E-wegen in Nederland

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

E-wegen in Nederland

Bericht door Vinny » do 13 jul 2023, 19:59

Pino schreef:Het wordt een ander verhaal wanneer je zegt dat het voor bruikbaarheid van E-nummers in Nederland eigenlijk al heel droevig gesteld was.
Het gebruik van E nummers was in Nederland al praktisch onbruikbaar en dat is niet verbeterd. De enige reden om de nummers nog te blijven aangeven is zoals René ooit op het forum heeft aangegeven te voldoen aan de minimale eis die gesteld is in het verdrag dat er ooit over gesloten is. Zoals ik wel vaker hier op het forum heb aangegeven: de eisen in dat verdrag zijn te minimaal om leidraad te zijn voor goede navigatie voor weggebruikers, kaartenmakers en softwareontwikkelaars. Dat is niet handig: E nummers kunnen goed gebruikt worden als ze gewoon op alle knooppunten worden aangegeven. Dat is dan ook in lijn met wat op de kaart staat en met routeinstructies van je navigatiesysteem. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » do 13 jul 2023, 23:11

^^ Het verdrag zegt “je moet de nummers bewegwijzeren”. Hoe? Geen detail. Of je het gelijkwaardig doet met nationale nummers, op wat losse bordjes, alleen wanneer je af moet slaan om routes te volgen, op zijn Duits alleen als routebevestiging, anyone’s guess. Dat bepaalde minimalistischer benaderingen het moeilijker maken om op de E-nummers te rijden, lijkt me evident. Maar zodra je kiest om nationale nummers beter te bewegwijzeren, zullen E-nummers in de praktijk nauwelijks meer gebruikt worden en dan kun je dus ook je verdragsplichten wel minimaal invullen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 14 jul 2023, 10:55

En het begint er sowieso mee dat een E-route überhaupt enige relevantie moet hebben. De E312 heeft dat al 30 jaar niet meer na het opheffen van de boot naar Sheerness, de E22 heeft het al 35 jaar niet meer na het ontstaan van de A6. Maar goed, dat is hier ook al vaker aan bod gekomen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg

E-wegen in Nederland

Bericht door Pino » vr 14 jul 2023, 11:21

^^ Vraag op zichzelf of de E312 er nou is gekomen als verbinding naar het veer naar Sheerness of omdat in de oude E-nummering alle Nederlandse provinciehoofdsteden waren verbonden met het E-wegennet. Als achterlandverbinding van Rotterdam en een stad als Tilburg heeft zeker het oostelijk deel van de E312 ook nu nog wel zijn rechtvaardiging.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 14 jul 2023, 11:33

Als het zou gaan om de provinciehoofdsteden liep de E312 niet door tot aan de haven van Vlissingen toch? ;)

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 14 jul 2023, 11:45

Pino schreef: vr 14 jul 2023, 11:21 ^^ Vraag op zichzelf of de E312 er nou is gekomen als verbinding ...
De driecijferige E-wegen zijn de facto E-wegen uit 1950 die bij de revisie in 1975 geen 1 of 2 cijferig nummer meer kregen. Volstrekt nutteloos voor de weggebruiker.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 14 jul 2023, 11:49

^^
E314 lijkt me toch niet zo'n rare verbinding? :geenlach:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 14 jul 2023, 11:57

^^ Ik denk dat René doelt op de E-wegen die puur binnen Nederland lopen. Maar het is voor de A58 ten westen van Breda niet echt waar. De oude E38 liep van Breda naar Eindhoven. Die werd dan E312 op de manier die René omschrijft, maar juist in 1975 is er de verlenging naar Vlissingen gekomen. Ik denk de enige driecijferige route die in het oude systeem geen E-weg was en het nieuwe wel.

Heeft hij ooit bewegwijzerd gestaan tussen het einde van de A58 en het vertrekpunt van de veren? De Buitenhaven, waar Olau vertrok, is natuurlijk ook direct naast dat einde van de A58.

Neemt niet weg dat als je het veer helemaal wegdenkt, ik bij de keuze voor aanbinding van Middelburg aan het E-wegennet zonder nadenken ook de laatste paar kilometers van deze snelweg binnen het E-nummer zou hebben gebracht. A58 en E312 werden synoniem, vrij simpel. Dus in zoverre vind ik verloop tot Vlissingen niet een reden om te zeggen dat de route er lag vanwege het veer naar Sheerness.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 14 jul 2023, 12:13

Pino schreef: vr 14 jul 2023, 11:57 Heeft hij ooit bewegwijzerd gestaan tussen het einde van de A58 en het vertrekpunt van de veren? De Buitenhaven, waar Olau vertrok, is natuurlijk ook direct naast dat einde van de A58.
Dat stuk was bewegwijzerd als N58 (Streetview 2009) dus aannemelijk dat de E312 daar ook stond. In het Westland loopt de E30 ook over het OWN naar HvH.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » vr 14 jul 2023, 12:27

Uiteraard had de E312 na het opheffen van de veerdienst naar Engeland doorgetrokken moeten worden over de toenmalige N58, N61 en N253 naar de E34 bij Zelzate. :leep:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 14 jul 2023, 12:29

Wouter N14 schreef: vr 14 jul 2023, 12:13 aannemelijk dat de E312 daar ook stond.
Daar heb ik geen actieve herinnering aan.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 14 jul 2023, 12:34

Wouter N14 schreef: vr 14 jul 2023, 12:13
Pino schreef: vr 14 jul 2023, 11:57 Heeft hij ooit bewegwijzerd gestaan tussen het einde van de A58 en het vertrekpunt van de veren? De Buitenhaven, waar Olau vertrok, is natuurlijk ook direct naast dat einde van de A58.
Dat stuk was bewegwijzerd als N58 (Streetview 2009) dus aannemelijk dat de E312 daar ook stond. In het Westland loopt de E30 ook over het OWN naar HvH.
Nou ja, hij stond er in de praktijk dus niet, zoals je ziet op Streetview. Dus je zou aannemen dat dit kruispunt, waar de snelweg A58 ophoudt en de N58 linksaf sloeg, steeds het eindpunt is geweest van de E312. In het Westland heb je altijd E-schildjes gehad op N-wegen, tot in de veerhaven aan toe. Ook logisch door de afstand tussen Hoek van Holland en de snelwegen. Dat zat hier duidelijk anders - en ook wel begrijpelijk met een veerhaven direct naast het einde van de snelweg.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 14 jul 2023, 14:08

De E22 gaat formeel door westelijk van de Noordzee

Er zijn 2 wegen die E31 zijn

De E25 volgt een totaal onlogische route via Utrecht

Het zijn routes die voor nationaal gebruik geen toegevoegde waarde hebben.

We hebben een verdrag getekend dat we minimaal moeten nakomen, maar verder moet er ook echt geen extra energie in gestoken worden.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » vr 14 jul 2023, 14:44

^^
En daar waar de E312 zoals gemeld compleet doodloopt is er een E31 die niet doorgetrokken is naar de ferry's van Stena Line en P&O richting het VK.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 14 jul 2023, 19:39

Dat stuk was bewegwijzerd als N58 (Streetview 2009) dus aannemelijk dat de E312 daar ook stond. I
Volgens mij heeft het er nooit gestaan. De veerdienst naar Engeland werd pas ingevoerd (begin jaren '90 dacht ik) nadat het E nummer al was doorgetrokken en opgeheven voordat Rijkswaterstaat zich druk ging maken over E routeschidjes op hun N wegen.
Pino schreef:Hoe? Geen detail.
Ik vind dat een onzinnige vraag. Dat vraag je je bij bijvoorbeeld D wegen in Frankrijk ook niet af. Als een nummer wordt bewegwijzerd is het van belang dat het bruikbaar is voor navigatie. Dat is de enige vraag die de wegbeheerder zich zou moeten stellen.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 14 jul 2023, 19:54

^^ E-nummers zijn vanwege hun compleet onlogische routes, starheid van het systeem en uitblijven van updates sowieso onbruikbaar voor navigatie. Wat mij betreft mogen ze daarom op dezelfde manier bewegwijzerd worden als de meeste A-nummers in België: ergens weggestopt op een hectometerbordje.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 14 jul 2023, 20:21

Tja, het is natuurlijk wel weer typisch Nederlands om als brave Hendrik gevolg te geven aan een vage Europese richtlijn, ook al heeft het zo goed als geen toegevoegde waarde.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 14 jul 2023, 20:47

UN verdrag

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 14 jul 2023, 20:59

Komen daar niet de U-routes vandaan? :p

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 15 jul 2023, 0:11

Rene schreef: vr 14 jul 2023, 14:08 De E22 gaat formeel door westelijk van de Noordzee
Waar die overigens niet wordt aangegeven. De eerste vermelding van de E22 is pas bij Amsterdam.
Er zijn 2 wegen die E31 zijn
De Italiaanse A15 bedoel je? Die had in 1983 het nummer E31 gekregen, maar in 1985 is er bij een heleboel nummers 2 opgeteld en toen kreeg die weg het nummer E33. De Italianen hebben dat echter nooit aangepast. Op zich geen grote ramp, want er kan weinig verwarring ontstaan; je zou ook kunnen zeggen dat er gewoon een heel groot gat in de E31 zit, of een héle lange niet-aangegeven dubbelnummering met de E35 (en een paar kilometer E50). :lol:
De E25 volgt een totaal onlogische route via Utrecht

Het zijn routes die voor nationaal gebruik geen toegevoegde waarde hebben.
Ik had de E25 en E31 vanaf Deil omgewisseld. E31 vanaf Deil over de A2 en A12 naar Den Haag, E25 vanaf Deil over de A15, A4, A20 en N223 naar Hoek van Holland, E30 vanaf Gouwe over de A20 naar Hoek van Holland.

Of, wat ook kan: de E25 vanaf Batadorp over de A58, A16, A15, A4, A20 en N223 naar Hoek van Holland. E19 vervolgens vanaf Galder via de A58, A27 en A2 naar Amsterdam. E17 vanaf de Belgische grens bij Zandvliet over de A4, A29, A15 en A4 naar Amsterdam. E35 vanaf Oudenrijn over de A12 en A20 naar Hoek van Holland. E31 vanaf Ridderkerk doortrekken over de A15 tot de veerhavens in Europoort. Op die manier bedienen de E-routes duidelijk internationale verbindingen, vooral van/naar de Rotterdamse haven en Amsterdam.

Verder:

E22 vanaf Joure over de A6, A1, A9 en A22 naar de veerhaven in IJmuiden
E231 en E232 opheffen en samenvoegen met de E233 tot E233 Amsterdam-Amersfoort-Zwolle-Hoogeveen-Duitsland
E311 en E312 opheffen

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 15 jul 2023, 9:22

Vinny schreef: vr 14 jul 2023, 19:39 Volgens mij heeft het er nooit gestaan. De veerdienst naar Engeland werd pas ingevoerd (begin jaren '90 dacht ik) nadat het E nummer al was doorgetrokken en opgeheven voordat Rijkswaterstaat zich druk ging maken over E routeschidjes op hun N wegen.
Dienst bestond tussen 1976 en 1994. Zie: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Olau_Line

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: E-wegen in Nederland

Bericht door Vinny » za 15 jul 2023, 11:14

Ah ik kan me het nieuws over de opheffing nog herinneren. En ik heb nog in de laatste boottrein Amsterdam-Hoek van Holland gezeten, omdat de snelveerdienst ook al werd opgeheven. Iedereen vliegt blijkbaar tegenwoordig naar het Verenigd Koninkrijk. [/off topic]

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 15 jul 2023, 11:25

Hebben jullie het over dezelfde veerdienst vanuit Hoek van Holland?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 15 jul 2023, 11:50

^^
Ik had het over de veerdienst Vlissingen - Sheerness van Olau. Vinny haakte daar op in door het te hebben over de opheffing van de speciale boottreindienst naar HvH.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 15 jul 2023, 11:55

Vinny schreef: za 15 jul 2023, 11:14 En ik heb nog in de laatste boottrein Amsterdam-Hoek van Holland gezeten, omdat de snelveerdienst ook al werd opgeheven. Iedereen vliegt blijkbaar tegenwoordig naar het Verenigd Koninkrijk. [/off topic]
Nou ja, het veer bestaat nog steeds, ook zonder rechtstreekse treinverbinding met Amsterdam (de Eurostar is ook beter, lijkt me). Ik snap uiteraard wel dat in 020 het veer totaal irrelevant wordt geacht sinds het niet meer rechtstreeks met de hoofdstad verbonden is. Zo gaat dat in een Amsterdams hoofd.

Hoewel opheffing van de rechtstreekse trein daadwerkelijk samenviel met opheffing van de snelveerdienst, kan ik me toch ook niet aan de indruk onttrekken dat het kopmaken op Schiedam Centrum en de bijbehorende impact op capaciteit wel een rol speelden.

Terug naar Vlissingen en het E-netwerk: het vastleggen van het netwerk van 1975 liep dus redelijk gelijk met het beschikbaar komen van Olau. Maar Vlissingen had ook eerder wel veren naar Engeland gehad; in het bijzonder Harwich, en er was en is de haven. Maar als eerder gezegd heb ik ook het idee dat men het wel gepast vond om een provinciehoofdstad en het bijbehorende stedelijke gebied met het E-wegennet te verbinden. En het was natuurlijk makkelijk om heel Rijksweg 58 met E-nummers te bewegwijzeren (maar ja, toen voerden we de nationale nummers in…)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 15 jul 2023, 17:31

Pino schreef: za 15 jul 2023, 11:55Hoewel opheffing van de rechtstreekse trein daadwerkelijk samenviel met opheffing van de snelveerdienst, kan ik me toch ook niet aan de indruk onttrekken dat het kopmaken op Schiedam Centrum en de bijbehorende impact op capaciteit wel een rol speelden.
In de laatste jaren gebeurde dat kopmaken van de boottrein sowieso al op Rotterdam Centraal.

Ik heb zelf vorig jaar december nog de nachtboot gebruikt. Als je met je eigen auto bent is dat prima. Het aantal personen dat via de voetpassagiersuitgang in Harwich de boot verliet was echter op de vingers van een hand te tellen. Als OV-verbinding is het minder populair, ik meen dat de boottreinen aan Britse kant inmiddels ook opgeheven zijn.
Terug naar Vlissingen en het E-netwerk: het vastleggen van het netwerk van 1975 liep dus redelijk gelijk met het beschikbaar komen van Olau. Maar Vlissingen had ook eerder wel veren naar Engeland gehad; in het bijzonder Harwich, en er was en is de haven. Maar als eerder gezegd heb ik ook het idee dat men het wel gepast vond om een provinciehoofdstad en het bijbehorende stedelijke gebied met het E-wegennet te verbinden. En het was natuurlijk makkelijk om heel Rijksweg 58 met E-nummers te bewegwijzeren (maar ja, toen voerden we de nationale nummers in…)
Maar Vlissingen kreeg toch pas die verbinding met het E-netwerk bij de hernummering van 1985? Op hetzelfde moment dat de veel grotere provinciehoofdstad Leeuwarden de aanbinding met het E-netwerk verloor, en ik meen dat Haarlem ook nooit verbonden is geweest met het E-netwerk.

Voorts, je mag aannemen dat in de jaren voorafgaand aan de hernummering van de E-wegen het wel duidelijk was dat Flevoland een provincie zou worden. Waar de A58 dan zo ongeveer synoniem is met de E312, had de A27/N27 dat natuurlijk met de E311 kunnen worden, en die had over de A6 en A50 naar Joure doorgetrokken kunnen worden, zodat ook Lelystad met het E-netwerk verbonden zou zijn. Dat was helemaal niet raar geweest, maar dat is nooit gebeurd.

Dus, zat er nou echt een gedachte achter dat provinciehoofdsteden met het E-netwerk verbonden moeten zijn?

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » za 15 jul 2023, 17:49

Coen Tunnel schreef: za 15 jul 2023, 17:31 Als OV-verbinding is het minder populair, ik meen dat de boottreinen aan Britse kant inmiddels ook opgeheven zijn.
De boottreinen tussen Harwich International en London Liverpool Street rijden gewoon nog.
2 treinen per dag vanuit Londen naar Harwich en 2 treinen per dag terug, aansluitend aan de boot: https://www.greateranglia.co.uk/train-t ... ernational

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 15 jul 2023, 20:09

Coen Tunnel schreef: za 15 jul 2023, 17:31Maar Vlissingen kreeg toch pas die verbinding met het E-netwerk bij de hernummering van 1985? Op hetzelfde moment dat de veel grotere provinciehoofdstad Leeuwarden de aanbinding met het E-netwerk verloor, en ik meen dat Haarlem ook nooit verbonden is geweest met het E-netwerk.

Voorts, je mag aannemen dat in de jaren voorafgaand aan de hernummering van de E-wegen het wel duidelijk was dat Flevoland een provincie zou worden. Waar de A58 dan zo ongeveer synoniem is met de E312, had de A27/N27 dat natuurlijk met de E311 kunnen worden, en die had over de A6 en A50 naar Joure doorgetrokken kunnen worden, zodat ook Lelystad met het E-netwerk verbonden zou zijn. Dat was helemaal niet raar geweest, maar dat is nooit gebeurd.

Dus, zat er nou echt een gedachte achter dat provinciehoofdsteden met het E-netwerk verbonden moeten zijn?
Friesland had natuurlijk al zijn eigen deal met de E22 die per se door de provincie moest lopen. Daar is toen ook specifiek over onderhandeld. Maar natuurlijk terechte kanttekening dat Leeuwarden zelf toen is geofferd. Neemt niet weg dat ik wel enige Zeeuw lobby zie in dit verhaal, als enige provincie die indertijd niet eens bediend was door het E-netwerk. Dat soort dingen kunnen gevoelig liggen daar.

Overigens: hoewel de nummering pas in 1985 van kracht werd, zijn de hoofdlijnen eerder van de eerste helft van de jaren '70. En of toen al duidelijk was dat er een provincie Flevoland zou komen? Vermoed van niet eigenlijk.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 15 jul 2023, 20:16

Zuidelijk Flevoland is in 1968 droog gevallen. In de jaren zeventig werd gestart met Almere en Lelystad bestond al.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 15 jul 2023, 21:07

^^ Maar dat wil niet zeggen dat altijd al duidelijk was dat het een provincie zou worden. Het debat daarover is tussen 1939 en 1985 alle kanten uitgegaan. Zie https://www.canonnoordoostpolder.nl/vii ... al-bestuur