Reis Amerika juli 2023

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

mhkamp
2x2 autosnelweg

Re: Reis Amerika juli 2023

Bericht door mhkamp » zo 29 okt 2023, 1:20

11 oktober:

Een goede nacht, vroeg wakker. Vandaag is de grote dag. Ondertussen review ik mijzelf terwijl ik wat ronddraai in bed.

Nu even bezig met mijn dagboek. Nog een halfuur in bed en dan er uit voor de dagelijkse hygiëne.

Formatie ging prima, na het ontbijt de klas in voor een laatste vragenronde en wat overhoringen. Toen de instructrice (Jesse Romero) vroeg om een slachtoffer ben ik naar voren gelopen en ze vroeg wat ik wilde.
"Kom maar op", zei ik, " 't is mijn tweede keer dus moet het weten." Lof van de klas en instructrice. De 'towed jumper' noodsituatie ging perfect!
Dat is er nog eens met zelfvertrouwen er voor staan.

De real deal is begonnen. We staan in rij om de examen PLF te mogen doen in de zandbak. Sfeer : zwaar ontspannen. Er wordt tijdens het wachten aardig af gelacht.

De PLF's zijn tricky. Rechtsvoor waren mijn knieen ruim in het zand te zien. Dat betekend au! Rechtsachter ging wonderwel perfect. De rest weet ik mij niet te herinneren.

In de harnas ging het redelijk. De boom was wat gehutseld, corrigeerde mijzelf maar water vergat in mijn helm af te doen.

Tricky dit, maar stukken beter dan in juli. Nu nog de airbag!

Na de airbag spannende minuten... Wie slaagt er? Helaas was ik één van de twee die er weer uitgepikt werd.

Maar GESLAAGD!!!! Met wel een maar... Mijn PLF's waren net te kort. Een 5.5 zal ik maar schrijven. Even opvijzelen en dan kan ik er mee door. Einde dag en een bier uit de auto trekken.

Dat biertje gaat even niet door. Ik lig lekker op bed te dagdromen, wordt ik ruw verstoord.

We gaan de parachutes weer op onze rug brengen en afstellen; dan hoeft dat morgen niet meer. Ook ik heb een pack toegewezen gekregen : C-61.

Morgen rond 9 uur nog de puntjes op de i en dan vlammen! Ik kan niet wachten en eerlijk... de adrenaline loopt er wel een beetje doorheen. De druk is van de ketel en ik kan zo weer iets van de bucketlist afstrepen.

Ik lig al onder de dekens om mijn dagboek voor vandaag af te maken. Lekker slapen dacht ik zo... Sweet dreams....

12 oktober:
Na een goede nacht op tijd wakker. Maar op het rooster staat TBD (To Be Dertermined) dus geen haast.

Rond kwart over vijf er uit, opfrissen en wachten wat er komen gaat onder het genot van koffie.

Manifest call om zes uur: Briefing over de komende sprong. Tot mijn verbazing wordt mijn naam geroepen om de chute te pakken.

Ook loop ik momenteel rond bepakt en bezakt.

Helaas gaat het niet door : Er staat te veel wind op de dropzone dus alles weer eraf. Om de tijd te doden krijgen we een cursus parachute herpakken. Na je 5 jumps ben je dit verplicht bij het ADT.

Vervolgens nog wat foto's over de geschiedenis van Frederick Army Air Field (FAAF) en daarna video's van sprongen uit het vliegtuig en waar we op moeten letten. Nadien begint het lange wachten.

Ondertussen maar de schoenen gepoetst en voor ik het wist was het twaalf uur. Etenstijd dus.

Na het eten is zo'n beetje de hele klas gaan slapen. Even rust nemen op wat komen gaat.

Tijdens het middagdutje valt in het geheel de stroom uit maar dat duurt nog geen halfuur. Onder genot van koffie mijn dagboek bijwerken.

Ik zit wat Nederlandstalige muziekfilmpjes te kijken in de hangaar (sja wat moet je anders) vraagt er iemand in het Engels of ik Nederlands spreek. "Ja?". Blijken er gewoon twee Vlamingen te zijn! Een gezellig gesprek gehad met één van hen.

Ondertussen zit de hele klas 23-2 klaar om in het vliegtuig te gaan. Niemand blijft aan de grond!

Eenmaal in het vliegtuig, Wild Kat, waarvan de motoren nog gestart moesten worden vlogen de gedachten door mij heen. Drie jaar voorbereiden en dan zit je er in. Één lift, twee sticks. Ik zat ik de tweede en halverwege. Het nummer van C. W. McCall ging door mij heen "This is dumb, dumb, dumb." En 'What the hell I'm doiing here?'

De eerste stick er uit, en dacht... 'zo ben ik aan de beurt.' Bang een beetje, maar die gedachte moet je heel snel opzij schuiven.

Stick twee klaarmaken. Nadat de statische lijn was aangehaakt en de eerste eruit ging, ging het snel. Zo snel dat ik vergat te tellen maar wel de schok voelde van het opengaan van de parachute. De lijnen waren gedraaid en voordat ik iets kon doen waren ze goed.

Mijn oriëntatie was weg. En voor iemand die weet waar hij ongeveer uithangt een minpunt, maar al snel zag ik de jeeps op de grond en wist waar de dropzone was.

Vlucht naar beneden geweldig. De PLF ging goed. Na het oprapen van de chute een groepsfoto. Sprong één van vijf.

Afbeelding
Bit 1 of 5!

Emoties vlogen door mij heen. Ik heb pa en ma twee keer proberen te bellen, maar omdat het nacht is in NL namen ze niet op.

Na het eten de chutes uitgeklopt en klaargelegd om morgenvroeg opnieuw op te vouwen.

Ik lig in bed en ga slapen. Fantastische afsluiting van de dag.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » zo 29 okt 2023, 1:25

13 oktober:
Rumoerig begin van de avond. Om elf uur wakker en heb ma en Tamara gebeld over mijn ervaringen.

Nadien geslapen en om kwart over zes wakker. Om acht uur ontbijt en om tien uur de video's bekijken hoe de sprongen de dag ervoor zijn gegaan.

Gisterenavond, tijdens mijn telefoontjes weerlicht in de verte.

Parachute gevouwen en klaargemaakt onder supervisie van een ervaren iemand. Eigenlijk meer handje erbij dan daadwerkelijk.

Om 10 uur review van de videos. Oh man wat een slechte sprong. Mijn uitstap was goed, maar was compleet overwelfd door de blast. Niet nog een keer ondanks een veilige landing.

In de middag nog weer de collumn right in het vliegtuig en de uitstap. Om 16h weer manifest call.

Het lijkt goed, maar zit nu al ruim twintig minuten bepakt en bezakt. Naar mate de tijd verstrijkt is de kans op twee sprongen kleiner.

In het vliegtuig, Wild Kat, en de lucht in. Ik zat in de eerste stick als één na laatste.

Eruit springen. Ik de hit-it positie en tellen. Voordat ik bij 3 was een enorme schok. Rustig naar beneden en zag de drop zone. Proberen om tegen de wind in te gaan, wat ten dele lukte. Een harde landing door de toch wel stevige wind, ik moest zelfs een rizer poppen om de chute naar beneden te krijgen na een tiental meter mee te zijn meegesleurd. Opvouwen ging moeizaam. Maar uiteindelijk gelukt. Nadien waren er een aantal die een harde landing hadden en een rizer moesten poppen.

De tweede sprong is afgelast vanwege zonsondergang. De FAA staat geen parachutelandingen toe na die tijd.

Sprong 2 van 5! En het wordt leuker! Morgen een drukke dag.

Afbeelding
Bit 2 of 5!

Na het eten de video's bekeken en mijn sprong was nu stukken beter ondanks de klap van de parachute. Daarna nog afwas gedaan, zoals elke dag, en om tien uur slapen. Kort nachtje.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » zo 29 okt 2023, 1:37

14 oktober:
Zo wat een korte kloten nacht zeg! Weer snurkende mensen en slecht geslapen. Maar goed, we overleven het wel.

Aan het ontbijt de vraag of er iemand richting Will Rogers International Airport gaat. "Ja dat ben ik", en kan gelijk twee meenemen. Plan is om zondag tussen acht en negen te vertrekken, rond de middag op het vliegveld. Vandaag drie sprongen. Dan feest. Wordt een lange dag.

Gisteravond kwam SGT Brown binnen in Duits gevechtstenue. Tijdens de open hangar day wordt er wat re-enactment gedaan. Uiteraard Duits tegen hem gepraat en een lolletje erbij.

Weer aangekleed, maar bij de eerste JMPI check kwam men erachter dat een liner van mijn helm gesnapt was. Snel een andere helm nemen.

Mijn derde sprong ging redelijk goed. Alles kwam goed neer.

De vierde was bij landing een harde vanwege de wind. Ik stootte mijn hoofd tegen de grond aan. De tweede lift, met de andere helft van de klas werd geannuleerd.

Afbeelding
Bit 4 of 5!

Na de middag konden we er weer in. De gehele klas, waarvan dus de helft de vijfde sprong maakten. Mijn landing was nog misselijker dan de eerste.
Bij landing werd ik twintig meter meegesleurd en moest nu beide risers poppen om de chute neer te krijgen. Daarnaast kon ik zo'n beetje twee kilometer lopen naar de vrachtwagens. Ik was behoorlijk afgedwaald van de DropZone (DZ).

Afbeelding
Ik zit 3e van rechts.

Afbeelding
Ik zit derde van rechts.

Afbeelding
Hier spring ik het vliegtuig uit op 1500 foot.

Afbeelding
Zicht op Frederick Army AirField.

Voor de andere helft die de sprong moest maken werd de vlucht weer opgeschoven. Op het moment van tikken van dit dagboek zit ik aan de rand van de DZ en de andere helft van de klas gaat de vijfde sprong maken.

MAAR IK BEN BINNEN!!!

Afbeelding
Bit 5 of 5!!! :wow: :klappen: :feestjeja: :puntmuts: :bosbloemen:

Terug naar FAAF. Een generale voor voor de ceremonie en daarna de ceremonie zelf. Al snel mocht ik mijn speldje van een Koreaveteraan in ontvangst nemen.

Daarna nog een 'onofficiële' ceremonie. De 'bloodwing'. Wat dat inhoudt is dat de knopjes van de pinnen eraf gehaald word en dan de pinnen stevig in je borst gedrukt worden. Dat was AU maar het waard!

Afbeelding
Class 23-2. Ik sta staand, tweede van links.

In de pub de festiviteiten en ook wederom de verhalen. Mijn verhaal is opgenomen. Beregezellig weer maar doet ook weer beseffen dat de negen dagen weer voorbij zijn.

Ik weet niet hoe laat ik op bed lag.

15 oktober:
Wakker met een lichte kater.

Gedouched, mijn civiele kleding aangetrokken en wachten op de reisgezellen. Het werd er één, de andere was waarschijnlijk al weg zonder mij te verwittigen.

Rond 8.45h Central time vertrokken van FAAF.

Momenteel zit ik op Will Rogers International Airport te wachten op mijn vlucht van 13.45h Central time. Dus mooi op tijd.

Vliegen naar Atlanta, GA. Weer een rustig vluchtje. Zo af en toe doe ik de ogen dicht. Mijn nek is stijf en pijnlijk. Daar loop ik nu een paar dagen mee. Maar ach, ik zal het overleven.

Na landing op Atlanta naar de baggageband. Geen koffer. Bij navragen bleek het in één keer door getransporteerd te worden. Raar. Bij de heenvlucht moest ik hem meenemen en in de domestic flight band drukken.

Na enig zoeken en navragen moest ik de shuttle die naar de international flights terminal gaan nemen. Daar aangekomen ingecheckt en vlot achter de douane. Het lange wachten tot 21.35 EST kan beginnen. Gelukkig kan ik de telefoon opladen voor de nachtvlucht om morgenmiddag in Amsterdam te landen.

16 oktober:
In het vliegtuig proberen te slapen, wat ten dele lukte. De vlucht verliep rustig.

Ik heb het lux, alhowel ik in het midden zit. De twee middelste stoelen zijn vacant. Een reiziger die eigenlijk naast mij zou zitten zag zijn kans schoon om naast het raam drie zitplaatsten te nemen voor zijn dutje. Slim!

Klok en de situatie met de dag lopen niet synchroon. Als ik op de klok kijk is het zes uur in de morgen, maar dat is nog EST. Ik hang boven het VK momenteel van schrijven dus het is daar ongeveer kwart over tien. Om 5.30 EST geland op Schiphol.

Alles liep perfect. Mijn koffer was in no-time op de band en de IC-Direct naar Den Haag stond klaar. Overstappen duurde een kwartier, en bij Rotterdam weer 6 minuten wachten voor de Eurostar. Dus weer vertraging. Maar goed. De stal komt in zicht.

Om 8.10 EST zat ik weer in de vrachtwagen van Bouwman Logistics.

Bij binnenkomst kleedde ik mij om in mijn M42 met jumpwing. Collega Pierre Muilwijk opende de deur van de planning en chauffeurscoach Jaap Euser in zijn defensie dagelijks tenue. Ik stond ietwat verbaast te kijken, maar je gaat in stijl. Leuk nagepraat en de vrachtwagen ingepakt. Ook weer boodschappen gedaan.

Afbeelding
Jaap Euser (rechts) die ook in stijl kwam door zijn DT van defensie aan te trekken.

Ik zit aan tafel met een zak chips en een biertje. Nog wat volhouden en dan lekker slapen.

Mijn missie is voldaan, ik en kan nog steeds niet geloven dat ik 5 keer een vliegtuig ben uit gesprongen. De negen dagen ADT is nog steeds voor mij een droom.... Dus het moet nog even indalen tijdens het verkrijgen van de overige foto's.
WeFo Lidnummer 0010.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 29 okt 2023, 7:29

Fantastisch om mee te maken :wow:

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 29 okt 2023, 8:14

Kan het daar alleen maar mee eens zijn: wat een geweldig avontuur en wat stoer van je om dit te doen :schrikreactie:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 29 okt 2023, 14:34

Wat een geweldige ervaring moet dit geweest zijn voor jou! Proficiat!
mhkamp schreef: zo 29 okt 2023, 1:37Na landing op Atlanta naar de baggageband. Geen koffer. Bij navragen bleek het in één keer door getransporteerd te worden. Raar. Bij de heenvlucht moest ik hem meenemen en in de domestic flight band drukken.
Dat is normaal. Op de heenweg reis je in Atlanta de VS in. Dan ga je daar door immigratie (paspoortcontrole), moet je je koffer van de band halen, ga je door de douane, en daarna moet je je koffer weer op de band zetten.

Op de terugweg hoef je niet door de douane, omdat van Oklahoma City naar Atlanta een binnenlandse vlucht is. Dus de bagage kan doorgestuurd worden, zoals gebruikelijk bij vluchten met een overstap.
mhkamp schreef: zo 29 okt 2023, 1:09 Douane uit geen probleem, maar douane voor de opvolgende vlucht vond het nodig om mijn bodylotion in beslag te nemen. Was te groot.
Dat is geen douane, maar security. De douane passeer je niet bij vertrek van Schiphol. Internationaal geldt dat je vloeistoffen mee mag nemen in verpakkingen van maximaal 100 ml, in een afsluitbare doorzichtige zak met een inhoud van maximaal 1 liter. Ik vermoed dat jouw bodylotion meer dan 100 ml was.

Schiphol heeft nieuwe, moderne scanapparatuur en staat grotere verpakkingen toe, die bovendien niet in een plastic zak hoeven te zitten. Maar bij een overstap of terugreis kunnen dat soort producten geweigerd worden. Daar waarschuwt Schiphol ook voor.
Vanwege het beroerde netwerk ben ik in Lawton, OK maar een T-Mobile winkel ingelopen voor een US simkaart. En we hebben weer netwerk en nog goedkoper dan USA Sim. Kan ik in ieder geval onbeperkt data gebruiken.
Ik heb zelf de laatste keren in de VS een simkaart van T-Mobile gebruikt, gekocht via Prepaid Zero. Prima geregeld. Een e-sim is een alternatief als je telefoon het ondersteund. Voor gewone simkaarten is AT&T het alternatief, maar die werken niet altijd goed met Android-telefoons; iPhones zijn doorgaans geen probleem, de VS is toch vooral een Apple-land als het op mobiele telefoons aankomt. Heb je een Android-telefoon zonder e-sim, dan is T-Mobile dus de enige realistische optie.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » za 04 nov 2023, 14:28

Dank voor de informatie CoenTunnel. Weer wat geleerd.

Zo, de laatste foto's en video's druppelen binnen.

Ik kan nog steeds niet geloven dat ik 5 maal uit een C47/C49 ben gesprongen. Nog steeds het idee dat ik dit gedroomd heb of zo. Maar ja, de foto's zijn het bewijs dus het zal... ;)

Ik wil een ieder bedanken voor de comments en de hartverwarmende woorden. Het raakt mij.

De speech:
Link
Daarnaast werd ik geïnterviewd door de lokale krant aldaar, sorry voor de grootte:
Afbeelding
WeFo Lidnummer 0010.

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » zo 05 nov 2023, 7:39

Voor de toekomstige Amerikareizigers met een telefoon die eSIM ondersteunt heb ik nog een tip: download de Verizon Go of T-Mobile App en meld je daar aan voor een gratis proefperiode. Bij Verizon heb ik op die manier een maand lang gratis 50GB in de VS kunnen gebruiken, en na afloop liep de proefperiode gewoon af zonder ergens aan vast te zitten:
https://www.verizon.com/plans/free-trial/
https://www.t-mobile.com/offers/free-trial

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » vr 10 nov 2023, 19:25

Zo, ook de laatste fotograaf heeft zijn foto's ingediend, maar dan in lage resolutie :redangry: Dus hier wat foto's waar ik zeker weet dat ik er op sta:

Afbeelding
Chawtime :honger:

Afbeelding
Klaar voor de eerste (of tweede) sprong. Bij de derde, vierde en vijfde sprong droeg ik een andere helm, omdat de kinband tijdens mijn tweede sprong knapte.

Afbeelding
5 Sprongen. Hier sta ik met Mark Harrison (L) en John Lew (R). Beide waren ook in juli 2023 aanwezig en geraakten door gezondheidsproblemen niet in jumpfase.

Afbeelding
Graduatie. Iedereen in formatie en wachten tot de naam omgeroepen wordt. Class 23-2 staat links.

Afbeelding
Het zetten van de felbegeerde jumpwing door een Koreaveteraan...

Afbeelding
... en de felicitaties.

Afbeelding
De klas (23-2):
Achter, VLNR: John Schroeder, Mathew Silverman, Scott Rineer, Joshua Atwood, Douglas Farber, Peter Cross, Greg Coupe, Derek Grubb, Shawn Grubb, Robert Gray, Michael Moser, Ryan Conklin, Matt Gehrmann.
Op de knie, eerste rij: : Marcel van der Broek, Daniel Reyna, Nicole Finch, Ryan Berend, Marc Harrison, John Lew
Liggend: Jesse Dennis
WeFo Lidnummer 0010.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 19 nov 2023, 17:12

Wat een fantastische ervaring! Hartelijk gefeliciteerd! :top: :applaus1:
Donateur Vereniging Wegenforum

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » zo 19 nov 2023, 17:59

De aanhouder wint! Fantastisch dat het nu gelukt is.