Catalonië - Nieuwegein 4 augustus

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Autostrada
autoweg

Catalonië - Nieuwegein 4 augustus

Bericht door Autostrada »

Twee weken geleden zijn wij in 3 etappes van Nieuwegein naar Andalusië gereden. Onze langste etappe was van Nieuwegein naar de omgeving van Millau; zo’n 1200 km. Komende zaterdag rijden wij vanuit Palomares (aan de kust nabij Vera) naar Cardona (aan de C-55, iets ten noordwesten van Manresa, op zo’n 100 km van Barcelona).
Op vrijdag 4 augustus gaan wij vanuit daar (Cardona) het liefst in één lange ruk terug naar Nieuwegein. Google Maps geeft dit als 1400 km.
Bison Futé geeft voor deze vrijdag voor het zwarte weekend in zuidelijke richting, in noordelijke richting weinig bijzonderheden: Frankrijk is groen muv de Mediterraanse arc (A7, A8, A9); die code oranje hebben voor die dag.
* Vertrek voorzien tussen 5h00 en 6h00.
* Rijden na het avondeten geen probleem.
* Rijden met 2 chauffeurs.
* Achterbank bezet dus ongeplande stops altijd een factor.
* Dakkoffer, A86-Duplex dus geen optie

Kijkend naar opties die Google Maps mij geeft zal ik direct bij vertrek moeten kiezen voor 2 hoofd routes:
A: Noordwaarts richting de C-16, via Puigcerdà de grens over en dan de Franse N20 via Foix, Toulouse, A20, Vierzon, A71, A10, Paris, A1, Gent, Antwerpen; totale afstand 1400 km en 15h30 rijden volgens Google Maps.
B: Zuidwaarts naar Manresa, daar de C-25 op oostwaarts tot Girona, daar de AP-7 op, noordwaarts naar A9, Orange, A7, Lyon, A6, A5, Troyes, Reims, A34, Charleroi, Brussel, Antwerpen; totale afstand 1570 km en eveneens 15h30 rijden volgens Google Maps.

Ik snap wel waarom Google Maps met route B komt, aangezien route A bijna 170 km over het OWN gaat (2h50 min tot Foix) en vervolgens de A20 volgt (met aantal delen 110 km/h en daar bovenop nog de passage van Parijs (al rekent Google daar geen extra tijd voor, die factor zal ik wel mee moeten laten wegen). Het evidente nadeel van route B zijn de extra kilometers (en dito tol) en het feit dat ik over de drukke A9 en A7 moet. Het voordeel is wel dat ik Parijs geheel links laat liggen, en vrijwel direct na vertrek op expres wegen zit zonder gepiel binnendoor.

Nu heb ik een beetje zitten spelen, en ik kan natuurlijk ook combinaties van deze route gaan forceren; bijvoorbeeld wel beginnen via de Catalaanse expres wegen en zo via La Jonquera / AP-7 naar de A9 te rijden, maar dan bij Béziers de A75 pakken. Dan de traditionele A75/A71/A10 combi, en kom ik op 1555 km. Dan vermijd ik Lyon en de A7, maar krijg ik er Parijs voor terug.
Als ik Parijs uit de route wil werken kan ik de A75/A79/A77 combi toevoegen, en dan via de A19 naar Troyes, Reims en daar verder richting Charleroi; ik kom dan op 1640 km; gevoelsmatig wel erg veel tov alternatief A.
Tot slot; als ik route A wil nemen en dan Parijs er uit wil krijgen, kom ik als beste alternatief tot het volgen van de route A tot Vierzon, en daar via de D926 en D940 (Gien) doorsteken naar de A77 (sortie 19). Vanaf dat punt kan ik dan de route via A19, Troyes, Reims volgen voor een totale afstand van 1498 km; maw dat zijn 98 extra kilometers (waarvan wel een deel over OWN) om Parijs er uit te krijgen; wat denk ik netto zo’n kwartier tot een half uur extra tijd kost maar wel minder vermoeiend kan zijn. Ik heb berekend dat ik met 05h vertrek zo rond 15h bij Parijs moet zijn, 06h vertrek geeft 16h; het beloofd een enorm drukke vrijdag spits te worden maar ik vermoed vooral in zuidelijke richting, hoewel dat natuurlijk wel zijn doorwerking kan hebben op de BP of eerste gedeelte van de A1.

Ben benieuwd naar jullie observaties en adviezen; nog routes/opties die ik over het hoofd heb gezien?

Als het onderweg tegen zit zullen wij gaan overnachten (dat zal dan ergens Noord-Frankrijk worden vermoed ik; we hebben geen harde deadline om de rit in 1x te doen, al verdient dit wel de voorkeur).
Pino
4x4 autosnelweg

Re: Catalonië - Nieuwegein 4 augustus

Bericht door Pino »

^^ Het lijkt me dat je de opties wel zo’n beetje te pakken hebt. Mijn eigen instinct zegt route A, maar daar zit wel wat persoonlijke voorkeur in. Want ja, dat is even doorbijten terwijl B totaal gemak is. Maar de achterkant lijkt me ook dat A even een investering is aan het begin en zodra je in Foix bent, rijd je verder over vrij rustige wegen. Want voor zover Parijzenaars op vrijdag al terugrijden, doen ze het meestal later op de dag. Kortom, ik zou even doorbijten, jezelf belonen met een ontbijtstop in een dorp voordat je de snelweg op gaat, en dan voor Parijse middagspits langs die stad.

Met B denk ik toch dat het eeuwige Route du Soleil-risico van dat ene ongeval, en verder steeds in de drukte rijden, permanent boven je hangt.
Autostrada
autoweg

^^ afgaande op de afstand en het element wat jij beschrijft (dat het nerveus rijden wordt over het hele traject van La Jonquera tot Lyon) neig ik inderdaad licht naar A. Ik heb echter zeer weinig rij-ervaring in de Pyreneeën en kan me dus ook lastig voorstelling maken van het traject naar de N20 en de N20 zelf. Ik zie dat ik de echte cols wel kan bypassen via tunnels, en er lijken slechts een handvol haarspeldbochten in het tracé te zitten, maar de N20 gaat wel door menig dorpje en ik heb geen idee hoeveel oponthoud dat normaliter geeft. Een simpele dorpsmarkt kan zo’n dal al compleet vast zetten; of is de N20 wel beter uitgebouwd door die dorpen?

Afhankelijk van de voortgang kan ik de keuze om Parijs te mijden natuurlijk nemen bij Vierzon (of zelfs na Orléans als ik daar de A19 pak); op dat moment heb ik wel beter zicht op hoe de situatie is.

Is de passage van Toulouse op vrijdag ochtend nog iets om rekening mee te houden? Ik verwacht daar tussen 09h en 10h te passeren.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Die N20 is goed te doen. Je komt in Spanje door de tolplichtige Cadítunnel, waarvoor geen goed alternatief bestaat, en in Frankrijk door de tolplichtige Puymorenstunnel, al is daar de pas een goed alternatief. De N20 is door de dorpen heen geen heel vlotte route, maar is breed genoeg en voor dorpsmarkten hoef je op deze doorgaande weg niet bang te zijn. Zodra je bij Tarascon-sur-Ariège bent begint het expressweggedeelte van de N20, dan zit er alleen bij Foix nog een tunnel met tegenliggers, en daarna kom je op de A66.

Overigens rijdt het in Spanje tot en met de Cadítunnel/Alp ook prima door. Het is vooral tussen Puigcerdà en Tarascon-sur-Ariège dat het iets minder goed doorrijdt, al zitten er op sommige delen vrij weinig dorpen en uiteraard is de Puymorenstunnel ook goed uitgebouwd.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

Autostrada schreef: do 27 jul 2023, 9:34 Is de passage van Toulouse op vrijdag ochtend nog iets om rekening mee te houden? Ik verwacht daar tussen 09h en 10h te passeren.
Zeker in augustus denk ik dat je dan gewoon na de spits rijdt.
Autostrada
autoweg

Inmiddels zitten we in Cardona, in het noorden van Spanje. Vandaag hebben we de rit uit het zuiden gemaakt; ondanks dat het een flink eind rijden was hebben we goed voortgang kunnen boeken. We zijn rond 07h vertrokken en reden met de opkomende zon op een vrijwel verlaten A-7. Bij Murcia hebben we er voor gekozen om de A-30 te nemen, die was wel een stukje drukker maar zodra we af konden slaan naar de A-33 hadden we de weg voor onszelf. Wij wilden rond die tijd ontbijten, maar het valt niet mee iets te vinden langs die A-33. Uiteindelijk zijn we maar door gereden tot het eind van de A-33 en daar hebben we afrit 86 genomen, iets ten zuiden van Font de la Figuera. Je hebt daar een pleisterplaats voor mensen op doorreis van/naar Marokko; getuige dat de volledige clientele en personeel communiceert in het Arabisch. Er stonden ook 2 bussen op de lijndienst Milaan - Casablanca. Een hel van een reis lijkt me dat, met de bus.

Enfin, vanaf daar ging het verder via de A-7 naar de ring van Valencia. Vanaf dat punt werd het weer beduidend drukker maar van echt oponthoud was geen sprake. Op de rijbaan naar het zuiden was het om de haverklap bal, veel ongevallen gezien.

Voor de terugweg aankomende vrijdag denk ik dat we het vertrek uitstellen van 05h naar 06h; het vroege rijden viel ons vandaag wel een beetje zwaar, je zit toch in een ander ritme na 2 weken vakantie onder de warme Spaanse zon… ‘s Avonds lijkt iedereen in het gezin meer energie te hebben, we kunnen dus wat langer door rijden.

Ik ga sowieso voor route A; de route via de Pyreneeën, na al het zien van de maleur op de A-7 vandaag weet ik een beetje wat het voorland is op de A9 en A7; dat is gewoon inspannend rijden en wachten tot je in de staart van een ongeval terecht komt.
Ik stond wel een beetje te kijken van de tol kosten van de route N20 > A20 > Paris > A1; een kleine 90 euro om naar Nederland te komen. Beduidend meer dan de heenweg via Reims > Troyes > A19 > A77 > Clermont > Beziers. Om alleen al op de autoroute bij Foix te komen ben ik al 20 euro kwijt; en ondanks dat de A20 over grote delen tolvrij is, tikt het toch aardig aan op de stukken van Foix naar Brive en Vierzon - Paris + Paris - Lille.

Of ik halverwege nog doorsteek naar de A77 moet ik nog even bezien; afhankelijk van de drukte en hoe we ons voelen. Ergens denk ik dat het wel lekker is als je daar de drukte (als die er is) kunt verlaten en vanaf daar lekker door kunt kachelen via Troyes; aan de andere kant is het ook wel lekker als je een redelijk tempo kunt maken via de kortste route richting huis.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Autostrada schreef: za 29 jul 2023, 20:49 Ik ga sowieso voor route A; de route via de Pyreneeën, na al het zien van de maleur op de A-7 vandaag weet ik een beetje wat het voorland is op de A9 en A7; dat is gewoon inspannend rijden en wachten tot je in de staart van een ongeval terecht komt.
Geen gek idee. Ondanks dat je eerst een flink stuk 'binnendoor' gaat, is dat een sneller dan via de AP7 etc. en is het ook nog een stuk korter (en scheelt dat benzine). Daarbij zorgt de Franse 'grenscontrole' voor filevorming bij Le Boulou en is de A9 op zaterdagochtend waarschijnlijk redelijk druk richting noorden gezien de vele leeglopende campings etc. langs de kust aldaar.

Al met al is het wel een behoorlijk lange reis. Volgens Gmaps dik 14 uur en als je daar nog twee plasstops en twee eetstops bij optelt, ga je al gauw richting 16 uur, nog afgezien van files. Voor mij zouden dat twee reisdagen worden, maar er zijn genoeg mensen die zo'n stuk op één dag rijden.
Autostrada
autoweg

Gisteren het ‘verplichte’ bezoek aan Barcelona afgelegd. Een fantastische stad die op een aantal plekken zwaar gehavend is door het massatoerisme, maar het blijft een leuke vakantie bestemming, aangezien het zoveel te bieden heeft.

Zo’n bezoekje aan Barcelona gaat je financieel niet in de koude kleren zitten zeg; we zijn er heen gereden via de C-16 vanaf Manresa, en voor de 50 kilometers C-16 tot aan de B-20 mag je even 16,50 euro aan tol aftikken; zo’n 30 cent per kilometer. Het grote voordeel aan de C-16 is dat je via de Tunnel van Vallvidrera de stad in kunt rijden, dat is toch echt wel een fantastische weg - door de hoge tol rijd je zonder congestie in één keer naar de B-20, aldaar pak je gewoon de eerste afrit en kun je de auto bij de metro parkeren (10 euro voor een dag, dat is dan weer heel schappelijk).

Eenmaal in de stad moet je dan uiteraard even langs de FC Barcelona store voor zoonlief; waar je minstens 70 euro lichter naar buiten komt en vervolgens kom je langs de fantastische LEGO winkel waar de kids maar liefst een uur lang zoet zijn geweest maar ja daar kom je uiteraard ook niet zonder schade naar buiten. Goed; het is vakantie hè; maar inclusief de tol (33 euro), de metro (10 euro), het parkeren (10 euro), benzine (20 euro) en souvenirs (100 euro) ben je toch al snel een kleine 200 euro verder, en dan vergeet ik de lunch gemakshalve maar even…

Enfin, terug naar de C-16: ik heb nog wel even gekeken of terugrijden via de C-58 een optie was, maar je haalt er slechts 4 euro van de tol mee af, aangezien de dure klapper op het traject tussen Terrassa en Manresa zit. Als je de tol wilt vermijden moet je helemaal via de B-20, B-23, AP-2, AP-7, A-7 naar de C-55. Het stuk B-20 had congestie nabij afrit 10 en al dat gepiel binnendoor is ook niet zaligmakend (alhoewel de C-55 nog wel redelijk op schiet over het algemeen) dus gewoon de tol weg weer genomen. Het viel mij op dat de C-16 behoorlijk sportief rijden is, de vMax is 120 km/h en met die snelheid moet je toch echt wel behoorlijk goed kunnen sturen over het (zeer) bochtige tracé. De ontwerp snelheid lijkt mij eerder 100 km/h; aangezien je in sommige bochten 2 rijstroken nodig hebt om de bocht goed aan te kunnen snijden (dat ging prima gegeven het zeer rustige verkeer gisteren) maar ik was verbaasd om te zien dat er niet meer gewerkt werd met tijdelijke limieten naar 90 of 100.

Overigens vindt op het traject tussen de AP-7 en de tunnel van Vallvidrera traject controle plaats, met een voor Spanje weinig geziene limiet van 110 km/h.

Hele leuke ervaring en mooie herinneringen, de kids raken niet uitgepraat over wat ze gezien hebben. Ik kan de C-16 + metro combinatie van harte aanbevelen, als je vanuit de Pyreneeën streek Barcelona wilt bezoeken. Het kost wel even wat, maar je staat binnen no-time in de stad.
Autostrada
autoweg

Ik zie dat de A1/A22 ten zuiden van Lille afgesloten zijn door werkzaamheden; gaat dit nog hinder geven? Het is al sinds 10 juli het geval lees ik, dus daar zal ik de komende dagen nog wel even op letten.

Ik zie ook dat de Kennedytunnel momenteel vertraging geeft, dat op dit uur doet me vermoeden dat er beperkt rijstroken beschikbaar zijn. Zal dit vrijdag ook het geval zijn? Ik lees alleen dat de tunnel komend weekend ‘s nachts compleet dicht is tussen 00h en 07h maar daar heb ik geen last van (werken zijn zaterdag- en zondag nacht)
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Voor wat betreft de Kennedytunnel zijn er wegwerken, zie hier. Dit speelt komende vrijdag niet.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Autostrada schreef: di 01 aug 2023, 21:46 Ik zie dat de A1/A22 ten zuiden van Lille afgesloten zijn door werkzaamheden; gaat dit nog hinder geven? Het is al sinds 10 juli het geval lees ik, dus daar zal ik de komende dagen nog wel even op letten.
Op z'n best betekent het dat je richting Gent moet omrijden via de N227. In het slechtste geval staat de hele regio vast. Ik zou uit voorzorg sowieso omrijden via Brussel (A2-E19), omdat dat in afstand en tijd niet zo heel veel scheelt.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ja, even voor de splitsing met de A2 iemand op Google Maps laten kijken en dan beslissen of je via de regio Lille of Brussel rijdt.
Autostrada
autoweg

De route via de A2 en Brussel is 1411 km; als ik doorsteek bij Gien 1479 km. Het kost wel een uur extra, aangezien je meer OWN hebt op de route via Gien/Troyes/Reims. Qua tol zit de A20/A1 op 83 euro; de route via Gien op 66 euro. De benzine kosten van het omrijden zijn dus gedekt.
Ik ga vrijdag rijden en kijk dan denk ik bij Limoges hoe de vlag er bij hangt.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Petje af, je maakt er een hele studie van. Ik hoop dat je nog geniet van de reis.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Autostrada schreef: wo 02 aug 2023, 18:59 De route via de A2 en Brussel is 1411 km; als ik doorsteek bij Gien 1479 km. Het kost wel een uur extra.
Dan zit je dus (als er weinig tegenzit) op zo'n 17 uur effectieve reistijd. Je moet er maar zin in hebben. :lol:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Als je toch een hotel wil boeken: dat is misschien wel lastig langs een doorgaande route op de drukste vrijdag-zaterdag van het jaar.
Autostrada
autoweg

waldo79 schreef: wo 02 aug 2023, 20:24 Petje af, je maakt er een hele studie van. Ik hoop dat je nog geniet van de reis.
Ik snap wat je zegt; een studie is het allerminst, noem het voorpret! Ik ga wel graag een beetje voorbereid op reis.
Autostrada
autoweg

Rein schreef: wo 02 aug 2023, 20:36
Autostrada schreef: wo 02 aug 2023, 18:59 De route via de A2 en Brussel is 1411 km; als ik doorsteek bij Gien 1479 km. Het kost wel een uur extra.
Dan zit je dus (als er weinig tegenzit) op zo'n 17 uur effectieve reistijd. Je moet er maar zin in hebben. :lol:
We hebben na wat wikken en wegen eieren voor ons geld gekozen en zijn vanmiddag om 15h bij het zwembad vertrokken. We zitten nu met 16 graden in een compleet verregende McDonalds langs een uitgestorven A20 bij Brive. Zo het autoroute hotel in en morgen nog 950 km.

Zal vanavond nog even de ervaringen van de rit van vandaag delen.
Autostrada
autoweg

Vandaag hebben we er dus uiteindelijk voor gekozen om in de middag (na de lunch nog even zwemmen en inpakken) te gaan rijden.
Uiteindelijk hadden wij toch teveel twijfels over de haalbaarheid van de route in één dag (op een veilige en aangename manier voor iedereen in het gezin) dat we er voor gekozen hebben om in ieder geval 1/3e van de rit vandaag al af te leggen.
Vanuit Cardona zijn we over de zéér bochtige B-420 naar het noorden gereden, de auto was zwaar beladen en we gingen niet veel harder dan 30 à 40 km/h over dit bergweggetje. De B-420 komt uit op de C-16, op de kaart is dit een “gele weg” maar het hele stuk tot la Creu de Dalt (vlak voor Berga) is ook zeer kronkelig en daar kun je weinig vaart maken.
Eenmaal bij Berga kom je op de C-16, dat is een prima weg met heel veel inhaalstroken en alles goed uitgebouwd, die Spanjaarden kunnen dat wel echt goed. Na de (dure!) tunnel del Cadi wordt je dan richting Frankrijk geleid via de C-162 richting Puigcerdà, dit blijft een prima weg. In Puigcerdà kom je vervolgens wel even door het dorp, met een paar rotondes en dan ga je de grens over…

Eenmaal in Frankrijk beland je dan op de N20; dat viel vies tegen. Voor een Route Nationale is dit maar een bijzonder karig uitgevoerde weg; slecht wegdek, ontelbaar veel dorpspassages en op veel plekken niet eens ruimte om 2 campers of vrachtwagens die elkaar kunnen passeren. We praten hier over de E9, van Barcelona naar Orléans, maar die is wel behoorlijk met de Franse slag uitgevoerd moet ik zeggen. In het dorp Sinsat kreeg iemand een pakketje bezorgd, een auto van La Poste blokkeerde daar de weg. Dat heeft ons 10 minuten gekost. Een gigantische staart van auto’s die maar mondjesmaat weer op gang komt. Ook viel mij op dat op zijwegen die uitkomen op de N20 die geen voorrang hebben, er flinke rijen auto’s staan, die maar niet aan bod komen. Ik stond echt te kijken van verbazing hoeveel dorpen hun leefbaarheid zo grondig aangetast zien door deze weg en hoe slecht de staat van de weg (+ bewegwijzering op veel plekken) is. Voor bushaltes heeft men niet eens de moeite genomen om een opstelstrook te maken.

Eenmaal door de fuik van de N20 kom je dan op de A66, dat was zeer ontspannen rijden, vrijwel leeg was deze weg. De passage van Toulouse was druk, maar leverde 0 oponthoud op. Eenmaal voorbij Montauban op het tolgedeelte van de A20 hebben we geen kip meer gezien richting noorden. Nog wel een paar forse buien en zelfs wat aquaplaning, op zo’n moment ben je blij dat je op een verlaten weg rijdt.

Morgen nog een heel klein stukje dubbelloop van de A89 en A20, maar als we rond 08h gaan rijden moeten we daar de gekte wel voor zijn. Denk dat we nu gewoon de route via Parijs gaan volgen, aangezien we nog ‘slechts’ 950km voor de boeg hebben, en daar verder de hele dag de tijd voor. Laten we hopen dat er geen grote incidenten zijn.

Landschappelijk vond ik de route via de Pyreneeën echt fantastisch; maar ik weet niet of ik me nog een keer aan de N20 zou wagen. Je hebt maar 1 zwaar beladen truck met boomstammen nodig en je bent daar zo een kwartier kwijt - het contrast met de Spaanse wegen (bijna nergens door kommen, veel inhaalstroken, goed asfalt (doorgaans), en veel ongelijkvloerse aansluitingen is wel echt opmerkelijk. Uiteraard is de péage weer een heel ander verhaal.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Franse routes nationales zijn ook niet zo bijzonder goed aangelegd. Het is moeilijk voor te stellen dat sommige van dat soort wegen nog tot de jaren '90 lange-afstandsverkeer verwerkten.

In de Pyreneeën zie je bijna overal dat de wegen aan de Spaanse kant veel beter zijn aangelegd, zelfs die in het beheer van de regio's zijn. In Spanje heeft men in de jaren '60 nieuwe ontwerpeisen voor conventionele wegen ingevoerd (zie ook Plan REDIA) wat daarna op een groot deel van het wegennet is uitgevoerd. In Frankrijk bleven ze routes nationales volgens ontwerpeisen van net na de Tweede Wereldoorlog aanleggen. Het enige wat ze doorgaans onderscheidt van de traditionele routes départementales is dat ze wat rechter en een tikkeltje breder zijn.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Autostrada schreef: do 03 aug 2023, 21:27 Denk dat we nu gewoon de route via Parijs gaan volgen, aangezien we nog ‘slechts’ 950km voor de boeg hebben, en daar verder de hele dag de tijd voor. Laten we hopen dat er geen grote incidenten zijn.
Ik zou de drukte in/rond Parijs wel even in de gaten houden. De afgelopen vrijdagen ging de lichte ochtendspits in de loop / eind van de ochtend over in een zwaardere recreatiespits (of vroegweekendspits) waarbij de congestie richting noorden minstens zo zwaar was als de drukte richting zuiden. Ik ga ervan uit dat je er niet op zit te wachten wanneer je rond half één het tolstation van Saint Arnould (ten zuiden van Parijs) passeert je nog op de A10 vol in die recreatiespits wilt belanden. Wellicht valt het deze vrijdag mee, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Autostrada
autoweg

We houden het zeker in de gaten. We hebben net samen even de route van morgen doorgelopen dus de bijrijder weet waar op gelet moet worden…
Als het bal is bij Parijs steek ik door via Giens; ik ben ergens sowieso wel benieuwd naar die route. Temeer omdat ik de A1 erg geestdodend vind; maar het is wel de snelste weg zonder verkeer.

De man van het autoroute hotel zei al “demain va etre chaud sur la route”
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Rein schreef: do 03 aug 2023, 22:03
Autostrada schreef: do 03 aug 2023, 21:27 Denk dat we nu gewoon de route via Parijs gaan volgen, aangezien we nog ‘slechts’ 950km voor de boeg hebben, en daar verder de hele dag de tijd voor. Laten we hopen dat er geen grote incidenten zijn.
Ik zou de drukte in/rond Parijs wel even in de gaten houden. De afgelopen vrijdagen ging de lichte ochtendspits in de loop / eind van de ochtend over in een zwaardere recreatiespits (of vroegweekendspits) waarbij de congestie richting noorden minstens zo zwaar was als de drukte richting zuiden. Ik ga ervan uit dat je er niet op zit te wachten wanneer je rond half één het tolstation van Saint Arnould (ten zuiden van Parijs) passeert je nog op de A10 vol in die recreatiespits wilt belanden. Wellicht valt het deze vrijdag mee, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Westelijk langs de stad, N118-A86-A1, via de Duplextunnel, is een route die op dat soort dagen juist vaak wel goed doorrijdt.
Autostrada
autoweg

We komen natuurlijk altijd graag thuis, maar vandaag waren wij wel extra blij toen we het bordje Nieuwegein zagen.

Vanochtend reden we om 07h05 weg bij ons hotel langs de A20 bij Brive. Het regende, voor ons gevoel was het gelijk al best wel druk op de weg. De drukte nam wat af na het afzwaaien van de A89 maar er bleef nog redelijk wat verkeer voor de vroege ochtend tot aan Limoges. De passage van Limoges was opletten geblazen, het regende daar hard en de A20 loopt daar nou niet echt over een optimaal alignment.
Iets na achten waren we bij de Aire de Boismandé, voor het ontbijt. Je hebt daar een bakkerij Paul, dus dat is wel feest. Na een twintig minuutjes gingen we de weg weer op, het regende nog steeds, maar de A20 was nu uitgestorven. Mijn vrouw controleerde de situatie en zag dat er een ongeluk was gebeurd bij Limoges, dat verklaarde de lege weg. Tot aan Vierzon hebben we amper verkeer gezien, dat was heerlijk meters maken.

De A71 was niet heel veel drukker dan de A20, natuurlijk wel meer verkeer, maar bij afrit 2 was er een versmalling naar 1+1 vanwege een spoedreparatie aan de vangrail, en waar wij daar zonder enig oponthoud doorheen gingen stond er richting het zuiden een afschrikwekkende file van zo’n 7 à 8 kilometer.

Ook op de A10 reed het goed door, bij Orléans zijn de 4 rijstroken over een groot gedeelte al open, maar wel een limiet van 90 km/h. Ik werd geflitst, maar ging op dat moment zo’n 93 / 94 km/h dus hopelijk horen we daar nooit meer wat van. De passage van Saint Arnold werd nog even spannend, ik reed met dakkoffer en stuurde aan op de linker 2 poorten voor Télepéage; daar presteerde een busje in z’n achteruit de boel volledig te blokkeren, waardoor ik moest uitwijken naar een normale poort. Echter, maar liefst 6 of 8 poorten rechts naast de telepeage poorten waren met een hoogte limiet van 2 meter, waar ik dus niet onderdoor kon. Gelukkig was het niet heel druk dus kon ik nog 9 banen opschuiven.

Via Parijs zijn we via de N118 gegaan, Waze leidde ons zo en het zag er goed uit qua verkeer. Op de BP hadden we nog wel wat stop en go, maar dat mag weinig naam hebben. Voor we het wisten zaten we alweer op de A1.

De A1 was behoorlijk druk, veel vrachtverkeer, caravans en een hoop gele kentekens. Over het algemeen reed het wel aardig door, maar het was duidelijk dat er veel vakantieverkeer op de been was. Bij de tol van Senlis was er wel een aardige rij, gelukkig konden we daar voorbij met télepéage. Het is voor mij onbegrijpelijk dat mensen die paar euro het niet waard vinden, op zo’n dag als vandaag (zeker in zuidelijke richting) ben je gerust een paar minuten kwijt wij elke peage die je tegen komt als je geen kastje hebt.

Wij begonnen al een boodschappen lijstje voor Albert Heijn samen te stellen toen wij om 13h00 op Aire de Havrincourt langs de A2 stonden, vlak voor het einde van de peage van de A2. Op dat punt hadden we ruim 600km gereden in 6 uur tijd, met nog 320 te gaan.
Ook hier regende het weer buiten, dus wij wilden binnen gaan lunchen bij de Aire, dat mocht niet met zelf mee gebracht eten. Matige service, als je dan op een tolweg staat; ik snap de gedachte van de uitbater, maar een Aire is toch ook gewoon een rustplaats langs de route. Enfin na een heel kort stokbroodje gingen wij sneller dan verwacht de A2 weer op. Na zo’n 25 km kwamen we bij Valenciennes in een file achter een ongeval, met maar 1 rijstrook open verloren we daar zo’n 25 minuten, het was erg druk op de A2 door omrijders van de A1 ivm de werken bij Lille (wijzelf inclusief) dus dat duurde lang daar.

Eenmaal in België troffen we bij Mons weer werkzaamheden aan, met een versmalling van 3 naar 2, die ons zo’n 10 minuten extra kostte. Verder ging het naar de R0; waar het zowel links- als rechtsom file gaf. Wij zijn rechtsom gegaan en Waze leidde ons nog een stukje binnendoor naar Zaventem, ook daar gingen weer zo’n 10 a 15 minuten verloren.

De E19 tussen Brussel en Antwerpen liep goed, tot we bij de R1 kwamen, dat was file rijden tot Antwerpen-Oost, ook hier verloren we weer 10 minuten. De volgende 10 minuten gingen er aan bij St Job, waar de spitsstrook af valt. Het hele stuk tot Hazeldonk was vervolgens stop en go over 30 kilometer, vermoeiend rijden is dat. We waren we grens nog niet over of alweer file, dit keer kort, tot we op de A27 kwamen.

Vanaf Oosterhout tot Gorinchem was het stop en go, ik denk door omrijders van de Haringvliet. Uiteindelijk waren wij om 18h00 in Nieuwegein, en hebben dus 11 uur gereden over 930 km. Overduidelijk hebben we alle tijd verloren in het laatste stuk, aangezien we zo’n 4h30 hebben gedaan over de 322 km vanaf de A2.
Zo zie je maar, als je vroeg vertrekt en weinig oponthoud hebt onderweg, kom je vol in de vrijdag middag spits in België en Nederland terecht; dan kan je nog zoveel omrijden via Charleroi als je wilt, maar kun je eigenlijk beter wat later op de dag langs deze punten komen.

Al met al hebben we 7000 km gereden in 22 dagen, ik denk niet dat we het nog eens zo gortig maken…
Laatst gewijzigd door Autostrada op di 08 aug 2023, 11:05, 2 keer totaal gewijzigd.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Hej wat een toeval! Ik reed waarschijnlijk achter jullie dan want het busje dat de tolpoort blokkeerde bij St. Arnold kwam ik ook tegen ik heb toen een andere poort gepakt😂

Ik heb de A86/A3 route genomen en daar was wat file maar voor de rest reed het door. Verder het zelfde meegemaakt als jullie. A1 was druk en op de A2 een half uur verloren door een Duitser die moest worden weggesleept.
Autostrada
autoweg

^^ ik zie mezelf binnenkort dus wel op YouTube? :yes:
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Waarschijnlijk :lol: