Hallo,
Volgende maand zijn we van plan naar Bosnië-Herzegovina te rijden. Via de Großclockner-Hochalpenstraße in Oostenrijk, ~4 dagen in Ljubljana om vervolgens via Plitvice-Mostar-Sarajevo te rijden. In Sarajevo verblijven we ook ~4 dagen.
Heeft iemand ervaringen en tips, met name betreft:
- Het rijden in Bosnië-Herzegovina? Ik heb gelezen dat de verkeerspolitie er streng kan zijn en alles probeert te doen je op iets strafbaars te betrappen. Dus de vereiste materialen zullen zeker meegenomen worden, en proberen we de verkeersregels zo goed mogelijk op te volgen. Maar goed, de theorie is misschien anders de praktijk en zijn er dingen die ik dadelijk over het hoofd zie.
- Het verkeer in Sarajevo: ik heb ervaring met rijden door steden als Plzen, Ljubljana, Wroclaw, Kaunas, Riga en Tallinn. Moet ik me straks in Sarajevo ook prima kunnen redden? Waar moet ik op letten bijv. met parkeren? Het liefst heb ik de auto ergens 4 dagen beveiligd staan.
Alvast hartelijk bedankt!
Reis Bosnië-Herzegovina
Moderator: Moderatoren
-
- polderweggetje
-
- Voorzitter
Re: Reis Bosnië-Herzegovina
Bosnië en Herzegovina is één van de weinige landen waar ik ooit door de politie ben staandegehouden vanwege een overtreding. Ik was op weg van Sarajevo naar Srebrenica en haalde een tractor in, terwijl er een (overigens flink versleten) doorgetrokken streep was. De communicatie was lastig, want de agent sprak geen Engels, maar met de telefoon en Google Translate legde hij het uit door het te typen en te vertalen. Ik pakte ook mijn telefoon erbij om te typen, gaf antwoord door het voorval te bevestigen, uit te leggen dat het mij niet geheel duidelijk was omdat de streep zo versleten was, en mijn verontschuldigingen aan te bieden. Ik zag dat de agent zijn naam in Cyrillische letters op het uniform had, dus ik wist dat ik in Servisch gebied moest zijn en vertaalde de tekst in Google Translate dan ook naar het Servisch. Ik denk dat het gebruik van Servisch heel wat goodwill kweekte, want na nog een verdere check van paspoort, rijbewijs en kentekenbewijs en overleg met de collega mochten we zonder boete weer doorrijden.tetris schreef: ↑do 10 aug 2023, 10:41Heeft iemand ervaringen en tips, met name betreft:
- Het rijden in Bosnië-Herzegovina? Ik heb gelezen dat de verkeerspolitie er streng kan zijn en alles probeert te doen je op iets strafbaars te betrappen. Dus de vereiste materialen zullen zeker meegenomen worden, en proberen we de verkeersregels zo goed mogelijk op te volgen. Maar goed, de theorie is misschien anders de praktijk en zijn er dingen die ik dadelijk over het hoofd zie.
Sarajevo is een niet heel grote stad, met een redelijke infrastructuur, en het is niet gevaarlijk. Het is niet moeilijk rijden. Parkeren in de binnenstad heb ik in 2019 bij deze garage gedaan: http://parkingjadranka.com/- Het verkeer in Sarajevo: ik heb ervaring met rijden door steden als Plzen, Ljubljana, Wroclaw, Kaunas, Riga en Tallinn. Moet ik me straks in Sarajevo ook prima kunnen redden? Waar moet ik op letten bijv. met parkeren? Het liefst heb ik de auto ergens 4 dagen beveiligd staan.
Vanaf hier is alles in de binnenstad op loopafstand, ook Baščaršija is maar een kleine tien minuten lopen. Het kost BAM 2,50 (€ 1,28) per uur, of maximaal BAM 20 (€ 10,18) per dag. Het staat vanaf de hoofdweg Obala Kulina bana aangegeven met dit bord: https://www.google.com/maps/@43.8565503 ... ?entry=ttu (de andere Streetview die daar te zien is matcht niet precies met de locatie, dus daar heb je niet veel aan).
's Nachts heb ik de auto gewoon bij het hotel geparkeerd gehouden, we zaten in het Ibis Styles iets ten westen van het centrum, een leuk en modern en goed geprijsd hotel conform westerse standaarden in het thema van de Olympische Winterspelen van 1984, iets waar ze in Sarajevo nog altijd enorm trots op zijn. Op de 15e verdieping zit een bar met een leuk uitzicht; enige nadeel voor sommigen kan zijn is dat er geen alcohol wordt geschonken in het hotel. Al kun je het natuurlijk wel zelf meenemen naar je kamer, dat mag gewoon. Het hotel ligt handig bij het einde van de BC1, de snelweginprikker van Sarajevo vanaf de A1, en vlakbij de nieuwe mall Bingo City Center. De tramhalte Alipašino Polje is op een paar minuten lopen, mocht je niet met de auto de stad in willen gaan.
-
- polderweggetje