BAB3 - drukte bij Kreuz Kaiserberg vermijden?
Moderator: Moderatoren
-
wellproc
- dorpsstraat
BAB3 - drukte bij Kreuz Kaiserberg vermijden?
Over een ruime week gaan wij (op een doordeweekse dag) over de A3 richting Oostenrijk. Eigenlijk wil ik gewoon lekker op tijd vertrekken (uur of 6) en dan zijn we volgens mij de wegwerkzaamheden bij Hamminkeln wel voorbij voordat het echt druk wordt. Maar ik kijk al een paar weken regelmatig op Google Maps naar de verkeersinfo en dan valt me op dat het iedere dag (van 's ochtends een uur of 7 tot soms 's avonds laat) heel erg druk is rond kreuz Kaiserberg (BAB3-BAB40). Ook op doordeweekse dagen...
Ik weet dat ze daar bezig zijn, maar is dat de enige reden?
Wij komen vanuit regio Utrecht, dus ik zou ook A50-A73-A77-BAB57 kunnen rijden. Dan vermijd ik zowel Hamminkeln als Kaiserberg. Officieel kost het meer tijd, maar gezien de files denk ik sneller te zijn via die route.
Is dat ook zo?
En waar zou ik dan kunnen doorsteken van de BAB57 naar de BAB3?
(Ik zie BAB44 - noordzijde Düsseldorf of BAB1 - noordring Keulen/Köln als beste opties. Klopt dat?)
Ik weet dat ze daar bezig zijn, maar is dat de enige reden?
Wij komen vanuit regio Utrecht, dus ik zou ook A50-A73-A77-BAB57 kunnen rijden. Dan vermijd ik zowel Hamminkeln als Kaiserberg. Officieel kost het meer tijd, maar gezien de files denk ik sneller te zijn via die route.
Is dat ook zo?
En waar zou ik dan kunnen doorsteken van de BAB57 naar de BAB3?
(Ik zie BAB44 - noordzijde Düsseldorf of BAB1 - noordring Keulen/Köln als beste opties. Klopt dat?)
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Re: BAB3 - drukte bij Kreuz Kaiserberg vermijden?
Als je een uurtje eerder vertrekt, dan heb je het probleem Kaiserberg opgelost.
NB: het hele knooppunt wordt verbouwd en dat zorgt voor vertragingen.
https://www.autobahn.de/die-autobahn/pr ... kaiserberg
-
wellproc
- dorpsstraat
Hmmz... als ik nou de enige in de auto zou zijn...boe! schreef: za 08 jul 2023, 21:27 Als je een uurtje eerder vertrekt, dan heb je het probleem Kaiserberg opgelost.
https://www.autobahn.de/die-autobahn/pr ... kaiserberg
We reizen met het gezin, waaronder een kind dat makkelijk/snel wagenziek is. Vandaar dat files mijden topprio is
Alleen is hij 's ochtends moeilijk op gang te krijgen. 6 uur weg is ons eerder gelukt, dan rijden we rond 8 uur bij Kaiserberg (of iets later). En dan staat het daar al flink vast. Ik ben bang dat een half uurtje eerder de oplossing niet gaat geven en dat het sowieso niet haalbaar blijkt.
En als ik de BAB57 neem, zijn daar dan nog Baustellen? Ik dacht van niet, maar kan het niet goed vinden. Qua files zie ik daar nooit wat...
-
Jeff
- expressweg
De maas & waalweg icm de BAB57 is een prima route, welke tot Köln vrij is van baustelle. Das ook wat waard.
Terug naar de BAB3 kan dan via de BAB4 (ten zuiden van Köln), de BAB1 in het noorden (van Köln) zit met de werkzaamheden aan de rijnbrug
Aanvul: de BAB57 is tussen Moers en Köln begrenst op
of
, maar dat is niet altijd even duidelijk aangegeven. Het stuk autobahn kent daar (nog) geen vaste Blitzers, maar als ik op term zoek, zie dat ik men er regelmatig met een mobiele flitser staat.
Terug naar de BAB3 kan dan via de BAB4 (ten zuiden van Köln), de BAB1 in het noorden (van Köln) zit met de werkzaamheden aan de rijnbrug
Aanvul: de BAB57 is tussen Moers en Köln begrenst op
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Vervelend, die combinatie wagenziekte en moeilijk op gang te krijgen.
Ik ben (net als een paar huisgenoten) ook geen ochtendmens, maar voor die enkele keer per jaar dat het moet zet ik me daar maar overheen.
Vaak is het voor langzame starters zelfs makkelijker om de wekker extra vroeg te zetten (niet 1 maar 2 uurtjes vroeger) om meteen naast je bed te gaan staan en ik actie te komen dan zo lang mogelijk te blijven liggen.
Is het betreffende kind gewend om te slapen op andere plekken dan in het eigen bed? Zou in de auto slapen goed gaan ik combinatie met de wagenziekte? Dan heb je nog een reden om wat vroeger te beginnen: wekker op tijd, laatste spullen in de auto, klein ochtendritueel met het gezin, waarna de jongsten op de achterbank nog even verder kunnen tukken. Het vooruitzicht 'we gaan zo vertrekken, dan kun je verder rusten/slapen, en des te eerder zijn we er' kan genoeg zijn om een langzaam startend kind met lichte dwang op tijd de auto in te krijgen
Voordeel van ruim op tijd vertrekken en files vermijden is dat je onderweg iets meer tijd hebt voor een wat langere stop. Wat met een gezin ook wel prettig is. Ik zou dus toch even doorzetten met dat vroege opstaan.
Ik ben (net als een paar huisgenoten) ook geen ochtendmens, maar voor die enkele keer per jaar dat het moet zet ik me daar maar overheen.
Vaak is het voor langzame starters zelfs makkelijker om de wekker extra vroeg te zetten (niet 1 maar 2 uurtjes vroeger) om meteen naast je bed te gaan staan en ik actie te komen dan zo lang mogelijk te blijven liggen.
Is het betreffende kind gewend om te slapen op andere plekken dan in het eigen bed? Zou in de auto slapen goed gaan ik combinatie met de wagenziekte? Dan heb je nog een reden om wat vroeger te beginnen: wekker op tijd, laatste spullen in de auto, klein ochtendritueel met het gezin, waarna de jongsten op de achterbank nog even verder kunnen tukken. Het vooruitzicht 'we gaan zo vertrekken, dan kun je verder rusten/slapen, en des te eerder zijn we er' kan genoeg zijn om een langzaam startend kind met lichte dwang op tijd de auto in te krijgen
Voordeel van ruim op tijd vertrekken en files vermijden is dat je onderweg iets meer tijd hebt voor een wat langere stop. Wat met een gezin ook wel prettig is. Ik zou dus toch even doorzetten met dat vroege opstaan.
-
T-hijs
- autoweg
Je zou kunnen overwegen om via Venlo te rijden en dan via de Duitse A61 en A4 op de A3 te geraken. Die route heb ik al een aantal keer genomen en bevalt mij iedere keer prima.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
-
verfmeer95
- expressweg
-
T-hijs
- autoweg
Oei, dat had ik even niet op mijn netvlies...
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Vanaf Kreuz Mönchengladbach A52-A57 rijden kan ook, maar dan kun je net zo goed al vanaf Knooppunt Rijkevoort de A57 pakken -zie verder de eerdere post van Jeff. Vind dat wel een onplezieriger route dan A61-A4. De passage van Köln is veel onrustiger, met de drukte op de A3 en het draaien van A57 naar A1 naar A3, en de A57 zelf vind ik ook maar zo-zo.
Laatste optie is natuurlijk om nóg wat langer op de A61 te blijven hangen en pas bij Koblenz door te steken. Dan laat je alle drukte van de regio Rhein-Ruhr (ook al is het daar vakantie) letterlijk links van je liggen. Dat zal de passagier die gevoelig is voor wegenziekte wel bevallen, al krijg je er wel voor in de plaats dat de A61 weliswaar zal doorrijden maar wel wat onrustiger kan rijden door de combinatie van veel vrachtverkeer en 2x2. De doorsteek A61-A3 bij Koblenz is trouwens ook landschappelijk best aardig.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Heb met mijn eigen dochter ook wel wat ongeplande stops gehad ivm wagenziekte (ik denk dat ze er overheen is gegroeid, maar fingers crossed). Altijd ging het gepaard met wat spanning waardoor veranderingen in beweging dubbel zo hard binnenkwamen. Het feit dat zij heel goed wist dat ze eerder had moeten overgeven en dat wij als ouders daar in veel vormen van communicatie met de achterbank mee bezig waren (combinatie van “blijf naar buiten kijken” en “hoe voel je je”) droeg er dan ergens ook aan bij. Viel ze vervolgens in slaap, dan konden we des te beter kilometers maken; je zag de ontspanning terugkeren.Schelpenpaadje schreef: za 08 jul 2023, 23:22 Vaak is het voor langzame starters zelfs makkelijker om de wekker extra vroeg te zetten (niet 1 maar 2 uurtjes vroeger) om meteen naast je bed te gaan staan en ik actie te komen dan zo lang mogelijk te blijven liggen.
Is het betreffende kind gewend om te slapen op andere plekken dan in het eigen bed? Zou in de auto slapen goed gaan ik combinatie met de wagenziekte? Dan heb je nog een reden om wat vroeger te beginnen: wekker op tijd, laatste spullen in de auto, klein ochtendritueel met het gezin, waarna de jongsten op de achterbank nog even verder kunnen tukken. Het vooruitzicht 'we gaan zo vertrekken, dan kun je verder rusten/slapen, en des te eerder zijn we er' kan genoeg zijn om een langzaam startend kind met lichte dwang op tijd de auto in te krijgen![]()
Kinderen slapend op de achterbank vinden ook wij voorin wel een ontspannen manier van reizen. Wijzelf pakken daarom vaak nog wat avond-kilometers, maar vroege ochtend kan op zich ook werken als je maar weet dat je kinderen zullen slapen. En dan zegt algemene slaapwetenschap volgens mij inderdaad dat je er beter een complete slaapcyclus vanaf kunt halen (dus iets van drie uur) dan dat je één of twee uur eerder probeert op te staan. Kinderen min of meer slapend de auto in kunnen tillen is natuurlijk echt ideaal, maar dat houdt op een bepaalde leeftijd op…
-
wellproc
- dorpsstraat
Dit heb ik 4 jaar geleden gedaan, maar toen waren ze op de A61 niet bezig bij Kreuz Kerpen (dat geeft nu iedere dag files op de A61...) en waren ze ook niet bezig bij het Ahrtal (ook iedere dag drukte).Pino schreef: zo 09 jul 2023, 9:23 Laatste optie is natuurlijk om nóg wat langer op de A61 te blijven hangen en pas bij Koblenz door te steken. Dan laat je alle drukte van de regio Rhein-Ruhr (ook al is het daar vakantie) letterlijk links van je liggen. Dat zal de passagier die gevoelig is voor wegenziekte wel bevallen, al krijg je er wel voor in de plaats dat de A61 weliswaar zal doorrijden maar wel wat onrustiger kan rijden door de combinatie van veel vrachtverkeer en 2x2. De doorsteek A61-A3 bij Koblenz is trouwens ook landschappelijk best aardig.
Ik ben sowieso fan van de modernere inpassing van de A61, met minder hoogteverschillen en minder korte slingers (wat je op de oude A3 wel hebt). Alleen is de A3 gewoon korter en sneller als je maar door kunt rijden.
De A57 heb ik nog nooit gereden (behalve 1 keer de andere kant op vanaf Kamp-Lintfort naar Nederland). Het stuk ten zuiden van Kamp-Lintfort ken ik helemaal niet en gezien de commentaren hier weet ik niet of ik er blij van wordt (rommelig wegbeeld, lage vmax). Dan liever de A61 waar ik ongestoord kan doorrijden. Als we maar op tijd Kreuz Kerpen en de Ahrtalbrucke kunnen passeren.
Nog een ander alternatief: A3-A2-A1-A44-A7-A3. Maw: noordelijk langs het Ruhrgebied naar Kassel en dan afzakken naar het zuiden. Volgens Google is het 50 km langer, maar als het vrijwel filevrij is dan is dat geen probleem.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Ik zie niet zo wat er mis is met de A57. Zeker het stuk van de grens tot aan Moers is rustig en op de drukkere stukken is het 2x3 rijstroken.
-
T-hijs
- autoweg
A57 is inderdaad prima, en misschien wel de beste optie als je per se over de A3 richting Oostenrijk wilt geraken.
-
Jeff
- expressweg
Iemand die last heeft van wagenziekte is juist gebaat bij een zo stabiel mogelijke snelheid met een vrij vloeiend traject. Met de BAB57 kan dat zeker.
-->> Grens NL/DE <> Kreuz Kamp Lintfort (BAB42): geen limiet en meestal vrij rustig (qua verkeer)
-->> BAB42 & passage Krefeld: limiet 100 km/h ; rond de spitstijden vrij druk, maar ondanks de drukte blijft het met ongeveer 80 km/h doorrollen (dat kan slechter)
-->> Krefeld - Köln: overdag meestal begrenst op 120km/h (120km/h is een prima snelheid om door te rollen. Jullie moeten nog een stukje)
Juist tussen Regensburg en Passau vind ik het irritant rijden: Een aantal baustelle plus stukken met limieten van 120 km/h waar veel niet-duitsers (inc de huurauto's) bummerklevende scheit aan hebben.
-->> Grens NL/DE <> Kreuz Kamp Lintfort (BAB42): geen limiet en meestal vrij rustig (qua verkeer)
-->> BAB42 & passage Krefeld: limiet 100 km/h ; rond de spitstijden vrij druk, maar ondanks de drukte blijft het met ongeveer 80 km/h doorrollen (dat kan slechter)
-->> Krefeld - Köln: overdag meestal begrenst op 120km/h (120km/h is een prima snelheid om door te rollen. Jullie moeten nog een stukje)
Juist tussen Regensburg en Passau vind ik het irritant rijden: Een aantal baustelle plus stukken met limieten van 120 km/h waar veel niet-duitsers (inc de huurauto's) bummerklevende scheit aan hebben.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Ik begrijp dat je Oostenrijk in zult gaan bij Passau, dus op Nürnberg aan koerst? Nu is het op weg naar Nürnberg ongeveer evenveel kilometers over A44-A7 als over A61-A6. Over het prettige alignment van de A61 schreef je al, de A7 is eerder vergelijkbaar met de A3. Dus dat is minder, maar als je zegt wat minder filegevoelig dan de A3 en dat stuk A61 tussen Kerpen en Ahrtal. A44 betekent wel dat je rond spitstijd langs Dortmund gaat en nog steeds Hamminkeln hebt. Maar ik denk dat de realiteit van iedere rit door Duitsland op het moment is dat je grotere Baustelles krijgt die kleinere vertraging opleveren. De kunst is te zoeken naar de route waar je de grootste ellende vermijdt zonder al te veel extra kilometers.wellproc schreef: zo 09 jul 2023, 12:33 Nog een ander alternatief: A3-A2-A1-A44-A7-A3. Maw: noordelijk langs het Ruhrgebied naar Kassel en dan afzakken naar het zuiden. Volgens Google is het 50 km langer, maar als het vrijwel filevrij is dan is dat geen probleem.
Nog over de keuze A61-A57-A3 door Nordrhein-Westfalen: ik ken de A57 het minste van de drie, en dat draagt misschien ook wel een beetje bij aan het feit dat ik hem het minste vind. Beetje onrustig en wat bochtiger in het stedelijker gebied rond Krefeld en Neuss. Voordeel van de A3 vind ik nou juist de lange rechte stukken (alleen door druk verkeer en huidige Baustelles vaak verminderd interessant); de A61 was altijd een beetje afzien tot Mönchengladbach en dan was het én dat fijne alignment én geen stedelijk gebied meer. Maar sinds de A61 bij Garzweiler is onderbroken is dat eigenlijk al niet meer waar.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Kassel-Kirchheim is het beruchte stuk inderdaad. Maar Kirchheim-Würzburg is ook wel wat geaccidenteerder dan de A61 naar mijn gevoel. Uiteindelijk niets om je druk over te maken - laat dat duidelijk zijn.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Uiteindelijk zijn zowel de A7 door de Rhön als de A61 door de Hunsrück nieuwere Autobahnen met veel geleidelijker hellingen en een moderner alignement. Zodra je bij de Hattenbacher Dreieck de A7 richting Würzburg volgt krijgt de weg een ander karakter dan tussen Kassel en Kirchheim.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 10 jul 2023, 0:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Verder volledig eens.
-
wellproc
- dorpsstraat
Hartelijk dank voor de overwegingen en suggesties!
Voor wat ik nu weet ga ik de A57 eens proberen, om dan ergens over te steken naar de A3.
Maar: uiteraard kijk ik ook naar de actuele verkeersinfo vlak voordat ik de keuze A12/A50 moet maken in NL. Dat is natuurlijk nog een flinke tijd voordat ik bij Kaiserberg ben, maar zoals het de laatste weken gaat is er dan al wel file. En dan weet ik genoeg
Voor wat ik nu weet ga ik de A57 eens proberen, om dan ergens over te steken naar de A3.
Maar: uiteraard kijk ik ook naar de actuele verkeersinfo vlak voordat ik de keuze A12/A50 moet maken in NL. Dat is natuurlijk nog een flinke tijd voordat ik bij Kaiserberg ben, maar zoals het de laatste weken gaat is er dan al wel file. En dan weet ik genoeg
-
sven_engelen
- expressweg
Wat ook nog een optie richting Oostenrijk is (en voor mij toch qua routes de voorkeur heeft) is via Venlo de A61 en dan via Stuttgart naar Oostenrijk te rijden dus over de A5 en de A8. Enige probleem is daar wel dat een aantal baustellen onder andere bij Kerpen en bij Bad Neuenahr voor wat opstoppingen kunnen zorgen maar voor de rest rijdt die route in mijn ervaring meestal wel door.
Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
wellproc
- dorpsstraat
Nee, het is wel richting Oostenrijk, maar niet tot ver in Oostenrijk. Regio Passau...
Dan is A5 en A8 om. Bovendien heb ik slechte ervaringen met de A8, te beginnen met drukte rondom Karlsruhe, vervolgens de files bij Pforzheim (of zijn ze daar inmiddels uitgeknutseld?) en verderop nog ring München. Nee, dankje
-
wellproc
- dorpsstraat
Even terugkoppeling geven.
We zijn weer teruggereisd vandaag. De heenreis was 800 km in ongeveer 9 uur (incl. pauzes, met een gezin met 3 kids). Dat was via Goch (A57) en dan bij Dusseldorf via de A44 over de Rijn naar de A3. Het reed prima, maar volgens mij vooral omdat we vroeg daar voorbij kwamen (6.30 uur de grens over). Toch was het al flink druk op de A57 en reed het niet lekker soepel door (afgezien van het eerste stuk van grens tot Moers/Duisburg).
Uiteindelijk na Keulen lekker door kunnen rijden. Wel de nodige wegwerkzaamheden, maar zonder al te veel vertraging. Prima reis.
Vandaag terug en vlak voor Würzburg besloten om de A7 te nemen ipv de A3. Er was een flink ongeluk verderop en geen doorkomen aan. Achteraf gezien een juiste beslissing. De A7, A44 en A2 reden prima. Enige serieuze file was op de A3 bij Hamminkeln (10 minuten vertraging
).
Uiteindelijk 800 km in 8,5 uur (incl. pauzes)
Ofwel: twee keer een goede reis gehad en een ervaring+route rijker.
We zijn weer teruggereisd vandaag. De heenreis was 800 km in ongeveer 9 uur (incl. pauzes, met een gezin met 3 kids). Dat was via Goch (A57) en dan bij Dusseldorf via de A44 over de Rijn naar de A3. Het reed prima, maar volgens mij vooral omdat we vroeg daar voorbij kwamen (6.30 uur de grens over). Toch was het al flink druk op de A57 en reed het niet lekker soepel door (afgezien van het eerste stuk van grens tot Moers/Duisburg).
Uiteindelijk na Keulen lekker door kunnen rijden. Wel de nodige wegwerkzaamheden, maar zonder al te veel vertraging. Prima reis.
Vandaag terug en vlak voor Würzburg besloten om de A7 te nemen ipv de A3. Er was een flink ongeluk verderop en geen doorkomen aan. Achteraf gezien een juiste beslissing. De A7, A44 en A2 reden prima. Enige serieuze file was op de A3 bij Hamminkeln (10 minuten vertraging
Uiteindelijk 800 km in 8,5 uur (incl. pauzes)
Ofwel: twee keer een goede reis gehad en een ervaring+route rijker.