[B] [N081] & [A028] Arlon - Messancy - Aubange

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Teetje
verkeersader

Re: [B] [N081] & [A028] Arlon - Messancy - Aubange

Bericht door Teetje » vr 29 sep 2023, 10:03

Pino schreef: do 28 sep 2023, 19:52Wat was trouwens die verlengde A17 bij Tournai? Passage van de stad naar de huidige A16 (en daarmee ook wat kortere route Parijs-Luik)? Of ergens richting Frankrijk?
Als ik het kaartfragment dat Tommy eerder in deze draad plaatste moet geloven was het een doortrekking naar Frankrijk: van Tournai via St-Amand-les-Eaux naar Valenciennes en dan aansluiten op wat toen de N49 was, nu A23. Ik vermoed dat dat dan de huidige aansluiting met de D169A zou moeten zijn:

https://www.google.com/maps/@50.4089152 ... ?entry=ttu

Of het gehele traject werkelijk snelweg of expresweg zou moeten zijn valt uit de kaart niet goed op te maken voor mij.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 29 sep 2023, 17:21

^^ Op welk kaartje doel je? Ik zie het er niet op staan. Als je op dat rode lijntje rechts van Saint-Amand-les-Eaux doelt dat op de kaart van 1970 te zien is: dat is geen geplande weg, maar de D268.

Ik snap dat de D169A wel de indruk geeft dat er wellicht meer gepland was, ook door het knooppunt met de A23. Aan de andere kant is er op de D169A niks dat op een voorbereiding voor verdubbeling wijst.

Een route richting Orchies en Somain, wellicht zelfs Douai of Cambrai, lijkt op het eerste gezicht ook niet ondenkbaar. Maar ook daar vind ik geen verdere sporen van.

Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje » vr 29 sep 2023, 17:28

^^ Ik bedoelde deze:
Tommy schreef: ma 25 sep 2023, 11:26
SPOILER: TOON

Afbeelding
maar nu ik, n.a.v. je opmerking, nog eens kijk zie ik dat je gelijk hebt. Het is moeilijk te zien. Ik heb niet voor niets altijd Michelinkaarten gekocht en verzameld, véél duidelijker ;)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 29 sep 2023, 17:54

Een route naar het lege gebied van Parijs-Roubaix kan ik me maar moeilijk voorstellen. Zeker niet met een landsgrens ertussen. Mijn gedachte van een afsteek zuidelijk langs Tournai naar de E42/A16 kwam feitelijk van de twee plaatjes op https://wegen-routes.be/doss/A17n.html. Je ziet daar in de oudere plannen een bretel zuidelijk langs de stad, nog doordat de E403 Doornik-Kortrijk was gepland. Op het latere plaatje zie je wel de huidige E403, maar is die bretel verdwenen. Maar er kan natuurlijk op enig moment zijn gedacht “misschien kunnen we die bretel toch nog eens aanleggen”. Het verkort toch de route Lille-Mons/Charleroi/Liège.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 29 sep 2023, 20:04

Aha. Dat verklaart het tracé van de Lekturama Atlas ook van de N 52, dat is bij Antoing even een goed uitgebouwde weg, maar die zou dan als expressweg (vermoed ik) doorlopen richting St. Armand-les-Eaux. De A 17 staat er slechts in naar de bestaande snelweg, die zou ongeveer hier aansluiten:
https://maps.app.goo.gl/UrECvQeYQNLcPRLq9

Wellicht verklaart dat ook de bizarre aansluiting hier. Het grote 'net niet' knooppunt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 01 okt 2023, 12:53

^^ Ik ben benieuwd welk doel onder Lille en Mouscron daar is afgeplakt/afgedekt. Het doel Mouscron dateert nog uit de tijd dat de E403/A17 nog niet gereed was, al stond op oude wegwijzers op het knooppunt wel Mouscron en Bruges (Brugge). Tegenwoordig vervangen door Gand en Courtrai (Gent en Kortrijk).

Ik kan me moeilijk voorstellen dat er vanaf het OWN al een vermelding naar Brugge stond. Brussel lijkt me ook niet logisch aangezien de E429 pas laat gereed was, al staat voor het verkeer dat vanaf Doornik komt Brussel een kruispunt eerder wel aangegeven in deze richting: https://www.google.com/maps/@50.5983173 ... ?entry=ttu

Maar dan zou je verwachten dat Brussel niet meer afgedekt/afgeplakt zou zijn. Het lijkt me dat Brussel op deze plek gewoon een doel voor de N7 is geweest, voor de E429 gereed was. Of, er staat wel Brussel, met het idee dat de E429 er snel zou komen, maar de afdekplaat is nooit verwijderd. Dat kan ook.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » zo 01 okt 2023, 13:32

^^ Op de N7 vanuit Brussel staat een vergelijkbaar model bord, dat wat ik aanneem even oud is. Daar staat Renaix (Ronse) als derde bestemming aangegeven.
Wellicht is dit bordt afgeplakt tijdens de verbouwing van KP Tournai en daarna vergeten?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 01 okt 2023, 14:26

^^ Dat bord op de N7 heeft een volledig groen vlak, dat andere bord heeft een groen vlak op een blauwe achtergrond. Ook ontbreekt de A17-vermelding achter Mouscron. Dus wel een iets andere stijl, waardoor ik betwijfel of ze even oud zijn. Maar de uitleg dat Renaix (Ronse) het afgedekte doel kan zijn is logisch. De afdekplaat loopt weliswaar over de hele breedte van het groene vlak, waardoor het ook een langere plaatsnaam zou kunnen zijn.

Maar als ik een bord eerder op de N501 bekijk, zal het Brussel niet zijn, want dat werd blijkbaar via Bergen over de E42 en E19 gestuurd, en dus ook niet over de N7: https://www.google.com/maps/@50.5961391 ... ?entry=ttu

Het gekke is dat vanaf de E42 Brussel juist wel als doel voor de N7 wordt aangegeven, nog altijd: https://www.google.com/maps/@50.6086398 ... ?entry=ttu

Je kunt je ook afvragen of op de N501 vanaf Vaulx een kleine stad in Vlaanderen, Ronse dus, nou echt een relevant doel was. Maar ik acht je uitleg plausibel dat het toch Renaix (Ronse) is dat hier afgedekt staat.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 01 okt 2023, 23:08

Ronse is wel een gekend punt omdat het als eindpunt van de N60 wordt beschouwd. Dit zowel vanuit noordelijke richting (in Vlaanderen) als vanuit het zuiden in Wallonië. Ookal is de N60 formeel niet onderbroken in Ronse, in de praktijk voelt het wel zo omdat je omdat je door de stad moet rijden.

Ook op de N48 is Ronse een logische bestemming. In heel de streek wordt Ronse (of beter: Renaix, aangezien er uiteraard in het Frans naartoe bewegwijzerd wordt) daarom prominent weergegeven. Het staat ook een beetje gelijk als 'naar Vlaanderen'. Ook op de aansluitende wegen kan Ronse dus ook een logische bestemming zijn voor de continuïteit.

Overigens, op dat bord waar Vinny naar verwijst is het ook bizar dat Ath en Tournai duidelijk erop geplakt zijn. Terwijl als je de oude versie van dat bord bekijkt (in 2009) stond er ook gewoon Ath en Tournai. Waarom dan dat opnagelbordje?