allemaal op?
Vrijwel het complete MIRT budget is weggesluisd naar tegenvallers op lopende projecten en aanbestedingen. Dat gaat om tientallen miljarden aan geprogrammeerde investeringen wat in een paar jaar verdampt is. Dus als je leest over het tekort van Rijkswaterstaat, wordt volgens mij nog vergeten dat het hele MIRT ook bankroet is.

Bijkomend probleem is dat grote projecten nu zo lang zijn uitgesteld, dat er enorme gaten vallen in het geprogrammeerd onderhoud. Dit zijn trajecten waar projecten gepland waren, en nu dus geen geld meer is, terwijl intussen die trajecten wel aan groot onderhoud toe zijn.

Ik weet nog de ophef toen plm. 20 jaar geleden het geld voor de A4 Midden Delfland werd weggesluisd naar de spoortunnels in Delft. Dat verbleekt bij de greep in de kas van het MIRT van de afgelopen jaren. Ze hebben structurele prijsstijgingen opgevangen met eenmalig schuiven met geld. En dat is nu op. Er is niks meer om te investeren in de toekomst van Nederland en er is zelfs bij lange na niet genoeg om onderhoud & vervanging uit te voeren, laat staan tegenvallers die niet geprogrammeerd zijn (tand-nokconstructies, waterstofverbrossing, onverwachte schades bij de vele kanaalbruggen, etc.)
hurricane
autoweg

Re: [RWS] Rijkswaterstaat

Bericht door hurricane »

^^

Dank voor de uitgebreide uitleg, ik had gehoopt op een iets meer opbeurend bericht :lol:
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Nederland is kapot en failliet en dat uit zich het eerst in de infra.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

De stikstofproblematiek speelt m.i. hier dus ook een rol in. Dat is juist de reden dat veel grote projecten (zowel aanleg als onderhoud) niet door zijn gegaan en het geld dat daarvoor gereserveerd was, is herverdeeld. Met als gevolg een groot tekort voor zelfs de meest eenvoudige onderhoudsprojecten. :nahzeg:
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Hajo schreef: wo 10 jun 2026, 17:39 De stikstofproblematiek speelt m.i. hier dus ook een rol in. Dat is juist de reden dat veel grote projecten (zowel aanleg als onderhoud) niet door zijn gegaan en het geld dat daarvoor gereserveerd was, is herverdeeld.
Heb je een voorbeeld van een onderhoudsproject dat niet is doorgegaan vanwege stikstof? En het geld herverdeeld is? Want dit is compleet nieuw voor mij.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Het enige onderhoudsproject dat mij momenteel te binnen schiet, is het groot onderhoud en herinrichting van de N760, de Kamperzeedijk. Er zijn ongetwijfeld nog meer projecten.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Wouter N14 schreef: wo 10 jun 2026, 17:18 Nederland is kapot en failliet en dat uit zich het eerst in de infra.
Dat is wel heel overdreven gesteld. Er is altijd geld te vinden als men wil. Nederland is zowel in absolute als relatieve zin rijker dan ooit (en dat geldt voor zowat alle Europese landen). Bv nu is defensie prioritair en daar worden makkelijk miljarden voor gevonden (ook wel terecht natuurlijk). Wegonderhoud is maar 0,4% van de begroting volgens Gemini, dat is dus gerommel in de marge. Het is dus slechts een beleidskeuze om te weinig te begroten eerder dan er daadwerkelijk geen geld is.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Om al dat defensiematerieel te verplaatsen moet de infrastructuur in orde zijn. Dus wellicht kunnen we een gedeelte van het wegonderhoud vanuit Defensie financieren.
hurricane
autoweg

Bericht door hurricane »

Ja je kunt veel met Defensie combineren.
Eerst zou het luchtalarm netwerk worden afgeschaft vanwege geen geld.
En nu doet opeens Defensie mee en is er weer geld.
Defensie als een soort 1000-dingen doekje :lol:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

boe! schreef: wo 10 jun 2026, 18:42 Om al dat defensiematerieel te verplaatsen moet de infrastructuur in orde zijn. Dus wellicht kunnen we een gedeelte van het wegonderhoud vanuit Defensie financieren.
Dit is het component van 1,5% voor infrastructuur en weerbaarheid. Echter zoals vaak bij overheidsboekhouden is die 1,5% geen extra uitgaven, maar rekenen ze een deel van de begroting van andere ministeries als zijn de 'defensieuitgaven'. Waardoor er netto geen extra geld komt.
ZoabLover
zandpaadje

Bericht door ZoabLover »

Alfa schreef: wo 10 jun 2026, 18:34
Wouter N14 schreef: wo 10 jun 2026, 17:18 Nederland is kapot en failliet en dat uit zich het eerst in de infra.
Dat is wel heel overdreven gesteld. Er is altijd geld te vinden als men wil. Nederland is zowel in absolute als relatieve zin rijker dan ooit (en dat geldt voor zowat alle Europese landen). Bv nu is defensie prioritair en daar worden makkelijk miljarden voor gevonden (ook wel terecht natuurlijk). Wegonderhoud is maar 0,4% van de begroting volgens Gemini, dat is dus gerommel in de marge. Het is dus slechts een beleidskeuze om te weinig te begroten eerder dan er daadwerkelijk geen geld is.
Helemaal mee eens! Nederland is verre van failliet.

Ik ben, net als iedereen op dit forum, zeer geïnteresseerd in ons wegennet en er ook trots op.

Dit soort berichten die de laatste tijd voorbijkomen, doen mij wel pijn. Ergens hoop ik dat het allemaal toch nog meevalt en dat er alsnog geld wordt gevonden om het noodzakelijke onderhoud uit te kunnen voeren.

In Nederland betaalt men, in internationaal perspectief, veel motorrijtuigenbelasting. (Ook al weten we dat deze belastinginkomsten niet per se in wegen worden geïnvesteerd.)

Toch mag je verwachten dat dit soort problemen zich niet zouden moeten voordoen.

Misschien is het een simplistische gedachte, maar ik denk dat er in Nederland meer aanleiding is om een vignet voor buitenlandse kentekens in te voeren dan in onze buurlanden. Het zal de tekorten bij Rijkswaterstaat waarschijnlijk niet volledig oplossen, maar ik denk wel dat het een bijdrage kan leveren.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Alfa schreef: wo 10 jun 2026, 18:34Wegonderhoud is maar 0,4% van de begroting volgens Gemini, dat is dus gerommel in de marge. Het is dus slechts een beleidskeuze om te weinig te begroten eerder dan er daadwerkelijk geen geld is.
Al decennia neemt het aandeel van het infrastructuurfonds / mobiliteitsfonds op de rijksbegroting en als percentage van het BBP af. Het is één van de weinige onderdelen waar daadwerkelijk op bezuinigd is. Er is ook niet gespaard voor de onvermijdelijke vervangingen die er aan gaan komen.

Het probleem is altijd dat begrotingen in cycli van telkens 2% per jaar erbij rekenen. Doordat de totale overheidsuitgaven sneller zijn gegroeid, is het aandeel dus lager. En de problematiek waar men tegenaanloopt, wordt niet met 2 of 3% per jaar extra opgelost. Er moeten snel vele miljarden bij, je praat over een structurele toename van de uitgaven met tientallen procenten. Dus niet eenmalig. De prijsstijgingen in de GWW zijn gigantisch, er zijn voorbeelden van projecten waar dit meer dan 100 of 200% en soms zelfs 300% in 6-7 jaar tijd is geweest. Maar er is geen geld bijgekomen, dus het mobiliteitsfonds is leeggehaald. Maar nu is dat eigenlijk op. Er valt vrijwel niks meer te schuiven met geprogrammeerd geld.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Er zullen vast eerst wat putten zichtbaar moeten zijn in het wegdek vooraleer het probleem erkend wordt en er extra geld voor vrijgemaakt wordt. Want goede wegen hebben lijkt wel deel van het Nederlandse DNA, een groot deel van de bevolking zal dat vast pijnlijk en onaanvaardbaar vinden als de kwaliteit van het wegennet daadwerkelijk achteruit gaat. Daarom heb ik er wel vertrouwen in dat er wel extra geld zal komen om dat niet te laten gebeuren.
captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 »

^^ Dit gaat niet enkel om slecht asfalt, maar om veel serieuzere zaken zoals kunstwerken en riolering (wat weer bij defecten ook tot sink holes, etc kan leiden). Afstel van onderhoud kan het verschil zijn tussen iets volledig moeten vervangen (duurder) of iets kunnen repareren. Je krijgt met dit beleid gewoon Duitse toestanden met langdurige onbeschikbaarheid van infrastructuur. Dat gaat even wat verder dan een gat in de weg, maar gewoon het ineens ongepland moeten vervangen van infra van tientallen of zelfs honderden miljoenen per stuk.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

In een land als Nederland zijn we best wel afhankelijk van het snelwegennet voor verplaatsingen op korte afstand in tegenstelling tot andere landen.
En dan is de bereikbaarheid voor de weggebruiker natuurlijk een stuk slechter met afgesloten wegen, maar dat is niet het belangrijkste: De bereikbaarheid voor nood- en hulpdiensten zal dat ook zijn, waardoor men te laat bij branden komt, te laat met de ambulance bij incidenten, etc
Met name daar zit het grootste risico lijkt me.
Alain
expressweg

Bericht door Alain »

Alfa schreef: wo 10 jun 2026, 23:42 Er zullen vast eerst wat putten zichtbaar moeten zijn in het wegdek vooraleer het probleem erkend wordt en er extra geld voor vrijgemaakt wordt. Want goede wegen hebben lijkt wel deel van het Nederlandse DNA, een groot deel van de bevolking zal dat vast pijnlijk en onaanvaardbaar vinden als de kwaliteit van het wegennet daadwerkelijk achteruit gaat. Daarom heb ik er wel vertrouwen in dat er wel extra geld zal komen om dat niet te laten gebeuren.
Ik zie niet in waar dit optimisme op is gebaseerd, gelet op het lange verleden aan beleid dat hiertoe heeft geleid en de huidige politieke en economische prioriteiten. Daar zal echt eerst iets structureels in moeten veranderen. En dat zal jaren, zoniet decennia, gaan duren.

Ik vrees dat in de tussentijd de belangrijkste onderwerpen van gesprek op dit forum stilaan van projecten en doelen naar langdurig afgesloten wegen en de almaar slechter wordende kwaliteit van de nog open wegen zullen gaan verschuiven.
captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 »

mavas schreef: do 11 jun 2026, 8:44 Met name daar zit het grootste risico lijkt me.
Uiteindelijk ook gewoon minder goed vestigingsklimaat, verminderde economische activiteit. Dat heeft uiteindelijk weer effecten op werkgelegenheid, sociale zekerheid en oh ja belastinginkomsten. Dus uiteindelijk is het gewoon een cirkeltje dat weer rond gaat. Uiteindelijk is infrastructuur gewoon de basis voor een goed functionerend land in de breedste zin van het woord. Er moeten gewoon kneiterharde keuzes gemaakt worden en dat gaat niet om een paar miljoen hier en daar, maar om vele tientallen miljarden per jaar. Dat betekent gewoon keiharde poen en hele harde keuzes gaan maken over wat je wel en niet gaat doen als overheid.
martijnv
polderweggetje

Bericht door martijnv »

Misschien niet de reactie die we willen horen, maar toen ik vanmorgen op de A27 die eindeloze rij vrachtwagens zag staan bedacht ik mij:
- we bouwen her en der mega distributiehallen waar veel arbeidsmigranten en laaggeschoolde mensen werken
- de wegen staan vól met vrachtwagens van/naar die distributiehallen. Vaak bestuurd door mensen uit oost Europa. mede hierdoor zijn we genoodzaakt om behoorlijke updates aan de infra uit te voeren.
- die arbeidsmigranten moeten ergens wonen en leggen dus extra druk op de toch al uitdagende woningmarkt.
- de wegen hebben behoorlijk te lijden onder het gewicht en groei van aantallen vrachtwagens.

Nederland distributieland zal best wat opbrengen, maar ik beging mij wel af te vragen of de kosten/baten nog wel in balans zijn.
we moeten zeker een gunstig vestigingsklimaat hebben, maar misschien moeten we de focus eens gaan verleggen naar een ander soort vestigingen: die minder druk leggen op de infra maar wél toegevoegde waarde hebben op economische groei.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

^^ Klopt. Nederland wil, en doet, al decennia van alles maar laat het verder maar gebeuren. De grootste haven van Europa, de grootste vleesexporteur, de grootste agri-industie, een van de grootste vliegvelden, inderdaad de mega-distriparken... maar fatsoenlijke woningbouw, infrastructuur of echte natuur zit er allemaal niet bij in.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Wouter N14 schreef: do 11 jun 2026, 11:39 De grootste haven van Europa, de grootste vleesexporteur, de grootste agri-industie, een van de grootste vliegvelden, inderdaad de mega-distriparken...
Zo lang lobbyisten en bepaalde politieke partijen (BBB) ons kunnen doen blijven laten geloven dat deze sectoren 'de motor van de Nederlandse economie zijn' (wat gewoon aantoonbaar niet juist is), zal er vrees ik weinig veranderen qua beleid.
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

^^

Tegelijkertijd is een deel van de distributiecentra ook gebouwd om de Nederlandse markt zelf te bedienen. Wij als samenleving bestellen veel via het internet en die artikelen moeten uiteindelijk wel geleverd worden en daar heb je ook vervoer en distributiecentra voor nodig.
Laatst gewijzigd door Rogier op do 11 jun 2026, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Rogier schreef: do 11 jun 2026, 12:35 Tegelijkertijd is een deel van de distributiecentra ook gebouwd om de Nederlandse markt zelf te bedienen. Wij als samenleving bestellen veel via het internet en die artikelen moeten uiteindelijk wel geleverd worden en daar heb je ook vervoer en distributiecentra voor nodig.
Uiteraard. Maar hiervoor geldt hetzelfde als voor de agrarische sector: moeten we ons per se zo massaal op export blijven richten?