[RWS] Rijkswaterstaat

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Re: [RWS] Rijkswaterstaat

Bericht door Schelpenpaadje »

Via schreef: di 01 jul 2025, 22:26 ^^
Vergeet niet dat projecten steeds duurder worden omdat er telkens strengere eisen aan van alles en nog wat worden gesteld. Denk aan Arbo, verkeersmaatregelen, emissieloos bouwen etc. Je doet ook gewoon minder voor hetzelfde geld tegenwoordig.
Natuurlijk zijn eisen en kosten toegenomen.

Dat verklaart niet de enorme achterstand van onderhoud en vernieuwing.

De technische staat van een belangrijk deel van onze infrastructuur is ondermaats. Dat is niet gisteren ontstaan. Als prijsstijgingen, waaronder hogere kosten door nieuwe eisen, daarin een rol hebben gespeeld dan hadden bestuurders en ambtenarij veel eerder aan de bel moeten trekken. Niet pas nadat de achterstanden en bijbehorend prijskaartje enorm zijn opgelopen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Een groot deel van dat bedrag is geen achterstand, maar de kosten van vervanging van infrastructuur die het einde van de levensduur gaat bereiken de komende 0 tot 20 jaar.

De politiek werkt met jaarlijkse begrotingscyclussen van steeds 1 of 2% per jaar erbij. Maar als je vervangingsopgave gaat pieken, voldoet dat niet. En dat zie je al langere tijd in de prognoses, want het is wel bekend dat infrastructuur een bepaalde levensduur heeft, en dat veel infrastructuur uit de jaren '50 en '60 tegelijk aan vervanging toe is, en die vervangingsopgave is steeds minder ver in de toekomst. Alleen komt er niet genoeg geld bij.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Oftewel Duitse scenario's met wegversmallingen en afsluitingen worden reëel.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Via schreef: di 01 jul 2025, 22:26emissieloos bouwen etc.
Ik hoorde dat dit wel serieus meer geld kost, dus als er niet meer geld komt, er gewoon minder gedaan kan worden.

Een ander probleem is dat men wil versnellen met emissieloos bouwen, maar tegelijkertijd het fysiek gewoon onmogelijk is als je geen aansluiting op het stroomnet kan krijgen tot ruim na 2030. De prognose van 2029 is in veel gebieden in korte tijd al bijgesteld naar 2035. Dus de eerstkomende 10 jaar is er in veel gebieden nagenoeg niks mogelijk.
captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 »

^^ Ik mis daarin ook wel pragmatische aanpak. Bij de industrie hebben we duidelijk gezien dat het averechts werkt als de markt niet gelijkwaardig is. Sowieso heb ik het idee dat emissieloos bouwen momenteel vooral een Nederlands feestje is. Leveranciers van bouwmachines hebben nauwelijks interesse om dat soort producten te ontwikkelen (dus het is duur), omdat er te weinig afzetmarkt is wereldwijd. Ondertussen vind men het wel raar dat de prijzen de pan uit rijzen. Komt nog bij dat van zeker grotere projecten de tenderkosten door al die toegenomen regeldruk gigantisch zijn. Het is niet ongebruikelijk dat een bouwbedrijf voor een groot project zomaar een miljoen aan tenderkosten kwijt is en dan is de kans nog vrij aanwezig dat ze die niet winnen en dan dus die kosten moeten afschrijven. Dat is ook een verklaring voor het steeds lagere aantal inschrijvingen op al die tenders.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik lees wel eens verslagen van marktconsultaties van Rijkswaterstaat, en de hoge tenderkosten worden inderdaad vaak genoemd als probleem, dat hier onvoldoende compensatie voor is. En dat dit veel tijd kost die zinniger ingezet kan worden op projecten waar wel een contract voor is.

Schijnbaar zijn er projecten waar een gegadigde een soort VO (voorontwerp) moet indienen om überhaupt mee te mogen dingen? En dat terwijl je niet zeker weet dat je het contract ook echt krijgt.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

captain007 schreef: wo 02 jul 2025, 11:27 ^^ Ik mis daarin ook wel pragmatische aanpak. Bij de industrie hebben we duidelijk gezien dat het averechts werkt als de markt niet gelijkwaardig is. Sowieso heb ik het idee dat emissieloos bouwen momenteel vooral een Nederlands feestje is. Leveranciers van bouwmachines hebben nauwelijks interesse om dat soort producten te ontwikkelen (dus het is duur), omdat er te weinig afzetmarkt is wereldwijd. Ondertussen vind men het wel raar dat de prijzen de pan uit rijzen. Komt nog bij dat van zeker grotere projecten de tenderkosten door al die toegenomen regeldruk gigantisch zijn. Het is niet ongebruikelijk dat een bouwbedrijf voor een groot project zomaar een miljoen aan tenderkosten kwijt is en dan is de kans nog vrij aanwezig dat ze die niet winnen en dan dus die kosten moeten afschrijven. Dat is ook een verklaring voor het steeds lagere aantal inschrijvingen op al die tenders.
Klopt, dit heb ik laatst ook gehoord. En ook dat de aanschaf van bijvoorbeeld een elektrische rupskraan ongeveer factor 2 is van een machine met Euro-6 dieselmotor. Dus dan weet je wel wat zoiets voor de kostprijs van zo'n machine doet. En er is inderdaad ook veel personeelskrapte dus dat maakt ook dat je wat selectiever moet zijn in tenders en contracten.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De weginspecteurs van Rijkswaterstaat ruilen de Toyota Hilux in voor een Ford Ranger.

https://media.ford.com/content/fordmedi ... staat.html

Ford levert de komende periode meer dan 200 Ford Rangers XLT SuperCab aan Rijkswaterstaat. De veelzijdige pick-up wordt dit jaar en in 2026 het nieuwe weginspecteurvoertuig voor Rijkswaterstaat. Gisteren zijn de eerste tien exemplaren officieel overhandigd op het steunpunt van Rijkswaterstaat in Den Bosch.

Rijkswaterstaat heeft specifiek gekozen voor de Ford Ranger XLT SuperCab, die kracht combineert met comfort en functionaliteit – eigenschappen die essentieel zijn voor het veeleisende werk van de wegbeheerder. De gekozen uitvoering beschikt over een 2.0 EcoBlue-dieselmotor met 170 pk en 405 Newtonmeter aan koppel, gekoppeld aan een automatische transmissie. Daarmee biedt de pick-up voldoende trekkracht en soepele rijeigenschappen, zowel op verharde als onverharde ondergrond en is hij goed voor een laadvermogen van ruim een ton en een trekgewicht van liefst 3.500 kg.

Afbeelding
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Blijkbaar zijn electrische dienstvoertuigen voor de weginspecteurs onvoldoende gebleken. Daar zijn wel testen mee gedaan, maar ik vermoed dat de actieradius icm het intensieve gebruik niet toereikend zijn?
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

Apart dat ze dan zelfs niet de PHEV versie nemen maar de gewone diesel. En bij de aankondiging van de pilot van EV’s zei men nog vanaf 2028 uitsluitend uitstootvrij te willen gaan rijden, dat gaat hem dus niet worden.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Gezien de hoeveelheid snelwegkilometers die ze rijden heeft PHEV denk ik niet zo veel meerwaarde. Als de accu na een half uur leeg is sleep je dat gewicht alleen maar mee.

170 pk is voor zo'n grote auto overigens ook niet heel ruim bemeten. Maar voor rustig over de snelweg karren zal het wel voldoen. Komen ze überhaupt nog wel eens offroad?
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

^^ De PHEV is er volgens mij niet met deze carrosserie (alleen als volwaardige dubbelcab met vijf deuren, maar pin mij er niet op vast).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
JanVerhoeven
verkeersader

Chris schreef: vr 31 okt 2025, 19:44 Gezien de hoeveelheid snelwegkilometers die ze rijden heeft PHEV denk ik niet zo veel meerwaarde. Als de accu na een half uur leeg is sleep je dat gewicht alleen maar mee.
Dat is alleen zo als je eerst EV-only-mode selecteert en dat is niet standaard. Normaal staat hij op hybrid-mode en rijdt hij net als een non-pluggable hybrid, dus een beetje elektrisch erbij bij het accelereren (motor blijft op constant of tenminste efficiënt toerental) en bij het remmen laad je weer wat bij. Daardoor voorkom je gedurende de hele rit de ergste vervuilende uitstoot, iets wat juist bij diesel veel winst geeft. Het PHEV aspect helpt daar extra bij omdat je een grotere accu hebt en die nog af kan vullen voor vertrek.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ naar mijn indruk hebben de meeste inspecteurs de dienstauto bij huis staan als er geen dienst is. Althans, is kom ze her en der wel tegen in de woonwijken, overdag, waarbij ik dan aanneem dat diegene een avond/nachtdienst heeft gedraaid of gewoon 'vrij' is. ;)
Opladen van zo'n auto wordt dan weer 'een dingetje'.. want niet altijd de mogelijkheid bij huis, laadpunt verder weg van huis gelegen, etc..

Nee, dán gewoon een dieselmotor kiezen die met de distributieriem door de olie loopt. :nahzeg:

Qua formaat lijkt mij deze Ranger ook breder dan de Hi-Lux, ook (niet) fijn in de smallere woonwijk straten...
JanVerhoeven
verkeersader

^^ opladen is alleen een extraatje he, het is niet een vereiste om z'n nut te kunnen bewijzen. Als je het niet doet wordt het 'gewoon' een stekkerloze hybride met een dikkere accu, niet een soort extra zware niet-hybride.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Wouter N14 schreef: vr 31 okt 2025, 19:46 ^^ De PHEV is er volgens mij niet met deze carrosserie (alleen als volwaardige dubbelcab met vijf deuren, maar pin mij er niet op vast).
Klopt, volgens de prijslijst. (maar de afbeeldingen kloppen dan weer niet -single cab bij de XLT- evenals op de website dat de single cab bij de tekst van de double cab toont.. :facepalm: ).

https://www.ford.nl/content/dam/guxeu/n ... ranger.pdf

Staat ook geen diesel op.

Ik denk dat Ford een aanbesteding / raamovereenkomst rijksbreed gewonnen heeft (en Toyota niet?) want vorige week zag ik Staatsbosbeheer ook met zo'n Ford Ranger dubbel cabine rijden en vanochtend in Amersfoort een witte Ranger dubbel cabine met vaste huif voor de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Geen idee of dat ook diesels zijn of de PHEV variant. Bij Staatsbosbeheer kan ik mij dat wel voorstellen, want die hebben wel meer EV's rijden in hun huisstijl.

In ieder geval heb ik de afgelopen week al twee keer de nieuwe Ranger als WIS auto mogen spotten. :woop:
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Durashift schreef: za 01 nov 2025, 14:35 ^^ naar mijn indruk hebben de meeste inspecteurs de dienstauto bij huis staan als er geen dienst is. Althans, is kom ze her en der wel tegen in de woonwijken, overdag, waarbij ik dan aanneem dat diegene een avond/nachtdienst heeft gedraaid of gewoon 'vrij' is. ;)
Opladen van zo'n auto wordt dan weer 'een dingetje'.. want niet altijd de mogelijkheid bij huis, laadpunt verder weg van huis gelegen, etc..

Nee, dán gewoon een dieselmotor kiezen die met de distributieriem door de olie loopt. :nahzeg:

Qua formaat lijkt mij deze Ranger ook breder dan de Hi-Lux, ook (niet) fijn in de smallere woonwijk straten...
Deze 2.0 ecoboost heeft andere issues. Inmiddels zijn de huidige 1.0/1.5 ecoboost blokken ook van een ketting voorzien, maar het duurde even voordat het gierigsheidskwartje terugkwam :lol:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De provincies Overijssel en Flevoland hebben ook Ford Rangers. Overijssel heeft wel een generatie ouder.

https://nl.linkedin.com/posts/menno-mar ... 55104-Ahic

https://nl.linkedin.com/posts/provincie ... 27713-vN4f
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.telegraaf.nl/financieel/hon ... 14432.html

Een week geleden was in het nieuws dat honderden ZZP'ers bij Rijkswaterstaat weg moeten vanwege de wet DBA (Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties), die schijnzelfstandigheid moet aanpakken. Dat was eigenlijk gericht op de 'gig economy' (pakketbezorgers enzo) maar treft ook professionals die op inhuurbasis werk bij Rijkswaterstaat doen.

Dit waarschijnlijk nadelig voor het engineeren en uitvoeren van allerlei projecten. Dit zijn mensen die moeilijk te vinden zijn. "Denk aan projectleiders, ingenieurs, technisch managers of veiligheidsdeskundigen".

Voor andere wegbeheerders is dit mogelijk gunstig, omdat de vijver waarin ze vissen voor moeilijk vervulbare functies, groter wordt. Maar als ZZP'ers uitstromen naar Vlaanderen heb je daar weer niet zo veel aan. Het schijnt dat het Oosterweelproject in Antwerpen een serieus beslag legt op de Nederlandse markt van ontwerpers, ingenieurs, technisch managers, etc.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

In een normale economie waren dat soort mensen gewoon in dienst bij Rijkswaterstaat. En dat zal waarschijnlijk in het echt ook goedkoper zijn, wat voor rekenregels modern HR ook heeft wat betreft arbeidskosten.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Zo'n braindrain bij RWS is echt wel het laatste dat we kunnen gebruiken gezien de opgaves...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Egbert schreef: wo 19 nov 2025, 8:21In een normale economie waren dat soort mensen gewoon in dienst bij Rijkswaterstaat. En dat zal waarschijnlijk in het echt ook goedkoper zijn, wat voor rekenregels modern HR ook heeft wat betreft arbeidskosten.
Reken als werkgever wat je wilt, maar afgezet tegen gewone werknemers zijn ZZP'ers in vrijwel iedere organisatie de wat duurdere krachten. Maar het is wel flexibel, flexibeler dan contracten voor bepaalde termijn. Het idee dat je ze zo invliegt en weer afvoert blijkt veel werkgevers toch behoorlijk wat waard, wellicht ook juist dubbel bij de overheid met zijn bijzondere ontslagregels en altijd de druk van de begroting en de politiek achter je om de overheid toch vooral klein te houden. En dan is je overheidsorganisatie laten leeglopen en iedere keer ZZP'ers invliegen wanneer je ze nodig hebt (tot op het punt dat je tegen schijnzelfstandigheids-regels aanloopt) dus uiteindelijk ook een politieke keuze. Dat is gewoon de erfenis van decennia centrum-rechts aan de knoppen. Wat verder niet betekent dat ik vóór de waterhoofd-overheid ben van mijn jeugd, inclusief alle slechte grappen over ambtenaren, maar je kunt moeilijk anders zeggen dat het nogal is doorgeslagen.

In zoverre zou ik zeggen: in een normale economie normaal politiek landschap waren dat soort mensen gewoon in dienst bij Rijkswaterstaat.
traveldude
woonerf

Bericht door traveldude »

Het is de natte droom van het "kleine overheid" verhaal gelardeerd met "[zelfstandig] ondernemerschap". Maar wel op kosten van de belastingbetaler die de geinflatteerde tarieven op mag hoesten. Het "kleine overheid" verhaal zou eigenlijk moeten betekenen minder dingen doen. Maar dat ligt minder makkelijk dan het verhaal "we hebben minder mensen in dienst, doen hetzelfde door externe krachten teveel te betalen uit uw portemonnee".
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ De kosten van die ZZP'er kun je dan nog wel eens verschmerzen over de kosten van één project (dat dan dienovereenkomstig duur wordt), maar de totale overhead van een ministerie wordt dan lekker klein. Pure window dressing, met name in een organisatie waarvan je weet dat daar het ene project rimpelloos zal overlopen in het andere - omdat dat nou eenmaal past bij de taakstelling van de organisatie in kwestie.

Als ik kijk naar ZZP'ers binnen mijn organisatie (private sector): we zetten ze met name in om tijdelijke tekorten op te vangen. Arbeidsrechtelijk zou je dat ook kunnen doen met een tijdelijk contract, maar de mensen die je wilt inhuren doen het liever onder de ZZP-vlag. Nou best. We hadden een paar man die wel heel sterk tijdelijke contracten aan het rijgen waren, en die ook onmisbaar genoeg waren om dat iedere keer weer voor zichzelf te kunnen regelen (niet in het minst aan de HR-kant). Die hebben we door de nieuwe regels over schijnzelfstandigheid feitelijk alsnog op de payroll kunnen krijgen.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 19 nov 2025, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De salarissen en arbeidsvoorwaarden worden kennelijk niet marktconform geacht door veel van dit soort ZZP'ers, en de macht hierover ligt nu bij de werknemers, niet de werkgevers.

Bijkomend is dat het onmogelijk is om bij de overheid om een leaseauto te krijgen én dat de reiskostenvergoeding per auto heel laag is (7 cent per kilometer en maximaal € 62 per maand). En er misschien wel duur geparkeerd moet worden.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik weet niet hoe het spel wordt gespeeld bij de overheid, maar ZZP'en betekent natuurlijk ook dat je buiten allerlei regels valt over pensioenopbouw en bepaalde sociale regelingen. Dat moet je als ZZP'er dan zelf doen en afdragen. Maar er zijn er natuurlijk genoeg die gewoon de harde cash pakken. Wat voor marktconformiteit het oplevert wanneer je op die manier vergelijkt? Maar misschien ook wel degelijk een probleem bij de salarisschalen van (delen van) de overheid.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Pino schreef: wo 19 nov 2025, 10:47maar ZZP'en betekent natuurlijk ook dat je buiten allerlei regels valt over pensioenopbouw en bepaalde sociale regelingen. Dat moet je als ZZP'er dan zelf doen en afdragen. Maar er zijn er natuurlijk genoeg die gewoon de harde cash pakken.
Misschien moet de overheid dat onder een economisch delict laten vallen. Dan valt in ieder geval dat verschil in arbeidskosten weg.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ De premies die een ZZP'er verplicht moet afdragen moeten natuurlijk ook echt worden afgedragen. Niet afdragen is niet direct een economisch delict, maar dan krijg je vroeg of laat de dwang-invordering door de Belastingdienst achter je aan. Ook geen lolletje, zie verder de verhalen over invordering ten laste van diegene die werden getroffen door het toeslagenschandaal.

Maar de mate waarin je je eigen oudedagvoorziening en reserves opbouwt (ook een soort verkapte WW, als cover voor wanneer je tussen opdrachten zit), daar ben je natuurlijk zelf bij. Moeilijk een economisch delict van te maken wanneer iemand dat niet doet.
captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 »

Egbert schreef: wo 19 nov 2025, 8:21 In een normale economie waren dat soort mensen gewoon in dienst bij Rijkswaterstaat. En dat zal waarschijnlijk in het echt ook goedkoper zijn, wat voor rekenregels modern HR ook heeft wat betreft arbeidskosten.
Ik zie het ook in het bedrijfsleven. In de praktijk zag je dat veel ZZP'ers voorheen gewoon op posities zaten waar een vaste medewerker zou moeten zitten. Dat sloeg natuurlijk eigenlijk nergens op, maar het was vaak lucratiever qua uurtarieven om je extern in te laten huren. En kwam nog bij dat je een hele schaduweconomie met recruitersbureau's en payroll bedrijven hebt die goud geld verdienen door per uur weer van het tarief af te romen van ZZP'ers. Daar gaat voor de werkgevers sowieso een hoop geld verloren. Ik denk wel dat door de DBA regelgeving nu bedrijven en ook overheid gedwongen zijn om beter na te gaan denken welke mensen/kennis je echt in huis wil hebben en welke je wel inhuurt (al dan niet via ZZP of via consultancy). Sowieso een medewerker in huis heeft een ander belang dan iemand die je inhuurt, dus ook om die reden kan het waardevol zijn om meer vast personeel te hebben. Dat zal in dit geval bij Rijkswaterstaat niet anders zijn. Je hebt daardoor nu dat zowel door een flinke bulk mensen die met pensioen gaan de komende jaren en deze ontwikkelingen een enorme exodus van kennis in je organisatie. Dat gaat gewoon heel veel pijn en dus ook geld kosten de komende tijd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

^^ Een groot probleem inderdaad. Dus je moet je aantrekkelijk maken als werkgever, terwijl dit qua mobiliteit / woon-werkverkeer juist de andere kant is uitgeslagen. Als je ziet aan hoeveel moeilijke voorwaarden je moet voldoen om alleen al een normale reiskostenvergoeding te krijgen. Laat staan een leaseauto. Daar leg je het als werkgever bij af op de markt.

Mijn idee is dat veel werkgevers in Nederland nog te weinig moeite hebben gedaan om zich aantrekkelijk te maken: niet alleen om nieuw personeel aan te trekken, maar ook om bestaand personeel te behouden. Vanwege de uitstroom van de boomers uit de arbeidsmarkt is dit heel urgent geworden.