E-wegen in Nederland

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: E-wegen in Nederland

Bericht door Chris » za 15 jul 2023, 21:13

Moeten E-wegen per se de kortste of meest logische route volgen? Ik weet niet of dat het uitgangspunt was, het zou ook kunnen dat ze een zoveel mogelijk dekkend netwerk van E-routes willen. Of dat uitgangspunt strategische punten waren, zoals havens. Dat zou een E22 via de Afsluitdijk of de E312 naar Vlissingen kunnen verklaren.

Beleidsmatig wordt naar zulke dingen vaak op een heel ander abstractieniveau gekeken dan door de daadwerkelijke weggebruikers. Je ziet met die TEN-T corridors ook een beetje hetzelfde.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 15 jul 2023, 21:15

In een bijlage van het verdrag is voor elke E-weg vastgelegd welke plaatsen deze weg verbindt. Niet meer, niet minder.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 15 jul 2023, 21:26

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 15 jul 2023, 21:28

Het zijn natuurlijk wel factoren die een rol zouden kunnen hebben gespeeld op de UNECE-burelen. Maar ik heb niet direct het idee dat dat ook daadwerkelijk zo gegaan is. De exercitie van 1975 was ergens vooral gericht op het ordenen van wat zo sinds 1950 ontstaan was. Zowel in de jaren 1950-75 als na 1975 lijkt veel te zijn gelopen langs de lijn: het verdrag is er om landen te helpen internationaal transport te faciliteren, dus wanneer landen daar gezamenlijk ideeën over vormen, gaan wij van UNECE er niet voor liggen. Echt een beetje in de hoek “als jullie vinden dat hier internationaal belang zit, dan vinden wij het ook.”

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 15 jul 2023, 23:36

Ik meen te weten dat E-wegen de snelste en meest betrouwbare route moest volgen tussen twee plaatsen. Bij voorkeur over een autosnelweg. Bij gebrek daaraan was het daarbij toegestaan een E-weg "voorlopig" over het onderliggend wegennet te leiden, maar "in de toekomst" zouden alle E-wegen een autosnelweg moeten zijn.
Donateur Vereniging Wegenforum

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 16 jul 2023, 0:26

^^ Dat verklaart al niet waarom de E25 tussen Eindhoven en Hoek van Holland via Utrecht werd geleid. Anno 1985 had je daar nog verkeerslichten tussen Eindhoven en Den Bosch, de brug bij Zaltbommel en de brug bij Vianen, en daarbij was het ook nog eens om ten opzichte van de route A58-A16-A15-A4-A20 die wel volledig snelweg was. Er moet dus bewust een keuze zijn gemaakt de E25 onlogisch via Utrecht te routeren, wellicht om de hele route A2/N2 van een E-nummer te voorzien. Ik denk dat Nederland veel liever had gezien dat de E25 tot aan Amsterdam zou lopen en de E35 tot aan Hoek van Holland (dus omgewisseld ten noorden/westen van Oudenrijn), maar de regels staan dat niet toe omdat beiden hoofdroutes zijn en de E35 dus niet ten westen van de E25 mag lopen. Overigens raken beide routes elkaar nu bij Oudenrijn en hebben ze tussen Basel en Härkingen ook nog een dubbelnummering...

Ook in het buitenland zijn er soms vreemde omwegen, met bijvoorbeeld de E29 die tussen Bitburg en Saarbrücken niet simpelweg de B51 volgde, maar een rare omweg via Luxemburgs OWN, waarbij ook nog per se de hoofdstad moest worden aangedaan.

De E05 van Le Mans via Parijs naar Bordeaux is ook een goed voorbeeld. Uiteraard, er was destijds nog geen A28, maar nu is de situatie dat een noord-zuid-hoofdroute (want Ex5) eerst zo'n 200 km naar het oosten loopt om vervolgens naar het zuidwesten af te buigen.

En de Ex0- en Ex5-wegen zouden in een grid moeten lopen, maar dat dat in Europa niet werkt zie je al aan het feit dat je van de E25 naar de E35 naar de E45 naar de E55 naar de E65 naar de E75 kan rijden.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 16 jul 2023, 8:09

Coen Tunnel schreef: zo 16 jul 2023, 0:26 Ik denk dat Nederland veel liever had gezien dat de E25 tot aan Amsterdam zou lopen en de E35 tot aan Hoek van Holland (dus omgewisseld ten noorden/westen van Oudenrijn), maar de regels staan dat niet toe omdat beiden hoofdroutes zijn en de E35 dus niet ten westen van de E25 mag lopen.
In de getekende versie van het AGR van 1975 liepen de twee routes ook daadwerkelijk zo. Pas in de periode tussen ondertekening en inwerkingtreding werd daar toch wat meer een principekwestie van gemaakt en kwam het tot die rare constructie op Oudenrijn (en grappen als een E4, E6 en E8 die mochten blijven in Scandinavië).
Hajo schreef: za 15 jul 2023, 23:36 Ik meen te weten dat E-wegen de snelste en meest betrouwbare route moest volgen tussen twee plaatsen. Bij voorkeur over een autosnelweg. Bij gebrek daaraan was het daarbij toegestaan een E-weg "voorlopig" over het onderliggend wegennet te leiden, maar "in de toekomst" zouden alle E-wegen een autosnelweg moeten zijn.
Niet helemaal. Het verdrag geeft regels over minimum-uitbouw, maar dat zijn streefwaarden. Men zag in dat op bijvoorbeeld bergachtige trajecten de standaarden lager zouden zijn. De verdrag-standaard laat trouwens ook hoogwaardiger enkelbaans wegen toe, dus “in de toekomst snelweg” is geen regel. Dat van die “snelste en meest betrouwbare route” zou ik in deze context bekijken. De verdragstaten hebben een verplichting om voor hoogwaardige wegen te zorgen tussen de in een routebeschrijving genoemde steden (althans zich daarvoor in te spannen). Lag er al zo’n weg, dan werd dat logischerwijs de E-weg. Ontbrak zo’n weg, dan geleidde men het E-nummer over wat er het dichtste bij in de buurt kwam. In landen met een historisch stelsel van N-wegen waren dat dan de logische E-routes.

Vermoedelijk is het “in de toekomst snelweg” wel iets dat Nederland en veel andere landen zo’n beetje hebben gehanteerd bij de routering van E-wegen over eigen grondgebied. Daar had men dan de Rijkswegenplannen bij in het achterhoofd. Maar zeker in Noord-Frankrijk zie je dat er E-wegen liggen door gebieden met nul snelweg(plannen). En naar veerhavens als Hoek van Holland toe moest je ook nergens op rekenen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 16 jul 2023, 12:34

Rene schreef: za 15 jul 2023, 21:15 In een bijlage van het verdrag is voor elke E-weg vastgelegd welke plaatsen deze weg verbindt. Niet meer, niet minder.
Wegbeheerders kunnen een wijziging aanvragen. Eigenlijk doen ze dat alleen in een aantal Centraal-Europese landen nog. Ik meen dat Hongarije de laatste was.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 16 jul 2023, 12:38

Pino schreef:Niet helemaal. Het verdrag geeft regels over minimum-uitbouw, maar dat zijn streefwaarden. Men zag in dat op bijvoorbeeld bergachtige trajecten de standaarden lager zouden zijn.
Landen hebben dat zelf ingevuld: Het Verenigd Koninkrijk heeft bedongen dat het alleen E nummers zou aangeven als alle E wegen 'motorway' zouden zijn geworden. En België werkt zo: daar werden E nummers over het OWN indirect bewegwijzerd. Staan op de site van Marcel nog mooie historische foto's van in de Ardennen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 16 jul 2023, 13:05

^^ Het VK heeft niets bedongen; het VK heeft gewoon niet geratificeerd. En dat gelegitimeerd met hun “we zullen dat doen wanneer alles snelweg is.” Wat op SABRE wel is geduid als een ronduit slap verhaal, eerder illustratief voor hoe de Britten altijd de invloed willen hebben, maar zich binnen Europa vervolgens niet committeren.

Ook België heeft geen bijzondere positie onder het Verdrag. Die doen gewoon maar. Foto op website Marcel uiteraard bekend, maar het is niet meer en niet minder dan hoe ZIJ hun verplichting invullen om E-wegen te bewegwijzeren. Het échte bijzondere geval daar is de totaal niet bewegwijzerde E46 Luik-Bouillon.
Vinny schreef: zo 16 jul 2023, 12:34 Wegbeheerders kunnen een wijziging aanvragen. Eigenlijk doen ze dat alleen in een aantal Centraal-Europese landen nog. Ik meen dat Hongarije de laatste was.
Vergeet de Scandinavische landen niet, met de E16 en E45 die een flink stuk Zweden in zijn verlengd. Het is ook geen formele verdragswijziging die plaatsvindt in zo’n geval. De betrokken landen (niet: de wegbeheerders) doen een aanvraag, UNECE controleert op de eerder technische punten en publiceert dan het voorstel. Daarna volgens mij een piepsysteem-procedure: als er geen verdragstaten zijn die binnen een bepaalde periode bezwaar maken wordt de aanpassing in de bijlage automatisch van kracht.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 16 jul 2023, 13:16

Ik vraag me af of er ook plaatsnamen zijn toegevoegd of weggehaald. Zo zou je natuurlijk simpelweg Utrecht weg kunnen halen uit het verdrag voor de E 25 route. De ambtenaar die dat zo heeft opgeschreven voor de huidige route was die dag heel warrig, of het was gewoon een vriendje van Maarten van Rossum :mrgreen:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 16 jul 2023, 15:01

Pino schreef: zo 16 jul 2023, 13:05
Vinny schreef: zo 16 jul 2023, 12:34 Wegbeheerders kunnen een wijziging aanvragen. Eigenlijk doen ze dat alleen in een aantal Centraal-Europese landen nog. Ik meen dat Hongarije de laatste was.
Vergeet de Scandinavische landen niet, met de E16 en E45 die een flink stuk Zweden in zijn verlengd. Het is ook geen formele verdragswijziging die plaatsvindt in zo’n geval. De betrokken landen (niet: de wegbeheerders) doen een aanvraag, UNECE controleert op de eerder technische punten en publiceert dan het voorstel. Daarna volgens mij een piepsysteem-procedure: als er geen verdragstaten zijn die binnen een bepaalde periode bezwaar maken wordt de aanpassing in de bijlage automatisch van kracht.
Ook nog relatief recent is de verlenging van de E07 over de Franse A65 van Pau naar Langon. Die wijziging is van 2010. Aan de andere kant van de grens in Spanje hadden de Spanjaarden natuurlijk ook een verlenging van Zaragoza naar Valencia kunnen voorstellen, over de A-23, maar dat is dan weer niet gebeurd.

Ook andere nieuwe wegen hadden vast wel een E-nummer gehad als ze er in 1985 al waren. Ik denk dat de Duitse A38 anders wel onderdeel was geweest van de E331 bijvoorbeeld, en de A49 als die helemaal gereed zou zijn geweest (wat nu nog steeds niet het geval is) onderdeel van de E451.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 16 jul 2023, 15:33

^^ E07 geeft mij altijd het idee dat het een plannetje was van de A65-concessionair om de verbinding van niets naar nergens (althans: zolang Frankrijk aan hun kant van de Somport niets doet) enig statuur te geven. Bij de Spanjaarden geen financieel belang om zoiets te doen. Hoewel het voor een partij als ¡Teruel Existe! nog een aardig speeltje zou kunnen zijn.

Eens over de Duitse A38. Je ziet daar in wat bredere zin de impact van het eind jaren ‘60 plan van een snelweg Olpe-Kirchheim. Ongeveer even snel geschrapt is als dat het opkwam, maar nog steeds de nummers A4 en E40. Na Duitse hereniging kwamen andere ideeën op over oost-west-verbindingen, die de oorspronkelijk eerder regionale A44 een route met Europees belang maakte. Daar heeft men nooit iets mee willen doen in de E-nummering. Ook op andere plekken zie je wel wat veranderde inzichten niet terugkomen in de nummers.
Vinny schreef: zo 16 jul 2023, 13:16 Ik vraag me af of er ook plaatsnamen zijn toegevoegd of weggehaald. Zo zou je natuurlijk simpelweg Utrecht weg kunnen halen uit het verdrag voor de E 25 route. De ambtenaar die dat zo heeft opgeschreven voor de huidige route was die dag heel warrig, of het was gewoon een vriendje van Maarten van Rossum :mrgreen:
Ik denk dat die ambtenaar best wakker was, en hard bezig was om het benodigde aantal ratificaties te verkrijgen om het AGR 1975 überhaupt in werking te laten treden. Je praat over de tijd dat ook de Scandinavische landen aan boord moesten worden gebracht en daarvoor hun E4 en E6 mochten behouden. Voor Nederland was het misschien een offer, maar Nederland had er ook op ingezet dat alle wegen die in het AGR 1950 E-weg waren dat moesten blijven. En de E25 dan maar over de meest directe route Rotterdam-Maastricht leiden had gaten gelaten tussen Oudenrijn en Eindhoven en tussen Gouda en Hoek van Holland. Dus er is geslikt.

Ik geloof dat er in de routebeschrijvingen in de bijlage van het verdrag nooit simpelweg plaatsen zijn weggehaald. Wel dat de ene plaats door een ander werd vervangen, wat bij uitstek gebeurde bij de opening van nieuwe snelwegen die niet parallel lopen aan oude hoofdroutes. De oude E3 (huidige E34) liep voor totstandkoming van de snelweg Antwerpen-Eindhoven-Venlo als (…) Antwerpen-Hechtel-Venlo (…). Daar is in 1958 Antwerpen-Eindhoven-Venlo van gemaakt. Overigens grappig dat dat gebeurde toen het tracébesluit voor de snelweg net was genomen. Weggebruikers konden er nog niets mee, maar het zal hebben geholpen bij de samenwerking tussen Nederland en België.

janneman
dorpsstraat

Bericht door janneman » zo 16 jul 2023, 18:40

Grappig, vroeger, begin 70er jaren vorige eeuw reed ik over de oude E 8 van oost naar west en vice versa.
Nu is dat de A1 maar tevens ook de E 30.
Waarom is dat ooit veranderd?

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 16 jul 2023, 19:47

Poging om wat meer lijn in de nummers te brengen. Het eerste systeem van 1950, waar dus die E8 in zat, was een wat bonte verzameling waar geen lijn in zat. De laagste nummers waren lange routes die kriskras door Europa hoofdsteden verbonden. Welke hoofdstad dan direct met welke was verbonden, dat was vrij willekeurig, maar het was zeker niet toevallig dat de hoofdsteden van de West-Europese landen vrij prominent in het systeem zaten (behalve Spanje, want dat deed in eerste instantie niet mee). Er zit ook een zekere samenloop tussen de Marshall-hulp aan de West-Europese landen en de afspraak om de onderlinge verbindingen en binnenlandse hoofdverbindingen uit te gaan bouwen. Zo tot de 15 praat je over dit soort lange verbindingen, daarboven was het al snel korter hap-snap-werk. En als een idee kwam voor een nieuwe route, kwam er aan de achterkant gewoon een nieuw nummer bij, zonder enig systeem.

Wel, dit geheel was tamelijk succesvol, en werd ook wel uitgebreid aan de oostkant van het IJzeren Gordijn (en Spanje). Maar daardoor werd het ook een soort kluwen waar de nummers al ver voorbij de 100 zaten en steeds nieuwe werden toegevoegd. Dus zo ontstond het systeem van 1975: een gridsysteem waarbij nummers van noord naar zuid en van oost naar west oplopen. Naar Amerikaans voorbeeld zijn de routes eindigend op 0 of 5 langer en belangrijker; zij houden het grid op zijn plaats. Tot nummer 105, en alles daarboven staat op een tweede plan.

Vrijwel alle routes zijn toen van nummer veranderd, al zie je dat de belangrijkste routes toch meestal wel een nummer hebben dat op 0 of 5 eindigt. Waaronder dus de E8: de huidige E30 loopt nog steeds naar Moskou…

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 16 jul 2023, 21:31

Volgens mij is de reden dat er gekozen is voor een 'grid' systeem (zoals in de VS) vooral om ervoor te zorgen dat er geen 'regio's' zouden zijn die zich miskend zouden hoeven voelen. Destijds was Europa nog echt verdeeld in een Westelijk, een Oostelijk en een Zuidelijk blok. Het 'Oostblok' is een term uit die tijd dat nog altijd in het dagelijks spraakgebruik de ronde doet. Dat Nederland als geste afstand deed van relatief makkelijke ééncijferige nummers 'voor de wereldvrede' is natuurlijk een kleine opoffering, wellicht toen al in het achterhoofd houdend dat we toch wel over zouden schakelen op (nationale) A nummers in de bewegwijzering vanaf de jaren '70. Uiteindelijk is het gewijzigde verdrag met dus E 30 i.p.v. E 8 pas geratificeerd in 1985 uit mijn hoofd gezegd.

Er wordt wel (zeker op dit forum) wel eens heel cynisch gedaan over de E nummers van wegen, maar terug denkend aan het 'IJzeren Gordijn' heeft het ook veel goeds gebracht: Er was sprake van verbinding tussen uitgesproken verschillende landen, er werden 'bruggen' gebouwd tussen delen van het continent die voorheen geïsoleerd en gesloten waren. Dat er tussen het ideaal en de uitvoering (de val van de Berlijnse muur was pas in 1989) er een tamelijk brede kloof zit: dat zie je wel in meer dossiers.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 16 jul 2023, 21:50

^^ Ik denk dat E-wegen na 1950 al meteen heel veel hebben gedaan voor de integratie in het westen. Moeilijker om een heel duidelijke link te leggen naar de val van het IJzeren Gordijn, maar in algemene zin slecht reizen culturele barrières en dus ook van hogerhand opgelegde vijandbeelden. En dat reizen ging voor een aanzienlijk deel over die E-wegen die landen aan weerszijden van het Gordijn in onderling overleg uitbouwden, via het neutrale UNECE-platform. Ik moet dan ook denken aan oude Poolse borden die als “grens-einddoel” veren naar Scandinavië aangaven. Toch het vrije westen.

Natuurlijk helemaal waar dat er in een gridsysteem nooit ruzie / gevoel van achterstelling kan zitten in wie lage nummers krijgt. Ik zie wel enige politiek in de referentieroutes. En misschien was dat ook de reden dat wij geen enorm probleem hadden met het opgeven van E8 en E9, waarvoor we referentieroutes E30 en E25 terug kregen. Overigens lopen veel van die oude laagste nummers nu nog steeds over referentieroutes: het verbinden van de belangrijkste steden over één handig routenummer is nog wel eens belangrijker geweest dan een mooi grid.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 16 jul 2023, 22:08

Het AGR verdrag is onder Maij-Weggen op verzoek van Nederland aangepast, om de E233 te verleggen van de oude E72 route Oldenzaal - Nordhorn - Cloppenburg naar de huidige route Hoogeveen - Meppen - Cloppenburg

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 16 jul 2023, 22:12

janneman
dorpsstraat

Bericht door janneman » ma 17 jul 2023, 10:01

Lieve mensen, heel erg bedankt voor deze uiteenzettingen.
Het is mij nu een stuk duidelijker! :top:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 17 jul 2023, 17:50

Leuk, met nog een handgeschreven tekst op het kaartje. Overduidelijk voordat computers de rol zouden overnemen op de kantoren. 8-)
Natuurlijk helemaal waar dat er in een gridsysteem nooit ruzie / gevoel van achterstelling kan zitten in wie lage nummers krijgt. Ik zie wel enige politiek in de referentieroutes. En misschien was dat ook de reden dat wij geen enorm probleem hadden met het opgeven van E8 en E9, waarvoor we referentieroutes E30 en E25 terug kregen. Overigens lopen veel van die oude laagste nummers nu nog steeds over referentieroutes: het verbinden van de belangrijkste steden over één handig routenummer is nog wel eens belangrijker geweest dan een mooi grid.
In Scandinavië waren ze wat vooruitstrevender met het aangeven van E nummers, en ze mochten hun lage E nummers ook houden. Dat heeft ook een beetje een hoog kip/ei verhaal. Ik vermoed dat de Deense, Noorse, Zweedse en Finse vertegenwoordigers van de wegbeheerders hebben gezegd dat ze het niet zo leuk vinden om heel veel borden om te stickeren of nieuwe bewegwijzering te maken en dan de wegen een 'slechter' nummer te geven. Die wens is gehonoreerd in ieder geval. In Vlaanderen en Wallonië heeft de stickerdienst wel overuren gedraaid. En wij zijn gaan ruiteren. :mrgreen:

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 17 jul 2023, 18:22

Vinny schreef: ma 17 jul 2023, 17:50de Deense, Noorse, Zweedse en Finse vertegenwoordigers
Nou ja, niet de Deense dan.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 17 jul 2023, 19:19

De Finse ook niet. De enige twee die er echt een issue van maakten waren Zweden en Noorwegen.

Over met name Zweden heb ik op Skyscrapercity wel eens gelezen dat er mensen waren die echt het idee hadden dat het land in de oude nummering in het centrum zat met een E3, een E4 en een E6, en in het nieuwe totaal gedegradeerd werd. Duidelijk mensen die het grid-idee van nummers indelen niet door hadden, evenmin als het feit dat er met de E20, E45 en E55 hoofdroutes voor terugkwamen. Dat is dan verder een beetje opgehangen aan bezwaren over moeten stickeren op een paarduizend kilometer plus toeleidende wegen, maar de onderbuik zou daar hebben gezeten. Nooit echt in betrouwbare bronnen te verifiëren natuurlijk, maar het kwam mede uit Scandinavië maar niet tot ratificaties. Omdat het AGR 1975 pas in werking zou treden bij acht ratificaties, en er wel wat grotere uitrol van nieuwe nummers nodig was om het nieuwe systeem praktisch werkbaar te maken, zal men in Genève het gevoel hebben gehad dat een flop dreigde. En ziedaar, zoenoffer waarbij Zweden en Noorwegen het nummer van hun langste E-wegen mochten behouden, en ze waren aan boord. Beide landen ratificeerden trouwens pas begin jaren ‘90, maar ik denk dat een weg als de E3/E20 toch echt al eerder om was.

Overigens zie ik België als het land dat er in 1975 het slechtste vanaf kwam. Niet alleen moest de stickerdienst overuren maken, ook de nodige driecijferige wegnummers voor belangrijke verbindingen vanuit het centrum: E313, E314, E411.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 17 jul 2023, 22:54

En dan is er natuurlijk het meest bijzondere Belgische E-nummer: E404. Nog steeds een gevalletje 404 not found. (Zie 404notfound)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 17 jul 2023, 22:59

De in Luxemburg prominent bewegwijzerde E421 is in België ook nergens te bekennen. De exacte route is een goed bewaard geheim.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 18 jul 2023, 7:24

Neem bijvoorbeeld de E 420, die wordt alleen op de meest recente bewegwijzering aangegeven.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 18 jul 2023, 9:03

waldo79 schreef: ma 17 jul 2023, 22:59 De in Luxemburg prominent bewegwijzerde E421 is in België ook nergens te bekennen. De exacte route is een goed bewaard geheim.
Volgens mij staat/stond de route wel op kaarten van het Waals Gewest. De route loopt volledig over het OWN, over de N68 en N62, daardoor hoeft deze ook nergens te worden aangegeven in België. Het gaat zo ver dat zelfs tussen Malmedy en Sankt Vith de route over de N62 gaat, parallel aan de snelwegroute van de E42.

Het nut van de E421 ten noorden van de E42 bij Sankt Vith-Süd is natuurlijk twijfelachtig. De route via Malmedy en Eupen is uitsluitend van regionaal belang. Doorgaand verkeer naar Aken is toch sneller over de E42 en E40 via Verviers, en wordt ook zo geleid.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 06 aug 2023, 11:58

waldo79 schreef: ma 17 jul 2023, 22:59 De in Luxemburg prominent bewegwijzerde E421 is in België ook nergens te bekennen. De exacte route is een goed bewaard geheim.
Op zoek naar iets anders op de topografische kaart van België van het NGI viel mij op dat ze het zelf ook niet echt weten.

Afbeelding
1. Hoog overzicht. E421 over de A27. Op dit zoomniveau zijn dit de enige twee aanduidingen van de E421 over de autosnelweg. Tussen de onvolledige aansluiting 12 en 14 dus.

Afbeelding
2. Paar tikjes meer ingezoomd en de E421 verplaatst plots naar de N62...

Afbeelding
3. En weer paar niveau's dieper en de E421 verdwijnt helemaal :p.

Zelfs spelen kan hier.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 06 aug 2023, 12:52

Eigenlijk hecht België helemaal geen belang aan E-nummers zodra het geen autosnelwegen zijn.

evos
verkeersader

Bericht door evos » zo 06 aug 2023, 13:18

Voor de E22 worden in Nederland alleen Amsterdam en Groningen genoemd. Die zou dus prima via de polders kunnen gaan lopen.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).